Morgaine kirjoitti on 16.01.2011 - 23:13:55:Kuullut olen, että jollain oli masennustaustan takia aloitettu suoraan Tysabri. Ei uskallettu riskeerata beetainterferonien ja Copan kanssa.
*wave*, mutta korjaan sen verran että silloin, siis vuosi sitten, lääkäri sanoi mulle että Copa ei aiheuta masennusta, mutta se suljettiin silti pois "tehottomuutensa" takia. Tää Copan depressio sivuvaikutuksena oli mullekin ihan uutta nyt!! Ja mikäli näin tosiaan on niin hyvä ettei kokeiltu sitäkään. Interferoneista se sanoi heti, että ei missään nimessä tällä taustalla, mutta puhutaan siis vaikeasta masennuksesta.
Tosiaan ainakin itselleni olisi hyvä tietää jos Copakin saattaa aikaansaada masennusta, sillä mä olen ollut alusta alkaen sitä mieltä, että pärjään paremmin hoitamattoman ms-taudin, kuin uusiutuneen masennuksen kanssa!! En siis todellakaan ota riskiä, mikäli semmoinen on olemassa. Tää on siis vaan mun näkemys. Ehkä jos ihminen on sairastanut lievää tai keskivaikeaa masennusta, tunnistaa oireet aikaisessa vaiheessa ja osaa hakeutua niiden takia hoitoon (ja lopettaa Copan/interferonien pistelyn), en näkisi välttämättä syytä olla kokeilematta.
Tsemppiä teille! Seuraan varmasti asiaa ihan jo sen vuoksi, jos joku keksiikin tarjota joskus mulle Copaa...