Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  MS-ihmisten kannattaa huolehtia D-vitamiinin saannista
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 4 5 6 ... 14
Lähetä aihe Tulosta
Copaxonen käyttäjien kokemuksia II (Luettu 172866 kertaa)
Waltsu
Junior Member
**
Poissa

Eat your greens

Sukupuoli: male
Re: Copaxonen kätttäjien kokemuksia II
Vastaus #45 - 17.02.2011 - 12:27:56

Joo Milena, en minä ala itteeni kiusaamaan jos lääkkeestä on enemmän haittaa kun hyötyä. Sillä lähdin tätä copaa pyytämään (painostivat kyllä vuosia) että jos sais pahikset vähenemään. Sitähän ne lupailevat. Ja sitten lupailevat joittenkin "pitkäaikaisvaikutusten" olevan suotuisia.

Minulla kun on aina palautunut melko hyvin pahikset niin se laittaa miettimään tarviiko sitten mitään lääkettä. Viime vuosina on tosin kunto hiljalleen hiipunut vaikka ei mitään selkeää ole mitä vois sormella osoittaa olekaan. Jos tuo copa hyödyttää vähänkin niin se on kaikki vaan kotiappäin. Jos vaikka vaikuttais "pönttöilyyn" (tuskin sentään).
Siirry sivun alkuun

Dg. 2002. RRMS. B&C + Gilenya kokeiltu, ei sopineet. Tecfidera ja Brintellix käytössä. Pitkällä sairaslomalla eläkeläiskorttia odotellessa.

IP on kirjattu

Nanna73
Junior Member
**
Poissa

Parlamentaristi

Sukupuoli: female
Vastaus #46 - 17.02.2011 - 21:06:32

Mulla on nyt pieni ongelma pistämisen kanssa... tai ei se pistos mitään,mutta se helkutinmoinen kirvely/pakotus/kihelmöinti pistämisen jälkeen. Nyt tuntuu niiiiin pahalta, että sydämeen ottaa ja tulee semmonen tuskanen olo... sen 10minsaa mikä tuntuu jätte-kamalalta on pakko koko ajan kävellä, oon semmonen levottoman-kipee ( hieno vertaus)  Juustoinen
Muilla tällästä??

Toinen ongelma,että kun joskus tulee ihme patti pistoskohtaa ja joskus jopa verta. Pistänkö siis johkin huonoon kohtaan?

Ja niille jotka alottelee pistosta ja lukee näitä kauhuissaan,niin don+t worry. Me kaikki koetaan kaikki asiat n i i n   erilailla ja vähemmistö meistä näin oirehtii...ei muuta kuin avoimin mielin alotteleen pistämistä,niin sittenhän sen huomaa mikä oma reaktio on lääkkeelle.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Morgaine
Full Member
Poissa

Huuhaahippiäinen
Pirkanmaa
Vastaus #47 - 19.02.2011 - 15:30:16

Mulle taitaa Copa alkaa riittämään. Sen lisäksi, että täälläkin kirjoitin epäilyksestäni masennuksen aiheuttajana mulla tulee säännöllisesti kolmen -neljän kuukauden välein pahis. Kortisoni sen kai sit pitää väliajat pois. Neurokin sanoi, että jos kohta taas ollaan pahiksessa Tysabri on seuraava etappi. Nyt sain jo pe tk-lääkäriltä saikkua ja maanantaina soitan neurolle. Tämän lisäksi ei tule Copan jokapäiväistä piikittelyä ikävä. Välillä pistospaikkaan nousee pari pvää  kestävä kutiseva ihottuma. Ja maha ja kankku kestää ainoastaan pistää. Käsi tulee niin kipeäksi, ettei voi käyttää ja reidet on monta vrk niin kipeitä, ettei pistoskyljellä voi edes nukkua. Mut neurollehan ei kelpaa mikään muu lopetussyyksi kuin pahis. No, täältä pesee.  Kieli
Siirry sivun alkuun

RRMS Dg 2/10
Copaxone 6/10, Rebif kokeiltu
Tysabri 9/11
Gilenya 5/13
Aubagio 12/14

IP on kirjattu

puusilmä
Ex-jäsen

Vastaus #48 - 20.02.2011 - 14:08:47

Samoinpa olen nyt reilun vuoden copaa pistettyäni havainnut todella selkeää raajojen jäykistymistä, krooniseksi muodostunut päänsärky samoin vain tuntuu pahenevan ja samoin masennus...
Masennusta kyllä taitaa osaltaan kohdallani aiheuttaa ajoittain todella haitalliseksikin yltynyt impulsiivisuuteni jonka johdosta olen sitten tuontuosta läheisteni kanssa törmäyskurssilla...  Epävarma
Mutta olen pähkäillyt samoja mitä moni muukin ketjussa.. nyt vasta tuli tultua lukemaan näitä.. ja eipä osaa muuta sanoa kuin,  huh huh...
Viikonpäästä maanantaina kontrollissa joutuu ehkä ottamaan oikeasti puheeksi  tän lääkkeen mahdollisuuden näiden oireiden syyksi tai ainakin osittaiseksi aiheuttajaksi... otan emmännän mukaan vastaanotolle (minkä asianajan maailma onkaan hänessä menettänyt) saa kertoa ihan omin sanoin huomioitaan läheisenä..  
Kun todellakaan en voi sanoa rakastavani pistämistä ja jos tästä ittensä rääkkäämisestä on mahdollisesti vain haittaa... Vihainen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Iiro
YaBB Newbies
*
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

POHJOISKARJALA
Sukupuoli: male
Vastaus #49 - 20.02.2011 - 16:47:35

Neljä vuotta olen pistellyt copaa mutta nyt olen ollut tauvolla 3kk ja pelkästään positiivisiä on tuntemukseni. Lihasjäykkyys on helpottunut ja inconntinensiongelmat helpottaneet ja montamuuta pienempää...
Saa nähdä että jatkanko enää?
Siirry sivun alkuun

YaBB.cgi?action=profile;username=Iiro

IP on kirjattu

Nanna73
Junior Member
**
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #50 - 23.02.2011 - 20:49:50

Mä täälä nyt urhoollisesti jatkan suhdettani copaxonen kanssa. Mutta pikkasen laittaa miettimään copan ympärillä vellova negatiivisuus vai tuntuuko se musta vaan siltä  Pyöritä silmiä Tätä kun niin mainostettu hyvin siedettynä ja vähän haittavaikutuksia,mutta nettiä lueskelleena tulee vastaan paljon huonoa copaa vastaan....

Nyt pakko kysyä asia,joka askarruttaa mieltä kovasti. Kuinka moni jaksanut etsiä tietoa näistä piikki-lääkkeistä, että loppupeleissä onko ne kuinka tutkittuja ja millaisiahan haittavaikutuksia on vuosien saatossa tulossa vastaan?! Tuo on ruvennut mietityttään, että mitäköhän peikkoja nurkan takaa vielä putkahtaakaan....
Käytän piikityksiä,jonka pitäisi auttaa ms-tautiin,mutta saankin siitä syövän tai vastaavan... sori kyynisyys,mutta nyt menossa vaihe elämässä, että tämä tauti ottaa pattiin ja T O D E L L A  kovasti  Vihainen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

susu77
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi
Kuopio
Vastaus #51 - 23.02.2011 - 21:00:04

Kävin tänään saamassa ohjeita Copan pistämiseen ja ekan kerran pistinkin hoitajan luona. Haluaisin kuulla, että millaisilla paikanvaihdoksilla kierrätätte pistämistä. Itse tässä vasta mietiskelen ja ihmettelen, että mitenhän sitä olisi järkevintä hoitaa...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Vastaus #52 - 23.02.2011 - 21:34:04

Nanna73....Mä olen ihan ehdottomasti Copan "fani"...siis olen kokeillut aiemmin Rebifin ja siihen verrattuna kaikki copan sivarit on "kevyttä" kamaa. En kovin helpolla copast luovu. On pitänyt pahikset suhteellisen vähissä, mutta ei kokonaan poissa, kuten ei pitänyt Rebifkään.

Susu73...Mä pistän vain ja ainoastaan vatsaani..mutta siinä kierrätän aina yläosa, alaosa, keskiosa, oikea ja vasen...

Mutta nyt tuntuu olevan liikkeellä näköjään enemmän negatiivisten kokemukset. Tiedän etten ole ainut tyytyväinen, on meitä muitakin. Tarttis nyt saada kehiin niidenkin kirjoituksia. *vink vink*
Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #53 - 25.02.2011 - 08:01:30

susu77 kirjoitti on 23.02.2011 - 21:00:04:
Kävin tänään saamassa ohjeita Copan pistämiseen ja ekan kerran pistinkin hoitajan luona. Haluaisin kuulla, että millaisilla paikanvaihdoksilla kierrätätte pistämistä. Itse tässä vasta mietiskelen ja ihmettelen, että mitenhän sitä olisi järkevintä hoitaa...

Sen vähän aikaa kun käytin, kierrätin siten, että joka viikonpäivälle oli oma paikkansa. Sijaintejahan on 7, joihin pistämistä suositellaan: käsivarret, reidet, pakarat ja vatsa. Lisäksi yritin muistaa, että olisin joka toisen tämäyttänyt aina eri puolelle kehoa, kuten oikea käsi, vasen reisi jne.

sasaliini. kirjoitti on 23.02.2011 - 21:34:04:
Mutta nyt tuntuu olevan liikkeellä näköjään enemmän negatiivisten kokemukset. Tiedän etten ole ainut tyytyväinen, on meitä muitakin. Tarttis nyt saada kehiin niidenkin kirjoituksia. *vink vink*

Musta tuntuu, että alan ylistää Copaa siinä vaiheessa, kun aloitan Rebifin ja saan siitä vielä pahemmat sivarit. Sen aloitus tulee parin viikon sisään. Mulla on jo valmiiksi hirveän pessimistiset odotukset, koska sekin voi aih. jäykkyyttä, ja koska mulla on siihen taipumus, se varmasti sitten tulee.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

Nanna73
Junior Member
**
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #54 - 25.02.2011 - 12:05:52

Mäkin kierrättelen paikkoja ja nyt täytyy kyllä nolona tunnustaa, että alkuun tunnollisesti kirjoittelin vihkoon ylös,mutta nyt en enää  Pyöritä silmiä
Mutta jäljistä kyllä nään mihkä olen viimeksi pistänyt... Yritän aina pistää vuorootillen vasemmalle ja oikealle puolelle.

Mutta nyt jopa kehun copaa  Silmänisku  olen nyt pistänyt jonkin aikaa ja se kamala jalkojen jäykkyys ja väsy alkaan hellittämään...toivotaan, että mun kroppani alkaisi vihdoinkin tähän tottumaan!!!!!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #55 - 25.02.2011 - 12:47:41

Nanna73 kirjoitti on 25.02.2011 - 12:05:52:
Mäkin kierrättelen paikkoja ja nyt täytyy kyllä nolona tunnustaa, että alkuun tunnollisesti kirjoittelin vihkoon ylös,mutta nyt en enää  Pyöritä silmiä
Mutta jäljistä kyllä nään mihkä olen viimeksi pistänyt... Yritän aina pistää vuorootillen vasemmalle ja oikealle puolelle.

Mutta nyt jopa kehun copaa  Silmänisku  olen nyt pistänyt jonkin aikaa ja se kamala jalkojen jäykkyys ja väsy alkaan hellittämään...toivotaan, että mun kroppani alkaisi vihdoinkin tähän tottumaan!!!!!

Hienoa! Siis se voi alkaa hellittää?? Miksi ne lekurit ei tiedä ikinä mitään. Eihän se tiennyt sitäkään, että ylipäätään jäykkyyttä voi tulla. Jos olisin tiennyt, että hellittää, ei mun olisi tarvinnut lopettaa. Mutta toisaalta tuli kyllä noita muitakin oireita, joiden kestosta ei myöskään ollut mitään tietoa.

Tulikos sulle lainkaan iho-oireita? Ehkä oot jo jossain kertonutkin, mutten muista. Mulle alko tulla patteja ihon alle.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

iris.
Senior Member
Poissa

I Love YaBB 2!

Vastaus #56 - 25.02.2011 - 13:17:17

Olen edelleenkin sitä mieltä, että on lähes mahdotonta tietää oliko ensin kana vai muna = aiheuttaako jäykkyyden Copa vai mäsä?  Kun se jäykkyys astuu kehiin aika monella joka tapauksessa, ilman tai kanssa Copan (tai muiden mömmöjen).

Jos luette "käyttöohjeet" tarkkaan, siellä on puhelinluettelon pituinen lista mahdollisista sivuoireista vesipöhöstä syöpään ja spitaaliin (näin kärjistetysti).  Sitten sieltä puuttuu mm. maksa-arvojen kohoaminen, mikä minulla oli ainoa selkeä sivuhärö ja ilmiselvästi Copan aiheuttama.  Lääkärit eivät varmaan osaa tuota luetteloa ulkoa, eikä ole tarviskaan, se on tehty lähinnä valmistajan selustaa turvaamaan.  Suurin osa sivuoireista on harvinaisia ja  usein on mahdotonta osittaa, että niiden takana on lääke.

Patteja mulla on ihon alla, mutta en niihin juuri kiinnitä huomiota.
Siirry sivun alkuun

dg 11/2007, copaxone 3/2009-6/2011, endoxan 3/2015-1/2016

"On vain kaksi asiaa, jotka ovat äärettömiä: universumi ja ihmisten tyhmyys. Enkä ole täysin varma ensiksimainitusta"  Albert Einstein

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #57 - 25.02.2011 - 13:37:08

iris. kirjoitti on 25.02.2011 - 13:17:17:
Olen edelleenkin sitä mieltä, että on lähes mahdotonta tietää oliko ensin kana vai muna = aiheuttaako jäykkyyden Copa vai mäsä?  Kun se jäykkyys astuu kehiin aika monella joka tapauksessa, ilman tai kanssa Copan (tai muiden mömmöjen). 

En tiedä viittasitko juuri esim. minun tapaukseeni vai omaasi, mutta tokihan se on mäsä, jola jäykkyyden aiheuttaa, mutta Copa saa sen pahenemaan. Luulen, että jos ihmisellä on taipumusta jäykkyyteen, sitä aiheuttava lääke korostaa oiretta. Minulla on koko ajan jonkin verran jäykkyyttä jaloissa, mutta kysymys kuuluukin, missä menee sietoraja. Mielestäni Copa pahensi sitä liikaa, jopa niin, että meinasin kotona kompastua mattoon, kun jalka ei noussut. Olisin ehkä sitten voinut jossain vaiheessa raportoida, että Copan sivareihin kuuluu myös kuhmu otsassa tai murtunut ranne.  Juustoinen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Nanna73
Junior Member
**
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #58 - 25.02.2011 - 14:38:59

Milena kirjoitti on 25.02.2011 - 13:37:08:
iris. kirjoitti on 25.02.2011 - 13:17:17:

En tiedä viittasitko juuri esim. minun tapaukseeni vai omaasi, mutta tokihan se on mäsä, jola jäykkyyden aiheuttaa, mutta Copa saa sen pahenemaan. Luulen, että jos ihmisellä on taipumusta jäykkyyteen, sitä aiheuttava lääke korostaa oiretta. Minulla on koko ajan jonkin verran jäykkyyttä jaloissa, mutta kysymys kuuluukin, missä menee sietoraja. Mielestäni Copa pahensi sitä liikaa, jopa niin, että meinasin kotona kompastua mattoon, kun jalka ei noussut. Olisin ehkä sitten voinut jossain vaiheessa raportoida, että Copan sivareihin kuuluu myös kuhmu otsassa tai murtunut ranne.  Juustoinen

Juuri näin!!!!!!!! Jos mun oireet ei olisi alkanut hellittään , en olsi lääkettä jatkanut. Minulla jalkavaivat alkoivat heti ensi pistoksista lähtien...pahentuen piikki piikiltä,mutta kuukauden päivät pistettyäni alkoi helpottamaan.
Tuo olo oli jo niin heikkoa, ettei kotona jaksanut mihkään poistua... mielestäni lääkkeen ei kuulu invalisoida lisää.

Tutullani copan aloitus toi heti kehiin pahenemisvaiheen,jolleka kaksi neuroa antoi tuomioksi copasta johtuva paheneminen, ennenkuin kroppa tottuisi lääkkeeseen. Jatkoi sinnikkäästi lääkitystä pulssin jälkeen ja nyt ollut tyytyväinen copan käyttäjä pian kaksi vuotta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #59 - 25.02.2011 - 15:03:14

^Noh, ehkä mä voin sit epäonnistuneen Rebif-kokeilun jälkeen kokeilla copaa uudelleen. Mut jos Rebif sopiikin, en saa tietää, olisinko tottunut Copaan. Miksi se neuro ei käskenyt jatkaa yli kuukauden? Mullahan meni vain 3 vko. Miksei siinä ole ohjetta, että jatka sinnikkäästi esim. 5 vko, jos sietää oireet. Mullakin kyllä paheni oireet koko tuon 3 vko. Vähintään sinne 4 vko kohdalle olisi pahentuneet. Turha tässä on enää jossitella. Kiitos paljon vinkeistä. Tiedän nyt, että voisi olla saumaa kokeilla uudelleen, jos haluan.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 4 5 6 ... 14
Lähetä aihe Tulosta