Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Avattu maanantaina 24. syyskuuta 2001
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 ... 4 5 6 
Lähetä aihe Tulosta
Painonhallinta (Luettu 43806 kertaa)
Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Re: Vähähiilihydraattinen ruokavalio
Vastaus #75 - 06.10.2010 - 14:43:21

Pekkeri kirjoitti on 06.10.2010 - 10:57:19:
Olen jo pitkään havainnut, että hiilihydraattipitoisten aterioiden jälkeen minua alkaa väsyttää. Siispä vihdoin tein asialle jotain ja olen nyt kokeillut n. kuukauden ajan vähähiilihydraattista ruokavaliota.

Tällä hetkellä olo on parempi kuin pitkään aikaan (jos ei huomioida mäsästä aiheutuvia liikkumishankaluuksia). Sekä, niin kuin monet muutkin täällä ovat kokeneet, painoa on lähtenyt ja olo on entiseen nähden huomattavasti virkeämpi.

Olen siis jättänyt kokonaan pois viljatuotteet, perunan ja riisin. Olen taas lisännyt (reilusti) kasvisten ja pähkinöiden sekä kanan ja kalan osuutta ruokavaliossani. Kaikenmaailman "kevytlevitteet" ja "kevyttuotteet" olen viskannut pois ja ottanut tilalle ihan kunnon rasvaa, eli voita, oliiviöljyä ja kookosöljyä. Suosittelen kaikille.

Lääkäri Antti Heikkilä on kliinisen kokemuksensa pohjalta havainnut vähähiilihydraattisen ruokavalion auttavan useaan vaivaan. Hän kummasteleekin nykyisiä hiilihydraattisuosituksia ja rasvoihin liittyviä ismejä:

"- - Pitkän, muutaman vuoden neuvottelun jälkeen ja vahvasti sponsoroidun ajattelun pohjalta komitea päätyi siihen, että se on vähärasvainen runsashiilihydraattinen ravinto. Ja siinä todellisuudessa me elämme. Siinä ei ole mitään tieteellistä pohjaa - -"

"Järkyttävintä on, että kun ihmiset ovat saaneet hyviä tuloksia aikaan ja he menevät puhumaan lääkärilleen, joka on opetettu uskomaan näiden rasvojen vaarallisuuteen, niin yleensä nämä suuttuvat, haukkuvat potilaan ja mitätöivät potilaan oman kokemuksen . Silloin tulee mieleen, että onko tämä ala ollenkaan tiedettä. Ei tehdä enää havaintoja todellisuudesta, mikä luonnontieteisiin on kuulunut vaan eletään tietyn ismin vallassa eikä seurata, miten potilailla menee."

Syötkö kuitenkin hedelmiä jonkin verran? Eikös niissä ole sokereita eli hiilareita.

Onko sun dieetissä mitään korviketta leivälle? Itsehän olen korvannut  sen BBD:ssäni riisikakuilla tai luontaisesti gluteenittomilla tuotteilla, mutta miten VHH:ssa, onko mitään korviketta?

Mulla on juuri nyt ihan kamala kausi ruokavaliossa. Vedän makeaa ihan hirveesti. Mieliala akuutisti alentunut ja se todella näkyy syömisessä. En tiedä millä taas pääsisi vähäkarkkiseen vaiheeseen. Ei maistu ees vegaanisuklaa, pitää olla oikeeta, vaikkei se ees kuuluis mun ruokavalioon.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

Pekkeri
Full Member
Poissa

Sukupuoli: male
Vastaus #76 - 10.10.2010 - 15:51:36

Milena kirjoitti on 06.10.2010 - 14:43:21:
Syötkö kuitenkin hedelmiä jonkin verran? Eikös niissä ole sokereita eli hiilareita.

En syö.

Onko sun dieetissä mitään korviketta leivälle? Itsehän olen korvannut  sen BBD:ssäni riisikakuilla tai luontaisesti gluteenittomilla tuotteilla, mutta miten VHH:ssa, onko mitään korviketta?

Saan kuitua pähkinöistä ja Liinus-pellavarakeesta. Joskus syön näkkileipää palan tai kaksi.

Mulla on juuri nyt ihan kamala kausi ruokavaliossa. Vedän makeaa ihan hirveesti. Mieliala akuutisti alentunut ja se todella näkyy syömisessä. En tiedä millä taas pääsisi vähäkarkkiseen vaiheeseen. Ei maistu ees vegaanisuklaa, pitää olla oikeeta, vaikkei se ees kuuluis mun ruokavalioon.

Voipi olla, että kyseessä on oravanpyörä, eli makea ruokavalio heikentää mielialaa, ja mieliala aiheuttaa makeanhimon. Itse olen huomannut, että mielialan vaihtelut ovat huomattavasti tasoittuneet käyttämälläni ruokavaliolla. Tsemppiä elämäntilanteeseesi, tiedän, ettei mieliala ole sulla tällä hetkellä pelkästään ruokavaliosta riippuvainen. :(
Siirry sivun alkuun

"Of those who say nothing, few are silent." -Thomas Neill

"Mitä suurempi valhe, sitä suurempi mahdollisuus että siihen uskotaan" -A. Hitler

IP on kirjattu

JerryLeeLewis
Ex-jäsen

Vastaus #77 - 10.10.2010 - 21:57:35

Pekkeri kirjoitti on 10.10.2010 - 15:51:36:

En syö.

Saan kuitua pähkinöistä ja Liinus-pellavarakeesta. Joskus syön näkkileipää palan tai kaksi.

Voipi olla, että kyseessä on oravanpyörä, eli makea ruokavalio heikentää mielialaa, ja mieliala aiheuttaa makeanhimon. Itse olen huomannut, että mielialan vaihtelut ovat huomattavasti tasoittuneet käyttämälläni ruokavaliolla. Tsemppiä elämäntilanteeseesi, tiedän, ettei mieliala ole sulla tällä hetkellä pelkästään ruokavaliosta riippuvainen. :(

Makeanhimo voi myös kieliä kromin puutteesta muiden syiden ohella.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Sukupuoli: female
Re: Painonhallinta
Vastaus #78 - 11.10.2010 - 00:43:01

minusta riisikakut ja hedelmät ovat herkullinen yhdistelmä  Hymiö
sitäpaitsi yhdessä riisikakussa on vähemmän hiilareita kuin pienessä ja pyöreässä näkkärissä. hedelmistä appelsiinilla saa nopeimmin verensokerin nousemaan, jos siihen insuliinihoitoisella diabeetikolla on tarvetta, mutta ei kaikissa hedelmissä niin hirveästi hiilareita ole.

no, mulla vähähiilihydraattinen on kylläkin korkeintaan 100g hiilareita päivässä ja Heikkilällä taisi olla korkeintaan 70g...?
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #79 - 11.10.2010 - 12:51:35

Pekkeri kirjoitti on 10.10.2010 - 15:51:36:

En syö.

Kiitos, kun ruoalla saisikin kaikki murheet poistettua. Vaikka onhan niitäkin ihmisiä, jotka yrittää. Mutta oon melko reipas tyttö kaikesta huolimatta, kun jaksan ees yrittää parantaa ruokavaliotani tässä elämäntilanteessa.

Ei hedelmiä?! Apua, siihen mä en pystyis. Mut pystyn kyllä korvaamaan jokusen hedelmän useammalla porkkanalla. Luulen, että mulla makeanhimo menee kk-kierron kanssa samaan tahtiin. PMS:n aikaan mieli hieman alempana ja makea maistuu.

Jerry, otan purkista hiukan kromia, ehkä pitäisi ottaa enemmän. Ihmettelin kylläkin, miksi juuri kromipillerit on makeita mansikanmakuisia purutabletteja, vaikka sillä monet nimenomaan yrittää hillitä makeantarvettaan. Itse nielaisen ne maistelematta. Edesvastuutonta tehdä tuollaisia kromipillereitä. Vaihdan merkkiä.  :P

Appelsiinit on kyllä hyviä hedelmiä. Niissä taitaa olla kuitujakina aika paljon ja pitää tosiaan nälkää hyvin poissa. En kyllä ole riisikakkuja kokeillut hedelmäkuorrutuksella.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

Mymskä
Ex-jäsen

Vastaus #80 - 11.10.2010 - 14:32:53

Äitini on ryhtymässä vähähiilarisen ruokavalion kokeiluun. Tietysti tenttasin siitä, vaikkakaan en ole vielä kypsä esim. puuron ja leivän jättämiseen omasta ruokavaliosta. (Sokerista puhumattakaan...  Nolostunut)

Keskeinen ajatus ymmärtäkseni on, että ei puputeta hiilihydraatteja ja rasvaa yhdistelmänä. Muuten tuo on käsittääkseni hyvin proteiinipainotteinen ruokavalio.

Hedelmiä ja marjoja saa syödä VHH:ssakin. Pahin "peikko" siinäkin ovat raffinoidut tuotteet, kuten valkoinen sokeri (hedelmissä oleva sokeri ei ole pahasta, koska sitä ei ole käsitelty), jauhot jne.

Rasvojen ei ole pakko olla voita. Margariini on pahis, transrasvat ehdoton ei-ei, mutta öljyt ovat sallittuja, kuten myös eläinrasvat.

Kuidut pitäisi saada pähkinöistä, kasviksista ja hedelmistä ja marjoista.

Hiilareitten määrä ei saisi ylittää 75 g:aa vuorokaudessa.

Näin siis Antti Heikkilän oppien mukaan. Mielenkiinnolla seuraan nyt sivusta miten entisen hiilarimoottorin käy.  Hymiö

Tässäkin ruokavaliossa täytyy olla vähän perehtynyt ravinto-oppiin, jottei nyrjähdä ojasta allikkoon. Mutta niinhän se on kaikissa dieeteissä. Minä sain aiheutettua itselleni melkein anemian (hemoglobiini on aina ollut todella hyvä), kun ryhdyin joskus nuorena "kasvissyöjäksi" ottamatta asioista selvää. Jätin lihan pois, mutta en korvannut sitä millään, ja kasviksia en ollut muutenkaan oppinut monipuolisesti syömään.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Vastaus #81 - 11.10.2010 - 16:28:10

On hyvä ottaa selvää dieetistä, ennen kuin alkaa toteuttaa sitä... Olen itsekin kuullut siitä, kuinka kasvissyönti on johtanut anemiaan ja ruoasta saatujen hiilihydraattimäärien nousemiseen.

Olen jättänyt ruoasta pois leivän enkä käytä valkoista sokeria kuin lähinnä viilissä. Jokin kuitenkin turvottaa aina vain. Mikä se mahtaisi olla? Mietin, onko laktoosi syynä johonkin.
Siirry sivun alkuun

"Jos se ei tapa niin se todellakin hajottaa"
-Haloo Helsinki!

RR-dg 07/09, tk-eläke jo 01/09.
Apuvälineinä pyörätuoli ja sähkömopo.

IP on kirjattu

sofiia
Senior Member
Poissa

Vastaus #82 - 12.10.2010 - 11:28:03

Hölmöä osallistua keskusteluun, kun ei ole lukenut ketjua.
Turvotukset ovat aina olleet iso ongelma minulla ja ne ovat poissa vain silloin, kun en käytä edes täyjyväruista. Eli leipäkin on karppaajien juustoleipää jne.
Sinänsä loogista, että turvotus laskee, sillä yksi gramma hiilihydraattia sitoo kolme grammaa nestettä.
Pitäisi taas alkaa, ei vaan aina jaksaisi. Ruuat teen ryhtijaksollaninvain karppaus.info -sivuston resepteistä.

Mutta..MS-oireet ovat kyllä korostuneempia minulla karppiaikana, lisäksi en laihdukaan. Diurex Miteä otan silloin tällöin puolikkaan ja kun turvotus laskee, tuntuu taas, että MS-oireet korostuvat.

Yhteenveto kohdallani: Naama tai jalat ;o)
Siirry sivun alkuun

dg -76,RR,Copaxone -04-07 Kokoeläke -92.  CCSVI-dg sekä pallolaajennus 6/2010 ja 10/2010,
Atsatiopriini

IP on kirjattu

Mymskä
Ex-jäsen

Vastaus #83 - 12.10.2010 - 18:41:42

rosanen kirjoitti on 11.10.2010 - 16:28:10:
Olen itsekin kuullut siitä, kuinka kasvissyönti on johtanut anemiaan ja ruoasta saatujen hiilihydraattimäärien nousemiseen.

Näinpä. Olin siis tuolloin nuori ja tyhmä (nyt en ole kuin tyhmä).

Mun ruokavalio muuttui lähes pelkäksi perunaksi, kun en osannut muita kasviksia, kuin porkkanaa, oikein syödä. Sitäkin vain raakana. Edelleen porkkana on minusta parasta kypsentämättömänä, mutta onneksi skaala on muuten laajentunut.  

Noiden lisäksi kasvoi juuston ja kerman käyttö reippaasti, joten ensimmäinen kasvissyöntikokeilu meni aika lailla metsään.

Nyttemmin ruokavalio on muuttunut "itsestään" kasvisvoittoiseksi, vaikkakaan en itseäni vegetaristiksi sano enkä siihen tähtää. Esim. hyvä pihvi maistuu joskus, tosin en itse osta enkä laita sellaisia juuri koskaan.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Vastaus #84 - 27.10.2010 - 13:09:55

OujeaOujea! Edelleen paino hiipii alaspäin, mutta todellakin hiipii...mutta nyt rikottiin raja. Olen enää "lievästi ylipainoinen" HipHurraa! (-12kg alkupainosta) Hymiö
Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

Hilu.
God Member
Poissa

Asioilla on tapana järjestyä.

Vastaus #85 - 27.10.2010 - 13:38:27

Yes ! Onnittelut!

Siirry sivun alkuun

- pojalla ms, dg 04/07, RR, Betaferon- itsellä ms-epäily