amok1 kirjoitti on 04.11.2010 - 11:10:04: Lainaus:Minua ei suostuta tutkimaan, eikä hoitamaan Suomessa. Tiedän, että ainakin toinen munuaiseni on kuoliossa ja että minulla on keliakia, kumpaakaan ei suostuta tutkimaan, aivan kuin mitään muitakaan oireita aiemmin kuten, verenpaine 150/100-245/165, hyponatremia, sinusarytmia jne...
Kumma juttu. Minua kyllä tutkitaan kun menen lääkäriin. Minun ei siis onneksi tarvitse tehdä itse diagnooseja. Miten muuten diagnosoit kuolioon menneen munuaisen?
Jos syön puriinipitoista ruokaa, toinen puoli kehosta on seuraavana päivänä jäykkä ja kipeä, ja kun lähden kävelemään, iskee pakaraan niin kova kipu, että siitä ei liikuta mihinkään vähään aikaan. Jos makaan oikealla kyljellä lihaksiin sattuu, kuin makaisi asfaltilla, vasemmalla kyljellä olo on normaali.
Puriinista syntyy virtsahappoja, jotka pakkautuvat rikkinäisen munuaisen vuoksi kudoksiin virtsan sijasta. Vasen munuainen poistaa happoja paremmin, joten sinne kivut hiipivät jälkijunassa heikompina.
Minulla on ollut alusta asti pahemmat oireet oikealla puolella kehoa, joten ainoa selitys on toimimaton munuainen. Olen muuten aina nukkunut oikealla kyljellä, ja ajattelin, että painovoima on ohjannut munuaisen tuhonneet porfyriinit siihen munuaiseen, joka on alempana.
Nyt, kun oireita on enää silloin kun vereen ilmaantuu happoja, tuo toispuolisuus on selkeytynyt vielä paremmin. Kahvia juodessa koko kroppa oli melko tasaisen kipeä ja oireileva.
ps. Tuli juuri mieleen, mikä oli veemäisin oire sosiaalisesti. Kiusallisin oire oli kielen puutuminen puhuessa kesken lauseen niin, että puhe muuttui sössötykseksi. Sen katoamiseen meni aikaa reilusti yli vuosi, koska en tiennyt, miten keho puhdistetaan oireita aiheuttavista jätöksistä. Nyt sujuu jopa englantikin ilman kielen jäykkyyeden aiheuttamia ongelmia.