Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tietoa, tukea, tuttuja.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta
Itkemisestä (Luettu 22590 kertaa)
vempu
Senior Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Sukupuoli: female
Itkemisestä
06.05.2010 - 00:13:55

Heitän nyt ihan tällaisen, että
voisitteko kertoa että jos olette huomanneet itkemisellä olevan suotuisa tai epäsuotuisa vaikutus esim. oireisiin?
Itseäni ei ole vähään aikaan itkettänyt oikein mikään, joten odottelen seuraavaa purkausta edelleen.....
Pistäkäähän merkille...erityisesti kipuja koskien olen tätä asiaa tuumannut.....
Haulla koetin itkemisestä jotain mut ei kovin pitkää listaa tullut...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

vempu
Senior Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Re: Itkemisestä
Vastaus #1 - 09.05.2010 - 21:58:48

Aihe on varmaan kaikille ihan tylsä tai tein sitten typerän kysymyksen....
lapsia kun tossa yx kerta aattelin pyykkejä ripustaessani niin tulvahti yhtäkkiä silmät kosteeksi ja ei kyllä ollut mitään positiivista vaikutusta oireisiin...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

sofiia
Senior Member
Poissa

Vastaus #2 - 09.05.2010 - 22:22:05

Vempu, mietin silloin, kun luin viestisi itkun vaikutusta. Luulen, ettei kukaan ole tarttunut aiheeseen, koska ei oikein tiedä.

Itkemiseen liittyy usein niin paljon muuta, että on vaikea sanoa mikä on nimenomaan itkemisen vaikutusta. Viimeiset pari viikkoa on mennyt rakasta koiraa surressa ja koko surullinen olo tuntuu voinnissa.

Joillakin muuten itkuherkkyys on MS-oire, oikeasti ei itkettäisi, mutta itku vaan tulee. Kumma tauti tämä. Silmänisku
Siirry sivun alkuun

dg -76,RR,Copaxone -04-07 Kokoeläke -92.  CCSVI-dg sekä pallolaajennus 6/2010 ja 10/2010,
Atsatiopriini

IP on kirjattu

tellum
Senior Member
Poissa

Errare humanum est

Vastaus #3 - 11.05.2010 - 10:22:21

Uskon myös, että itkuherkkyys liittyy ms:ään, toki on ennen  msääkin itkettänyt herkät tilanteet, mutta nyt itkun aihe liittyy itseen enemmän. Ymmärrättehän, mitä yritän sanoa! Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun

dg 96

IP on kirjattu

Nasuliini
God Member
Poissa

käymme yhdessä ain, käymme
aina rinnakkain....
kokkola
Vastaus #4 - 17.06.2010 - 19:04:05

Mä kans alan kohta uskoon, että itkuherkkyys kuuluu jotenkin mäsään. Itkeä tirauttelen vähän väliä melkeen missä vaan ja erityisesti jos nään, että jollain on hyvä- tai huono-olo, elokuvia katellessa jne. Enkä yleensä ole ollut kovinkaan herkkää sorttia itkeen...oon vaan pistänny kaiken iän piikkiin... Täh
Siirry sivun alkuun

Jo kävi ilo ilolle, riemu riemulle remahti, tuntui soitto soitannalle, laulu laululle tehosi.  Kalevala

IP on kirjattu

kristalli
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #5 - 13.02.2011 - 19:37:09

ainakin itkeminen tietääkseni laskee stressitasoa noin yeensä ei mitenkäään erityisesti mäsässä
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kilpikonnax
Senior Member
Poissa

dg 11/08, copa 03/09-
tauolla 06/1O alkaen

Vastaus #6 - 13.02.2011 - 22:07:56

en oo kyl huomannut mitään erityistä. en oo kova itkemään paitsi amerikkalaisten tv-sarjojen edessä, ne osaa avata kyynelkanavat musiikilla, katseilla ja taitavalla ohjauksella.
jos vatvoo paljon sairauttaan ja muita vakavia asioita, itkettää toki helpommin. mä en vaan tykkää ajatella  ikäviä tai vakavia asioita, ainakaan pitkään. ja en usko että kun itkee se jotenkin helpottaisi. mua ainakin ahdistaa sit enempi.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #7 - 14.02.2011 - 10:37:35

Siis hä, itkuherkkyys mäsää?? Oon ite pitänyt sitä masennuksen oireena, jota kyllä sitä pidän mäsäoireena isolta osin.  Ilman depislääkettä saattais itkettää ihan mikä vaan. Lekuritkaan ei oikein uskoneet, että aina kun aloitan masislääkityksen, itkuherkkyys katoaa kahdessa päivässä, vaikka lääkkeen pitäisi alkaa vaikuttaa vasta parin viikon kuluessa.

Mistä itkuherkkyys tulee? Mihin se siis liittyy, serotoniiniin vai noradrenaliiniin vai mihin? Mulla on nyt käytös SNRI-lääke ja oon ajatellut vaihtaa sen DNRI:hin. Mutta jos se onkin serotoniini, joka on yhteydessä itkyherkkyyteen. Taidan KVG.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #8 - 14.02.2011 - 10:53:44

No eipä ihme, että itkuherkkyyteni katoaa nopeasti, kun aivoni saa serotoniinia. Herää kysymys, olenko minä lainkaan masentunut, vai onko minulla vain serotoniin kemiallinen vaje. Ehkä meillä kaikilla mäsäitkupilleillä on samanlainen vaje ja sitä voidaan pitää mäsäoireena. Olen kyllä useinkin sanonut, että masennukseni voi olla enemmänkin kemiallista.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Serotoniinivaje+tekee+itkupillin/11352586612...

Tutkimus: Serotoniinivaje tekee itkupillin 18.7.2010 11:33 | Kommentit
A A Jani Kaaro

Jos sentimentaalinen elokuva saa sinut itkemään, mutta kumppaniasi ei, syy voi olla erilaisissa serotoniinitasoissa. Tuore tutkimus osoittaa, että alhaiset serotoniinitasot ovat yhteydessä ihmisten itkuherkkyyteen.

Hollantilaisessa tutkimuksessa itkemisen neurobiologiaa tutkittiin näyttämällä koehenkilöille liikuttavia elokuvia. Ennen elokuvaa osa koehenkilöistä sai mielialalääkettä, joka väliaikaisesti lisää serotoniinin määrää aivoissa, tai lumelääkettä. Seuraavana päivänä koe toistettiin, mutta nyt mielialalääkettä saaneet saivat plaseboa ja päinvastoin.

Tutkimusta johtaneen Frederick van der Weenin mukaan tulokset osoittivat johdonmukaisesti, että serotoniinitason nousu vähensi itkuherkkyyttä. Tutkimus on ensimmäinen, jossa serotoniini on yhdistetty itkemiseen.

Tutkimuksella pyritään valottamaan serotoniinin vaikutusta tunne-elämään. Vaikka serotoniinin määrän lisääntyminen ehkäisee tehokkaasti masennusta, se leikkaa myös positiivisista tunteista terävimmän kärjen pois. Serotoniiniin yhdistetyt ongelmat seksuaalisuudessa ja orgasmin saamisessa ovat mahdollisesti osa tätä yleistä tunne-elämän tylsistymistä.

Tutkimuksessa on huomionarvoista se, että serotoniinin vaikutus itkemiseen tuli esiin yhden ainoan annoksen jälkeen. Normaalisti serotoniinin vaikutus mielialaan kehittyy vasta viikkojen päästä, eivätkä koehenkilöt havainneet mitään muutosta mielialassaan.

Tutkimusta esiteltiin Euroopan neurotieteilijöiden foorumissa Amsterdamissa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kaptah
God Member
Poissa

Lisää aksonia elämään!

Helsinki
Sukupuoli: male
Vastaus #9 - 14.02.2011 - 20:22:05

Mulla on käytössä serotoniini-lääke, joka on toiminut loistavasti paniikkihäiriöön. Itkuinen en ole, enkä ollut ennenkään. Liekö sukupuolella osuutta asiaan? Alkoholilla nimittäin on.  Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun

Dg 08/2006, RR(?), ei lääkitystä

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #10 - 15.02.2011 - 10:06:33

kaptah kirjoitti on 14.02.2011 - 20:22:05:
Mulla on käytössä serotoniini-lääke, joka on toiminut loistavasti paniikkihäiriöön. Itkuinen en ole, enkä ollut ennenkään. Liekö sukupuolella osuutta asiaan? Alkoholilla nimittäin on.  Pyöritä silmiä

Ai niin kuin mihin suuntaan se alkoholi vaikuttaa? On paljon sellaisia naisia, jotka pillahtelee itkuun helpommin pienessä humalassa, ehkä miehillä menee toisin päin. Mä muuten saatan itse tehdä sitä, että jos jotain semi-ikävää sattuu, kun olen humalassa, niin itku on paljon herkemmässä kuin jos olisin selvinpäin. Ehkä vastoinkäymisten sietokyky heikkenee alkoholin kanssa.

Tässähän alkaa palaset loksahdella paikoilleen. Meikäläisillä on masista, itkuherkkyyttä, paniikkia ja ties mitä, ja kaikki kumpuaa serotoniinivajeesta (tms.). Mutta se on vielä epäselvää, miksi juuri MS aiheuttaa sellaista. Anyone?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kaptah
God Member
Poissa

Lisää aksonia elämään!

Helsinki
Sukupuoli: male
Vastaus #11 - 15.02.2011 - 14:26:53

Milena kirjoitti on 15.02.2011 - 10:06:33:
Ai niin kuin mihin suuntaan se alkoholi vaikuttaa? On paljon sellaisia naisia, jotka pillahtelee itkuun helpommin pienessä humalassa, ehkä miehillä menee toisin päin.

Tarkoitin juuri sitä, että jos itken, se tapahtuu poikkeuksetta humalassa, eli silloin kun testosteronitaso laskee.
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 15.02.2011 - 18:07:25 Kirjoittaja kaptah »  

Dg 08/2006, RR(?), ei lääkitystä

IP on kirjattu

JJ
God Member
Poissa

En editoi profiiliani
loppuun!

Vastaus #12 - 15.02.2011 - 15:26:59

Entäs nauruherkkyys?

Joskus väsyneenä voi silloin tällöin naurattaa ja joskus voi itkettää. Riippuu miten asiat on. Jos vaikka on pitkäkestoista huolta ja kipuja eikä saa nukuttua ja levättyä tarpeeksi, niin mielummin itkettää kun yliväsähtää eikä jaksa. Jos taas oma fyysinen vointi hyvähkö eikä huolta muistakaan, niin silloin yliväsyneenä voi pienikin hassu asia naurattaa kovasti.
Tuttua?

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Tubbs
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi
Päijät-Häme
Vastaus #13 - 16.02.2011 - 21:35:41

Kokeilin justiin oikein kunnon lohdutonta epätoivon itkua noin 20 min ja menihän se käsiin. Kädet meni tavallistakin puutuneemmiksi hetkeksi, mutta palautuivat suunnilleen kun vähän rauhoituin  Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun

Dg 9/2010, Rebismart käyttöön 11/2010

IP on kirjattu

JJ
God Member
Poissa

En editoi profiiliani
loppuun!

Vastaus #14 - 17.02.2011 - 11:20:38

Onko kellään ikinä jalka alkanut vispaamaan/väpättämään jossakin tunnetilassa?
Siis kun istuu ja pitää jalkaa maassa niin se väpättää.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta