Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tietoa, tukea, tuttuja.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
Auttaako fysioterapia...? (Luettu 13263 kertaa)
iris.
Senior Member
Poissa

I Love YaBB 2!

Sukupuoli: female
Auttaako fysioterapia...?
02.03.2011 - 11:30:15

Tai oikeastaan en aseta kyseenalaiseksi fysioterapiaa, vaan sitä onko siitä hyötyä suht hyväkuntoiselle?

Neukkuni määräsi minulle 15 pläjäystä ft:a (2 krt/viikko), ongelmani ovat lähinnä jalkjoen ja selän jäykkyys.  Kävelen kuitenkin aika normaalisti, pyöräilen, kerran viikossa joten kuten  juoksenkin.  

Olen entinen maratonari, ratsastaja, aerobikkaja, punttisalilainen... you name it.   Ihmettelen, voiko ft auttaa jäykkyyden kampittamisessa? Jotenkin tuntuu, että tarvitsisin lähinnä pari oppituntia, miten venytellä tms. kotioloissa...
Siirry sivun alkuun

dg 11/2007, copaxone 3/2009-6/2011, endoxan 3/2015-1/2016

"On vain kaksi asiaa, jotka ovat äärettömiä: universumi ja ihmisten tyhmyys. Enkä ole täysin varma ensiksimainitusta"  Albert Einstein

IP on kirjattu

JJ
God Member
Poissa

En editoi profiiliani
loppuun!

Re: Auttaako fysioterapia...?
Vastaus #1 - 02.03.2011 - 11:35:49

Minä menen niin jumiin, että ne jumit pitää ensin hieroa auki ennenkuin omatoimisesti voin jumpata.
Jumiin menen tosi nopeasti, joten hieronankin pitäisi kohdallani olla suht tiheää etten jumisi hierontojen välillä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

iris.
Senior Member
Poissa

I Love YaBB 2!

Vastaus #2 - 02.03.2011 - 11:50:46

Ajattelinkin, että kunnon hieronta voisi olla kohdallani parempi juttu, tai esim. osteopatia, jolla joskus olen hoidattanut selkäkipuja ja niskajumeja.  

15 krt hierontaa olisi ihkua...
Siirry sivun alkuun

"On vain kaksi asiaa, jotka ovat äärettömiä: universumi ja ihmisten tyhmyys. Enkä ole täysin varma ensiksimainitusta"  Albert Einstein

IP on kirjattu

JJ
God Member
Poissa

En editoi profiiliani
loppuun!

Vastaus #3 - 02.03.2011 - 17:47:56

omakustanteisuus rajoittaa hierontaa käytännössä kohdallani.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hanna
God Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Tampere
Vastaus #4 - 02.03.2011 - 18:29:47

iris. kirjoitti on 02.03.2011 - 11:30:15:

Olen entinen maratonari, ratsastaja, aerobikkaja, punttisalilainen... you name it.   Ihmettelen, voiko ft auttaa jäykkyyden kampittamisessa? Jotenkin tuntuu, että tarvitsisin lähinnä pari oppituntia, miten venytellä tms. kotioloissa...

Mää olen aina käyttänyt jumppareita vain niiden oppituntien antamiseen. Ja usko tai älä, niiltä irtoo ihan hyviä juttuja Hymiö. En ole ikinä käynyt säännöllisesti, vaikka kuntoutussuunnitelma siihen antaisikin mahdollisuuden.

Kannattaa käydä katsomassa, minkälainen vastus on. Rastsiterapia auttaa jäykkiin kinttuihin tosi paljon. Jos saat neuron suosittaan sitä, niin siitä on varmalla apua. Fyssari osaa tosin sitten neuvoa näissäkin.
Siirry sivun alkuun

RR dg. 12/99,04/00 Lääkityksenä mennyt 05/00- -04 Betafeon, Rebiff44, Copaxone, Rebiff22, Rebiff 44; 09/04 MitoksantroniX2; 03/08 TysabriX1. Ei tiedossa tulevaa lääkitystä...

IP on kirjattu

iris.
Senior Member
Poissa

I Love YaBB 2!

Vastaus #5 - 03.03.2011 - 15:06:22

Just, neuvoja haluaisin, ja mieluiten ne loput 14 kertaa vääntelisin itse itseäni kotioloissa.

Paitsi jos fyssari on komea nuorukainen.  Silloin menen mielelläni väänneltäväksi...

Ratsastus terapiana ottaa kyllä liikaa luonnolle, ainakin tällä hetkellä.  Olin joskus jonkin sortin ratsastusopettajakin.... en kykene ajattelemaan hevosta terapiavälineenä...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

JJ
God Member
Poissa

En editoi profiiliani
loppuun!

Vastaus #6 - 03.03.2011 - 15:48:06

Minulla taas hepat on poissuljettu voimakkaan allergian takia. En saa olla samassa huoneessakaan töissä henkilön kanssa, joka käy heppatalleilla. Nolostunut
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

mutru
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi
Hgin seutu
Vastaus #7 - 04.03.2011 - 06:24:04

Jos pysyt hevosen selässä, olisiko mahdollista vammaisratsastus?

Itse saan avun juuri jäykkyyteen ja selkäongelmiin ratsastusterapiasta, mulla oli selkä niin jumissa ettei meinannut tunti hevosen selässä ensin auttaa, fysioterapeutin kanssa keskityttiin sitten selän ongelmaan samanaikasesti ja rupeshan se tehoamaan.

Alottaminen oli helppoa terapian kannalta, pääsimme suoraan töihin kun aiemmin ratsastaneena multa ei tarvinnut perata pelkoa pois, jota aikuisilla tuppaa olemaan ellei ole hevosten kanssa ollut aiemmin tekemisissä.

Ja mistäs sitä tietää jos vaikka vielä ratsastais ihan oikeesti joku päivä Hymiö

Ja sitte vielä se että jokakerta on hyvä mieli kun olet hevosen kanssa tekemisissä, muistatkos sen turvan pehmeyden ja hörähdyksen?

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

iris.
Senior Member
Poissa

I Love YaBB 2!

Vastaus #8 - 04.03.2011 - 10:58:43

Niin, kuten yllä mainitsin, olin aiemmin paljonkin hevosten kanssa tekemisissä ja opetinkin vasta-alkajia, siksi "ratsastuksen" muuttuminen "vammaisratsastukseksi" olisi kovahko paikka.... tosin jo kontakti hevosen kanssa on terapiaa sinänsä!  Kuten kaikkien muidenkin eläinten.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Vastaus #9 - 04.03.2011 - 16:49:08

Mulla jumpparina on komea nuorukainen (mies)...ja taitava käsistään..  Silmänisku Eikun siis ammattitaitoinen. Mä olen ns. hyväkuntoinen mäsä ja koen hyötyväni suuresti kerran viikossa fyssen luona käynneistä. Lähinnä ylläpitää mun työkykyä ja palauttaa...myös pahiksien aikana kuntouttaa. En pärjäisi enää ilman. Jos olet lähetteen saanut, älä nyt ihmeessä ainakaan jätä käymättä.
On aivan fyssen ja hoidettavan välinen asia mitä siellä tapahtuu...hierontaa, jumppaa tai venytyksiä. Itselläni fysioterapia koostuu lähinnä noita kolmea vaihdellen, riippuen aina tarpeesta ja tilanteesta.
Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Vastaus #10 - 04.03.2011 - 21:41:53

Minä en ole hyväkuntoinen mäsä, enkä ole jäykkäkään - pikemminkin hypotoninen retku.

Olisin tarvinnut neurologista fysioterapiaa silloin, kun olin vielä "hyväkuntoinen", eli kykenin liikkumaan normaalisti. Nykyään saan kahdesti viikossa Kelan kustantamaa neurologista fysioterapiaa. Toinen terapiakerroista on altaassa. Fysioterapia on lähinnä jumppaa, koska minua ei tarvitse eikä saa venytellä. Mahdollisia puolierojen ja istumisen yms. aiheuttamia paikallisia rintarangan lihasjumeja aukaistaan liikkeen avulla. En varmaan kävelisi edes nykyisellä tavalla (max. 20 m.) ilman fysioterapiaa. Sikäli olen tosi kiitollinen terapeuteilleni.

Ja tästä vastauksestahan ei varmaan ollut mitään hyötyä.  Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun

"Jos se ei tapa niin se todellakin hajottaa"
-Haloo Helsinki!

RR-dg 07/09, tk-eläke jo 01/09.
Apuvälineinä pyörätuoli ja sähkömopo.

IP on kirjattu

Hanna
God Member
Poissa

Tampere
Vastaus #11 - 06.03.2011 - 14:44:48

iris. kirjoitti on 03.03.2011 - 15:06:22:
Ratsastus terapiana ottaa kyllä liikaa luonnolle, ainakin tällä hetkellä.  Olin joskus jonkin sortin ratsastusopettajakin.... en kykene ajattelemaan hevosta terapiavälineenä...  

Hmm.. onko kuntoa sen verran, että voisit mennä muuten vaan ratsastamaan? Eihän se terapiaratsastelu sen kummallisempaa ole Silmänisku.

Siirry sivun alkuun

RR dg. 12/99,04/00 Lääkityksenä mennyt 05/00- -04 Betafeon, Rebiff44, Copaxone, Rebiff22, Rebiff 44; 09/04 MitoksantroniX2; 03/08 TysabriX1. Ei tiedossa tulevaa lääkitystä...

IP on kirjattu

Hanna
God Member
Poissa

Tampere
Vastaus #12 - 06.03.2011 - 14:47:04

Niin ja siis sitä lähetteen määrää ei  tarvitse niin kirjaimellisesti noudattaa. Ylittää ei toki voi, mutta alittaa aivan varmasti (kunnan budjettikin tykkää itsenäisistä kuntoutujista Hymiö)
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

iris.
Senior Member
Poissa

I Love YaBB 2!

Vastaus #13 - 07.03.2011 - 13:23:30

rosanen kirjoitti on 04.03.2011 - 21:41:53:
Minä en ole hyväkuntoinen mäsä, enkä ole jäykkäkään - pikemminkin hypotoninen retku.

Olisin tarvinnut neurologista fysioterapiaa silloin, kun olin vielä "hyväkuntoinen", eli kykenin liikkumaan normaalisti. Nykyään saan kahdesti viikossa Kelan kustantamaa neurologista fysioterapiaa. Toinen terapiakerroista on altaassa. Fysioterapia on lähinnä jumppaa, koska minua ei tarvitse eikä saa venytellä. Mahdollisia puolierojen ja istumisen yms. aiheuttamia paikallisia rintarangan lihasjumeja aukaistaan liikkeen avulla. En varmaan kävelisi edes nykyisellä tavalla (max. 20 m.) ilman fysioterapiaa. Sikäli olen tosi kiitollinen terapeuteilleni.

Ja tästä vastauksestahan ei varmaan ollut mitään hyötyä.  Pyöritä silmiä

Totta mooses oli hyötyä!   Hymiö   Positiivisia kokemuksia nimenomaan etsin, ja sinullahan niitä selvästi on, joten thanks!
Samoin kuin sasaliinilla tuossa ylempänä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

iris.
Senior Member
Poissa

I Love YaBB 2!

Vastaus #14 - 07.03.2011 - 13:38:28

Hanna kirjoitti on 06.03.2011 - 14:44:48:
iris. kirjoitti on 03.03.2011 - 15:06:22:

Hmm.. onko kuntoa sen verran, että voisit mennä muuten vaan ratsastamaan? Eihän se terapiaratsastelu sen kummallisempaa ole Silmänisku.

Niinpä.... olen vaan nykyään yliherkkä eläinten suhteen....: miksi hevosraukan pitäisi kantaa selässään 60-kiloista hiilihankoa...?  joo tiedän, pilkunviilaamistahan tämä on mutta...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta