Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tervetuloa Parlamenttiin, MS-keskustelupalstalle. Terveisin Aapo Halko
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Tutkimus: Fatiikki edeltää usein MS-taudin diagnoo (Luettu 6437 kertaa)
ms+pot
Ex-jäsen

Tutkimus: Fatiikki edeltää usein MS-taudin diagnoo
08.06.2011 - 08:09:23

Lainaus blogistani:

Lainaus:
MS-tautikeskusten vuosikokouksessa Montrealissa esiteltiin uusi tutkimus MS-tautiin ja fatiikkiin liittyen. Tutkimuksessa tarkasteltiin yli 5300 potilaan tietoja vuosilta 2005-2009, ja havaittiin, että lääkärin toteama fatiikki edelsi MS-diagnoosia yli 1500 potilaalla. Keskimäärin fatiikista kärsittiin noin 500 päivää ennen MS-diagnoosia, mutta siitä huolimatta vain 10 % oli saanut lääkitystä oireisiinsa.

Medscape: Fatigue Commonly Precedes Multiple Sclerosis by Years.
(linkki ei toiminut suoraan niin piti ”kierrättää” Googlen kautta)

Ja niin se edelsi itselläkin, fatiikki MS-diagnoosia, hyvin voimakkaana muutamia vuosia. Ei meinannut mitään jaksaa, mikä romahdutti fyysistä kuntoa. "Diagnoosiksi" sain, että on psykosomaattista ja että olen masentunut. Kyllä masensi semmoinen...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

erekki
Ex-jäsen

Re: Tutkimus: Fatiikki edeltää usein MS-taudin diagnoo
Vastaus #1 - 08.06.2011 - 08:39:22

Fatiikki ja CCSVI on jo tässä vaiheessa sen nuorta tutkimushistoriaa liitetty kohtuu tiiviisti yhteen:

Is chrnic fatique the symptom of venous insufficiency associated with multiple sclerosis? A longitudinal pilot study
--> Italialaist pilottitutkimus: 31 operoitua ja fatiikkikartoitukset (mm. 6 min kävelytestit) ennen operaatiota - 12 kuukautta.
Kaikkiaan 7:llä operoiduista havaittiin  re-stenoosi vuoden aikana, mikä tutkijoiden mukaan mahdollisesti
vaikutti mittauksiin.

...

Controversial MS Treatment Lessens Fatigue, Research At ISET 2011 Shows'
Stanfordin yliopiston pilottitutkimus:
"A year after doctors used either angioplasty or stents to open blocked veins of 30 MS patients,
they suffered about half the fatigue, on average, than they had before the treatment, according to
data being presented by Michael Dake, M.D"

Mikäli laskimoahtaumat varmistuvat fatiikin keskeisimmäksi syyksi, niin tuo uutinen tukee sitä että laskimovirtauksien heikentyminen edeltää varsinaista MS-diagnoosia.
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 08.06.2011 - 12:14:23 Kirjoittaja Ei tiedossa »  

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Sukupuoli: female
Vastaus #2 - 08.06.2011 - 09:13:28

Mulla ei ole fatiikkia enkä CCSVI:tä edes ajattele. On kuitenkin hyvä, jos siitä on ollut jollekin apua. Hymiö
Siirry sivun alkuun

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö

IP on kirjattu

Tempsu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Sukupuoli: male
Vastaus #3 - 08.06.2011 - 20:51:23

Mulla fatiikki edelsi MS-diagnoosia noin 20 vuotta.

Kunnon lääkitystä mulla ei ole fatiikkiin vieläkään, enkä oikeastaan tiedä, mitä se lääkitys voisi sitten olla. Paitsi kortisoni tuntuisi auttavan, siis jos sitä saisi.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Esikko
Full Member
Poissa

I Love YaBB 2!

Vastaus #4 - 08.06.2011 - 22:09:12

Minulla juuri noin kuin ap esitti. Epänormaali väsyneisyys/uupumus edelsi varsinaisia, selkeitä neurologisia oireita vuosilla. Tiesin siis, että kaikki ei ollut minulla kunnossa.

Lääkärille asti en kuitenkaan ollut mennyt. Jatkuva uupumus on niin epämääräinen oire.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #5 - 10.06.2011 - 08:51:17

Mullakin oli vuosia vuosia uupumusta ja keskittymisvaikeuksia. Siinä ohessa tuli ADHD-dg, mutta nyttemmin pidän kaikkia aiempia oireita vain esisoittona mäsälle.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

kilpikonnax
Senior Member
Poissa

dg 11/08, copa 03/09-
tauolla 06/1O alkaen

Vastaus #6 - 15.06.2011 - 23:51:22

mulla ei ole ollut fatiikkia. pikemminkin olen varsin energinen. johtuisko ruokavaliosta vai asenteesta, en tiedä. siinä vaiheessa kun muut lopettaa, pistän yleensä isompaa vaihdetta silmään.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta