Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Avattu maanantaina 24. syyskuuta 2001
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 ... 14
Lähetä aihe Tulosta
Copaxonen käyttäjien kokemuksia II (Luettu 172873 kertaa)
sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Sukupuoli: female
Copaxonen käyttäjien kokemuksia II
25.01.2011 - 18:26:50

Tuo edellinen copa-ketju alkoi olla turhan monen sivun pituinen...tähän voisi alkaa keräämään kokemuksia ja vinkkejä.  Hymiö

Niin, mä voisin tietty ite aloittaa ketjun ja kokemukseni jakaa...

Eli pistän aamuisin, sillä itapistot valvottaa yön. On jossainmäärin mulla siis piristävää vaikutusta. Se on tervetullutta se piristys. Myös jalkojen raskauden tuntu on vähentynyt verrattuna Rebifin aikohin, jolloin jalat olivat todella raskaat.

Pistän vain vatsanahkaani, mutta kierrätän tuossa laajahkoksi käyneessä vatsanahkassani...Olen kokeillut pistoa reisiin, ja ei kiitos. Ei sitten hetkeen kävelty, kun osui liian lähelle lihaskalvoa, ja se tekee kipeää. Vatsassa lihakset riittävän syvällä. Vaikka tuikkaan piikin nahkaani juurta myöten, lihakseen saakka ei yllä.  Silmänisku

Sivuoireita en ole saanut yhtään sellaista mikä haittaisi elämistä. Pistäminen helppoa (manuaalisesti käsin, inhoan injektoreita), ei kirvele pistettäessä, piston jälkeen tulee ampiaisenpistoa muistuttava kipu, aavistuksen kovempana. Mutta siihen on jo niin tottunut, että aamutoimet jatkuvat kirvelevän vatsanahkan kanssa sujuvasti. On myös "vapaa" koko loppupäivän kun pisto on suoritettu heti aamulla. Ei tarvitse ottaa piikkejä iltamenoihin (mitä ne muuten on, ne iltamenot?) mukaan.

Pistoskohdat ovat joskus kipeitä ja niihin nousee kovia patteja, tai pikemminkin ne patit ovat nahan alla syvemmällä, kuin koteloituneita kapseleita. Mutta niistä osa on hävinnyt muutaman kuukauden jälkeen. Vatsanahkaani myös kutisee ajoittain rajusti, vaikka pinnalle ei ainetta jäisikään. Olen joskus raapinut yön aikana nahkani aavistuksen verinahalle. Mutta sitten taas aloevera-geeli on rauhoittanut tilannetta.

Tässä aloitus uuteen ketjuun... Hymiö
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 03.11.2011 - 17:06:50 Kirjoittaja Ei tiedossa »  

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Re: Copaxonen kätttäjien kokemuksia II
Vastaus #1 - 26.01.2011 - 10:01:17

Milena kirjoitti on 25.01.2011 - 17:49:56:
happybunny kirjoitti on 22.01.2011 - 21:32:06:
Milena kirjoitti on 22.01.2011 - 12:13:08:
Ihmettelen vaan, miksi sitä pistämistä nyt niin kovasti harjoitella tarvii, miksen vaan tuikkaisi noista yhtä itteeni.

Käsittääkseni eka pistos tehdään valvonnan alaisena varsinkin siksi, että on olemassa anafylaktisen shokin riski, eikä asiaa voi tietää muuten kuin kokeilemalla. Jos sitten sattuu olemaan yksi niistä epäonnisista, joille Copa ei todellakaan sovi, on ainakin apu lähellä.

Joo, kiitos kun taas pudottelitte mut maanpinnalle. Olen niin turhan innokas aina kaiken uuden edessä.

Tänään sitten solahti eka piikki vatsamakkaroiden sekaan. Laitoin navasta 10 cm sivuun ja tunsin kummia 1,5 h ajan enimmäkseen kylkiluiden välissä ja navan alapuolella (ei miehet, ei niin alhaalla). Ihan kummallisissa paikoissa siis! Luulin, että kipu tulee pistoskohtaan, muttei tullutkaan. Meni se jo ohi, seuraavaa odotellessa.

Kysyin hoitajalta masennuksesta, ja kertoi, ettei muistanut kuin yhden tapauksen, jolle masennus tuli selkeästi lääkkeen sivuvaikutuksena, eikä sekään lääke ollut Copa vaan Avonex.

Lainasin tän tekstin Copa ja masis -ketjusta.

Tänään toinen piikki reiteen, tuntemukset eivät olleet ihan niin häiritseviä kun mahaan laitettaessa eilen.

(Heh, en mä muuten joka piikistä ala tänne kommentoida, älkäähän pelästykö.)

Mutta tää on pakko kertoa:

Heräsin viime yönä 4 aikaan ja ensimmäinen ajatus oli, että miten ihmeessä uskallan laittaa piikin käsivarteen ja aloin kopeloida käsivarttani, ja yritin etsiskellä turvallista pistopaikkaa tulevia koitoksia varten. Hoitaja sanoi, että helposti siihen voi laittaa sentin mittaisen neulan ulottumatta lihakseen tai luuhun. Apua, mun käsivarret on ainakin päältä, siitä missä pitäisi olla hauis, ihan ruipelot! Allien puolella onneksi on rasvaa. Kai sitä rasvaa sitten on koko käsivarren ympäri ihan riittämiin ihon lisäksi, ettei solahda lihakseen, jota siis ei ole. Ja koska mahaan tuli ikävä tunne pitkäksi aikaa, meneekö multa käsi sitten ihan toimintakyvyttömäksi, kun ne ruipelot on muutenkin heikot. No, ne kivut kai häviää pikkuhiljaa. Varsinainen pistäminen injektorilla ei tunnu missään.

On se kamalaa, kun menee jo yöunet pistämisen takia. Huoh. Kai se tasoittuu ajan myötä eikä tarvi keskellä yötä miettiä näitä asioita.  Hymiö
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

iris.
Senior Member
Poissa

I Love YaBB 2!

Vastaus #2 - 26.01.2011 - 11:01:25

Yhden ainoan ikimuistettavan kerran ruuttasin (ruipelohkoon) alliin, meni varmaan johonkin hermoon sillä tuska oli kauhia!  Koko käsivarsi oli ensin kipeä ja sitten turruksissa monta tuntia.  Sen jälkeen olen jättänyt allit ja koko käsivarren rauhaan.

Minulle parhaiten onnistuu kankkuihin.  Vatsakin on hyvähkö, reisiin jää ikäviä pallukoita, jotka saavat ihon näyttämään  selluliitiltä...  Pelästynyt
Siirry sivun alkuun

dg 11/2007, copaxone 3/2009-6/2011, endoxan 3/2015-1/2016

"On vain kaksi asiaa, jotka ovat äärettömiä: universumi ja ihmisten tyhmyys. Enkä ole täysin varma ensiksimainitusta"  Albert Einstein

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #3 - 26.01.2011 - 12:18:34

No en minä sitten turhan takia herännyt keskellä yötä miettimään allieni kohtaloa. Hymiö

Mutta aion silti ainakin kerran kokeilla kumpaankin käsivarteen, että tiedän millaista se on.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #4 - 28.01.2011 - 09:38:55

Milena kirjoitti on 26.01.2011 - 12:18:34:
No en minä sitten turhan takia herännyt keskellä yötä miettimään allieni kohtaloa. Hymiö

Mutta aion silti ainakin kerran kokeilla kumpaankin käsivarteen, että tiedän millaista se on.

Ehkä minussa asuu pieni masokisti, mutta pakkohan se oli sitten kokeilla. Ja tämäytin vielä varmuuden vuoksi oikeaan käteen näin oikeakätisenä että varmasti olen sitten toimintakyvytön, jos sattuu lujaa. Ei ollut miellyttävä kokemus, mutta ampiaisen pisto tuntui haihtuvan nopeammin kuin mahasta, jossa se levisi paljon laajemmalle. Tosin kädessä tunsin jotain myös kyynärvarressa ja jopa ranteessa, ja jostain syystä taas myös kylkiluiden välissä. Alan jo kallistua siihen, että sen täytyy johtua jostain muusta.

Se autoinjektori on kyllä oikeastaan ihan hauska peli.

Mietiskelin sellaista (taas ihan hölmöä) että naisillahan on rasvavarantoja myös rinnoissa. Saako niihin pistää? Juu ei tulis mieleenikään kokeilla, mutta teorian tasolla kyselen.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Pekkeri
Full Member
Poissa

Sukupuoli: male
Vastaus #5 - 28.01.2011 - 10:30:58

Milena kirjoitti on 28.01.2011 - 09:38:55:
Mietiskelin sellaista (taas ihan hölmöä) että naisillahan on rasvavarantoja myös rinnoissa. Saako niihin pistää?

Mitä mä nyt olen kuullut ja lukenut käyttäjäkokemuksia, niin Copan pitkäaikainen käyttö aiheuttaa "möykkyjä" tai "patteja" pistettäviin kohtiin. Siispä en suosittele. Menevät vielä pilalle.
Siirry sivun alkuun

"Of those who say nothing, few are silent." -Thomas Neill

"Mitä suurempi valhe, sitä suurempi mahdollisuus että siihen uskotaan" -A. Hitler

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #6 - 28.01.2011 - 13:16:06

Pekkeri kirjoitti on 28.01.2011 - 10:30:58:
Milena kirjoitti on 28.01.2011 - 09:38:55:
Mietiskelin sellaista (taas ihan hölmöä) että naisillahan on rasvavarantoja myös rinnoissa. Saako niihin pistää?

Mitä mä nyt olen kuullut ja lukenut käyttäjäkokemuksia, niin Copan pitkäaikainen käyttö aiheuttaa "möykkyjä" tai "patteja" pistettäviin kohtiin. Siispä en suosittele. Menevät vielä pilalle.

Niin ja myös kuoppia, joihin mulla ei ole varaa, katoisivat ihan täysin kartalta kun ei ole muutenkaan koolla pilatut!  Juustoinen Mutta kyselinkin ihan teorian tasolla.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #7 - 31.01.2011 - 10:47:50

(Copa ja masis -ketjusta:)
kilpikonnax kirjoitti on 30.01.2011 - 22:55:03:
ai pahus, tästä ketjusta tuli mieleen että mitenköhän selitän tohtorille että lopetin sen copan kun siitä tuli tosi ikäviä jäykkyysoireita joita mulla ei ole koskaan ollut. kun olo on normaali muutenkin en halua tehdä itseäni kipeäksi ja taistella joka päivä. riittääkö tämmöinen perusteluksi vai rupeaako neuro hankalaksi tämmöisessä tilanteessa?
ei kai mun ole pakko ottaa jotain lääkettä jota en tahdo?

Mä en tiennyt ja epäilin omia tuntemuksianikin, että tästä voi oikeasti jalat jäykistyä. Musta tuntuu samalta. Ja jopa hiukan heikommalta kun ennen Copaa, mutta tosiaan vasta viikko takana, pitää katsoa hiukan pidemmälle.

Ei kai sitä lääkettä voi kellekään väkisin tuupata. oon kyllä itse mietiskellyt sitä, onko tästä lääkkeestä silti pitemmän päälle mulle hyötyä, vaikka akuutisti tuntuu vähän kehnolta.

Mä muuten kokeilin ihan vaan kylmiltäni viikonloppuna, miltä kyykyt nyt tuntuu. Ennen Copaahan vedin 50 kpl. Nyt tuntui, ettei huvittanut jatkaa enää 30 jälkeen, olisin kyllä pystynyt. Jotankin takkuista koko touhu. Ehkä se on päivästäkin kiinni, miten sujuu, ja testitilanteessa haluaa puristaa kaikki mehut.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Susu
God Member
Poissa

Ei mitään viisasta sanottavaa!

Vantaa
Vastaus #8 - 04.02.2011 - 08:20:13

Vanhana betalaisena ja uutena copalaisena pitää vähän hämmästellä Copan injektorin esihistoriallisuutta. Myöskin lääkeaineesta johtuva kirvely on huisia. Mulla on ollut ainakin 3 erilaista injektoria Betan aikana käytössä, enkä muista yhdenkään olleen noin huono. Saatan tietysti muistaa väärinkin, aikahan yleensä kultaa muistot  Pyöritä silmiä. Mutta esim. Betan viimeisin (joku Comfort vaimikäsenytolikaan) oli hurjan iso, mutta varsin hellävarainen ja kello jopa kilkkasi, kun pistos oli valmis.

Copan injektorilla veri vaan tirskuu joka piikin jälkeen Pelästynyt.
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 04.02.2011 - 09:57:26 Kirjoittaja Susu »  

Dg. 09/01, RR, Betaa pistellyt 8 vuotta, Copa kokeiltu, ei lääkitystä. Eläkkeellä.

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #9 - 04.02.2011 - 10:18:12

^Heh, mulla kun ei ole muista kokemuksia, musta copan injektori on hyvä. Tykkään siitä, että piikki napsahtaa nopeasti ihon läpi, mutta jostain syystä ainakin reisissä osuu joka kerta verisuoneen.

Susu, etkö voi käyttää niitä aiempia injektoreita myös copan kanssa? Luulisi, että ruiskut on standardikokoisia.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Susu
God Member
Poissa

Vantaa
Vastaus #10 - 04.02.2011 - 10:52:53

Mä heitin injektorin roskiin ms-hoitajan kehoituksesta, mutta onneksi vasta tällä viikolla eikä roskista tyhjennetä kuin vasta maanantaina. Joten suuntaan tonne meidän roskikselle ja kaivan roskapussista laitteen. Hyvä ajatus Milena, kannattaahan se kokeilla, joskos saisi homman toimimaan eri valmistajan laitteella.

Kerronpa kuulumiset, kun olen penkonut roskiksen ja testannut asian  Hymiö.

**** Nyt on kahvinpurujen seasta noukittu 2 kpl Betan injektoreita (Betaject Comfort ja Betaject Lite). Löysinpä vielä 1 kpl vanhoja Betan ruiskuja. Musta näyttää, että Betan ruisku on isompi kuin Copan ja Copan ruisku pyörii Betan injektorissa. Eli suomeksi Copan ruisku on liian pieni Betan injektoriin. Joten näin nyt näppituntumalla totean, että näiden kahden risteyttäminen ei onnistuisi. Yrittänyttä ei laiteta vaimitensenytmenikään... Hymiö.  
Siirry sivun alkuun

Dg. 09/01, RR, Betaa pistellyt 8 vuotta, Copa kokeiltu, ei lääkitystä. Eläkkeellä.

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #11 - 04.02.2011 - 10:58:48

^Joo tongi niitä roskiksia ja kerro naapureille että lääkeruiskuja varten niitä vain kaivelet. Saat mukavasti narkkarin maineen.  Juustoinen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Susu
God Member
Poissa

Vantaa
Vastaus #12 - 04.02.2011 - 11:16:59

Milena kirjoitti on 04.02.2011 - 10:58:48:
^Joo tongi niitä roskiksia ja kerro naapureille että lääkeruiskuja varten niitä vain kaivelet. Saat mukavasti narkkarin maineen.  Juustoinen

Ne on tottunut tollaseen ja moneen muuhunkin vähän outoon Pyöritä silmiä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Vastaus #13 - 04.02.2011 - 11:26:41

Minullakin oli hyviä kokemuksia autoinjektorista. Noin 8 mm säätämällä lääke meni hyvin ihon alle. Lisäksi injektori on helppokäyttöinen. Se tosin myös kuluu tosi nopeasti. Sen vuoksi voinkin kertoa ilouutisena sen, että Yliopiston Apteekki jakaa uusia autoinjektoreita niitä pyytäville.
Siirry sivun alkuun

"Jos se ei tapa niin se todellakin hajottaa"
-Haloo Helsinki!

RR-dg 07/09, tk-eläke jo 01/09.
Apuvälineinä pyörätuoli ja sähkömopo.

IP on kirjattu

Susu
God Member
Poissa

Vantaa
Vastaus #14 - 04.02.2011 - 11:36:15

Copassa on se hyvä, että kaikki on valmiina ruiskussa ja pääsee suoraan pistämään. Betaa pitää sekoitella, mutta injektori(t) ovat kyllä mielestäni ihan eri luokkaa kuin Copalla. Mutta turha kai mun on näitä vertailla, nyt mennään Copalla ja sillä sipuli  Hymiö.   
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 ... 14
Lähetä aihe Tulosta