Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Avattu maanantaina 24. syyskuuta 2001
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
Copaxone ja masennus? (Luettu 19912 kertaa)
Morgaine
Full Member
Poissa

Huuhaahippiäinen
Pirkanmaa
Sukupuoli: female
Copaxone ja masennus?
15.01.2011 - 17:57:43

Olen suurena kysymysmerkkinä  Täh Miksi Copaxonen lääkeselosteessa lukee haittavaikutuksena masennus, jos lääkäri sanoo, ettei se sellaista aiheuta? Mä lopetin kolmannen episodin masennuslääkkeiden kanssa vuonna 2006. Siitä asti on mennyt oikein hyvin, mutta nyt puoli vuotta Copaa käytettyäni kaikki vanhat oireet ovat palanneet. Neuro vaan ilmoitti, ettei näillä voi olla mitään tekemistä keskenään ja sain masennuslääkereseptin. Ja heippa, voi hyvin ja syö näitä.

Toki mä tajuan, että tautia on vuosi takana ja jonkin shokkivaiheen jälkeen alkaa ahdistamaan. Ja ymmärtää, että tietyt vaivat ovat tulleet jäädäkseen. Siihen sopeutuminen luonnollisesti ottaa koville. Ja 10-12h työpäivät vajaakuntoisena ovat melko raskaita... Mutta toisaalta mielenterveyteni vaatii juurikin tuota työtä. Siis tarkoitus ei ollut valittaa, olen sitä vältellyt viimeiseen saakka taudin kanssa, mutta nyt ei muu huvita kuin valittaminen  Itku

Siis viestin pointti oli kaikessa sekavuudessaan se, että onko teillä tietoa/ kokemusta näistä lääkkeistä ja depiksestä, ja muutenkin aiheesta. Varmaan joku masennusketjukin  jossain on. En jaksa vaan nyt penkoa. Voiko mäsä aiheuttaa muuten fysiologisesti masennusta? Ja siis musta on ärsyttävää, jos joudun vetämään taas jotain pieniä valkoisia pillereitä sen takia, että mun lääkäri haluaa mun piikittävän itseäni joka pvä  Vihainen

Sorry tää oli kyllä tosi sekava vuodatus... Kun on päässä vikaa joka suhteessa ei kai muuta voi odottaakaan  Virnistys
Siirry sivun alkuun

RRMS Dg 2/10
Copaxone 6/10, Rebif kokeiltu
Tysabri 9/11
Gilenya 5/13
Aubagio 12/14

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Re: Copaxone ja masennus?
Vastaus #1 - 15.01.2011 - 19:09:38

Voi kiesus noita lääkäreitä! Niiden kanssa menee herrrrmot. Jos copan selosteessa lukee että sivuoireena voi tulla masennusta, sitä sitten voi tulla. Ei yksi lääkäri voi alkaa tuollaisesta taistelemaan! Herttinen että sieppaa nää idioottilääkärit.
Omani sanoi ettei Rebif aiheuta rytmihäiriöitä, mutta kolme kardiologia oli sitä mieltä että aiheuttaa ja lopeta Rebif. No, lopetin, uskoin tässä ennemmin sydänspesialistia ku neuroa ja siitä seurasi vuosisadan taisto.

Miksi ihmeessä pitää jo valmiiksi sairasta stressata vain siksi, että haluaa olla oikeassa ja potilaan yläpuolella. Huoh.
Ja olen siinä käsityksessä, että MS voi aiheuttaa masennusta ihan fysiologisella tasolla. Eli ei vain henkisesti, vaikkakin sekin sitä voi aiheuttaa, on kuitenkin kovaa saada tämä DG.
Mutta popsi nyt valkoisia pillereitä, josko niistä olisi apua. Ei neuron mieliksi, vaan jos sulla todella on masennusta, mistä tahansa johtuvaa, niin kannattaa kokeilla auttaisivatko ne.
Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Vastaus #2 - 15.01.2011 - 20:54:39

Jopas olet kohdannut tohtorin, Morgaine.  Hymiö Kyllä lääkärin pitäisi kuunnella potilaan selostusta omasta oirekuvastaan, ja myös uskoa se. Jotkut näemmä vain haluavat asettua muiden yläpuolelle.

Minulle kävi niin, että interferoni (Avonex) aiheutti kohtuullisen epätavallisia sivuvaikutuksia - siis olemassa olevien MS-oireiden korostumista. Ataksia paheni, lihasheikkous paheni ja kaikenlainen hankala olo lisääntyi kahdeksi päiväksi pistoksen jälkeen. Joka viikko kävi samoin siihen asti, kunnes neurologi päätti vaihtaa lääkityksen Copaxoneen. Neurologi uskoi kerralla tilanteeni. Tosin Copaxone ei sitten myöskään sopinut minulle, mutta se olikin toinen tarina.
Siirry sivun alkuun

"Jos se ei tapa niin se todellakin hajottaa"
-Haloo Helsinki!

RR-dg 07/09, tk-eläke jo 01/09.
Apuvälineinä pyörätuoli ja sähkömopo.

IP on kirjattu

Morgaine
Full Member
Poissa

Huuhaahippiäinen
Pirkanmaa
Vastaus #3 - 15.01.2011 - 22:29:54

Voi kiitos kaverit, mulle tuli jo sellainen olo että olen joku "hankala hullu", mutta kiva kun teidänkin mielestä tohtorin asenteessa olisi vähän huomauttamista... Mä otan ny ne pillerit ettei lanttu lahoa kokonaan, mut ilmoitin lääkärille et mun tiedot saa laittaa tutkijoille. Ilmoittauduin siis kiinnostuneeksi lääketutkimuksiin, jos sopivia ilmaantuu.

Kävi jopa vainoharhaisessa mielessäni, kuinkahan paljon lääkefirmat maksaa tästä huvista lääkäreille, kun väkisin tuputetaan kalliita lääkkeitä niiden sopimattomuudesta huolimatta. Noh, maaliskuussa menen näyttämään tälle puolijumalalle että kuinka pahasti loppujen lopuksi sekosin  Kieli

Mutta ainakin kaksi neuroa on samalla polilla vesittänyt mun kitinät haittavaikutuksista. Kun depis ei ole ainoa, jolla epäilen olevan tekemistä Copan kanssa. Muut oireet eivät ole vain niin hankalia.

Lääkärien pitäisi jotenkin oppia kollegiaalisuutta. Jos vaikka psykiatri tai Sasaliinin tapauksessa kardiologi puhuu omasta erikoisalastaan, ei saisi sotia oman ammattikunnan jäsenen ammattitaitoa vastaan. Tämän ongelman havaitsin jo, kun vielä hoitoalalla työskentelin...

Mikäs Rosasen Copa-uralle tuli? Ja vielä P.S. kai näistä voi tulla sivuvaikutuksia, joita ei lue kirjoissa ja oppaissa??? Maalaisjärki sanoisi näin...
Siirry sivun alkuun

RRMS Dg 2/10
Tysabri 9/11
Gilenya 5/13
Aubagio 12/14

IP on kirjattu

Morgaine
Full Member
Poissa

Huuhaahippiäinen
Pirkanmaa
Vastaus #4 - 16.01.2011 - 07:34:40

Kertasin vielä Copan selosteesta. HYVIN yleisiä sivuvaikutuksia: Ahdistuneisuus, depressio. Edelleen hämmästelen lääkkeen valmistajan vastuuttomuutta levitellä perättömiä huhuja  Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun

RRMS Dg 2/10
Tysabri 9/11
Gilenya 5/13
Aubagio 12/14

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #5 - 16.01.2011 - 18:16:18

Onpa oikein mukavaa.  Vihainen Minunkin neuro sanoi, että Copa on mulle ainoa vaihtoehto, kun EI aiheuta masennusta eikä pahenna jo olevaa. Just joo, tässä pian pitäisi se aloitella, ei ole vielä reseptiä. Ja minä kun olin jo aatoksissa, jos pääsisi noista kaksivärisistä kapseleista eroon, muttei varmaan kannata edes yrittää lähiaikoina.

Kyllä yksi mäsän oire on masennus. Kaikkialla niin väitetään ja olen itse yksi niistä, joiden arkipäivää varmaankin juuri mäsän aiheuttama depis valitettavasti on.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Vastaus #6 - 16.01.2011 - 21:52:14

Milena ja muut...mulle ei copa eikä Rebif tuonut masista. Onneksi. Ei se kaikkiin iske. Mutta osaan kyllä...ja miten erottaa se mikä on Mäsän tekemään, mikä elämän, mikä lääkkeen?
Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

Morgaine
Full Member
Poissa

Huuhaahippiäinen
Pirkanmaa
Vastaus #7 - 16.01.2011 - 23:13:55

Siinä se ongelma varmaan piileekin, mikä aiheuttaa missäkin tapauksessa depiksen. Kuullut olen, että jollain oli masennustaustan takia aloitettu suoraan Tysabri. Ei uskallettu riskeerata beetainterferonien ja Copan kanssa. Jokuhan sen yhteyden myöntää, kun se on mustaa valkoisella julkaistu. Ja jos ei perimmäinen masennuksen syy olisikaan, hirvittää jos se laittaa vettä myllyyn. Mä olen omassa tapauksessani kovasti sitä mieltä, että Copa provosoi sen taas käyntiin. Kun mulla kaikesta huolimatta on mennyt ihan hyvin tähän saakka, eikä pienintäkään viitettä masennuksesta ole ollut vuosiin. Tiedä sitten mikä se absoluuttinen totuus on, uusia lääkkeitä odotellessa ja pillereitä popsiessa  Juustoinen
Siirry sivun alkuun

RRMS Dg 2/10
Tysabri 9/11
Gilenya 5/13
Aubagio 12/14

IP on kirjattu

Jerry
Ex-jäsen

Vastaus #8 - 17.01.2011 - 09:16:28

Täällä Rebif.

22 sopii oikein hyvin mutta 44 sai ns. "ulvomaan kuuta" joten palasin takaisin 22:n...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #9 - 17.01.2011 - 12:46:13

sasaliini. kirjoitti on 16.01.2011 - 21:52:14:
Milena ja muut...mulle ei copa eikä Rebif tuonut masista. Onneksi. Ei se kaikkiin iske. Mutta osaan kyllä...ja miten erottaa se mikä on Mäsän tekemään, mikä elämän, mikä lääkkeen?

Luulen, että masis pahenee, jos siihen on muutenkin taipumus. Itselläni on n. 15 vuoden kokemus depiksestä elämän eri vaiheissa ja ilman mitään kummempia vaiheita elämässä, sekä lääkkeestä aiheutuvaakin, että tiedän jo aika hyvin mikä sitä kulloinkin pahentaa. Mutta se tosiaan vaatii harjaannusta, itsetuntemusta ja myös kausia ilman lääkettä ja eri lääkkeiden kokeiluja.

Mutta koitan nyt silti sitä Copaa. En minä depistä pelkää, koska se ei tee minusta millään muotoa itsetuhoista. Raportoin, miten käy!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Morgaine
Full Member
Poissa

Huuhaahippiäinen
Pirkanmaa
Vastaus #10 - 17.01.2011 - 23:07:56

Pidä Milena ajantasalla! Mielenkiintoista, miten sopii. Ja toivotaan ettei Copa provosoi. Apteekin täti varovasti sanoi tänään, ettei ne lääkäritkään henkilökohtaisesti aina kaikista sivareista tiedä... Ymmärtääkseni beetainterferonit on rajumpia masentamaan. Mulla tosiaan Copaa mennyt nyt puoli vuotta, kun alkoi "vippaamaan". Pakko oli apua pyytää, ennen kuin ajan taas kaikki ihmiset ympäriltäni. Nimim. känkkäränkkä joka päivä...
Siirry sivun alkuun

RRMS Dg 2/10
Tysabri 9/11
Gilenya 5/13
Aubagio 12/14

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #11 - 18.01.2011 - 13:44:38

Soittelin eilen neurolle, ja laittavat reseptiä tulemaan. Meinasin revetä, kun hoitaja sanoi, että pitäisi ottaa verikoe ennen sitä. Kertoi, että raskaustesti on tehtävä. Sanoin kyllä että ei todellakaan ole tarvetta, en ole koskenut pitkällä tikullakaan miehiin pitkiin aikoihin ja lisäksi VARMUUDEN maksimoimiseksi, etten sikiä yksikseni, käytän Nuvaringiä. No, se on tosin ms-oireiden takia. Mutta pitkinhampain kävin verikokeessa jo.

Lisäksi neuvottelin psykiatrin kanssa, jos vaihtaisin Cymbaltan johonkin toiseen. Mutta vasta sitten, kun näkee mitä sivareita Copa tuo. Voxra voisi kuulemma ola minulle sopiva vaihtoehto, monia muita olenkin jo kokeillut, mutta tämä on kai uudentyyppinen, vaikuttaa dopamiiniin, kun Cymbalta serotoniiniin ja noradrenaliiniin. Onko kellään käytössä?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #12 - 22.01.2011 - 12:13:08

Minulla on nyt parin kk:n satsi Copaa jääkaapissa. Ihmettelen vaan, miksi sitä pistämistä nyt niin kovasti harjoitella tarvii, miksen vaan tuikkaisi noista yhtä itteeni. Kavereilta jo kyselin, minne sitä saa laittaa ja minne ei, kiitos avusta! Ei kai tuossa mitään laitetta tarvita, noiden laittamisessa. VOinhan sen ottaa, kun neurolla tarjoavat tiistaina.

Olis se hassua mennä sinne tiistaina "harjoittelemaan", ja sanoa, että oon jo aloittanut.  Juustoinen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

happybunny
Full Member
Poissa

everything is fine, thanks
for asking
Etelä-Pohjanmaa
Vastaus #13 - 22.01.2011 - 21:32:06

Milena kirjoitti on 22.01.2011 - 12:13:08:
Ihmettelen vaan, miksi sitä pistämistä nyt niin kovasti harjoitella tarvii, miksen vaan tuikkaisi noista yhtä itteeni.

Käsittääkseni eka pistos tehdään valvonnan alaisena varsinkin siksi, että on olemassa anafylaktisen shokin riski, eikä asiaa voi tietää muuten kuin kokeilemalla. Jos sitten sattuu olemaan yksi niistä epäonnisista, joille Copa ei todellakaan sovi, on ainakin apu lähellä.
Siirry sivun alkuun

NHT 11/09, ei vielä virallista diagnoosia, mutta tulee, kunhan kerkiää

IP on kirjattu

Jerry
Ex-jäsen

Vastaus #14 - 22.01.2011 - 21:41:17

Milena kirjoitti on 22.01.2011 - 12:13:08:
Minulla on nyt parin kk:n satsi Copaa jääkaapissa. Ihmettelen vaan, miksi sitä pistämistä nyt niin kovasti harjoitella tarvii, miksen vaan tuikkaisi noista yhtä itteeni. Kavereilta jo kyselin, minne sitä saa laittaa ja minne ei, kiitos avusta! Ei kai tuossa mitään laitetta tarvita, noiden laittamisessa. VOinhan sen ottaa, kun neurolla tarjoavat tiistaina.

Olis se hassua mennä sinne tiistaina "harjoittelemaan", ja sanoa, että oon jo aloittanut.  Juustoinen

Juu ei. Kotona saadessasi harvinaisen reaktion lääkkeestä ei ole apua saatavilla, sairaalassa on. Toisaalta, ei siellä tiedetä osaatko sinä pistää vai et kun eivät he ole sitä nähneet, halutaan varmistaa se että annostelu menee myös oikein. Potilasturvallisuus näissä on tarkoituksena  Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta