Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tietoa, tukea, tuttuja.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 4 ... 6
Lähetä aihe Tulosta
Kofeiinista (Luettu 94649 kertaa)
Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Re: Kofeiinista
Vastaus #15 - 10.07.2011 - 11:20:02

Sasa, ihq asenne.  Pusu Mäkin halusin olla jollekin tuollaiselle riippuvainen. Ehkä salillakäynti on lähimpänä.

pikku_lintu77 kirjoitti on 09.07.2011 - 19:07:17:
Jännä muuten toi tyrkyttäminen...kyllähän mäkin olin vähintään raskaana kun lopetin töissä kahvin juonnin...ja kun ei maha lakanu pyöristyä niin sain vaan mulkoilua osakseni...ja edelleen ne laskee mut mukaan kahvia keittäessään Vihainen Ei siis joillekkin vaan mene jakeluun että en juo!

Ei se mene päähän. Niin koettu. Olen nyt ollut 1,5 vuotta ilman pullaa. Syön satunnaisesti kyllä, mutta lähes poikkeuksestta töissä en sitä ota kun jollain on nimpparit. Ja niitähän on sitten joka viikko jotain kissanristiäisiä. Joka ikinen kerta joku kysyy, etkä sä ota? En edes tyydy vastaamaan, että ei kiitos, vaan sanon joka kerta, että ei kiitos, kun siinä on sitä välttelemääni gluteenia. Tämä on meidän ainainen kahvipöytäkeskustelu. Ne vaan ei opi. Joka kerta ne vielä kysyy, onko mulla keliakia. Ei, ei ole edelleenkään. Eikä kukaan vahingossakaan varaa mua varten mitään gluteenitonta (ehkä just siksi, kun eivät ota tosissaan keliakiatonta gluteenia välttävää), sehän tulisi aivan liian kalliiksi. Jos työpaikkaravintolasta on kakut tilattu, niin he siellä tietää mun ruokavalion  ja saan aina jotain sopivaa.

Kahvistakin pitää töissä tehdä numero. Onhan ne oppinut sen, että juon teetä. Mutta jos satunkin ottamaan kupposen kahvia ihan rättiväsyksissä kokeeksi  josko piristäisi, niin tokihan siitä sitten pitää huomauttaa isoon ääneen. MITÄ sulla on kupissas? Juotko SINÄ kahvia! Sitten ihmettelee sitä koko kahvitauon ajan. Olen mä senkin kertonut, että mä pystyn juomaan kyllä, muttei mull aole kahvihammasta, enkä kaipaa sitä lainkaan. Mutta ei sekään ole mennyt perille, siis se pystyminen. Ne luulee, että mä väkisin vedän sitä.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

Jerry
Ex-jäsen

Vastaus #16 - 10.07.2011 - 18:24:54

Kahvikeskustelu on täällä saanut kyllä ivallisen sävyn, mutta siihen on historialliset syynsä. Epäilemättä aineessa on koukuttavia tai sellaisia aktiivisia osia jotka aiheuttavat yhtä sun toista, keskiverto sumpinlitkijä huomaa sen kun yhtenä päivänä jää kahvit juomatta. Itselle riittää periaatteessa pari kupillista aamulla, mutta jos ne jää syystä eli toisestä ryystämättä on iltapäivän päänsärky lähes varma. Sen saa korjattua kupillisella jos toimii ajoissa, muuten äityy migreeniksi. Kaiketi elämä olisi helpompaa jos jättäisi mokoman pois, mutta mitä se sitten on jos kaikki hieman kyseenalainen ja paheenomainen korvataan jollain kiltillä ja siveellisellä?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

muju62
God Member
Poissa

Parlamentaristi
Satakunta
Sukupuoli: female
Vastaus #17 - 10.07.2011 - 20:32:42

Juon kahvia päivittäin ja mieheni juo teetä, toinen poikani juo myös kahvia ja toinen nykyisin light-mehua. En ole koskaan miettinyt olenko riippuvainen tai mitä kukin juo ja kuinka paljon, elän vaan elämääni siten kun itse tykkään enkä ole vahingoksi muille Silmänisku
Siirry sivun alkuun

R 29.8

IP on kirjattu

kaptah
God Member
Poissa

Lisää aksonia elämään!

Helsinki
Sukupuoli: male
Vastaus #18 - 10.07.2011 - 22:15:16

Lainaus:
Kaiketi elämä olisi helpompaa jos jättäisi mokoman pois, mutta mitä se sitten on jos kaikki hieman kyseenalainen ja paheenomainen korvataan jollain kiltillä ja siveellisellä?

Tästä ei suinkaan ole kyse. JUOKAA KAIKKI KAHVINNE RAUHASSA, JOILLE SE TUNTUU SOPIVAN. KOFEIININ POIS JÄTTÄMINEN EI PARANNA MS-TAUTIA!!!

Noin. Menee hermot, tarvitsisin vissiin kupposellisen.

Yritin lähestyä aihetta lähinnä psyyken puolen oireista käsin. Mulle on yks lysti juoko joku sumppia vai ei ilman ongelmia.
Siirry sivun alkuun

Dg 08/2006, RR(?), ei lääkitystä

IP on kirjattu

Agazere
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #19 - 10.07.2011 - 22:59:17

ms+pot kirjoitti on 08.07.2011 - 16:17:20:
Nautintoja saa ja pitää olla, mutta hyödyt ja haitat kannattaa aina punnita. Ilman kahvia on itselläni ollut parempi olla. Enää en sitä rupea säännöllisesti juomaan. Kofeiinitonta kahvia voin juoda, ja yllättäen teestä ja mateesta en saa samanlaisia ikäviä oireita kuin kahvista. Energiajuomiin en koske, sokeria, kofeiinia ja lisäaineita...

Samaa mieltä, tuosta hyötyjen ja haittojen punnitsemisesta. Elämä on kuitenkin tehty elettäväksi, ja vaikka onkin hyödyksi elää niin että pysyy terveenä ja pystyy tekemään asioita mistä tykkää, niin pitää sitten kans tehdä niitä asioita mistä tykkää eikä vältellä vain siksi että niissä ois jotain negatiivista vaikutusta.
Mä en juo kofeiinitonta kahvia, en tykkää kahvin mausta ollenkaan, yleensä mate-teetä juon just sen kofeiinin takia, ja töissä tavallaan sen sosiaalisuuden takia, että juo jotain kuumaa kun muutkin juo. Juustoinen

kaptah kirjoitti on 08.07.2011 - 16:57:24:
Ymmärrän hyvin, ettei harmittomasta "paheesta" haluta kuulla ikävää sanottavaa, onhan elämä muutenkin täynnä aina kaikkea soo soota ja kaikki tuntuu epäterveelliseltä tai ainakin tuhmalta.

Se monesti kertoo ihmisestä aika paljon, mihin asiaan reagoi voimakkaasti. Okei, en oo lukenut sun fb-sivulta noita kahvikeskusteluja, mutta sen perusteella millanen mielikuva mulla nyt tässä tuli, niin jos itse kirjottaa haluavansa vähentää kahvin juontia ja joku tulee suureen ääneen arvostelemaan, niin se aihe tais tosiaan kolahtaa arkaan paikkaan. Eli että kokee kahvin itsekin paheena, koska jonkunlaista puolusteluahan tuo on, että "en mä ainakaan lopeta, koska on mulla oikeus juoda sitä jos haluan" tms. Tai mistäpä mä tiedän. Pyöritä silmiä

Milena kirjoitti on 10.07.2011 - 11:20:02:
Joka ikinen kerta joku kysyy, etkä sä ota? En edes tyydy vastaamaan, että ei kiitos, vaan sanon joka kerta, että ei kiitos, kun siinä on sitä välttelemääni gluteenia. Tämä on meidän ainainen kahvipöytäkeskustelu. Ne vaan ei opi. Joka kerta ne vielä kysyy, onko mulla keliakia. Ei, ei ole edelleenkään.

Kahvistakin pitää töissä tehdä numero. Onhan ne oppinut sen, että juon teetä. Mutta jos satunkin ottamaan kupposen kahvia ihan rättiväsyksissä kokeeksi  josko piristäisi, niin tokihan siitä sitten pitää huomauttaa isoon ääneen.

Ikävää tommonen. Epävarma Sen vielä ymmärtäis jos on uusia työkavereita tai jos on paljon porukkaa, että kaikki ei vain tiedä tai muista, mutta jos siitä pitää kerta toisensa jälkeen sanoa ja aina tulee kyselyitä ja hirveetä ihmettelyä, niin ei oo kovin reilua. Voin mä kuvitella, että itte kysyisin just keliakiasta ja sen sellasta, ja ehkä kyselisin enemmän kun kiinnostais tietää, mut se olis vain jos en tosiaan ois kuullut asiasta ennemmin ja ihan mielenkiinnosta kysyisin lisää. Oishan se kurja jos siitä toisesta tuntuis siltä, että aina kysellään, jos jokaiselle pitäis aina selittää erikseen. Pyöritä silmiä

Lainaus:
Kahvikeskustelu on täällä saanut kyllä ivallisen sävyn, mutta siihen on historialliset syynsä

Ai, en mä oo huomannu mitenkään erityisesti ivallista sävyä, enemmänkin sitä että ihmiset purkaa ikäviä kokemuksiaan siitä, kun jotkut eivät ymmärrä. Voi tietysti olla että multa on vaan mennyt jotain ohi, musta välillä tuntuu et mulla on plakki siinä kohdassa jonka pitäis tunnistaa keskustelun eri sävyjä. Juustoinen
Mutta mitä on nuo historialliset syyt?
Siirry sivun alkuun

05/2010: G37.9
05/2011: G35, RRMS

Ammatillisessa uudelleenkoulutuksessa kevyemmälle alalle.
Lääkkeet: abcr kokeiltu. Käytössä Bediol-lääkekannabis ja D-vit 200ug/vrk.
IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #20 - 10.07.2011 - 23:04:52

kaptah kirjoitti on 10.07.2011 - 22:15:16:
Yritin lähestyä aihetta lähinnä psyyken puolen oireista käsin. Mulle on yks lysti juoko joku sumppia vai ei ilman ongelmia.

Mun mielestä sekin on jo  psyyken ongelma, jos pelkää, että hedari tulee ihan kohta. Mutta sun oireet on vakavampia ja siksi voi tehdä hyvää kokeilla kahvitonta aikaa.

Mullekin on oikeasti ihan sama paljonko muut juo. Olen itse onnellinen hammasvälikeiju  Hymiö. Siihen se kahvihammas kuuluisi, mutta kun ei ole niin ei se enää kasvakaan.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Agazere
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #21 - 10.07.2011 - 23:06:08

kaptah kirjoitti on 10.07.2011 - 22:15:16:
Tästä ei suinkaan ole kyse. JUOKAA KAIKKI KAHVINNE RAUHASSA, JOILLE SE TUNTUU SOPIVAN. KOFEIININ POIS JÄTTÄMINEN EI PARANNA MS-TAUTIA!!!

Noin. Menee hermot, tarvitsisin vissiin kupposellisen.

Ei varmaan kukaan ole ajatellutkaan, että MS-tauti paranisi jos jättää kofeiinin pois. (Tai no siis, paitsi se yksi tyyppi joka aiheesta paasasi joskus, mutta tiedä sitten uskoiko niitä juttuja kukaan, lähinnä tarkotin siis tätä keskustelua.) Mun käsittääkseni kaikki on yhtä mieltä siitä, että kofeiini ei välttämättä ole yleensäkään terveellistä ihmiselle, ja että se on jonkun sortin "pahe". Yleisesti hyväksytty, tosin, johon on jopa aika suuri sosiaalinen painostus. Joillekin siitä tulee oireita, toiset pystyvät käyttämään ilman. Toiset kokevat että oireet liittyvät MS-tautiin, toiselle kofeiini ei vain sovi. Mutta tuskin täällä kukaan yrittää käännyttää ketään suuntaan tai toiseen, jokainen vain jakaa sen oman kokemuksensa. Itse en ainakaan koskaan tarkota mitään viestiäni niin, että se mitä sanon olis joku yleismaailmallinen totuus. Eli rauhassa vain? Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kaptah
God Member
Poissa

Lisää aksonia elämään!

Helsinki
Vastaus #22 - 10.07.2011 - 23:13:44

Jerry tarkoittanee historiallisilla syillä esim. tätä ketjua.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #23 - 10.07.2011 - 23:19:05

kaptah kirjoitti on 10.07.2011 - 23:13:44:

On aavistuksen rasittavaa, että menneisyyden haamu on vielä niin vahva.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kaptah
God Member
Poissa

Lisää aksonia elämään!

Helsinki
Vastaus #24 - 10.07.2011 - 23:30:49

Milena kirjoitti on 10.07.2011 - 23:19:05:

On aavistuksen rasittavaa, että menneisyyden haamu on vielä niin vahva.

Joo, se haukkumisen määrä oli aika käsittämätön.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Agazere
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #25 - 10.07.2011 - 23:55:15

Aijoo, se. Tuota tyyppiä tarkoitinkin, kun sanoin että tais olla ainut täällä joka on koskaan väittänyt, että voisi parantua kofeiinin jättämisellä. Vaikka kyllä te varmaan tajusitte että sitä tarkoitin. Juustoinen

Ihme provo se tyyppi olikin.. Jossain toisessa ketjussa yritin kysellä silloin, että jos ei ole mitään MS-tautiin viittaavia oireita eikä ole suostuttu tutkimaan, niin miten voi väittää parantuneensa siitä.. Mutta joo, sama se sille, provo mikä provo. Tai muuten vaan sekaisin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Jerry
Ex-jäsen

Vastaus #26 - 11.07.2011 - 07:43:42

Tämä menneisyyden haamu tosin suorittaa uuden tulemisen epämääräisin väliajoin, uudella nimellä tosin. Viimeksi hän paransi meidät parsakaalilla.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #27 - 11.07.2011 - 12:31:28

Lainaus:
Tämä menneisyyden haamu tosin suorittaa uuden tulemisen epämääräisin väliajoin, uudella nimellä tosin. Viimeksi hän paransi meidät parsakaalilla.

Mikä muuten alentaa sitten myös parsakaalin arvoa, kun sitä käytetään kirjoituksissa pelivälineenä hyökkäävästi. Se ON terveellisimpiä kasviksia ja toimii puhdistavasti. Mutta saanen arvailla, että moni karsastaa koko parsakaalia juuri niiden aiempien kahvikeskusteluiden takia.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Jerry
Ex-jäsen

Vastaus #28 - 11.07.2011 - 12:47:23

Milena kirjoitti on 11.07.2011 - 12:31:28:
Lainaus:

Mikä muuten alentaa sitten myös parsakaalin arvoa, kun sitä käytetään kirjoituksissa pelivälineenä hyökkäävästi. Se ON terveellisimpiä kasviksia ja toimii puhdistavasti. Mutta saanen arvailla, että moni karsastaa koko parsakaalia juuri niiden aiempien kahvikeskusteluiden takia.

Juu eihän toki ruoka-aineen arvo siitä alene ihan oikeasti, parsakaali on hyvää ja terveellistä syötävää. Karvat nousee pystyyn noiden kuumiesten vouhottamisesta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

muju62
God Member
Poissa

Parlamentaristi
Satakunta
Vastaus #29 - 12.07.2011 - 23:21:31

Jösses, kävin lukemassa "tota ketjua" Juustoinen
Täällähän on nykyään paljon rauhallisempaa Hymiö
Ja kahvi on ihan ok juoma, parsakaalikin on okkei syötävä Silmänisku
Siirry sivun alkuun

R 29.8

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 4 ... 6
Lähetä aihe Tulosta