Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tervetuloa Parlamenttiin, MS-keskustelupalstalle. Terveisin Aapo Halko
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
Copaxone ja masennus? (Luettu 20083 kertaa)
Vontsi
God Member
Poissa

Etelä-Savo
Sukupuoli: female
Re: Copaxone ja masennus?
Vastaus #15 - 22.01.2011 - 22:12:58

Kaksi kaveria on käyttänyt Voxraa. Toisella toimi loistavasti. Ei vienyt edes unia, päinvastoin, nukkuu todella hyvin (on päivällä pirteä). Toinen sai parissa päivässä sellaiset oireet että täytyi lopettaa (unettomuus, pakkoliikkeitä). Ilmeisesti vain kokeilemalla selviää.
Siirry sivun alkuun

MS-diagnoosi 11/2008. Betaferon 01/09 - 08/09. Avonex 09/09 puolikkaan piikin kokeilu, Copaxone 04/10

Töissä täyspäiväisesti, ei aina täyspäisesti

IP on kirjattu

Sinnocence
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #16 - 23.01.2011 - 12:55:08

Morgaine kirjoitti on 16.01.2011 - 23:13:55:
Kuullut olen, että jollain oli masennustaustan takia aloitettu suoraan Tysabri. Ei uskallettu riskeerata beetainterferonien ja Copan kanssa.

*wave*, mutta korjaan sen verran että silloin, siis vuosi sitten, lääkäri sanoi mulle että Copa ei aiheuta masennusta, mutta se suljettiin silti pois "tehottomuutensa" takia. Tää Copan depressio sivuvaikutuksena oli mullekin ihan uutta nyt!!  Ja mikäli näin tosiaan on niin hyvä ettei kokeiltu sitäkään. Interferoneista se sanoi heti, että ei missään nimessä tällä taustalla, mutta puhutaan siis vaikeasta masennuksesta.

Tosiaan ainakin itselleni olisi hyvä tietää jos Copakin saattaa aikaansaada masennusta, sillä mä olen ollut alusta alkaen sitä mieltä, että pärjään paremmin hoitamattoman ms-taudin, kuin uusiutuneen masennuksen kanssa!! En siis todellakaan ota riskiä, mikäli semmoinen on olemassa. Tää on siis vaan mun näkemys. Ehkä jos ihminen on sairastanut lievää tai keskivaikeaa masennusta, tunnistaa oireet aikaisessa vaiheessa ja osaa hakeutua niiden takia hoitoon (ja lopettaa Copan/interferonien pistelyn), en näkisi välttämättä syytä olla kokeilematta.

Tsemppiä teille! Seuraan varmasti asiaa ihan jo sen vuoksi, jos joku keksiikin tarjota joskus mulle Copaa...  Vihainen
Siirry sivun alkuun

Dg 02/2010, Tysabri 02/2010. Tauotettu 05/2011 raskauden vuoksi. Synnytys 02/2012. Tysabrin uudelleenaloitus 04/2012.

http://sinnocencedreams.blogspot.com/

IP on kirjattu

Vontsi
God Member
Poissa

Etelä-Savo
Vastaus #17 - 24.01.2011 - 15:15:59

Piti ihan hakea Copan pakkausseloste: Hyvin yleisiä haittavaikutuksia ovat ahdistuneisuus, depressio.

Hyvin yleiset on vielä määritelty yli 1 potilaalla 10:stä. Miten voi sanoa ettei aiheuta masennusta ??!!
Siirry sivun alkuun

MS-diagnoosi 11/2008. Betaferon 01/09 - 08/09. Avonex 09/09 puolikkaan piikin kokeilu, Copaxone 04/10

Töissä täyspäiväisesti, ei aina täyspäisesti

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #18 - 25.01.2011 - 17:49:56

happybunny kirjoitti on 22.01.2011 - 21:32:06:
Milena kirjoitti on 22.01.2011 - 12:13:08:
Ihmettelen vaan, miksi sitä pistämistä nyt niin kovasti harjoitella tarvii, miksen vaan tuikkaisi noista yhtä itteeni.

Käsittääkseni eka pistos tehdään valvonnan alaisena varsinkin siksi, että on olemassa anafylaktisen shokin riski, eikä asiaa voi tietää muuten kuin kokeilemalla. Jos sitten sattuu olemaan yksi niistä epäonnisista, joille Copa ei todellakaan sovi, on ainakin apu lähellä.

Joo, kiitos kun taas pudottelitte mut maanpinnalle. Olen niin turhan innokas aina kaiken uuden edessä.

Tänään sitten solahti eka piikki vatsamakkaroiden sekaan. Laitoin navasta 10 cm sivuun ja tunsin kummia 1,5 h ajan enimmäkseen kylkiluiden välissä ja navan alapuolella (ei miehet, ei niin alhaalla). Ihan kummallisissa paikoissa siis! Luulin, että kipu tulee pistoskohtaan, muttei tullutkaan. Meni se jo ohi, seuraavaa odotellessa.

Kysyin hoitajalta masennuksesta, ja kertoi, ettei muistanut kuin yhden tapauksen, jolle masennus tuli selkeästi lääkkeen sivuvaikutuksena, eikä sekään lääke ollut Copa vaan Avonex.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Vastaus #19 - 25.01.2011 - 18:25:07

Milena, hyvää matkaa copan kanssa...kertoilet miten sujuu.
Täällä jossain on ihan oma ketju copanisteillekin, jossain...  Hymiö
Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

Morgaine
Full Member
Poissa

Huuhaahippiäinen
Pirkanmaa
Vastaus #20 - 29.01.2011 - 18:14:46

Vontsi, tuota minäkin jäin ihmettelemään  Pyöritä silmiä Minusta yksi kymmenestä on melkoisen yleistä... Mutta ei tässä viitsi tuulimyllyä vastaan tapella, mennään näillä niin kauan kun jotain muuta ilmenee...
Siirry sivun alkuun

RRMS Dg 2/10
Copaxone 6/10, Rebif kokeiltu
Tysabri 9/11
Gilenya 5/13
Aubagio 12/14

IP on kirjattu

kilpikonnax
Senior Member
Poissa

dg 11/08, copa 03/09-
tauolla 06/1O alkaen

Vastaus #21 - 30.01.2011 - 22:55:03

ai pahus, tästä ketjusta tuli mieleen että mitenköhän selitän tohtorille että lopetin sen copan kun siitä tuli tosi ikäviä jäykkyysoireita joita mulla ei ole koskaan ollut. kun olo on normaali muutenkin en halua tehdä itseäni kipeäksi ja taistella joka päivä. riittääkö tämmöinen perusteluksi vai rupeaako neuro hankalaksi tämmöisessä tilanteessa?
ei kai mun ole pakko ottaa jotain lääkettä jota en tahdo?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #22 - 31.01.2011 - 10:46:53

kilpikonnax kirjoitti on 30.01.2011 - 22:55:03:
ai pahus, tästä ketjusta tuli mieleen että mitenköhän selitän tohtorille että lopetin sen copan kun siitä tuli tosi ikäviä jäykkyysoireita joita mulla ei ole koskaan ollut. kun olo on normaali muutenkin en halua tehdä itseäni kipeäksi ja taistella joka päivä. riittääkö tämmöinen perusteluksi vai rupeaako neuro hankalaksi tämmöisessä tilanteessa?
ei kai mun ole pakko ottaa jotain lääkettä jota en tahdo?

Mä en tiennyt ja epäilin omia tuntemuksianikin, että tästä voi oikeasti jalat jäykistyä. Musta tuntuu samalta. Ja jopa hiukan heikommalta kun ennen Copaa, mutta tosiaan vasta viikko takana, pitää katsoa hiukan pidemmälle.

Ei kai sitä lääkettä voi kellekään väkisin tuupata. oon kyllä itse mietiskellyt sitä, onko tästä lääkkeestä silti pitemmän päälle mulle hyötyä, vaikka akuutisti tuntuu vähän kehnolta.

(Mä siirrän tän viestin myös Copa-kokemus-ketjuun. Musta tää jäykkyysasia on ihan aiheellista kirjata myös sinne.)
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta