Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Parlamentti on paikka jossa jokainen saa puhua. (parlare, it. puhua)
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Äänestys Äänestys
Kysymys: Montako pilleriä päivässä säännöllisesti?

0-5 pilleriä tai lääkettä    
  13 (20.6%)
6-10    
  8 (12.7%)
yli 10    
  5 (7.9%)
Kerron (yleis)lääkärille    
  13 (20.6%)
En kerro (yleis)lääkärille    
  4 (6.3%)
Kerron neurologille    
  14 (22.2%)
En kerro neurologille    
  4 (6.3%)
eritysdieetti käytössä    
  2 (3.2%)

Äänimäärä: 63
« Tekijä: great_has_been on: 23.06.2011 - 10:05:37 »

Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta
Montako lääkettä/lisäravinnetta päivässä (Luettu 13427 kertaa)
great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Sukupuoli: female
Montako lääkettä/lisäravinnetta päivässä
23.06.2011 - 10:05:37

Näyttää siltä, että joillakuilla on aika kattava vitamiini-, lisäravinne- ja
lääkearsenaali.
Minua kiinnostaa, kuinka lääkärit ja neurologit suhtautuvat asiaan. Jaksavatko he pohtia yhteensopivuutta tms.
Monella on myös joku karppaus tms. erityisruokavalio.  Tähän ei lueta keliakiaa tai laktoosi-intoleranssia, vaan joku dieetti Terry Wahls tms.

Eli olenko täällä suunnilleen ainoa, joka ei käytä muita kuin neurologin kanssa sovittuja aineita?

Kiinnostaa sekin, että jos on runsas lisäravinne- ja vitamiinivalikoima, niin mitä ortodoksimedisiinan lääkärinne siitä tuumaavat?  

Eikös tämä ole hilpeä juhannusfilosofoinnin kohde.

Ja siis saa vastata moneen kohtaan.
Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Re: Montako lääkettä/lisäravinnetta päivässä
Vastaus #1 - 23.06.2011 - 10:24:30

Vastasin, että kerron yleis-että neurologille. En ole erityisdieteillä, enkä popsi lisäravinteita, kuin suositellut (omega3 ja D3). Kaikista sovittu lääkäreiden kanssa. Minusta ei ole "leikkimään" tällä tietämyksellä runsaan lisäravinteiden kanssa, menisin aivan varmasti metsään, ja huonosti kävisi. Joten luotan tässä itseni lääketieteen käsiin. Eikä tämä siis ole arvostelua muita kohtaan jotka käyttävät, itse en vain rohkene.
Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Vastaus #2 - 23.06.2011 - 16:49:55

heips,

olinkin ensimmäinen, jolla menee yli 10 pilleriä päivässä, mutta on kyllä tautejakin paljon (neurologiset oireet eniten taka-alalla)

kerron kaikki lääkärille aina kun tulee puheeksi. D-vitamiinin yliannostuksesta reumalääkäri sanoi tasoja mitattuaan, että on juuri sopiva annostus mulle  Silmänisku

uusimpia nivelrikkorohdoksia en ole vielä ehtinyt mainostaa lääkärille, kun vasta tilailen niitä (MSM ja Cortaflex).
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

Tempsu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Sukupuoli: male
Vastaus #3 - 23.06.2011 - 18:02:17

Pillereitä ei välttämättä mene kymmentä päivässä, mutta jos kapselit lasketaan mukaan, niin sitten puhutaan yhteensä ainakin parista kymmenestä... Hymiö Tai enemmästäkin.

Lääkäreitä en ole yleensä hirveästi vaivannut näillä ravintolisäasioilla. Ei oikein usko riitä siihen, että lääkärit osaisivat sanoa kuitenkaan mitään fiksua aiheeseen liittyen.

Siinä vaiheessa kun neurologi oli sitä mieltä, että 7,5 mcg on riittävä määrä D-vitamiinia päivässä, olen ollut lopullisesti aivan hiljaa näistä asioista. Uskokoot lääkärit mitä tahtoo, mua ei kiinnosta. Eikä jaksa myöskään käydä väittelemään lääkäreiden kanssa aiheesta. Ihan turhaa ajan ja energian hukkaa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

muju62
God Member
Poissa

Parlamentaristi
Satakunta
Vastaus #4 - 24.06.2011 - 01:13:48

Käytän vain lääkärin määräämiä lääkkeitä ja omaa valtaani vaikuttaa lääkevalintoihin eli en käytä mulle määrättyä Panacodia, koska se ei sovi minulle. Asia on sovittu lekurini kanssa ja hän poisti panacodin lääkelistaltani.
Luontaistuotekauppiaille eri sairauksista kärsivät ihmiset ovat rahasampo, ikävä kyllä.
Mieheni sisko on ollut luontaistuotekauppias jo 19 vuotta, mutta ei ole käännyttänyt miestäni eikä minua.  Juustoinen

Mutta jokainen taaplaa tyylillään, jos joku avun saa niin hyvä homma. Ei ole vaan mun juttuni.
Siirry sivun alkuun

R 29.8

IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Vastaus #5 - 27.06.2011 - 12:51:33

Olen joskus kertonut, mutta ei se ole hirveesti niitä kiinnostanut. Eihän lisäravinteilla ole kuitenkaan mitään vaikutusta, ja jos on, niin se on kuitenkin vain plasebo. Ei sillä ole heidän mielestä väliä.

Mietin yks päivä mitä kaikkea lääkkeitä olen syönyt ja mitä lisäravinteita. Jos vertaa niitten vaikutusta olotilaan, niin lisäravinteet voittavat 6-0. Se ei tietenkään tarkoita että kaikki lääkkeet ovat olleet turhia, mutta aika suuri osa on olleet semmoisia että olo on vain heikentynyt ilman positiivisia vaikutuksia.

Lisäravinteet ovat yleensä toimineet positiivisesti tai ei ollenkaan. Yksi poikkeus tähän on Niaciini joka ei sovi minun neuropatian kanssa. Melkein kaikilla lääkkeillä on joku negatiivinen sivuvaikutus, ainut poikkeus mitä tulee mieleen on Dolan, mutta sillä ei ollut paljon vaikutusta suuntaan tai toiseen. Lista lääkkeistä joiden sivuoireet ovat pahemmat kuin itse vaikutus on pitkä.
Siirry sivun alkuun

I'm not quite what I thought I was but then again I'm maybe more - Queensryche - The Warning - Roads to madness

IP on kirjattu

Jerry
Ex-jäsen

Vastaus #6 - 27.06.2011 - 16:49:36

Lisäravinteiden ja lääkkeiden erohan on siinä että jälkimmäiset ovat varta vasten kehitetty oireenmukaiseen hoitoon, johonkin spesifiseen vaivaan. Tällöin ne voidaan tehdä kemiallisesti varsin jytkyksi aineeksi mutta sillä on hintansa. Sellaista lääkettä ei olekaan joka ei aiheuttaisi sivuoireita, niiden hallinta on osa onnistunutta lääkehoitoa. Lisäravinne ei pitoisuudeltaan tai fokukseltaan koskaan vastaa lääkettä -siinä mielessä näiden vastakkainasettelua ei ehkä pitäisi edes tehdä. Molemmilla on paikkansa, lääkkeitä ei pidä koskaan popsia "hetken mielijohteesta" mutta lisäravinteiden kohdalla näin voi tehdäkin. Se, mihin rahansa sitten lopulta laittaa lienee jokaisen omalla vastuulla.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #7 - 27.06.2011 - 19:24:59

Mä en jaksa selittää lekureille käyttämistäni lisäravinteista. Tosin, esim. D-testiä pyydän säännöllisesti, ja joskus joku lääkäri osaa kysyä, enhän käytä esim. mäkikuismaa mielialalääkkeiden kanssa.

Olen itse valveutuneempi lisäravinteiden suhteen, että menisi turhaksi höpinäksi, jos alkaisin luennoida niistä lääkäreille. Tarkistan aina hyvin tarkkaan, mitä saa käyttää minkäkin lääkkeen tai vastaavasti lisäravinteen kanssa. Kuten 5-HTP, joka on tulossa iHerbistä, ei siedä rinnalleen mitään lääkettä, mikä vaikuttaa serotoniiniin.

Tarkistan myös todella tarkkaan määriä, miten paljon mitäkin saa tutkimusten mukaan käyttää turvallisesti. Koska tilaan lisäravinteeni netistä, tällaiset asiat jäävät oman tarkkailuni varaan. Toisin kuin lääkkeet, mitä lekurit voi epähuomiossa määrätä liikaa ja potilas autuaan tajuamattomana luottaa lääkäriinsä. Mä tämän kevään perusteella tarkistan vastedes lääkäreidenkin määrämien lääkeainemäärien oikeellisuudet.

En halua vaikuttaa ylimieliseltä, mutta mä en usko, että kenelläkään mun lääkärillä tai neurologilla on näin suurta tietoutta lisäravinteista, mitä mulla on. Tämä on yksi syy siihen, miksi en avaa näihin liittyen suutani vastaanotolla, koska vaikuttaisin vain besserwisseriltä. Mitähän toki olisin, mutten halua testata kenenkään lääkärin itseluottamusta, että pystyisikö ottamaan vastaan potilaalta tutkimustietoa liittyen ei-lääkkeisiin.

Ai niin, vastaukseni on: monta! Joista suurin osa lisiksiä, olen jo lähes täysin lääkkeetön. Unohtui mainita, että käytän myös erityisruokavaliota. Kuuntelen, mistä keho ja mieli tykkää.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

Jerry
Ex-jäsen

Vastaus #8 - 27.06.2011 - 20:47:57

Milena kirjoitti on 27.06.2011 - 19:24:59:
Kuuntelen, mistä keho ja mieli tykkää.

Tuo lienee parasta. Tänään käydessäni ärhäkän noidannuolen takia työterveyslääkärillä, totesi tämä lääkäri että "keho kyllä kertoo mikä sille on parasta". Sama hlö on erittäin kiinnostunut D-vitamiinin käytöstäni ja on itsekin perehtynyt aiheeseen keskivertolääkäriä paremmin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Iitaliina.
God Member
Poissa

~ PPMS ~

Vastaus #9 - 27.06.2011 - 22:43:08

Nämä lisäravinnekeskustelut ovat tosi mielenkiintoisia, mutta pää näissä menee sekaisin tällaisella, joka ei jaksa paneutua asioihin noin äärettömän pohjia myöten. En minä tiedä, mitä pillereitä minun pitäisi syödä! Ja mitä enemmän luen, sen epävarmemmaksi tulen.

Jep, D-vitamiinia syön, toki. Tällä hetkellä myös rasvahappoja, B-vitamiineja ja monivitamiineja. En muuta. En halua syödä kourallista eikä minulla ole varaa kouralliseen.

Kertokaapa minulle viisaammat, mitä kannattaisi syödä, jos pysytään maksimissaan viidessä valmisteessa? Kiitos!
Siirry sivun alkuun

Ihmiset unohtavat mitä olet tehnyt.
Ihmiset unohtavat mitä olet sanonut.
Mutta he eivät unohda niitä tunteita,
joita olet heissä herättänyt.

IP on kirjattu

kaptah
God Member
Poissa

Lisää aksonia elämään!

Helsinki
Vastaus #10 - 27.06.2011 - 23:49:55

Iitaliina. kirjoitti on 27.06.2011 - 22:43:08:
...mitä kannattaisi syödä, jos pysytään maksimissaan viidessä valmisteessa? Kiitos!

Mulla on suunnilleen juuri viisi valmistetta käytössä, eikä intoa ole tuota määrää kasvattaa. Avovaimoni (Milena, jos joku ei vielä ole hoksannut) on näissä asioissa pro, mutta ei tuo mitään tuputa.

Oma basic-listani:
- Omega3
- D-vitamiini
- Magnessium
- Maitohappobakteerit (probiootit) linkki
- Karnosiini (Mutta tämä on pelkkä kokeilu, josko olisi hyötyä serotoniinin puutteeseen, mikä itseäni vaivaa, vaikka onkin lääkkeellä suht onnistuneesti hoidettu.)
Siirry sivun alkuun

Dg 08/2006, RR(?), ei lääkitystä

IP on kirjattu

Hanna
God Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Tampere
Vastaus #11 - 27.06.2011 - 23:55:20

deetä, Idoformia ja magnesiumia. +1/2 zoloft.

Siirry sivun alkuun

RR dg. 12/99,04/00 Lääkityksenä mennyt 05/00- -04 Betafeon, Rebiff44, Copaxone, Rebiff22, Rebiff 44; 09/04 MitoksantroniX2; 03/08 TysabriX1. Ei tiedossa tulevaa lääkitystä...

IP on kirjattu

Tempsu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #12 - 28.06.2011 - 00:44:12

Kertokaapa minulle viisaammat, mitä kannattaisi syödä, jos pysytään maksimissaan viidessä valmisteessa? Kiitos!

Ei tässä "viisaus" hirveästi auta, kun ravintolisiin liittyy niin paljon vielä kysymysmerkkejä.

Mutta D:tä tietty "riittävästi", samoin muita vitamiineja ja mineraaleja, maitohappobakteereja ja kenties tarpeen mukaan muitakin vatsan toimintaa tehostavia tuotteita kuten entsyymejä. Ja ainakin itselläni piparminttuöljy(-kapselit) rauhoittavat vatsaa selvästi. Ja kalaöljy on aika "must".

Siinähän ne tärkeimmät melkein olikin... Jotkut vannovat asetyyli-l-karnitiinin ja alfalipoiinihapon nimeen, ja itsekin näitä syön, mutta niin selviä vaikutuksia en ole havainnut, että näitä menisin välttämättä viiden tärkeimmän joukkoon laittamaan.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

erekki
Ex-jäsen

Vastaus #13 - 28.06.2011 - 10:14:23

Meidän top viisikko on seuraavanlainen:

D-vitamiini

- kaikista vahvin tieteellinen näyttö MS-taudin suhteen. D-vitamiini puutos on yksi ja näemmä iso tekijä taudin käynnistäjänä ja tutkimusviitteiden mukaan liittyy taudin kulkuunkin.
- Mikä on optimaalitaso ja millä annostuksella? Tähän kysymykseen ei ole vielä varmaa / tarkkaa vastausta.. mutta ympäripyöreästi heitettynä "korkeat tasot ovat suojaavia". Maailman kärkipään d-vitamiini tutkija Reinhdolt  Vieth on esittänyt kalsidiolitasoa 150 nmol/l olisi ihmiselle "luonnollinen" ja mahdollisesti optimaalinen. Tämä lukema on ollut meilläkin karkea suuntaviiva. Tasojen nousussa on yksilöllisyyttä, joten tasojen mittauttaminen esim. 1-2 krt vuodessa voisi olla paikallaan. 100 µg:n päiväannostuksella tasot asettuvat useimmiten välille 80-120 nmol, mutta kannattaa todellakin mittauttaa, poikkeuksia on.

Kasasin jossakin vaiheessa d-vitamiini / MS-sivu:n (mikä pitäisi päivittää), missä kerättynä tehtyjä tutkimuksia deestä MS-taudissa:
D-vitamiini ja MS

Omega-3

- MS-taudissa on mitattu poikkeavia / alhaisempia arvoja rasvahappojen tiimoilta; Omega 3 fatty acid levels in multiple sclerosis: correlation of diet, disability, and depression. Tekstistä lainaten: "--> MS patients had significantly lower levels of RBC total n-3 fatty
acids, DHA, and EPA, compared to controls. Mielenkiintoista tässä oli se että ravinnon ja omega-3:n saanti ei poikennut kontrolliryhmässä, mutta siltikin mäsillä arvot alemmat? Tutkijat päättelivät sen johtuvat tautiin liittyvistä aineenvaihdunnallisista tekijöistä.
- omega-3 näyttää vaikuttavan suotuisasti MS-tautiin liitetytyn MMP-9 tasojen suhteen: Omega-3 fatty acid supplementation decreases matrix metalloproteinase-9 production in relapsing-remitting multiple sclerosis; CONCLUSIONS:
Omega-3 FA significantly decreased MMP-9 levels in RRMS and may act as an immune-modulator that has potential therapeutic benefit in MS patients --> tosin tutkimuksen omega-3 annostus oli aika hulppea, 9,6 g kalaöljyä päivittäin  Pelästynyt

- Norjalaistutkimus menneiltä vuosilta, missä kahden vuoden ajan seurattiin 16 mäsän vointia.. kun heille annettiin ohjeistusta ravitsemuksesta ja omega-3 oli ohjelmassa mukana: Effect of dietary advise and N-3 supplementation in newly diagnosed MS-patients. Tämä pienimuotoinen tutkimus sai minut aikoinaan pohtimaan asioita enemmän ravitsemuksen tiimoilta. Pakko heittää pieni lainaus tutkimustekstistä:

...

Alfalipoiinihappo / asetyyli-l-karnitiini

- MS-taudissa tapahtuu ikävä prosessi keskushermostossa, hapetus stressi. Aivan vastikään julkaistiin tutkimus missä esitettiin että hap-stressi olisi yksi keskeisiä tekijöitä aivoissa tapahtuvista muutoksista, mm. solujen kuolemasta.
- Antioksidantit ovat hapetus stressiltä suojaavia aineita, joita saamme ravinnosta ja määrä & laatu riippuu taas siitä mitä syömme. Antioksidantteja on tutkittu valtavasti ja etenkin alfa-lipoiinihaposta löytyy tutkimusta jo 50 luvun alusta lähtien. Lainaan nyt omaa tekstiä toisesta kohdasta:
Alfa-lipoiinihappo --> pubmed:sta löytyy valtava määrä tutkimuksia (3126), joista ensimmäinen oli kirjattu vuonna 1951. Turvalliseksi luokiteltu aine, millä on havaittu olevan poikkeuksellisen hyvä antioksidanttisia ominaisuuksia. Käytetty suuria määriä, vuosikymmeniä mm. saksassa diabeteksen yhteydessä. MS-taudin tiimoiltakin tehty pienimuotoinen tutkimus, missä lähinnä kartoitettin miten se hillitsee MMP-9 tasoja mäsillä. (MMP-9 on yksi MS-taudin biomarkkeri). ALA todellakin vaikutti MMP-9 tasoihin suotuisasti ja tutkijat päättelivät että aineella on mahdollisesti potentiaalia MS-taudissa. Lipoic acid in multiple sclerosis: a pilot study "In summary, oral LA represents a promising therapy for MS and warrants further investigation."

Myös tämä on kiinnostava tiivistelmä ALA:n vaikutuksesta veriaivoesteen "tiiviyteen" (EAE hiirillä esti kliinisten oireden ilmaantumisen): Lipoic Acid Affects Cellular Migration into the Central Nervous System and Stabilizes Blood-Brain Barrier Integrity
"In conclusion, we show that LA has a protective effect on EAE development not only by affecting the migratory capacity of monocytes, but also by stabilization of the BBB, making LA an attractive therapeutic agent for the treatment of MS."

Asetyyli-L-Karnitiini --> Tietoa löytyy valtaisasti, mutta jälleen pubmed kertoo että hakusanalla acetyl l carnitine löytyy 1324 osumaa, joista vanhin päivätty 1964. Tiivistelmiä selatessa huomaa että varsin kiinnostava aine, mitä tutkittu paljolti mitokondrioiden ja aivojen toimintaan liittyen, mm. alzheimerin tautiin liittyen. MS-tautia sairastavalla voi kiinnostaa sen mahdollinen vaikutus fatiikkiin:
Comparison of the effects of acetyl L-carnitine and amantadine for the treatment of fatigue in multiple sclerosis: results of a pilot, randomised, double-blind, crossover trial

"Statistical analysis showed significant effects of ALCAR compared with amantadine for the Fatigue Severity Scale (p = 0.039). There were no significant effects for any of the secondary outcome variables. The results of this study show that ALCAR is better tolerated and more effective than amantadine for the treatment of MS-related fatigue"

Alzhaimerin ja asetyyli-l-karnitiin (Alcar) tiimoilta: Meta-analysis of double blind randomized controlled clinical trials of acetyl-L-carnitine versus placebo in the treatment of mild cognitive impairment and mild Alzheimer's disease
--> Asetyyli-l-karnitiinin vaikutuksia alzheimerin taudissa on tutkittu plasebo/sokko tutkimuksissa ja tämä tiivistelmä on meta analyysi niistä. Tutkijoiden päätelmä: The beneficial effects were seen on both the clinical scales and the psychometric tests. The advantage for Alcar was seen by the time of the first assessment at 3 months and increased over time. Alcar was well tolerated in all studies.

B-vitamiini (erityisesti B12)

- Bee on liitetty MS-tautiin ja hermostoon ja käytössä meilläkin b-vitamiinilisä, missä useampaa vitamiinin muotoa.
- b12 on erittäin huomionarvoinen vitamiini, ja sen puutokset muistuttavat MS-taudin oireita.
- MS-diagnoosiin on liitetty alemmat b12-arvot ja näin myös meilläkin, eli vaimolla tasot olivat alarajoilla, ennen b12-lisää
- aiheesta osui silmään tämä: B12, demyelination, remyelination and repair in multiple sclerosis
"Additionally, low or decreased levels of vitamin B12 have been demonstrated in MS patients. Moreover, recent
studies suggest that vitamin B12, in addition to its known role as a co-factor in myelin formation, has important immunomodulatory and
neurotrophic effects. These observations raise the questions of possible causal relationship between the two disorders, and suggest further
studies of the need to close monitoring of vitamin B12 levels as well as the potential requirement for supplementation of vitamin B12 alone or
in combination with the immunotherapies for MS patients"  

- japanilaiset tekivät 90-luvulla kliinisen tutkimuksen missä tutkittiin b12 (metyyli muotoista) vitamiinin vaikutuksia pienelle määrälle  progressiivista tautimuotoa sairastavalle. Reipasta annostusta (60 mg !!) puolen vuoden ajan ja tulokset herättävät kyllä kiinnostusta:
"A massive dose of methyl vitamin B12 (60 mg every day for 6 months) was administered to 6 patients with chronic progressive MS, a disease which usually had a morbid prognosis and widespread demyelination in the central nervous system. Although the motor disability did not improve clinically, the abnormalities in both the visual and brainstem auditory evoked potentials improved more frequently during the therapy than in the pre-treatment period. We therefore consider that a massive dose methyl vitamin B12 therapy may be useful as an adjunct to immunosuppressive treatment for chronic progressive MS"
Vitamin B12 metabolism and massive-dose methyl vitamin B12 therapy in Japanese patients with multiple sclerosis

Magnesium

- hyvä sivu aiheesta: Magnesium Deficiency in Multiple Sclerosis
- matalat tasot kummittelee MS-diagnosoiduilla? Magnesium concentration in plasma and erythrocytes in MS -->  "A statistically significant decrease (p < 0.001) of Mg concentration in erythrocytes and no changes in plasma of MS patients were found."
- Magnesiumin määrä liittyy myös d-vitamiinin toimivuuteen: Magnesium Deficiency Reduces Effectiveness of Vitamin D in the Prevention of Disease --> tämä on jänskä yksityiskohta, eli matalat magnesiumtasot heikentävät Deen muuntumista sen aktiiviseen muotoon, kalsitrioliksi. (erittäin tuore uutisointi tämä)

Sorry, tuli pitkä pätkä.

Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 28.06.2011 - 15:26:36 Kirjoittaja Ei tiedossa »  

IP on kirjattu

Rebekka
God Member
Poissa

"Se parhaiten nauraa,
kellä vahvin lääkitys"

Helsinki
Vastaus #14 - 28.06.2011 - 11:01:58

Omega-3, D-ja B-vitamiini sekä nokkosin.

Viimeinen tuli akupunktaajan ( jonka luona käyn epäsäännöllisen säännöllisesti ) suosituksesta. Lähialueen koirankusemisalueilta en viitsinyt aitoa tavaraa kerätä, joten ostin pillerinä. Silmänisku

En kerro lääkäreille. Toisaalta onnekseni en kovin usein joudu heidän kanssa tekemisiin enkä varsinkaan neurojen.  Hymiö
Siirry sivun alkuun

Dg 11/02, RR, ei lääkitystä, töissä.

Met Lapin tytöt olemma tämmösiä: Meän kanssa on niin helppoa olla, saa olla justihin niinku met sanomma! Silmänisku

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta