En olis uskonut että kofeiini/kahvi keskusteluun edes osaa otan, mutta otanpa vaan.
Mä en ole vielä koskaan ollut kahvista riippuvainen, juon sitä kyllä. Mutta vain jos olen kylässä, juhlissa, tai ehkä jos joku kahvilassa tarjoaa. Koskaan en kotona itselleni keitä, ei edes käy pienessä mielessä. Vieraille keitän jos haluavat ja silloin saatan juoda itsekin, mutta en välttämättä.
Mulla voi mennä viikkoja ilman yhtään kupillista. Itsesiassa mulla on aina ollut "ongelma" juoda kahvia. Olin aikoinaan kuuluisa siitä, että juhlien jälkeen mun jäljiltä löytyi aina puoli kuppia kahvia, en saanut juotua sitä loppuun. Nyt saan sentään jo kupin tyhjäksi.
Mutta mulla oli ongelma Coca-colasta. Jäin cokis koukkuun. Join vähintään puolitoista litraa coca-colaa päivässä. Jos en saanut annostani, olin levoton, ärtyisä ja päätä saattoi särkeä. Siitä vierotin itseni irti, hiljakseen. Aika helpolla loppujen lopuksi onnistui, vaikka riippuvuutta kesti vuosia. Alle 2 kuukauden sain itseni cokiksettomaksi. Nykyisin voin juoda pikkupullon cokista, ilman että jään siihen kiinni. Riippuvuus on ohitettu.
Ihmisille voi tulla riippuvuuksia mitä ihmeellisimpiin asioihin. Se on tässä iän myötä tullut ilmi.
Nyt taidan olla riippuvainen lähinnä elämästä, siitä pitää ehtiä nauttia, mahdollisimman paljon. Etsin ja haen elämysseikkailuja, oman mittapuuni mukaan. Toisille ne voivat olla ihan mitättömiä, mulle isoja juttuja. Mutta jos saan hyvän fiiliksen, leijailen hetken.
Mutta siis mun pointti oli se, että riippuvuuksista eroon pääseminen on työn takana. Niin kahvista, tupakasta kuin kokiksesta. Mut olen sitä mieltä, että mitä vähemmän kehossa sinne kuulumattomia aineita, sitä paremmin keho voi. Joten kannustan riippuvuuksista eroon pyrkiviä. Kuten esim. Kaptahia. Ei se mun kokis-loukkukaan mukava ollut, mutta sitä pidetään ehkä vaan limpparina, mutta piristettähän siinäkin on, ja toimi mulle piristeen lailla.
"Pullollisessa Coca-Colaa on kofeiinia kolmasosa siitä, mitä samassa määrässä kahvia. Coca-Colaan lisätään kofeiinia makuaineeksi, mikä ei aiheuta riippuvuutta. Coca-Colan juominen ei aiheuta riippuvuusoireita, kuten vaikutuksia biologisiin tai sosiaalisiin toimintoihin".Tuo on kopsattu
coca-colan virallisilta sivuilta, mutta en ole samaa mieltä, sillä riippuvainen olin ja sai sydämen tykyttämään...