iris. kirjoitti on 25.02.2011 - 13:17:17:Olen edelleenkin sitä mieltä, että on lähes mahdotonta tietää oliko ensin kana vai muna = aiheuttaako jäykkyyden Copa vai mäsä? Kun se jäykkyys astuu kehiin aika monella joka tapauksessa, ilman tai kanssa Copan (tai muiden mömmöjen).
Jos luette "käyttöohjeet" tarkkaan, siellä on puhelinluettelon pituinen lista mahdollisista sivuoireista vesipöhöstä syöpään ja spitaaliin (näin kärjistetysti). Sitten sieltä puuttuu mm. maksa-arvojen kohoaminen, mikä minulla oli ainoa selkeä sivuhärö ja ilmiselvästi Copan aiheuttama. Lääkärit eivät varmaan osaa tuota luetteloa ulkoa, eikä ole tarviskaan, se on tehty lähinnä valmistajan selustaa turvaamaan. Suurin osa sivuoireista on harvinaisia ja usein on mahdotonta osittaa, että niiden takana on lääke.
Patteja mulla on ihon alla, mutta en niihin juuri kiinnitä huomiota.
mulla jäykkyys alkoi tasan copan käytöstä. mulla ei ole siis ikinä ollut mitään jäykkää kohtaa vartalossa, ellei lasketa niskaa, joka sekin helpottaa kiropraktikolla jos saa nikamat suoraan. oli kauheaa huomata että jalat eivät toimi kuten ennen, heti kun aloitin käyttää copaa. en vaan pysty olemaan niin jäykistyneillä/lukkiutuneilla lonkilla. siitä on melkein vuosi kun lopetin copan, ja alan olla kohta melkein sillä tasolla kuin ennen sitä, eli melkein vuosi on mennyt palautumiseen.
no, copassa on aika tavallisia sivuoireita (lähde pakkausseloste:
http://www.yliopistonapteekki.fi/Files/18779.html )
- Ole erityisen varovainen Copaxonen suhteen: Kysy lääkäriltäsi neuvoa, jos sinulla on munuais- tai sydänvaivoja, sillä saatat tarvita säännöllisiä kokeita ja lääkärintarkastuksia.
Seuraavia haittavaikutuksia on raportoitu Copaxonen käytön yhteydessä:
Hyvin yleiset (yli 1 potilaalla 10:stä)
* Pistoskohdan ihoreaktiot. Näitä ovat ihon punoitus, kipu, rakkuloiden muodostuminen, kutina, turvotus, tulehdus ja yliherkkyys pistoskohdassa. Injektiokohdan reaktiot ovat yleisiä ja yleensä ne vähenevät ajan myötä.
Muita hyvin yleisiä haittavaikutuksia ovat:
* Pahoinvointi
* Voimattomuus, rintakipu, yleisluonteinen kipu
* Infektiot, flunssankaltaiset oireet
* Nivelkipu, selkäkipu
* Päänsärky
* Ahdistuneisuus, depressio
* Ihottuma
Nää voi olla myös kääntämisen ongelmia, haittavaikutuksina mainitaan
http://www.drugs.com/copaxone.html :ssa esim.
muscle tension or stiffness;
ja vielä:
Seek medical attention right away if any of these SEVERE side effects occur when using Copaxone:
Severe allergic reactions (rash; hives; itching; difficulty breathing or swallowing; tightness in the chest; swelling of the mouth, face, lips, or tongue); abnormal thinking; chest pain or tightness; dizziness; fast or irregular heartbeat; fever, chills, or sore throat; persistent flushing or anxiety; pounding in the chest; severe pain, redness, or swelling at injection site; shortness of breath; skin hardening, thinning, or color change at the injection site; sweating; tightness in the throat; tremor; unusual swelling; vaginal odor, discharge, or itching.
himputti kun en nyt löydä englanninkielistä pakkausselostetta, olisi kiva katsoa onko siellä ihan samat kuin suomenkielisessä vai erit.