Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tietoa, tukea, tuttuja.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Pyörätuolin valinta (Luettu 746 kertaa)
rosanen
God Member
Poissa

Suomenlahden rannikko
Sukupuoli: female
Pyörätuolin valinta
15.06.2010 - 09:36:49

Olen menossa muutaman viikon päästä Maskuun kuntoutusjaksolle. Yksi jakson tavoitteista on sattuneesta syystä pyörätuolin sovittaminen ja suositusten pyytäminen. Kävelymatkani on relapsin jälkeen edelleen max. 50 m ja istumatasapaino ei ole kovinkaan kaksinen.

Mika on aloittanut aiemmin hyvän ketjun aiheesta. Ketjussa oli hyviä huomioita pyörätuolin ominaisuuksista. Itselläni on jo joitain toiveita. Haluan ehdottomasti kevyen ja takapainoisen (=ketterän) kiinteärunkoisen pyörätuolin täysilmarenkailla. Tavoitteena on siis vakaus ja helppo käsiteltävyys.

Miten pyörätuolia testatessa ja valittaessa kannattaisi käytännössä muuten toimia? Tavoitteenani olisi tehdä asiantuntijoiden avulla sellainen valinta, jonka kanssa voisi sitten pärjätä useamman vuoden ilman massiivisia lihas- ja nivelongelmia.
Siirry sivun alkuun

Toivon, että toivoa ois, ei koskaan heitetä toivoa pois.
- Maj Karma

RR-dg 07/09, tk-eläke jo 01/09.
Avonex > Copaxone. Apuvälineinä pt ja sähkömopo.
IP on kirjattu

Pekkeri
Full Member
Poissa

Sukupuoli: male
Re: Pyörätuolin valinta
Vastaus #1 - 15.06.2010 - 09:58:56

Kerron vain omista kokemuksistani, sillä jokaisella kunnalla voi olla eri käytännöt ja ihmiset ovat yksilöllisiä.

Maskussa minusta otettiin hyvin tarkat mitat, joiden avulla  apuvälinefirman edustaja ryhtyi (kunnan fysioterapeutin kanssa) "kasaamaan" tuolia minulle. Mitat tarkistettiin vielä, mutta niiden avulla prosessi lähti paremmin liikkeelle ja minulla oli jo ensikontaktista lähtien antaa tietoja tulevan tuolin koosta. Sain lopulta itse valita tuolin ja pyörien ominaisuudet (käsituet, pyörätyyppi, pyörien kulmat jne). Tuoli teetettiin minulle.

Mikäli varastosta olisi löytynyt näinkin pitkäkoipiselle sopivankokoinen tuoli, se olisi toki annettu minulle, eikä valinnanvaraa välttämättä olisi ollut niin paljon.

Itse olin myös ensimmäistä kertaa valitsemassa tuolia, ja samanlaisia kysymyksiä pohdin. Apuvälinefirman edustaja oli ammattitaitoinen ja auttoi valinnassa todella paljon.
Siirry sivun alkuun

"Of those who say nothing, few are silent." -Thomas Neill

"Mitä suurempi valhe, sitä suurempi mahdollisuus että siihen uskotaan" -A. Hitler

IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Suomenlahden rannikko
Vastaus #2 - 15.06.2010 - 10:11:36

Kiitos kommenteista, Pekkeri! Hymiö Juuri tuontyyppisistä kokemuksista on hyvä kuulla. Hienoa, että sait itsellesi yksilöllisen pyörätuolin.

Itselläni on nyt lyhytaikaislainassa kunnan kiinteärunkoinen pyörätuoli, josta on nyt tullut kokemuksia. Pt on ketterä ja tosi helppo kelata, mutta istuma-asentoni ei ole ihan kohdallaan - jalat ovat hitusen liian pitkät tuolin suhteen ja istun hieman lysyssä. Lisäksi istumaleveyttä olisi hyvä olla pari senttiä lisää. Eli uusi pyörätuoli pitäisi saada jostain. Onneksi olen nyt saanut asiallista palvelua kunnan apuvälineyksiköstä. Viimeksi sain ohjeet siihen, minkä sorttinen suositus Maskusta pitäisi saada.

Pyörätuoliasiaan vaikuttaa sekin, että sidekudossairaudesta johtuen niveleni ja lihakseni ovat rakenteeltaan epämuodostuneet. Siitä johtuen nivelet menevät helposti sijoiltaan ja lihaksiston rasituksensieto on heikkoa. MS tietenkin pahentaa lihasfatiikkia. Käytännön kysymykseni siis on, mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon keveyden ja vakauden suhteen. Runko, tasapainotus ja pyörät, mutta onko muuta?
Siirry sivun alkuun

- Maj Karma

IP on kirjattu

Iitaliina.
God Member
Poissa

~ PPMS ~

Vastaus #3 - 15.06.2010 - 21:58:33

Periaatteessa hyvän edustajan (Respecta, Invita...) pitäisi osata sinulle tarjota oikeanlaista tuolia, kun kerrot rajoitteesi ja vaatimuksesi. Minulle sattui viimeksi tällainen ihminen kohdalle. Edellinen tosin ei osannut ollenkaan, joten...

Apuvälineyksikössäkin pitäisi pyörätuolivastaavan tietää ainakin perusasiat.

Pyydä Maskussa heti aikoja toimintaterapeutille, että hänen kanssaan mietitte, mitä tuoliltasi vaadittaisiin. Hänellä voi olla näkemystä. Ne eivät aina kohtaa tuon edustajan kanssa, mutta minä ainakin sain itse siinä välissä näkemystä ja tehtiin sitten niin kuin minä katsoin toimivimmaksi.

Aaaa, siis... Meillä kutsutaan keskarille pt-firmojen edustajia tuoliensa kanssa. Sitten kokeillaan ja mietitään. Jos ekasta firmasta ei onnistu, pyydetään toisesta.

Enkä enää yhtää muista, mitä kysyit... Virnistys
Siirry sivun alkuun

Olet siellä missä ajatuksesikin ovat ja olet matkalla sinne minne ajatuksesi sinua vievät, halusit sitä sitten tai et.
Iitaliina.  
IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Suomenlahden rannikko
Vastaus #4 - 15.06.2010 - 22:20:26

Kiitos kommenteista, Iitaliina. Minun pitänee siis aukaista suuni heti Maskuun tullessa. "Saisinko aikoja toimintaterapeutille, kiitos". Silmänisku

Meillä kunta ostaa manuaalipyörätuolit terveyskeskuksen kautta. Ilmeisesti PT-keskus on suurin kunnan hovihankkija. Heillä ainakin näyttäisi olevan iso valikoima pyörätuoleja.

Olen jo sen verran kelaillut, että en suostu ottamaan vakavissani tiettyjen tahojen kommentteja ristikkorunkoisesta pyörätuolista tai umpikumirenkaista. Eihän sellaisilla pääse eteenpäin. On ihan sama, meneekö ristikkorunkoinen raskas tuoli helposti taksin takatilaan, jos pyörätuolilla ei voi kelata eli liikkua itsenäisesti. Pyörätuolia ei hankita taksilla ajelua vaan käyttöä varten.

Iitaliina. kirjoitti on 15.06.2010 - 21:58:33:
Apuvälineyksikössäkin pitäisi pyörätuolivastaavan tietää ainakin perusasiat.

Niin pitäisi... Tiedät Iitaliina mitä hajontaa voi olla.  Kieli
Siirry sivun alkuun

- Maj Karma

IP on kirjattu

Iitaliina.
God Member
Poissa

~ PPMS ~

Vastaus #5 - 16.06.2010 - 15:37:35

Jep, heti Maskuun mennessä pyyntö Virnistys

Meillä kunta hankkii tuolit vain tiettyyn hintaan saakka, sen jälkeen asia siirtyy keskussairaalalle. Jos et ole ks:n kirjoilla, homma menee hankalaksi...

Minulla on Invitan XLT (http://www.inva-apuvaline.fi/tuoteluettelo/liikkuminen/manuaalipyoratuolit/aktii..., ei tosin näillä varusteilla). Kiinteärunkoinen siis, ja ilmakumirenkaat. Kevyt, näppärä. Mahtuu tavan farmariin kyljellään (helpoin ja taksikuskien suosima tapa) tai sitten selkänoja taitettuna eteenpäin.
Siirry sivun alkuun

Olet siellä missä ajatuksesikin ovat ja olet matkalla sinne minne ajatuksesi sinua vievät, halusit sitä sitten tai et.
Iitaliina.  
IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Suomenlahden rannikko
Vastaus #6 - 16.06.2010 - 18:53:41

Iitaliina, sinun pyörätuolisi vaikuttaa kelpo menopeliltä. Hymiö

Onpa tylsää, että teillä pyörätuolien hankinta menee tuolla tavalla. Keskussairaalan palvelujen ulkopuolella olevat eivät välttämättä saa sitä apua, mitä tarvitsisivat. Hymiö Helsingissä HYKS hoitaa vaativan erityistason apuvälineet eli esim. sähkömopot ja -pyörätuolit. Muut apuvälineet hoidetaan joko alueellisten tai keskitettyjen kunnallisten apuvälinepalvelujen kautta.

Minulla olisi toiveissa tämän sorttinen pyörätuoli (tosin vähän isommilla tukipyörillä):

...
Siirry sivun alkuun

- Maj Karma

IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Suomenlahden rannikko
Vastaus #7 - 29.06.2010 - 13:56:21

Kävin tänään Invitassa. Invitasta kerrottiin, että Respecta on ostanut yhtiön ja tulevaisuudesta tai toimitusvarmuudesta ei tiedä kukaan. Taidan kääntyä PT-keskuksen ja Respectan puoleen.

Invitan myyjä oli huolellinen kaveri. Hän sanoi, että saan kyllä hyvän pyörätuolin, kunhan se sovitetaan oikein.

Onko jollakulla kokemusta Kuschallin aktiivipyörätuoleista?
Siirry sivun alkuun

- Maj Karma

IP on kirjattu

Iitaliina.
God Member
Poissa

~ PPMS ~

Vastaus #8 - 29.06.2010 - 20:03:20

Entinen tuolini oli Küschall Compact ja olisi varmaan ollut ihan okei, jos se olisi osattu sovittaa kaikin puolin kunnolla (eikä kirstunvartija olisi kaikkeen sanonut ei). Tämä nyt ehkä ns. puoliaktiivituoli (vaikka aktiivituoliksi väitetäänkin). Kevyt, ketterä ja tukeva, vaikka ristikkorunkoinen.
Siirry sivun alkuun

Iitaliina.  
IP on kirjattu

fripe
Junior Member
**
Poissa

Ei niin huonoa ettei joitain
hyvääkin
Keski-Suomi
Sukupuoli: male
Vastaus #9 - 29.06.2010 - 20:24:00

Meitsillä on Progeon Tekna http://www.inva-apuvaline.fi/tuoteluettelo/liikkuminen/manuaalipyoratuolit/aktii... ollut reilun vuoden käytössä ja olen ollut tyytyvänen valintaani. Tuolissa säätö mahdollisuuksia yllin kyllin. Sopivaa tuolia tosin haettiin aika kauan ja kokeilin monia erilaisia ja eri merkkisiä ennenkuin kuin hyväksyin tuon Teknan. Aikaisempien tuolien kanssa annoin periksi liian helposti ja uskoin "asiantuntijoiden" puheita, mutta nyt pidin pääni koska oletan, että tiedän parhaiten mikä sopii minulle parhaiten.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Suomenlahden rannikko
Vastaus #10 - 29.06.2010 - 21:01:26

Hyvä sovittaminen tuntuu olevan avainasemassa. On outoa, että terveydenhuoltoalan ihmiset eivät aina ymmärrä sitä, kuten esim. Iitaliinan tapauksessa.

Harmi, että Progeon tilanne on nyt tuo mikä on. Olisin ollut kiinnostunut Joker Carbonista.

Omaan tunteeseen luottaminen on tärkeää. Minulle on yritetty säännöllisin väliajoin tyrkyttää liian jyrkkää selkänojaa. Olen joka kerta sanonut, että se ei käy, sillä en kykene istumaan suorassa. Oma ongelmansa ovat sitten vielä ne ammattilaiset, jotka eivät ole koskaan kuullut sidekudossairaudestani, eivätkä välitä ottaa selvää faktoista, vaikka tarjoan tekstejä luettaviksi. Tuollaisessa tilanteessa ei todellakaan päädytä asiantuntija-arvioon...
Siirry sivun alkuun

- Maj Karma

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta