Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tietoa, tukea, tuttuja.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Äänestys Äänestys
Kysymys: Minkä MS-oireen/oireiden vuoksi tk-eläkkeelle?

kognitiivinen fatiikki    
  8 (25.8%)
lihasheikkous/fyysinen fatiikki    
  9 (29.0%)
muu liikuntavamma    
  2 (6.5%)
näkövamma    
  1 (3.2%)
kivut    
  4 (12.9%)
tuntohäiriöt    
  2 (6.5%)
masennus    
  1 (3.2%)
jokin muu, mikä?    
  4 (12.9%)

Äänimäärä: 31
« Viimeisin muokkaaja: rosanen on: 24.07.2010 - 21:31:31 »

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
Mikä MS-oire vei tk-eläkkeelle? (Luettu 1005 kertaa)
Peltoniemi
YaBB Newbies
*
Poissa

Pöh..
Joensuu ja Iisalmi
Sukupuoli: male
Re: Mikä MS-oire vei tk-eläkkeelle?
Vastaus #15 - 28.07.2010 - 21:56:11

Hyvin tunnutte tietävän mitä fatiikki on.., ja mitä eroa sekä myös vaikutusta toinen toisiinsa henkisellä ja ruumiillisella fatiikilla (sanon noin, kun en hienompia sanoja tiedä).

Niin miunkin tosi vaikeaa "olla uskottavasti" työkyvytön, koska olen iso ja vahva mies sekä suurimman osan päivistä niin terveen näköinen ja oloinen, ettei ulkopuoliset ihmiset kuulemma osaa kuvitellakaan miun milläänlailla sairas olevankaan, ja kun toisina päivinä voimaa kuin isommassakin kylässä, toisina päivinä ei lapsen voimiakaan, toisina päivinä mikään ei väsytä, toisina päivinä pelkkä ajatus mistään nukuttaa.

Mutta onneks olen vuosien aikana oppinut tän kanssa elämään ja ihan hyvin toimeen tullaan.

Ja koska luonteeseeni ei kuulu sen enempää selitellä tai perustella sairauttani, olen valinnut olla mieluiten sen enempää kertoilematta/ selittelemättä.., kerron kylläkin ihan suoraan sairastavani ms:ää, sen enempää kertomatta sairaudesta, omastanikaan.., varsinkin, kun meillä jokaisella on niin kovin monella tapaa erilainen sairaus/ oireet/ kulku..
Pyöritä silmiä
..avoin olen oppinut kyllä olemaan niille ihmisille, jotka -oikeasti- haluavat tietää sairauteni oireista.

Niin ja kyllä ne monet lääkärit kaikenlaisissa tutkimuksissaan fatiikin miulla ovat todenneet olevan, en siis tiedä mistä ja miten..,ja kaipa se myös näkyy ja kuuluu.  
Siirry sivun alkuun

Dg. -98, rr, Avonexia 8 vuotta, nykyisin Copaxone, työkyvyttömyyseläkkeelle -03. Taistelua kesken luovuta en, sairauteni kanssa opettelen elämään..

IP on kirjattu

JJ
Senior Member
Poissa

En editoi profiiliani
loppuun!

Vastaus #16 - 29.07.2010 - 09:42:30

rosanen kirjoitti on 28.07.2010 - 20:17:46:
Tempsu kirjoitti on 28.07.2010 - 13:23:12:
Sehän tässä on ollut ongelmana puoli ikää, että saatan näyttää ulkopuoliselle ihan terveeltä ja hyväkuntoiselta, kun taas todellisuudessa kroppa saattaa olla hyvinkin väsynyt, uupunut ja kipeä.

Minulla on samanlaisia ongelmia. Jotkut taivastelevat sitä, miten ihmeessä voin olla tk-eläkkeellä, vaikka näytän niin reippaalta ja terveeltä. Viimeksi pyörätuoliasioissa liikkuessani eräs henkilö totesi, että mitä ihmettä - minähän melkein hyppään pyörätuoliin. Njooo... Mutta kun en voi kävellä kuin max. noin 50 m, ja suorassa istuminen muutamaa minuuttia pidempään on päivästä riippuen hyvin hankalaa tai mahdotonta.

Joo, samaa "suorassa istumisvikaa" minullakin. Sen hetken jaksaa istua, että se ergonominen asento katsotaan kohdilleen. Mutta sitten käytännössä en istu ollenkaan siinä asennossa vaan jotenkin lyhistyneenä lantio kasassa yms. ja muutenkin mutkalla. Enhän jaksa jännittää lihaksia pysyäkseni siinä suorassa asennossa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Suomenlahden rannikko
Sukupuoli: female
Vastaus #17 - 29.07.2010 - 14:13:27

JJ kirjoitti on 29.07.2010 - 09:42:30:
Sen hetken jaksaa istua, että se ergonominen asento katsotaan kohdilleen. Mutta sitten käytännössä en istu ollenkaan siinä asennossa vaan jotenkin lyhistyneenä lantio kasassa yms. ja muutenkin mutkalla.

Menee vähän off topiciksi, mutta kannattaisiko istuma-asento säätää sen mukaan, miten jaksat oikeasti istua? Ei kukaan jaksa jännittää lihaksia loputtomiin. Ergonomia-asiantuntijat painukoot hiiteen, mikäli eivät osaa hahmottaa, miten voimattomat ihmiset vajoavat kasaan väärin säädetyillä tuoleillaan.
Siirry sivun alkuun

Toivon, että toivoa ois, ei koskaan heitetä toivoa pois.
- Maj Karma

RR-dg 07/09, tk-eläke jo 01/09.
Avonex > Copaxone. Apuvälineinä pt ja sähkömopo.
IP on kirjattu

Susu
God Member
Poissa

Ei mitään viisasta sanottavaa!

Vantaa
Sukupuoli: female
Vastaus #18 - 29.07.2010 - 14:31:55

Mulle tehtiin neuropsykologinen testi, kun valittelin neurologille, etten pysy enää työn tekemisessä mukana ja sen jälkeen MRI. Kerroin toiveeni päästä pois työelämästä tämän koko päiväisen "uunoilun" takia ja noiden tutkimusten ja aikaisemman sairastamistorian perusteella  prosessi käynnistettiin. Oon ollut työkyvyttömyyseläkkeellä v. 2010 alusta.
Siirry sivun alkuun

Dg. 09/01, RR, Betaa pistellyt 8 vuotta (nyt ei mitään piikkilääkkeitä käytössä), eläköitynyt.

IP on kirjattu

JJ
Senior Member
Poissa

En editoi profiiliani
loppuun!

Vastaus #19 - 30.07.2010 - 09:24:58

rosanen kirjoitti on 29.07.2010 - 14:13:27:
JJ kirjoitti on 29.07.2010 - 09:42:30:
Sen hetken jaksaa istua, että se ergonominen asento katsotaan kohdilleen. Mutta sitten käytännössä en istu ollenkaan siinä asennossa vaan jotenkin lyhistyneenä lantio kasassa yms. ja muutenkin mutkalla.

Menee vähän off topiciksi, mutta kannattaisiko istuma-asento säätää sen mukaan, miten jaksat oikeasti istua? Ei kukaan jaksa jännittää lihaksia loputtomiin. Ergonomia-asiantuntijat painukoot hiiteen, mikäli eivät osaa hahmottaa, miten voimattomat ihmiset vajoavat kasaan väärin säädetyillä tuoleillaan.

Minulla vaan kun mikään asento ei ole vakio vaan vaihdan asentoa sen mukaan kun tuntuu hyvältä. Tukia jalkojen alle olen hankkinut, että voin tukea jalkoja niihin silloin kun siltä tuntuu.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta