Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Avattu maanantaina 24. syyskuuta 2001
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta
VKO 26: Avustettu itsemurha, armomurha, eutanasia (Luettu 41175 kertaa)
ms+pot
Ex-jäsen

VKO 26: Avustettu itsemurha, armomurha, eutanasia
27.06.2011 - 18:46:32

BBC2 esitti maanantaina 13.6. ohjelman "Choosing to die". Ohjelmassa puhutaan avustetusta itsemurhasta, ja siinä jopa näytetään yhden henkilön kuolema. Motoneuronitautia sairastava miljonääri Peter Smedley ottaa tappavan annoksen lääkettä ja kuolee kameroiden edessä hänen vaimonsa pitäessään häntä kädestä.

Mukana ohjelmassa on myös MS-tautia sairastava 42-vuotias Andrew Colgan. Hänen elämänsä on niin vaikeutunut ja kaventunut 10 vuoden sairastamisen aikana, että hänkin haluaa lopettaa elämänsä. "Tarpeeksi on tarpeeksi", hän päätti. Avustettu itsemurha on Isossa-Britanniassa laitonta, joten hän kääntyi Sveitsissä olevan Dignitas-yhdistyksen puoleen. Hän saa tappavan lääkkeen ja kuolee äitinsä, veljensä ja kahden klinikan työntekijän läsnäollessa. Andrewin kuolinhetkiä ei näytetä ohjelmassa.

Ohjelman juontaa Terry Pratchett, fantasiakirjailija, jolla on todettu Alzheimerin tauti, ja joka kampanjoi Isossa-Britanniassa avustetun itsemurhan ja armokuoleman laillistamisen puolesta.

Ohjelman (noin tunti) voi katsoa osoitteessa http://vimeo.com/25239708

http://www.bbc.co.uk/programmes/b0120dxp
http://www.telegraph.co.uk/comment/8570302/Assisted-suicide-Courage-on-the-harde...

Pitäisikö ihmisen saada päättää omasta elämästään? Jos ei itse pysty lopettamaan elämäänsä, pitäisikö siihen saada apua?

Ja muuta keskustelua aiheesta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Sukupuoli: female
Re: VKO 26: Avustettu itsemurha, armomurha, eutanasia
Vastaus #1 - 27.06.2011 - 19:00:03

Jopas ketjun aloitit.
Olen todennäköisesti nähnyt joko tuon dokumentin aiemmin, tai sitten vastaavan. Tunnustan että en aukaissut linkkejä, mutta kuvailit ohjelman niin että todennäköisesti olen sen nähnyt.

Silloin kun näin tuon ohjelman, tunsin että ei. Koen asian niin, että ihminen voi tietyllä tavalla avustaa itse itseään kuolemisessa. Kuten kieltäytyä letkuruokinnasta, Kieltäytyä tehohoidosta, asettaa elvytyskiello, hengitysputkesta jne...Mutta koin että avustettu itsemurha soti omia periaatteitani vastaan. Ihmisellä täytyy kuitenkin olla oikeus päättää siitä, kuinka pitkälle väkisin pidetään hengissä, ja milloin on aika antaa lähteä.

Mielenkiinnolla odotan keskustelun syntymistä, tässä asia joka on varmasti joskus ollut useallakin mielessä. Harvoin vain asiasta puhutaan.
Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

ms+pot
Ex-jäsen

Vastaus #2 - 28.06.2011 - 06:58:24

Dokumentti on aivan uusi, vain kaksi viikkoa sitten esitetty Britanniassa, eikä vielä muualla. Jotain muita vastaavia aiempia voi olla. Dokumentti on herättänyt runsaasti keskustelua Britanniassa ennen ja jälkeen sen esittämisen.

Aktiivinen (=tehdään jotain) eutanasia eli armomurha on Suomessa rikos. Passiivinen (=jätetään jotain tekemättä) eutanasia ja itsemurhan avustaminen eivät ole Suomessa rikoksia.

Suomessa tekee yli 1000 ihmistä itsemurhan joka vuosi. Suomessa itsemurha on 20–34-vuotiailla miehillä yleisin yksittäinen kuolinsyy (sen jälkeen sitten alkoholi). 15–24-vuotiaiden tyttöjen itsemurhakuolleisuus on Suomessa WHO:n mukaan toiseksi korkein ja poikien viidenneksi korkein maailmassa. Noin joka toinen päivä yksi yli 65-vuotias suomalainen tappaa itsensä. Lisäksi on ne lukemattomat itsemurhayritykset, jotka epäonnistuvat.

Pari juttua vielä lisäpohjustukseksi:
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/talous/filosofi-timo-airaksinen-vanhuksella-on-v...
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Kaari%20Utrio%20Vanhuksille%20kuolinpillereit%...

Minun mielestäni ihmisellä on oikeus lopettaa oma elämänsä, ja siihen tulisi saada halutessaan apua (avustettu itsemurha). Sen lisäksi mielestäni jotain vikaa täällä suomalaisessa yhteiskunnassa on, kun (terveet) nuoret ja vanhukset voivat niin pahoin.

Ehkä itsemurhat vähenisivät, jos ei enää "tarvitsisi" äkkipikaisuuksissaan, tehottomilla konsteilla ja usein humalassa itseään yrittää nirhata. Varaisi ajan klinikalle ja ehtisi miettiä asioita kunnolla, niin koko homma voisi mahdollisesti jäädä siihen.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #3 - 28.06.2011 - 08:27:46

Armomurhia, Freitod, tehdään Sveitsissä. Dignitas veloitti v. 2007 5900 euroa. Itku

Siirry sivun alkuun

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö

IP on kirjattu

Rebekka
God Member
Poissa

"Se parhaiten nauraa,
kellä vahvin lääkitys"

Helsinki
Vastaus #4 - 28.06.2011 - 10:47:52

Silloin kun ensi kertaa kuulin, että huonokuntoinen vanhus ( mummo ) jätetään nesteyttämättä ja ruokkimatta, ajattelin, että onpa kauheaa ja kaksinaamaista. Tämä on kuulema yleinen käytäntö, kertoi äiti. Eutanasia on laitonta, mutta janoon tappaminen ei!
Siirry sivun alkuun

Dg 11/02, RR, ei lääkitystä, töissä.

Met Lapin tytöt olemma tämmösiä: Meän kanssa on niin helppoa olla, saa olla justihin niinku met sanomma! Silmänisku

IP on kirjattu

Susu
God Member
Poissa

Ei mitään viisasta sanottavaa!

Vantaa
Vastaus #5 - 28.06.2011 - 11:56:20

Rebekka kirjoitti on 28.06.2011 - 10:47:52:
Silloin kun ensi kertaa kuulin, että huonokuntoinen vanhus ( mummo ) jätetään nesteyttämättä ja ruokkimatta, ajattelin, että onpa kauheaa ja kaksinaamaista. Tämä on kuulema yleinen käytäntö, kertoi äiti. Eutanasia on laitonta, mutta janoon tappaminen ei!

Mun äiti kävi tämän helvetin läpi ennen kuolemaansa. Vähän nokkamukista liruteltiin kun järkevinä hetkinään pystyi kertomaan, että janottaa. Ja kuivaa suuta ja huulia kostuteltiin sellaisilla pumpulipuikoilla. Ei ollut mitenkään tai missään olosuhteissa ihmisarvoinen kuolema. Olin 12 päivää todistamassa vieressä passiivista eutanasiaa. Äitini oli tehnyt elvytyskiellon jo aiemmin, mutta sillä ei ollut merkitystä loppupeleissä.

En ikinä haluaisi itselleni tai muille läheisilleni samaa kohtaloa.
Näissä asioissa pitäisi voida tehdä valintoja itse ja jopa joskus toisen puolesta. Haluan itse päättää omasta elämästäni ja sen pituudesta/kuoleman ajankohdasta.
Olen Utrion kanssa täysin samoilla linjoilla.
Siirry sivun alkuun

Dg. 09/01, RR, Betaa pistellyt 8 vuotta, Copa kokeiltu, ei lääkitystä. Eläkkeellä.

IP on kirjattu

Agazere
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #6 - 28.06.2011 - 12:49:33

Oon itte hoitanut välillä sellasia potilaita, jotka on olleet jo terminaalivaiheessa, eli että ois ollu odotettavissa aika nopeastikin lähtö. Kertaakaan en oo sellaseen törmännyt, että ois ees vähennetty ruokaa tai juomaa. Ainoastaan sen verran mitä potilas itse pystyy syömään, eli jos on kovinkin huonossa kunnossa eikä oikein tietoisuus ole tässä maailmassa, niin vaikeapa se on syöttääkään. Juottamisessakin on monesti se riski, että ihminen sitten vetää sitä nestettä keuhkoihin ja joko kuolee siihen aika nopeasti, tai sitten kehittää siitä viime päivien riesakseen keuhkokuumeen.
En mä voi sanoa tietäväni mikä yleensä on käytäntö missäkin paikassa, enkä tiedä mikä tuossa on oikein tai väärin, mutta kyllä mä ymmärrän sitäkin puolta, että jos on loppuvaiheessa kovat kärsimykset niin ei haluta tarkoituksella pidentää sitä. Parashan se tietysti olisi tehdä niin että kuolevan olo olis mahdollisimman "mukava", eli siis kivuton, olis läheiset mukana, sais nestettä kun haluaa ja vaikka suklaata jos siitä tykkää jne.

No mutta, mä olen siis sitä mieltä, että eutanasia pitäis laillistaa. Ihmisellä pitäis olla itse oikeus päättää. Jos omalle kohdalle ajattelee, niin mielummin mä otan morfiinipiikin ja lähden hyvissä fiiliksissä, kuin hitaasti tukehtumalla muutamien päivien/viikkojen aikana, kun keuhkot lakkaa toimimasta.
Siirry sivun alkuun

05/2010: G37.9
05/2011: G35, RRMS

Ammatillisessa uudelleenkoulutuksessa kevyemmälle alalle.
Lääkkeet: abcr kokeiltu. Käytössä Bediol-lääkekannabis ja D-vit 200ug/vrk.
IP on kirjattu

Susu
God Member
Poissa

Ei mitään viisasta sanottavaa!

Vantaa
Vastaus #7 - 28.06.2011 - 13:57:39

Agazere kirjoitti on 28.06.2011 - 12:49:33:
Oon itte hoitanut välillä sellasia potilaita, jotka on olleet jo terminaalivaiheessa, eli että ois ollu odotettavissa aika nopeastikin lähtö. Kertaakaan en oo sellaseen törmännyt, että ois ees vähennetty ruokaa tai juomaa. Ainoastaan sen verran mitä potilas itse pystyy syömään, eli jos on kovinkin huonossa kunnossa eikä oikein tietoisuus ole tässä maailmassa, niin vaikeapa se on syöttääkään. Juottamisessakin on monesti se riski, että ihminen sitten vetää sitä nestettä keuhkoihin ja joko kuolee siihen aika nopeasti, tai sitten kehittää siitä viime päivien riesakseen keuhkokuumeen.
En mä voi sanoa tietäväni mikä yleensä on käytäntö missäkin paikassa, enkä tiedä mikä tuossa on oikein tai väärin, mutta kyllä mä ymmärrän sitäkin puolta, että jos on loppuvaiheessa kovat kärsimykset niin ei haluta tarkoituksella pidentää sitä. Parashan se tietysti olisi tehdä niin että kuolevan olo olis mahdollisimman "mukava", eli siis kivuton, olis läheiset mukana, sais nestettä kun haluaa ja vaikka suklaata jos siitä tykkää jne.

No mutta, mä olen siis sitä mieltä, että eutanasia pitäis laillistaa. Ihmisellä pitäis olla itse oikeus päättää. Jos omalle kohdalle ajattelee, niin mielummin mä otan morfiinipiikin ja lähden hyvissä fiiliksissä, kuin hitaasti tukehtumalla muutamien päivien/viikkojen aikana, kun keuhkot lakkaa toimimasta.

Jos/kun suonensisäinen nesteytys on lopetettu, jäljelle jää se nokkamuki/lusikka sekä kostutuspuikot. Tai kokonaan juomattomuus/nesteettömyys. Mua ei ainakaan muista juoma/kostutustavoista opastettu. Setäni kuoli samoihin aikoihin keuhkokuumeeseen päivässä parissa ja näin jälkikäteen ajatellen keuhkokuume olisi ollut armeliaampi/nopeampi kuolema äidilleni kuin melkein parin viikon kituminen. Tulin myös huomaamaan, että sairaalahenkilökunta oli aivan upeaa, mutta hyvin kiireistä, joten esim. niiden kipulääkkeiden annon kellottaminen  ja määrien lisäämisen pyytäminen jäi kyllä omaisten valvottavaksi. Ehdin siinä parin viikon aikana miettiä montaa eri tapaa, kuinka voisi toista auttaa pääsemään pois kärsimyksistään.  

Ja sori, että meni nää mun puheenvuorot aika omaelämänkerrallisiksi, mutta isoja ja vaikeita asioita ko. ketjussa käsittelyssä. Ja se on hyvä  Hymiö.
Siirry sivun alkuun

Dg. 09/01, RR, Betaa pistellyt 8 vuotta, Copa kokeiltu, ei lääkitystä. Eläkkeellä.

IP on kirjattu

Agazere
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #8 - 28.06.2011 - 14:58:05

Susu kirjoitti on 28.06.2011 - 13:57:39:
Jos/kun suonensisäinen nesteytys on lopetettu, jäljelle jää se nokkamuki/lusikka sekä kostutuspuikot. Tai kokonaan juomattomuus/nesteettömyys. Mua ei ainakaan muista juoma/kostutustavoista opastettu. Setäni kuoli samoihin aikoihin keuhkokuumeeseen päivässä parissa ja näin jälkikäteen ajatellen keuhkokuume olisi ollut armeliaampi/nopeampi kuolema äidilleni kuin melkein parin viikon kituminen. Tulin myös huomaamaan, että sairaalahenkilökunta oli aivan upeaa, mutta hyvin kiireistä, joten esim. niiden kipulääkkeiden annon kellottaminen  ja määrien lisäämisen pyytäminen jäi kyllä omaisten valvottavaksi. Ehdin siinä parin viikon aikana miettiä montaa eri tapaa, kuinka voisi toista auttaa pääsemään pois kärsimyksistään.  

Tottahan se on, että jokapuolella on hoitohenkilökunnassa vajetta ja kauhea kiire.
Mun eno kuoli 1,5 vuotta sitten.. Oli yksityisessä hoitokodissa, sairasti Alzheimeria ja oli ihan omilla jaloillaan kävelevä kun sinne meni. Ei ehtinyt montaa vuotta siellä asumaan, kun lähti sieltä tk-osastolle pyörätuolissa ja spastisena, siellä sitten aika nopeasti kuoli. Syy tähän oli se, että siellä hoitokodissa ei juotettu tarpeeksi. Eno oli ihan kuivanut sieltä lähtiessään. Syynä oli ilmeisesti se, että ei haluttu kuivittaa niin useasti, henkilökuntavajeen vuoksi.. Mä ymmärrän vielä jotenkuten sen, että hoidettavat joutuvat olemaan märissä vaipoissa liian pitkiä aikoja, vaikka en pitäiskään sitä hyvänä asiana. Mutta mä en ikinä jättäis antamatta nesteitä tarpeeksi kenellekään siksi että ei tarvis kuivittaa.

Joo okei, tääkin menee ohi aiheen.. Mutta käännetään se nyt aiheeseen sillä ajatuksella, että jos huonokuntoisia ihmisiä pidetään ikäänkuin väkisin hengissä (en tässä nyt tarkoita etteikö heillä olis oikeus olla hengissä, mutta ajattelen tätä vaan näin pelkistetysti), mutta sitten kuitenkin hoidetaan todella huonosti. Ikäänkuin sanottaisiin, että "saat ruokaa ja kuivat vaipat kunhan olet huoneessasi hiljaa, olet meille suuri riesa ja vaiva, mutta emme päästä sinua pois vaikka kuinka itse haluaisit".
Siirry sivun alkuun

05/2010: G37.9
05/2011: G35, RRMS

Ammatillisessa uudelleenkoulutuksessa kevyemmälle alalle.
Lääkkeet: abcr kokeiltu. Käytössä Bediol-lääkekannabis ja D-vit 200ug/vrk.
IP on kirjattu

muju62
God Member
Poissa

Parlamentaristi
Satakunta
Vastaus #9 - 28.06.2011 - 20:50:28

Jos eutanasia tai avustettu itsemurha olisi suomessa salittu, olisin auttanut äitiäni kuolemaan. Mitä sitä turhaan asiaa kaunistelemaan Epävarma
Juttelimme asiasta ja äitini sanoi näin:" se ihminen joka kieltää eutanasian, hänellä ei ole koskaan ollut tällaista tilannetta eikä tiedä mitä kieltää". Olen samaa mieltä äitini kanssa, koska syöpä levisi sisäelimiin pysäyttäen niiden toiminnan ja hän kuihtui ja kitui pois eikä mikään kipulääkitys auttanut viimeisinä viikkoina. Olisi saanut kuolla edes arvokkaasti ja kivutta, kuten itse halusi.

Juu, mullakin tuli omaa juttua tähän pohjaksi ja siksi vastaukseni on: kyllä ne tulisi sallia, jos lopputulos on jokatapauksessa kuolema.
Siirry sivun alkuun

R 29.8

IP on kirjattu

elisa
God Member
Poissa

Maailma on ikuinen keinulauta.
- Montaigne
Välisuomi
Vastaus #10 - 28.06.2011 - 21:21:37

Olen eutanasian kannalla.
Kun ihmisellä on jokin elämän laatua oleellisesti huonontava sairaus, johon eivät hoidot/ lääkitys tehoa, kuolema on nimenomaan armollinen.

Eutanasiaa ei tehdä hetken mielijohteesta, vaan asiat käydään läpi hyvissä ajoin, kun ihminen on vielä täysin oikeustoimikelpoinen. Minusta se tuo turvaa niin sairaalle itselleen kuin myös lähiomaisille, koska heidän ei tarvitse tehdä vaikeita päätöksiä sairaan puolesta. Sellaisen käsityksen olen saanut aihetta käsitelleistä dokumenteista.

En halua loukata kenenkään vakaumusta, mutta lopetetaanhan eläimiäkin silloin, kun eläin selvästi kärsii. Miksi ei sitten ihmistä? Kärsimys ei jalosta ketään.

Suomessa eutanasia tuskin saa lain voimaa seuraavaan tuhanteen vuoteen.
Siirry sivun alkuun

dg RR 2/05, työkyvyttömyyseläke 5/05 Rebif22 Rebif44

IP on kirjattu

Iitaliina.
God Member
Poissa

~ PPMS ~

Vastaus #11 - 28.06.2011 - 22:51:18

sasaliini. kirjoitti on 27.06.2011 - 19:00:03:
...tai sitten vastaavan.

Katsotko tellusta sairaalasarjoja? Holby Cityssä Eliot Hopen vaimo kävi Sveitsissä kuolemassa. Oli hyvin todentuntuinen juttu. Olisi äkkiä luullut dokumentiksi niin tarkasti kaikki käytiin läpi.
Siirry sivun alkuun

Ihmiset unohtavat mitä olet tehnyt.
Ihmiset unohtavat mitä olet sanonut.
Mutta he eivät unohda niitä tunteita,
joita olet heissä herättänyt.

IP on kirjattu

Jerry
Ex-jäsen

Vastaus #12 - 28.06.2011 - 23:23:41

Tulisi yksiselitteisesti sallia, kieltäminen edustaa kaksinaamaista moraalia pahimmillaan.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Vastaus #13 - 28.06.2011 - 23:36:54

Iitaliina. kirjoitti on 28.06.2011 - 22:51:18:
sasaliini. kirjoitti on 27.06.2011 - 19:00:03:
...tai sitten vastaavan.

Katsotko tellusta sairaalasarjoja? Holby Cityssä Eliot Hopen vaimo kävi Sveitsissä kuolemassa. Oli hyvin todentuntuinen juttu. Olisi äkkiä luullut dokumentiksi niin tarkasti kaikki käytiin läpi.

Ei, se oli ihan oikea dokumentti. En seuraa Holbya...ainut mitä tulee katseltua on Trauma. Joten uskon oikeasti katsoneeni dokumentin asiasta muutama vuosi sitten.
Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

LilLik
God Member
Poissa

Huomisesta en tiedä mitään,
tämä päivä on minun...

Vastaus #14 - 29.06.2011 - 09:00:45

Sallia ehdottomasti. Ja jokaisen pitäisi tehdä hoitotahto, siinä voisi sitten olla myös tuo toive eutanasiasta jos itse ei sitä enään kunnoltaan pystyisi ilmaisemaan, helpottaisi läheisienkin taakkaa kun olisi mustaa valkoisella.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta