Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  5.1.2009 MS Crossroads -parlamentti päivitettiin versioon 2.3.1
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
kukkuluuruu! :D oireita tullu taas jeejee (Luettu 696 kertaa)
Uni
Full Member
Poissa

taas mennään tuu mukaan

Sukupuoli: female
kukkuluuruu! :D oireita tullu taas jeejee
28.07.2010 - 23:29:18

Heih vaan kaikki.  Hymiö Olen iloinen siitä että pääsen tervehtimään teitä mukavia ihmisiä taas pitkästä aikaa.  Pusu Muuten en sitten olekaan iloinen.

Kuten toivottavasti signatuuristani näkyy, minulla EI ole MS-diagnoosia. Edelleenkään. Eikä mitään muutakaan neurologista diagnoosia. Psykiatria antanut  kyllä jos jonkinmoista tiaknoosiva jeeeeeeeeeee  Juustoinen

En ole mitään neurologista diagnoosia pitkään aikaan kaipaillutkaan, neurologisesti olen ollut piiiiiiiiiitkän aikaa kutakuinkin oireeton. Muistaakseni. Kyllä luulen olleeni joo.

Nyt on sit tullu kaikenlaista tässä... Luulin että se on joku hallusinaatio kun jo n. 2 kk sitten alko maalitäplät yms seinässä liikkumaan, eka luulin että hämyhäkki se siinä kävelee ja katoin lähempää niin eihän se ollukaan kun sellanen kolo siinä seinässä.  Alko siis maalitäplistä ja koloista, nyt liikkuu IHAN ja AIVAN kaikki mitä vähänkin pitempään katson. Myös asvaltti näyttää liikkuvan, roskapönttö näyttää kasvavan (venyvän ylöspäin), pysäköity auto "liikkuu", liikennemerkki "heiluu" jne jne jne jne. Nyt oon myös huomannu että katse ei kohdistu kunnolla vaan katson ikäänkuin objektin "läpi". Niin siis en tätä ihan kaikkea ole psykiatrille kertonu mutta suurinpiirtein ja se sano että mee optikolle tai silmälääkärille, ei kuulosta psyykkisperäiseltä. (anteeks mut miten optikko voi auttaa näköhäiriössä muutaku sanoo et mee silmälääkärille?????  Pyöritä silmiä )

Sit on kaikkee muutaki. Jotta että jaksaisitte lukee tän loppuun asti laitan ransk. viiv.

- suu tuntuu oudolta ja kieli, vas. leuka tod. kipee
- vasen jalka tuntuu oudolta, ikäänkuin ei olisi ihan elossa, ei nyt laahaa mutta kuitenkin
- vasen käsi(varsi) tuntuu jotenkin kuolleelta
- joskus kun olen polvet suorassa esim. makuulla tuntuu että jalat ois koukussa +muutenkin välillä tuntuu että jalka/jalat ois eri asennossa kun missä ne oikeesti on
  ++todella omituinen episoodi yksi yö, tuntui kuin oikea jalka olisi ollut vasemman paikalla ja vasen oikean paikalla. Aivan järkky tunne  Surullinen
- tunne että elämällä ei mitään merkitystä (en tarkoita masennusta vaan enemmänkin filosofista/eksistentialistista kriisiä).
+hengellisiä kokemuksia ilman että niitä olen hakenut
- oltuani erossa lemmikeistäni (jyrsijöitä) abaut 2 vrk minusta tuntui kuin en enää tuntisi niitä, ovat eri persoonia ja lisäksi niiden silmät ovat alkaneet näyttää pelottavan tuijottavilta, "psykokatse" (järjellä ymmärrän että ne ovat ihan tavallisia lemmikkieläimiä mutta silmät sanovat toista)
- lievää silmänliikuttelukipua oik.
- pimeässä ja välillä muutenkin kaikki näkyy "sähköisenä", pimeässä erittäin rakeinen näkymä

Ei nyt tuu muuta mieleen. Osa saattaa olla psyykkistä mutta että kaikki olis psyykkistä niin olisin kyllä aika seinähullu. Tässäkin kun näitä kirjottelin tuli itellenikin sellanen vaikutelma että hyvin epämääräsiä oireita jne. Mutta kun ei näille oikein löydy sanoja!!!!!!!!!!!!!!!!!!  Varmaan täällä ymmärretään (kiitos ihQt) mutta mul on sellanen fiilis et lääkäriin lähen vasta pää kainalossa... koskapa silloin kun sitä MS:ää joskus alettiin mulla epäillä olin itse ensimmäinen joka sitä epäili, lääkärit piti luulotautisena tietty!! Yhen omalääkärin, yhen neurologin ja yhen MS-hoitajan vastaanotoilta (siis 3 eri krt) lähin todella loukattuna ja kyyneleet valuen.  Itku

Siks ei huvittais mennä silmälääkäriinkään JOS sattuis niin että se haluis lähettää jatkotutkimuksiin. Siis jos. Se oliski kun ei tarvis ite rukoilla  Juustoinen. Ei vaan, tällä krt en tiiä menisinkö jatkotutkimuksiin koska en tod jaksa sitä enää että "ei täytä kriteereitä" eli "painu vaivoines takas psykiatrian puolelle ja PYSY SIELLÄ"  Vihainen

Kiitos kuulemiin.

Uni
Siirry sivun alkuun

G37.9 Morbus demyelinans (subkliininen)

Oireistoa syksystä -06, puutumiset yms 3/07. Demyplakit 8/07. MS:ään viittaavaa likvorissa 11/07. Kliiniset löydökset liian vähäiset. 9/08: ei MS-tautia

IP on kirjattu

Amalia
YaBB Newbies
*
Poissa

Life is an Adventure

Re: kukkuluuruu! :D oireita tullu taas jeejee
Vastaus #1 - 29.07.2010 - 01:20:28

Pusu Jaksamishalaus täältä yölliselta valvojalta! Esim näköhermontulehdus teetää kaikenlaista hallusinaatioihin verrattavaa "mukavaa" ja "hassunhauskaa"...Ultimate Poweria tarvitaan, että selviytyy ennen tilanteen ratkeamita.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Uni
Full Member
Poissa

taas mennään tuu mukaan

Vastaus #2 - 29.07.2010 - 22:06:29

Pusu Amalia. Kiitos sulle! Ja isohali takas. Hymiö

Kiitos myös tosta nht-vinkistä, en oo tollasesta ennen kuullukaan.

Kaikellaista oireilua tänään, tuntuu menevän vaan pahempaan suuntaan... Kunnes menee lääkäriin jolloin kaikki oireet ovat hävinneet kuin tuhka tuuleen...   Silmänisku

Uni
Siirry sivun alkuun

Oireistoa syksystä -06, puutumiset yms 3/07. Demyplakit 8/07. MS:ään viittaavaa likvorissa 11/07. Kliiniset löydökset liian vähäiset. 9/08: ei MS-tautia

IP on kirjattu

Hunns
God Member
Poissa

cogito ergo sum
Helsinki
Vastaus #3 - 01.08.2010 - 00:16:45

Hei Uni, pitkästä aikaa!

Kirjoitat herkullisesti. Tuo jyrsijöittesi "psykokatse" toi mieleen, että meillä on varmaankin ainakin yksi yhteinen piiirre - rakkaus jyrsijöihin. Tosin en ole niillä koskaan mitään "psykokatsetta" havainnut. Jyrsijöillä on harvinaisen ilmeettömät siilmät.

Toisin kuin Amalia kirjoittaa, näköhermontulehdukseen ei liity mitään hallusinaatioihin verrattavaa. Eri asia on, miten itse mahdolliset näköhäiriösi tulkitset.

Psykiatrisi ei voi sanoa, ovatko ongelmasi hänen vai myös silmälääkärin asia. On olemassa ainakin yksi VEP -tutkimus (shakkilauta), joka antaa ei-subjektiivista tietoa näköhermon toiminnasta. Se on silmä- tai neurosilmälääkärin asia.

Olen pahoillani siitä, että koet joutuneesi vähättelyn kohteeksi. Kuulostaa vastenmieliseltä.

Siirry sivun alkuun

Älkää erehtykö luulemaan kuvaa omakseni; kyseessä on esi-isäni. dg 2003, ensimmäinen diagnosoitu oire 1992, Copaxone, osatyökyvyttömyyseläkkeellä

IP on kirjattu

Uni
Full Member
Poissa

taas mennään tuu mukaan

Vastaus #4 - 05.08.2010 - 00:24:34

Hellouta myös sulle Hunns!  Hymiö Jyrsijät ftw.  Silmänisku

VEP tehtiin mulle joskus sillon aikoinaan, montas vuotta siitä nyt on... (ei voi muistaa!) Sillon siin ei ollu mitään poikkeavaa, mutta ei juurikaan silmä/näköoireita ollu sillon. Mistään en oo löytäny netistä että kellä ois ollu samanlaista mitä mulla nyt... että mistä johtuis... Ei sovi oikein nht:henkään. Silmälääkäriin (tän viikon pe) yritän mennä ilman turhia odotuksia...  Pyöritä silmiä

Jotenkin koko ajan ajattelen että olisin muka menossa yleislääkärille tai neurologille, mutta sit aina välil muistuu mieleen et eiku ainii SILMÄlääkärille.  Viileä

Se on vissiin tutkittuakin tietoa että psyk. potilaita ei oteta aina niin tosissaan somaattisella puolella (osittain syystä). Olen toisaalta onnekas että mulla on jopa MRI-löydös sekä likvor-poikkeama objektiivisesti (right?) todettu. Että ei ihan vaan mun sanan varassa oo, junou.  Viileä

Uni
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Amalia
YaBB Newbies
*
Poissa

Life is an Adventure

Vastaus #5 - 05.08.2010 - 08:06:26

Mulla näköhermojetulehdukset aiheuttivat värinäkööni aika erikoisa asioita ja näkökentässä saattooi liikkua valoja jne. Taisin Greatin kirjasta lueskella jotain samnatapaista hänen kokemuksistaan  Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Uni
Full Member
Poissa

taas mennään tuu mukaan

Vastaus #6 - 09.08.2010 - 03:42:27

Ahaa, Amalia. Kiitti tiedosta! Ja moi!  Silmänisku

Pitää korjata tota edellistä, löysin vanhoja neuropapereita ja siellä lukee sittenkin VEPistä että jotain lievää hidastumaa ja jotain muuta pientä on, etenkin vasemmalla. En kyl muistanu yhtään tollasta!! Nojoo mut eipä se paljoo oo painanu sillonkaan.

Neuropaperit tuli vastaan kun etin edellistä silmälääkärin lausuntoa kun olin menossa sinne silmälääkäriin perjantaina. Lausuntoa tai vanhaa silmälasireseptiä ei löytyny ja se nyt ei haittaa, mutta... silmälääkäri jäi välistä.  Itku Seliseli mut olin aivan tillintallin väsymyksestä edellisenä yönä, 48 tunnin aikana nukkunu ehkä 6 tuntii (1+5). Sitten vielä herätyskello(je)n kanssa mokailua niin nukuinpa sitten psykiatrin JA silmälääkärin ajan ohitse. V*tuv*tuv*ttu!!! Uus aika ens to, huh. Nyt oon jonkin verran paremmassa kunnossa fyysisesti kuin esim. perjantaina että kyllä ottaa päähän kun missasin lääkäriajat. Kohta on tietty kaikki oireet ohi ja mitään ei oo kirjattu ylös mihkää...  Täh

En oo henkisestiKÄÄN hyvässä kunnossa niin kauhulla odotan että mihin kriisiin sitä taas joutuukaan jos aletaan uudestaan epäilee. En ainakaan tietoisesti pelkää MS-tauti -diagnoosia vaan mua häiritsee oireet, tiedottomuus, epävarmuus, se että ei oteta tosissaan, leimataan luulotautiseks tai psykosomaattisesti oireilevaks jne jne. Ei sikäli etteikö MS-tauti olis todella paska juttu... Mutta nää oireet on paskoja, sanotaan niitä sitten luulo- tai MS-taudiksi.  Vihainen

Mulla on tietynlaista tukea avopuolelta jne. mut tuntuu että mua ei todellakaan ymmärretä. Ihmiset ei ees tiedä että päästelee sammakoita... Monet aidosti hyvää tarkoittaen!!

*kops*

Meni taju.

Melkein ainaki  Juustoinen (klo 3:40 aamullaaaaahhhh)

Uni
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Maasu
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #7 - 02.09.2010 - 18:18:58

Hei!

Mulla kanssa on ollut tuota että pimeässä näkymä on tosi rakeinen ja välillä pimeässä näyttää sähköiseltä tai silmissä vilisee pieniä sähköisiä viiruja mikä näyttää siltä ihan kuin näkökentässä olisi jotain sähköisiä liikkuvia bakteereita (olipas outo selitys mutta tosi vaikea on selittää Pyöritä silmiä Valoisassa mulla on näkökentässä "valon sähinää" ja tummaa taustaa vastaan tummia nopeasti liikkivia viiruja. Onko muilla ollut tälläistä?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

JerryLeeLewis
God Member
Poissa

Go Loud, Go Proud!
P-Karjala
Sukupuoli: male
Vastaus #8 - 02.09.2010 - 21:11:46

Maasu kirjoitti on 02.09.2010 - 18:18:58:
Hei!

Mulla kanssa on ollut tuota että pimeässä näkymä on tosi rakeinen ja välillä pimeässä näyttää sähköiseltä tai silmissä vilisee pieniä sähköisiä viiruja mikä näyttää siltä ihan kuin näkökentässä olisi jotain sähköisiä liikkuvia bakteereita (olipas outo selitys mutta tosi vaikea on selittää Pyöritä silmiä Valoisassa mulla on näkökentässä "valon sähinää" ja tummaa taustaa vastaan tummia nopeasti liikkivia viiruja. Onko muilla ollut tälläistä?

Ilmiölle taitaa olla nimikin, en vaan muista sitä nyt millään. Oikeassa silmässä NHT:n seurauksena tuota esiintyy kyllä. Ajoittain, lähinnä kuumeessa tai kovan rasituksen jälkeen.
Siirry sivun alkuun

Hell Yeah!

IP on kirjattu

Uni
Full Member
Poissa

taas mennään tuu mukaan

Vastaus #9 - 03.09.2010 - 04:13:40

JerryLeeLewis kirjoitti on 02.09.2010 - 21:11:46:
Maasu kirjoitti on 02.09.2010 - 18:18:58:
Hei!

Ilmiölle taitaa olla nimikin, en vaan muista sitä nyt millään. Oikeassa silmässä NHT:n seurauksena tuota esiintyy kyllä. Ajoittain, lähinnä kuumeessa tai kovan rasituksen jälkeen.

Visual snow??

Uni
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta