ms+pot kirjoitti on 12.07.2011 - 16:26:13: Mistä sinun kohdallasi on peräisin hypoteesi, että serotoniinitasoissasi olisi jotain vikaa (=olisivat liian alhaiset)? Kuten jo johonkin toiseen masennusketjuun kirjoitin, moni lääkäri vetää yhtäläisyysmerkit masennuksen ja serotoniinin vähäisyyden välille, vaikka masennuksen syyt voivat olla monimutkaisemmat tai johtua muiden välittäjäaineiden puutteista.
Noh, minun johtopäätökset ovat tulleet jo vuosia ihan omasta päästäni. Minulle ei edes psykiatri ole sanonut juuta eikä jaata välittäjäaineiden puutoksesta tai liiallisuudesta, eikä siitä, mihin S/N/D tarvisin apua.
Eli halusin itse lähteä kokeilemaan tätä serotoniinitasoa lisäävää lisistä, koska olen ajatellut, että ehkä mun masis johtuu siitä. Oikeastaan tämä kokeilu nyt näyttää suuntaa. Jos tilani menee vain alaspäin, vikaa täytyy lähteä etsimään muualta.
ms+pot kirjoitti on 12.07.2011 - 16:26:13:Tänä keväänä minulla on ollut masennuslääkekokeiluna SNRI venlafaksiini, joka vaikuttaa serotoniinin ja noradrenaliinin tasoihin kohottavasti. Serotoniinin kohonneet tasot (luultavasti) saavat taas aikaan kurjia sivuoireita (vatsa sekaisin, seksihalut katoaa, hikoiluttaa, ei saa mielihyvää mistään, mielialanvaihteluja, seinille vois kiipeillä, yms.) ja masentaa aivan yhtä paljon ellei enemmän, kun on noita sivuoireitakin. Venlafaksiinin otin kokeiluun, koska se voi joidenkin lähteiden mukaan vaikuttaa myös dopamiiniin, mutta ilmeisesti näin on vain suuremmilla annoksilla. Toivon, että saisin seuraavaksi kokeiluun Voxran (bupropioni), joka ei vaikuta serotoniiniin yhtään, vaan dopamiiniin ja noradrenaliiniin. Jos se ei auta, niin sitten en tiedä mitä tässä tekee. Fatiikkilääkitystäkään en saanut ainakaan vielä masennukseni vuoksi... Ja fatiikki on yksi suuri syy masennukseeni...

Sorry tämä offtopic.
Mun masislääke (siis kun sitä käytin) oli Cymbalta, joka on myös SNRI-lääke. Se toimi hyvin, siis itkuherkkyyteen ja ärtyisyyteen ja muihin masisoireisiin. Olen ymmärtänyt, että itkuherkkyys liittyisi jotenkin serotoniiniin. Onko sinulla samoja aatoksia?
Kerran ehdotin psykiatrille, jos vaihdettaisiinkin Voxraan (siitä on muuten ketju myös täällä), mutta sehän vaikuttaa noradrenaliiniin ja dopamiiniin ja sitten itse peräännyin, koska ajattelin, että serotoniini on minulla avainasemassa.
Mulla taas ei juuri nyt ole voimakasta fatiikkia enkä tarvitse mitään lääkitystä siihen. Silti vain masentaa. Pää halkee! Eikö näitä S/N/D-juttuja voisi verikokeella mitata, kele!
Ärsyttää se, ettei psykiatrikaan ota millään muotoa kantaa siihen, missä juuri minulla on vikaa, serotoniinissa, noradrenaliinissa vai dopaniinissa. Saan kyllä kokeiluun ihan mitä haluan, mutta kun en nimenomaan halua vain kokeilla. haluaisin joskus jotain pohjaa näiden lääkkeiden käytölle. Nyt haen sitä sitten ihan yksinäni 5-HTP:stä. Jos tämä kokeilu osoittautuu sudeksi, onko sitten niin, ettei minun ainakaan SSRI-lääkkeisiin kannata suunnata?
ms+pot kirjoitti on 12.07.2011 - 16:26:13:Omalla kohdallani en enää usko, että masennus on johtunut/johtuu serotoniinin puutteesta. Vaikka se ehkä suurimmalla osalla siitä johtuukin.
Jos tämä kokeilu menee mönkään, en tiedä enää minäkään missä on vika.