Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Avattu maanantaina 24. syyskuuta 2001
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta
Itkemisestä (Luettu 22577 kertaa)
Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Re: Itkemisestä
Vastaus #15 - 18.02.2011 - 10:44:11

Olen mielestäni melkoisen nauruherkkä joskus, tai ainakin hymy on herkässä todella usein. Nauruherkkyys ei ehkä näy SNRI-lääkityksen aikana niin paljoa, kun ei itkuherkkyyskään. Yksi erittäin hupaisa naurukokemus on jäänyt elävänä mieleeni. Kävin akupunktiossa ja jotain muutakin se terapeutti teki. Kun pääsin kotiin, mua nauratti ihan koko ajan täysin ilman syytä. Oli täysi työ peitellä tyhjännauramista silloisen miehen kavereiden edessä, jotka sattui juuri silloin olemaan meillä kylässä. Mua vaan nauratti ihan kamalasti, se oli ihan käsittämätön hoitoefekti. En sitä huonona pitänyt, mutta käsittämättömänä. Nauratti koko illan, ex-miehelle kyllä kerroin, mistä on kyse. Edelleen hymyilyttää se kokemus.  Hymiö

Mullakin väpättää jalka aika-ajoin. Johtuu kai ylivilkkaista reflekseistä ja on meikäläisille siis ihan normaalia.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

JJ
God Member
Poissa

En editoi profiiliani
loppuun!

Vastaus #16 - 18.02.2011 - 13:24:38

Tota en tiennyt, mistä johtuu, siis refleksit. Kiitos siitä tiedosta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Jerry
Ex-jäsen

Vastaus #17 - 18.02.2011 - 13:30:18

Milena kirjoitti on 18.02.2011 - 10:44:11:
Mullakin väpättää jalka aika-ajoin

Täälläkin. Olen saanut siitä negatiivistakin palautetta, mutta on siitä toisaalta pidettykin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Vontsi
God Member
Poissa

Etelä-Savo
Sukupuoli: female
Vastaus #18 - 20.02.2011 - 11:44:27

Jerry hei, onko se niin kuin koiralla kun rapsuttaessa alkaa takajalka vispaamaan  Virnistys

Itse olen huomannut itkeväni nykyisin paljon herkemmin. Varsinkin väsyneenä ja peloissani (siis neuron polilla...). Jos aamupalalla itkettää, kannattaa jäädä kotiin nukkumaan, päivästä ei tule fatiikin vuoksi muuten selviämään. Neurolle joskus soittaessani itkin ja vakuutin etten ole masentunut, hän kauniisti lohdutti ja sanoi että kyllä sen puheistani ja asenteestani kuule etten ole masentunut, vaan hädissäni ja huolissani, mikä onkin normaalia.
Siirry sivun alkuun

MS-diagnoosi 11/2008. Betaferon 01/09 - 08/09. Avonex 09/09 puolikkaan piikin kokeilu, Copaxone 04/10

Töissä täyspäiväisesti, ei aina täyspäisesti

IP on kirjattu

Jerry
Ex-jäsen

Vastaus #19 - 20.02.2011 - 13:10:17

Vontsi kirjoitti on 20.02.2011 - 11:44:27:
Jerry hei, onko se niin kuin koiralla kun rapsuttaessa alkaa takajalka vispaamaan  Virnistys

Joo, jalka vispaa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Punapää
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #20 - 21.02.2011 - 13:59:11

JJ kirjoitti on 17.02.2011 - 11:20:38:
Onko kellään ikinä jalka alkanut vispaamaan/väpättämään jossakin tunnetilassa?
Siis kun istuu ja pitää jalkaa maassa niin se väpättää.

Joo jalka väpättää. Jos jalat on väsyneet tai jännittää niin väpättää helpommin. Tietyissä asennoissa, kuten jos akillesta venyttää tai nostaa istuessa jalat varpailleen, väpättää kans hyvinkin herkästi. Neurologi testailee tätä aina vastaanotolla. Oli sille joku hieno termikin jota en muista.

Olen hyvin itkuherkkä. En osaa tapella ollenkaan vaan alan itkeä. Elokuvat ja sarjat itkettävät mua myös helposti. Mutta surusta en sitten osaakaan itkeä kunnolla. En halua ajatella surullisia ja ikäviä asioita. Ja kyyneleitä en vuodata ikinä. Silmät kyllä kostuu mutta ei niin paljon että kyyneleitä syntyisi. En kuulemma ole vauvanakaan kyynelehtinyt. Se on aika outoa.
Siirry sivun alkuun

dg maaliskuu -09, betaferon huhtikuu -09
proktiitti toukokuu -12

IP on kirjattu

Hilu.
God Member
Poissa

Asioilla on tapana järjestyä.

Vastaus #21 - 21.02.2011 - 18:01:00

Ms-tuttavallani on juuri tuollaista. Kun hän istuu tuolilla ja nostaa jalkaterät päkiän varaan, alkaa väpätys. Näyttää samalta kuin hermostunut ihminen heiluttaisi jalkaansa. Olisiko tämän ilmiön nimi klonus?
Siirry sivun alkuun

- pojalla ms, dg 04/07, RR, Betaferon- itsellä ms-epäily

IP on kirjattu

Jerry
Ex-jäsen

Vastaus #22 - 21.02.2011 - 21:18:36

Hilu. kirjoitti on 21.02.2011 - 18:01:00:
Ms-tuttavallani on juuri tuollaista. Kun hän istuu tuolilla ja nostaa jalkaterät päkiän varaan, alkaa väpätys. Näyttää samalta kuin hermostunut ihminen heiluttaisi jalkaansa. Olisiko tämän ilmiön nimi klonus?

Saakeli, mulla on tuota yhdessä jalassa myös. Siis siinä vasemmassa, nyt vasta hokasin kun luin tuota. Sille on siis nimikin....
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Agazere
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #23 - 10.06.2011 - 00:24:47

Tiedättekös, mä söin pari vuotta sitten SNRI-lääkettä. Silloin oli alunperin kyllä masennustakin, ja söin sitä lääkettä ensin pienemmällä annoksella, mutta sitten kun alkoi nää MS:n kognitiiviset oireet (joita ei silloin vielä mäsäksi tunnistettu), niin ne tulkittiin masennuksen uudelleen alkamiseksi joten otettiin suuremmat annokset käyttöön.
Seuraavanlaisia huomioita tein:
- Mulla oli tuo jalan tärinäoire aina kun sitä lääkettä söin, oli annos mikä hyvänsä. Se loppui aina kun lääkityskin loppui.
- Mulla hävisi kyky itkeä tuosta lääkkeestä, ihan kaikilla annoksilla. Vaikka ois kuinka tullut vastoinkäymisiä ja olis tehnyt mieli itkeä se kaikki pois, että olo ois helpottanut, niin ei vaikka kuinka yritti.
- Lääke teki juuri sen mitä "pitääkin", eli vei negatiivisilta tunteilta terän ja myös positiivisilta. Kun annosta nostettiin, sitä enemmän hävisi kummankin pään tunteet. (Ja mä siis tarkotan "kummallakin päällä" noita tunteiden eri puolia, en sitä mitä jollain ehkä saattais tulla mieleen. Juustoinen) Tarpeeksi suurella annoksella ei vain tuntenut enää mitään. Siinä vaiheessa tulikin sitten viiltely mukaan kuvioihin, kun halusi vain tuntea edes jotain, että tiesi olevansa elossa.  Epävarma

Omin lupineni sitten lopetin koko lääkkeen, meni puolisen vuotta vähentää annoksia kun tuli niin kamalat vieroitusoireet.. Mt-hoitaja sitten jälkeenpäin pudisteli päätään ja sanoi, että tuo on ihan tiedossa oleva asia, että SSRI/SNRI-lääkkeitä ei kannattais kovin suurilla annoksilla syödä. Nyt selvisi syykin sille, miksi ne aiheuttavat tuollaista. Pyöritä silmiä

Niin ja jos itse asiastakin puhutaan, niin olen kyllä tosi itkuherkkä. Oon aina ollut. Itken varsinkin leffoja kattoessa, oli ne sitten surullisia tai onnellisia. Mut mä tunnen että se on osa mua, ja oli tosi kamalaa että lääkkeet vei sen pois multa. Epävarma
Siirry sivun alkuun

05/2010: G37.9
05/2011: G35, RRMS

Ammatillisessa uudelleenkoulutuksessa kevyemmälle alalle.
Lääkkeet: abcr kokeiltu. Käytössä Bediol-lääkekannabis ja D-vit 200ug/vrk.
IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #24 - 10.06.2011 - 08:57:21

Mullahan on edelleen käytössä SNRI-lääke (Cymbalta 30 mg), mutta oon harkinnut, jos sen vaihtaisi pieneen annnokseen SSRI-lääkettä. En tiedä, onko järkeä. Tosin tässä tän kevään masiskriisin aikana nostin hetkeksi 60 mg:aan, mutta haluan mieluummin tulla toimeen pienemmällä. Nykyään jopa itkettää, isommalla annoksella ei oikein.

Cymbalta 90 mg oli ihan surkea kokemus. Ei hyötyä mielialaan, mutta kehon toiminnot meni entistä enemmän tukkoon (suoli ja rakko, muistaakseni molemmat).
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Agazere
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #25 - 10.06.2011 - 13:36:45

Mulla oli Efexor, pienimmillään 75mg, suurimmillaan 300mg.

Ja siis Efexor oli tuskallisen vaikea lopettaa vieroitusoireiden takia, ja mä oon kuullut että se on toiseksi vaikein kaikista masennuslääkkeistä lopettaa. Se mikä on kaikista vaikein on Cymbalta. Pyöritä silmiä Onkohan se sitten niin että SNRI-lääkkeistä tulee pahemmat vieroitusoireet ku SSRI-lääkkeistä.

Menipäs hieman ohi aiheen. Ja oli mulla jotain muutakin sanottavaa aiheesta, mutta en muista enää. Viileä
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #26 - 10.06.2011 - 14:37:24

Agazere kirjoitti on 10.06.2011 - 13:36:45:
Ja siis Efexor oli tuskallisen vaikea lopettaa vieroitusoireiden takia, ja mä oon kuullut että se on toiseksi vaikein kaikista masennuslääkkeistä lopettaa. Se mikä on kaikista vaikein on Cymbalta. Pyöritä silmiä Onkohan se sitten niin että SNRI-lääkkeistä tulee pahemmat vieroitusoireet ku SSRI-lääkkeistä.

Juustoinen Ai! Mullahan ei ole sitten mitään pelkoa muista lääkkeistä, nimittäin on sitten eräitä kertoja tullut lopetettua Cymbalta täysin ilman vieroitusoireita. Ehkä osaan lopettaa tarpeeksi hitaasti. Mut kun oireisto palaa, niin taas on aloitettu. Aina kammoan sitä aloitusta, pari viikkoa järkky kuvotus eikä unta sitten millään. Uni on kyllä sen jälkeenkin häiriintynyt. Ruokahalukin menee ihan totaalisti aloituksessa.

Nytkin kun ehkä haluisin kokeilla SSRI-lääkettä, kammoan jo valmiiksi, jos pitääkin palata Cymbaltaan. Sitä pitäisi olla saatavilla pienempiäkin kapseleita kuin tuo 30 mg, kun niitä ei voi puolittaa eikä varmaan avatakaan, jos pitää imeytyä jossain tietyssä kohtaa ruoansulatuselimistöä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Agazere
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #27 - 10.06.2011 - 14:47:25

No mulle sanoi lääkäri Efexorista, että sen voi lopettaa 75mg:sta ihan suoraan. Mä yritin ja kestin sitä pari päivää, sitte oli olo niin kamala et oli pakko alottaa taas ja laskea hitaammin. Siitä tuli niin älyttömät "aivosähköiskut". Ja sen todellakin tiesi jos aamulla unohti ottaa lääkkeen, jos oli autolla liikenteessä, koulussa tai töissä, niin ei ois paljoa ollu asiaa ajaa sillä iltapäivällä enää takasin kotiin.

Mullaki oli ton kanssa kauhee se aloitus, oli kans älytön kuvotus, ja jostain ihme syystä jo oma kieli tuntui vieraalta suussa ja semmoselta mikä aiheuttaa oksettavaa oloa. Täh Kaikki ruuat maistui ihan erilaiselta, ja tietyt ruoka-aineyhdistelmät meni kiellettyjen listalle (kuten ruisleipä+maito). Ja se väsytti ihan kauheasti, eli se siitä fatiikin vähentämisestä.

Mun exällä oli tuota Cymbaltaa, mut en muista nyt yhtään että millasia ne kapselit oli.. Efexorin kapselit oli semmosia isoja missä oli rakeita sisällä, ja niitä sai ihan luvan kanssa availla. Tai siis ne piti kai ottaa kapseleina, mutta mä tein annoksen laskuja ja nostoja sillai et availin niitä ja muuttelin rakeiden määrää. Juustoinen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #28 - 16.06.2011 - 12:22:12

Agazere kirjoitti on 10.06.2011 - 13:36:45:
Mulla oli Efexor, pienimmillään 75mg, suurimmillaan 300mg.

Menipäs hieman ohi aiheen. Ja oli mulla jotain muutakin sanottavaa aiheesta, mutta en muista enää. Viileä

Mä ymmärsin jotenkin väärin tästä sun tekstistä, että Efexor olisi SSRI-lääke, mutta sehän on myös SNRI-lääke kuten Cymbaltakin.

Joku jossain toisaalla sanoi Efexoria SDRI-lääkkeeksi, siitähän riemastuin, että haluan sittenkin kokeilla sitä mutta ei, sekin oli väärin. SDRI-lääkkeitä ei käsittääkseni ole olemassakaan. NDRI-lääkkeitä on, mutta kun se serotoniini on se tärkein meikäläisille! Pitäiskö sittenkin vaihtaa pikkuhiljaa SSRI-lääkkeeseen. Saisko sillä SNRI-lääkkeen sivarit puolitettua. No, ei se ihan noinkaan mene, valitettavasti.

Mun mieliala vain jatkaa matalaliitoa. Pääsin jo onneksi syvimmästä kuopasta pois.

Monet on kehuneet kovasti 5-HTP eli tryptofaania, joka on serotoniinin esiast tms. Mutta uskaltaako sitäkään kokeilla omin luvin. Ei sitä ainakaan lääkityksen kanssa saa samaan aikaan käyttää.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

ms+pot
Ex-jäsen

Vastaus #29 - 16.06.2011 - 12:30:45

Venlafaksiini (Efexorin vaikuttava aine) vaikuttaa serotoniinin ja noradrenaliinin lisäksi jossain määrin myös dopamiiniin. Sitä voi pitää tämän vuoksi myös SNDRI-lääkkeenä.

Lähteet mm. http://en.wikipedia.org/wiki/Venlafaxine ja http://www.clinicaltrials.gov/ct/show/NCT00001483
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta