Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Talon hyviin tapoihin kuuluu, ettei käytä kopiosuojattua tai loukkaavaa materiaalia. Jos huomaat täällä jotain epäasiallista tai hälyttävää, ilmoita ylläpitäjille mod1 tai admin.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Äänestys Äänestys
Kysymys: Mikä on kalsidioli (d-vitamiini taso) tavoitteesi?

20-40 nmol    
  0 (0.0%)
40-60 nmol    
  2 (15.4%)
60-80 nmol    
  0 (0.0%)
80-100 nmol    
  3 (23.1%)
100-120 nmol    
  2 (15.4%)
120-140 nmol    
  3 (23.1%)
140-160 nmol    
  1 (7.7%)
160 --> nmol    
  2 (15.4%)

Äänimäärä: 13
« Viimeisin muokkaaja: on: 26.01.2011 - 13:00:47 »

Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta
D-vitamiinitaso toiveeni / tavoitteeni? (Luettu 19643 kertaa)
erekki
Ex-jäsen

Re: D-vitamiinitaso toiveeni / tavoitteeni?
Vastaus #15 - 01.02.2011 - 18:30:23

Nuo lukemat saattavat yksilöittäin kyllä heittää suuntaan jos toiseen, monien tekijöiden myötä - mittaus mukaan lukien Hymiö Vaimollani ensimmäisen talven mittaus annostuksella 125-150 µg antoi lukeman 121 nmol/l. Tuo 90-110 nmol/l vetäisin R.Vieth:n tutkimuksesta missä reilu 30 jenkkimiestä otti kevät talven 100 mikroa ja tasot tulivat n. vajaaseen sataan. Noh, jenkkimies on yleensä suomalaista äijää hevimpi eli lukema saattaa mennä näiltä osin alaviistoon. Mutta mielenkiintoista tämä Kawan d-tasotulos  Pelästynyt
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Sukupuoli: female
Vastaus #16 - 01.02.2011 - 23:14:59

hajamietteitä mielenkiintoisesta aiheesta:

eikös jossain ollut spekulointia, että meillä tautisilla ei lisäD:n nauttiminen nosta kalsidiolitasoja yhtä tehokkaasti kuin terveillä?

mielialaa kyllä on parantanut tuo troppi nyt kun yli 100mikrogrammaa menee vuorokaudessa (laskien yhteen Aurinko-D:n + kalaöljykapseleista ja kalkkitableteista saadun D:n)

Lainaus:
Kiinnostava yksityiskohta tässä oli myös verensokerin /
insuliinitasojen määrä suhteessa kalsidiolitasoon --> korkea taso = matalampi verensokeri ja
insuliini. Aikamoinen "säätelijä" tässäkin suhteessa!!

joo, on kiinnostavaa. insuliinin määrä on vähentynyt kalsidiolitasojen noustessa täällä.

mulla tasot lokakuussa 91 nmollia. tosin en ollut silloin vielä kauaa D:n "talviannostuksella", mutta ihmetytti etteivät "kesävarastot" sen pitempään riittäneet. kesälläkin kun nautin lisäD:tä vähintään 40 mikrogrammaa/vuorokausi ja olin paljon ulkona.
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

elisa
God Member
Poissa

Maailma on ikuinen keinulauta.
- Montaigne
Välisuomi
Sukupuoli: female
Vastaus #17 - 02.02.2011 - 06:35:40

Omatoimisesti otan deetä 40 mikrogrammaa tällä hetkellä. Taitaisi olla viisainta nostaa annostusta tuplaten, koska massaani suhteutettuna nykyinen annostus tuskin riittää.  Kieli

Verikokeeseen pitäisi myös pyytää lähete, koska ikuna ei ole D- vit.- tasoa mitattu.
Siirry sivun alkuun

dg RR 2/05, työkyvyttömyyseläke 5/05 Rebif22 Rebif44

IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Sukupuoli: male
Vastaus #18 - 02.02.2011 - 19:55:53

Viimetalvena taso oli 139 nmol/l mutta nyt mittattiin 169 nmol/l mikä on ihan sopiva taso minun mielestä. Olen käyttänyt alkusyksystä asti 5000 UI / pv mutta nyt aijon vähentää sen puoleen. Flunssaa en oo sairastanut pari viimeistä talvea.
Siirry sivun alkuun

I'm not quite what I thought I was but then again I'm maybe more - Queensryche - The Warning - Roads to madness

IP on kirjattu

Tempsu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #19 - 03.02.2011 - 04:19:22

Cud kirjoitti on 02.02.2011 - 19:55:53:
Viimetalvena taso oli 139 nmol/l mutta nyt mittattiin 169 nmol/l mikä on ihan sopiva taso minun mielestä. Olen käyttänyt alkusyksystä asti 5000 UI / pv mutta nyt aijon vähentää sen puoleen. Flunssaa en oo sairastanut pari viimeistä talvea.

Aika hurjasti kyllä vaihtelee näköjään arvot eri ihmisillä samaa annosyksikköä kohden... Tai sitten labratuloksissa on virhemarginaalia reippaanlaisesti.

Aika harvalla kyllä 5000 IU nostaa veriarvoja noin korkealle... Mullakin jäisi tuolla annostuksella johonkin 100 nmol pintaan, ja olen sentään aika hoikkakin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Jerry
Ex-jäsen

Vastaus #20 - 03.02.2011 - 13:25:11

Tempsu kirjoitti on 03.02.2011 - 04:19:22:

Aika hurjasti kyllä vaihtelee näköjään arvot eri ihmisillä samaa annosyksikköä kohden... Tai sitten labratuloksissa on virhemarginaalia reippaanlaisesti.

Aika harvalla kyllä 5000 IU nostaa veriarvoja noin korkealle... Mullakin jäisi tuolla annostuksella johonkin 100 nmol pintaan, ja olen sentään aika hoikkakin.

Oma lukunsa on imeytyminen, lisäravinteen laatu, muut ravintotottumukset ja elintavat. Suora vertailu on liki mahdotonta vaikka meillä jotain tilastollista tietoa onkin olemassa. Yksilöllinen vaihtelu voi olla suurtakin. Luulisin että verikokeen ohella oma vointi on paras mittari, eikä se mitä lukemia muilla on -loppujen lopuksi.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Vastaus #21 - 04.02.2011 - 22:10:45

Lainaus:
Tempsu kirjoitti on 03.02.2011 - 04:19:22:

Oma lukunsa on imeytyminen, lisäravinteen laatu, muut ravintotottumukset ja elintavat. Suora vertailu on liki mahdotonta vaikka meillä jotain tilastollista tietoa onkin olemassa. Yksilöllinen vaihtelu voi olla suurtakin. Luulisin että verikokeen ohella oma vointi on paras mittari, eikä se mitä lukemia muilla on -loppujen lopuksi.

Olen aina ollut tarkka ottamaan ne rasvan yhteydessä jotta ne imeytyisi hyvin. Nykyiset sisältää myös öljyä joten ne imeytyvät hyvin. Toinen seikka on myös se, että todellinen D-vitamiinimäärä on on korkeampi kuin toi 5000 UI koska myös muissa pillereissä voi olla vähän ja syön myös usein kalaa. Veikkaisin että todellinen määrä on ehkä keskimäärin yli 6000 UI.

Viimetalvena käytin toista merkkiä mutta sama vahvuus. Niissä ei ollut öljyä kuten ne mitä olen käyttänyt nyt syksystä.
Siirry sivun alkuun

I'm not quite what I thought I was but then again I'm maybe more - Queensryche - The Warning - Roads to madness

IP on kirjattu

kдшд
God Member
Poissa

Vastaus #22 - 09.02.2011 - 18:56:39

157!  Pelästynyt
100ug päivässä. Syksyllä meni joskus 150ug ja jos flunssa oli puskemassa 250ug parin päivän ajan (muutamaan otteeseen).

Olin pari päivää ottamatta d:tä ennen mittausta.
Olen yllättynyt. Koe tehtiin yksityisellä puolella.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

erekki
Ex-jäsen

Vastaus #23 - 09.02.2011 - 19:44:39

Hoo! Tuo on kutakuinkin arvo mihin vaimo on tähdännyt ja minkä Reinholdt Vieth:n mukaan on se optimi, mihin ihminen on evoluution myötä jalostunut. Hienoa.

ps. minun arvaus alakanttiin. Näin ne heittää yksilöittäin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kдшд
God Member
Poissa

Vastaus #24 - 09.02.2011 - 21:01:30

Joo. Olin tosi yllättynyt tuloksesta ja tyytyväinen. Hehkuttelin oikeen labran luukulla ja labratädit päivitteli kanssa.  Virnistys

Jatkan nyt tuolla 100ug päivässä + 250 jos tuntuu flunssaselta. Tiputan varmaan 50ug kesäksi, kun aurinko alkaa enempi paistamaan.

Vois syksyllä mennä sitten uudestaan tarkistuttamaan tasoja.

Tuossa lapussa mikä tuli mukaan, oli seuraavasti:
S-D-25 tavoitearvo on vähintään 50nmol/l luuston hyvinvoinnin kannalta. Suositeltava pitoisuus on kuitenkin yli 80nmol/l. Toksisuuden raja on noin 250nmol/l.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

erekki
Ex-jäsen

Vastaus #25 - 09.02.2011 - 21:27:11

Itselläni myös talviannos tuo 100 µg, ja kesäkuukausina heivaan d:t pois noin kolmeksi kuukaudeksi.

Tuo toksisuuden yläraja on askarruttanut asiantuntijoita ja on jopa haettu "ylärajoja" tolkuttoman järeillä annostuksilla.. mm. MS-tautia sairastavilla: Safety of vitamin D3 in adults with multiple sclerosis, missä nostettiin päiväannostusta 100 µg --> 1000 µg (huh huh) ja tutkimuksen loppuvaiheessa, puolen vuoden kohdalla arvot olivat nousseet 386 nmol/l. (siis keskiarvo) ja yhdellekään tutkittavalla ei havaittu merkkejä toksisuudesta, eli kalsiumarvojen noususta.

CONCLUSIONS: Patients' serum 25(OH)D concentrations reached twice the top of the physiologic range without eliciting hypercalcemia or hypercalciuria. The data support the feasibility of pharmacologic doses of vitamin D3 for clinical research, and they provide objective evidence that vitamin D intake beyond the current upper limit is safe by a large margin.

Tutkijat eivät tässä tietenkään tarkoita että tuollaisia määriä kannattaa ottaa, vaan tutkimuksella haettiin "annostuskattoa". Mutta, anyways on hyvä juttu käydä mittauttamassa tasonsa edes kerran talvessa.. että tietää missä mennään. Vanhempani kävivät pari pv sitten mittauttamassa tasot Oulussa (en muistä missä) ja maksoi 29 euroa, ei paha.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kдшд
God Member
Poissa

Vastaus #26 - 09.02.2011 - 22:07:07

Mutsi kävi kans mittauttaa arvoja. Tulokseksi tuli 121nmol/l.
Oli syönyt myös noin 100-150ug Carlsonin D:tä.

Hälle lekuri oli sanonut, että toksisuuden raja 400nmol/l!
Eli heittoa on.

Mietin tuossa noita porukoiden eroja pitosuuksissa. Yksi suuri tekijä voi olla se, että käyttää eri tuotetta. Eiks noissa kummikin ollut jotain juttua, että kaikissa ei välttämättä teho ole mitä luvataan. Näin muistelisin. Selittäiskö se, myös noita eroja joissain tapauksissa?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

erekki
Ex-jäsen

Vastaus #27 - 09.02.2011 - 22:36:09

Monien tekijöiden summaa, joista yksi merkittävä on kehon rasva% eli tuhdimman ihmisen D:n tarve on isompi kuin vähempi rasvaisen immeisen. Silmäsin jossakin vaiheessa paria tutkimusta, missä vertailtiin eri painoisten ihmisten arvoja ja vasteita annostuksiin.. niin ero oli varsin selvä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Tempsu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #28 - 09.02.2011 - 23:56:28

Uskoisin, että pitoisuuksien vaihtelu eri merkkisissä pillereissä ja "eri erissä" on kaikkein vähäisin osatekijä tässä veriarvojen vaihtelussa...

Jos noita vitamiinipillereitä ei nyt ihan lääkkeiden tarkkuudella tuotetakaan, niin vaikea uskoa, että heittoa nyt mitenkään älyttömästi niissä silti olisi.

Eri valmisteiden imeytyvyys kehossa on sitten eri asia. Esim. öljypohjaisten kapseleiden väitetään imeytyvän paremmin kuin tablettien. Tosin omien veriarvojeni perusteella "kuivamuotoinen" D-vitamiini toimi ihan yhtä hyvin kuin öljykapselikin.

Taitaa olla noissa eri labrojen testimenetelmissäkin enemmän heittoa kuin valmisteiden pitoisuuksissa. Itse asiassa tästähän on ollut paljonkin puhetta, että labratestit ovat hieman epäluotettavia tämän D-vitamiinin osalta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kдшд
God Member
Poissa

Vastaus #29 - 10.02.2011 - 09:32:01

Hyviä pointteja kummallakin.
Mielenkiintoista!

Mut joo itse edustan tuota vähäistä rasvaa ja lahuutta.
Kun tosiaan mitat on 82/198.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta