Susu kirjoitti on 28.06.2011 - 13:57:39:Jos/kun suonensisäinen nesteytys on lopetettu, jäljelle jää se nokkamuki/lusikka sekä kostutuspuikot. Tai kokonaan juomattomuus/nesteettömyys. Mua ei ainakaan muista juoma/kostutustavoista opastettu. Setäni kuoli samoihin aikoihin keuhkokuumeeseen päivässä parissa ja näin jälkikäteen ajatellen keuhkokuume olisi ollut armeliaampi/nopeampi kuolema äidilleni kuin melkein parin viikon kituminen. Tulin myös huomaamaan, että sairaalahenkilökunta oli aivan upeaa, mutta hyvin kiireistä, joten esim. niiden kipulääkkeiden annon kellottaminen ja määrien lisäämisen pyytäminen jäi kyllä omaisten valvottavaksi. Ehdin siinä parin viikon aikana miettiä montaa eri tapaa, kuinka voisi toista auttaa pääsemään pois kärsimyksistään.
Tottahan se on, että jokapuolella on hoitohenkilökunnassa vajetta ja kauhea kiire.
Mun eno kuoli 1,5 vuotta sitten.. Oli yksityisessä hoitokodissa, sairasti Alzheimeria ja oli ihan omilla jaloillaan kävelevä kun sinne meni. Ei ehtinyt montaa vuotta siellä asumaan, kun lähti sieltä tk-osastolle pyörätuolissa ja spastisena, siellä sitten aika nopeasti kuoli. Syy tähän oli se, että siellä hoitokodissa ei juotettu tarpeeksi. Eno oli ihan kuivanut sieltä lähtiessään. Syynä oli ilmeisesti se, että ei haluttu kuivittaa niin useasti, henkilökuntavajeen vuoksi.. Mä ymmärrän vielä jotenkuten sen, että hoidettavat joutuvat olemaan märissä vaipoissa liian pitkiä aikoja, vaikka en pitäiskään sitä hyvänä asiana. Mutta mä en ikinä jättäis antamatta nesteitä tarpeeksi kenellekään siksi että ei tarvis kuivittaa.
Joo okei, tääkin menee ohi aiheen.. Mutta käännetään se nyt aiheeseen sillä ajatuksella, että jos huonokuntoisia ihmisiä pidetään ikäänkuin väkisin hengissä (en tässä nyt tarkoita etteikö heillä olis oikeus olla hengissä, mutta ajattelen tätä vaan näin pelkistetysti), mutta sitten kuitenkin hoidetaan todella huonosti. Ikäänkuin sanottaisiin, että "saat ruokaa ja kuivat vaipat kunhan olet huoneessasi hiljaa, olet meille suuri riesa ja vaiva, mutta emme päästä sinua pois vaikka kuinka itse haluaisit".