Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  MS-ihmisten kannattaa huolehtia D-vitamiinin saannista
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Kalaöljy? (Luettu 9413 kertaa)
JJ
God Member
Poissa

En editoi profiiliani
loppuun!

Kalaöljy?
22.06.2011 - 14:44:58

Syöttekö kalaöljyä?

Minulle neuro suositteli, joten olen aloittelemassa. Ostin jo pullollisen (siis kalaöljyä, en kalanmaksaöljyä)
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Sukupuoli: female
Re: Kalaöljy?
Vastaus #1 - 22.06.2011 - 15:04:33

Mitä tämä tarkoittaa? Käytän Omega-3-rasvahappoja. Hymiö
Siirry sivun alkuun

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #2 - 22.06.2011 - 15:54:37

Kalaöljyssä on omega-3:a. Käytän kapseleina milloin mitäkin. Nyt menee kapseleina EPA+DHA jotain yli gramman, joskus E-EPA.

Muutamia grammoja sitä voi käyttää.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

Tempsu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Sukupuoli: male
Vastaus #3 - 23.06.2011 - 03:30:01

Noin 10 vuotta olen syönyt kalaöljyä, mutta olisi pitänyt syödä jo lapsuudesta lähtien, koska omega-3:n saanti on muuten ollut aika vähäistä.

Nyt menee noin 3 grammaa päivässä... Suosittelen kyllä kaikille. Ei toikaan rahasta kiinni ole, kun hommaa öljyt oikeasta paikasta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Jerry
Ex-jäsen

Vastaus #4 - 23.06.2011 - 07:13:26

Tempsu kirjoitti on 23.06.2011 - 03:30:01:
Noin 10 vuotta olen syönyt kalaöljyä, mutta olisi pitänyt syödä jo lapsuudesta lähtien, koska omega-3:n saanti on muuten ollut aika vähäistä.

Nyt menee noin 3 grammaa päivässä... Suosittelen kyllä kaikille. Ei toikaan rahasta kiinni ole, kun hommaa öljyt oikeasta paikasta.

Minä söin monta vuotta myös ja jotenkin on nyt jäänyt taka-alalle. Pystytkö kertomaan mitkä ovat toteamasi vaikutukset?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #5 - 23.06.2011 - 08:31:27

Lainaus:

Minä söin monta vuotta myös ja jotenkin on nyt jäänyt taka-alalle. Pystytkö kertomaan mitkä ovat toteamasi vaikutukset?

Mäkin haluisin tietää, mitkä on vaikutukset? Koska nimittäin olen syönyt vuosia ja vuosia eri määriä, aina vähintään gramman. Kerran yksi huuhaaterapeutti oli ihan varma, että mun masennus voidaan parantaa ottamalla useita grammoja E-EPAa (sitä ehkä paremmin imeytyvää) päivässä puolen vuoden ajan. Tein työtä käskettyä, koska itsekin uskon, että kalaöljyllä on tietty voima myös mielialaan. Mutta ei, ei se masis minnekään mennyt. Mutta silloin en ollut vielä niin valveutunut serotoniiniasiasta. Rasvahapot on todella tärkeitä aivoille, mutta jos serotoniinituotannossa on vikaa, EPA ei yksin pysty ihan kaikkeen.

Toisin sanoen, en ole ikinä huomannut mitään vaikutusta omegoiden ottamisella, mutta jaksan silti uskoa siihen, että minunkin aivot tarvii rasvahappoja. Ja tosi mielelläni kyllä myös suosin rasvaista kalaa ja kasviöljyjä.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

Jerry
Ex-jäsen

Vastaus #6 - 23.06.2011 - 12:19:45

Milena kirjoitti on 23.06.2011 - 08:31:27:
Lainaus:

Mäkin haluisin tietää, mitkä on vaikutukset? Koska nimittäin olen syönyt vuosia ja vuosia eri määriä, aina vähintään gramman. Kerran yksi huuhaaterapeutti oli ihan varma, että mun masennus voidaan parantaa ottamalla useita grammoja E-EPAa (sitä ehkä paremmin imeytyvää) päivässä puolen vuoden ajan. Tein työtä käskettyä, koska itsekin uskon, että kalaöljyllä on tietty voima myös mielialaan. Mutta ei, ei se masis minnekään mennyt. Mutta silloin en ollut vielä niin valveutunut serotoniiniasiasta. Rasvahapot on todella tärkeitä aivoille, mutta jos serotoniinituotannossa on vikaa, EPA ei yksin pysty ihan kaikkeen.

Toisin sanoen, en ole ikinä huomannut mitään vaikutusta omegoiden ottamisella, mutta jaksan silti uskoa siihen, että minunkin aivot tarvii rasvahappoja. Ja tosi mielelläni kyllä myös suosin rasvaista kalaa ja kasviöljyjä.

Sama homma täällä, en ole huomannut eroa siihen syönkö pitkään suuria määriä vaiko en ollenkaan. D3 on ainoa lisäravinne jonka olen huomannut vaikuttavan mitenkään, flunssat ja kaikenlaiset pikkutaudit loistavat likipitäen poissaolollaan. Samoin olen havainnut jaksamisen parantuneen, mutta se on vain subjektiivinen havainto josta ainoa näyttö on ajallinen yhteys. Tämä olisi ihan oman keskusteluketjun aihe, mitkä ovat osoitettavissa olevat vaikutuksen erilaisista lisäravinteista -muutenkin kuin tutkimuspapereista. Niihin uskomalla saa toki plasebon aikaan...

Kuinkahan moni napsii ties mitä lisäravinteita ilman tosiasiallista näyttöä (verikokeet, todetun puutostilan aiheuttama vaiva tms...) tarpeesta??? Ei MS:kaan tee kaikkia maailman puutostiloja kehoon. Vannoutuneet varmasti kokevat tämän provosoivana -mutta siitäkin huolimatta.

EDITTIÄ///

Nostin kommenttini omaksi aiheeksi, jatketaan edellämainitusta ko. ketjussa!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Tempsu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #7 - 23.06.2011 - 18:19:32

Lainaus:
Pystytkö kertomaan mitkä ovat toteamasi vaikutukset?

En valitettavasti pysty toteamaan. Kyseessä on vain yksi ruoka-aine, ja on täysin mahdotonta sanoa, kuinka se konkreettisesti on vaikuttanut terveyteeni. Pitäisi olla toinen samanlainen Tempsu kuin minä, joka EI vedä kalaöljyä ja sitten verrata tuloksia, niin oltaisiin viisaampia...

D-vitamiinin vaikutuksestakaan en pysty sanomaan yhtään mitään varmaa.

Ainut ravintolisä (tai suomalaisittain pikemminkin "lääke"), joka vaikuttaa selvästi nopealla aikavälillä eli noin tunnissa on melatoniini. Helpottaa nukahtamista.

Mutta vaikkei joistain ravintolisistä voikaan varmasti tietää, kuinka ne vaikuttavat yksilötasolla, niin toki hyvin valistuneita arvauksia voi heittää sen suuntaan, että mitä ilmeisimmin niistä on ainakin jotain hyötyä. Onhan nyt esim. D-vitamiini ja omega-3-rasvahapot aika paljonkin tutkittuja aineita.

Eksoottisempien ravintolisien suhteen pitää sitten vaan mennä enemmän mutu-tuntumalta, ihan vaan koska apua ei lääkäreiltäkään saa, niin pitää yrittää ammentaa se apu sitten itse jostain.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Vastaus #8 - 27.06.2011 - 13:23:04

Aikoinaan kun aloitin nestemäiset kalaöljyn käyttöä, niin huomasin että keskittymiskykyni parani huomattavasti. Enää minulla ei ole ongelmia keskittymisen kanssa. Kapseleina en ole varsinaisesti huomannut mitään hyötyä niistä, mutta käytän kuitenkin E-EPA kapseleina kun Tolonen niin vannoo niitten vaikutukseen.
Siirry sivun alkuun

I'm not quite what I thought I was but then again I'm maybe more - Queensryche - The Warning - Roads to madness

IP on kirjattu

Jerry
Ex-jäsen

Vastaus #9 - 28.06.2011 - 20:19:39

E-Epaa olen kokeillut useampana eri ajanjaksona ja joka kerta se on provosoinut migreeniä ihan mielenkiintoisella kertoimella. Muut "tavalliset" kalaöljykapselit röyhtäyttää kalanmakuisia rypsähdyksiä, se onkin ainoa vaikutus jonka niistä olen havainnut. Ei liene vaikea arvata että en ole sittemmin käyttänyt.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sarkku
YaBB Newbies
*
Poissa

I Love YaBB 2!
Päijät-Häme
Sukupuoli: female
Vastaus #10 - 28.08.2011 - 11:32:58

Mä syön tämän herran http://www.udoerasmus.com/firstscreen.htm
omegaa, öljynä ja jos lähden reissuun, otan mukaan muutaman kapselin. Öljyruokalusikallisen pystyy hyvin ottamaan raakana, ei oo pahan makuista. Ja iho tykkää!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Vastaus #11 - 01.09.2011 - 12:47:17

Jos käytän nestemäistä kalaöljyä kauan, niin veri ohenee niin paljon että nenästä voi tulla hieman verta. Ennen minulla oli suuria ongelmia verenvuotavan nenän kanssa mutta se johtui huonosta hemoglobiinista (joka korjaantui B6/B12/Foolihapolla kuten kirjoitin toisessa ketjussa). Kun se aiheuttuu kalaöljystä niin se tyrhetyy melkein heti eikä vuoda kuin pari tippaa, eikä se muutenkaan tapahtu kovin usein. Kun vuodin anemian takia tuntui että vuodan kuiviin ja se oli viikottaista tai jopa päivittäin pahimmillaan.
Siirry sivun alkuun

I'm not quite what I thought I was but then again I'm maybe more - Queensryche - The Warning - Roads to madness

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta