Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tietoa, tukea, tuttuja.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 ... 6
Lähetä aihe Tulosta
Kofeiinista (Luettu 92279 kertaa)
kaptah
God Member
Poissa

Lisää aksonia elämään!

Helsinki
Sukupuoli: male
Kofeiinista
07.07.2011 - 22:39:42

En ole paljon aikoinaan parjattu "kofeiinimies", mutta rohkenen silti kysyä jengin kokemuksia kahvista. Paniikkioireilusta ja sos.fobiasta kärsivänä ajattelin kokeilla kahvin pois jättämistä. Yllätyin, kuinka paljon asiasta on asiallista tutkimustietoa netissä (Esim. Duodecim)

Join ennen yli kuusi kuppia päivässä, mutta viim. 3kk vain pari. Siitä huolimatta kokonaan pois jättäminen on nyt aiheuttanut kamalan hedarin ja sydämen tykytystä. Huomenna alkaa kolmas päivä... Voiko tämäkin olla näin vaikeaa?? Surullinen
Siirry sivun alkuun

Dg 08/2006, RR(?), ei lääkitystä

IP on kirjattu

admin
YaBB Administrator
Poissa

Olen kärryillä
Helsinki
Re: Kofeiinista
Vastaus #1 - 07.07.2011 - 23:10:21

kyllä kai kaffesta pääsee hitaasti vähentämällä. tunnen erään, joille tulee kahvitta niin kova päänsärky, joka tokenee vain ketoprofeenilla.
Siirry sivun alkuun

Aapo
IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #2 - 07.07.2011 - 23:32:42

Kaptah, miten kävi tänään Housessa pojalle, joka oli äkkiseltään lopettanut purutupakan käytön: hirveet jälkioireet. Noh, siihen ohjelmaan ei kannata luottaa. Jos voisi, niin 95 prosentilla potilaista olisi MS-tauti.

Ehkä siitä silti voisi imaista opin, ettei mitään suurta riippuvuutta aiheuttavaa ainetta kannata lopettaa kuin seinään. Adinhan sen jo tuossa mainitsi. Samahan pätee lääkeaineita. Nekin kumuloituvat elimistöön, miksi ei kofeiinikin. Hiiiitaampi lopettaminen voisi olla hyvä. Mutta ei tuossa sun vaiheessa ehkä enää kannata sortua kupilliseen. Luulen. En tiedä, kun ei ole kahvihammasta.

Muistathan, että minäkin lopetin hyvin pitkän ajan kuluessa asteittain mielialalääkityksen vieroitusoireet välttääkseni. Sama vain ei tullut mieleen tässä sinun savotassa.

Eikä se kofeiinimieskään pelkkää bullshittia jauhanut: parsakaali puhdistaa elimistöä. Tosin en tiedä miten nopeasti se toimii ja miten monta kiloa sitä pitäisi syödä vuorokaudessa, että vieroitusoireet olisivat ohi päivässä. Ryhdy koekaniiniksi.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #3 - 07.07.2011 - 23:34:58

kaptah kirjoitti on 07.07.2011 - 22:39:42:
En ole paljon aikoinaan parjattu "kofeiinimies", mutta rohkenen silti kysyä jengin kokemuksia kahvista. Paniikkioireilusta ja sos.fobiasta kärsivänä ajattelin kokeilla kahvin pois jättämistä. Yllätyin, kuinka paljon asiasta on asiallista tutkimustietoa netissä (Esim. Duodecim)

Join ennen yli kuusi kuppia päivässä, mutta viim. 3kk vain pari. Siitä huolimatta kokonaan pois jättäminen on nyt aiheuttanut kamalan hedarin ja sydämen tykytystä. Huomenna alkaa kolmas päivä... Voiko tämäkin olla näin vaikeaa?? Surullinen

Eihän se olisi riippuvuus, jos siitä pääsisi sormia napsauttamalla eroon.  Pusu
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hanna
God Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Tampere
Sukupuoli: female
Vastaus #4 - 08.07.2011 - 00:40:25

Mulle on joskus joku neurologi sanonut, että kaikki muutokset ms-tautia sairastavalla pitäisi tehdä hissukseen.

Lopetin vuoden vaihteen jälkeen energiajuomat pikkuhiljaa ja nyt projektina on kahvista eroon... Määrää olen jo vähentänyt, mutta kokonaan ei pysty oleen vielä ilman. -> päänsärkyä, tuskaisuutta ja hermostuneisuutta.
Siirry sivun alkuun

RR dg. 12/99,04/00 Lääkityksenä mennyt 05/00- -04 Betafeon, Rebiff44, Copaxone, Rebiff22, Rebiff 44; 09/04 MitoksantroniX2; 03/08 TysabriX1. Ei tiedossa tulevaa lääkitystä...

IP on kirjattu

Jerry
Ex-jäsen

Vastaus #5 - 08.07.2011 - 08:22:56

Kun kahvihammasta kolottaa, paras apu on kupillinen kahvia.

" Hei, olen Jerry ja minä käyn kahvilla "
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

tellum
Senior Member
Poissa

Errare humanum est

Vastaus #6 - 08.07.2011 - 11:53:24

Juon kahvia, muuten tosiaan päätä särkee  Ei ole suuri pahe.
Siirry sivun alkuun

dg 96

IP on kirjattu

Agazere
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #7 - 08.07.2011 - 13:25:24

Milena kirjoitti on 07.07.2011 - 23:32:42:
Kaptah, miten kävi tänään Housessa pojalle, joka oli äkkiseltään lopettanut purutupakan käytön: hirveet jälkioireet. Noh, siihen ohjelmaan ei kannata luottaa. Jos voisi, niin 95 prosentilla potilaista olisi MS-tauti.

Eikö se menny niin että sillä pojalla oli sarkoidoosi, ja sen oireet pääsi valloilleen kun se purutupakan käyttö loppui? Vai menikö multa taas jotain ohi? Täh

Mutta se jakso oli kyllä muuten aika mielenkiintoinen taas.. Äkillisiä voimakkaita oireita, jotka pahenee lämpimässä -> "Hei, sillä on varmaan MS! -> Aloitetaan heti tupla-annoksella interferonia ja juhlitaan diagnoosin löytymistä." Ja sitten myöhemmin: "Ai, sillä onkin sarkoidoosi.. No hei, annetaan kortisonia niin se auttaa." Eikä kellään tullut mieleen hoitaa kortisonilla jo sillon MS-epäilyvaiheessa. Vai tuliko sarjan tekijät siihen tulokseen, että se sarkoidoosi ois hoitunut sillä liian hyvin, joten kukaan ei ois saanut tilaisuutta kyseenalaistaa sitä MS-diagnoosia. Kaikenhan pitää siinä sarjassa tapahtua muutaman päivän sisällä, ei oo aikaa jäädä odottelemaan muutamaa vuotta, että tuleeko uusia pahiksia tai MRI-muutoksia. Silmänisku

No mutta asiaan.. Mä yritän nykysin välttää energiajuomia viimeiseen asti. Yleensä siis juon vaan "erikoistapauksissa" eli jos tarvii energiaa eikä tee mieli kahvia, syystä tai toisesta, niin sitten. Mutta nykysin mulla tulee kofeiinista tosi huono olo, siis jos säännöllisesti juo. Kahvia ei kestä juoda kuin pari kuppia päivän aikana. En mä sitä koskaan oo juuri enempää juonukaan, ja kotona mä en juo kahvia oikeastaan ikinä, töissä vaan ja kylässä jos tarjotaan. Oon huomannut että jos harvoin juo kahvia, niin sitten kun sitä joskus ottaa niin se piristääkin sitten niin että sen huomaa. Joskus mä juon kahvin sijasta Mate-teetä, se on siis vihreää teetä jossa on kofeiinia, sen ainakin pitäis olla terveellisempi vaihtoehto kahville.

Joskus muuten luin, että jos kahvia juo säännöllisesti, niin aamulla kun tuntuu että ei herää ilman sitä ensimmäistä kahvikuppia, niin se ei johdu siitä että kofeiini ittessään piristää, vaan se vie pois kofeiinin vieroitusoireet jotka on yön aikana tulleet. Eli periaatteessa jos ei jois kahvia ollenkaan, niin ois aamulla paljon virkeämpi ihan itsestään.
Siirry sivun alkuun

05/2010: G37.9
05/2011: G35, RRMS

Ammatillisessa uudelleenkoulutuksessa kevyemmälle alalle.
Lääkkeet: abcr kokeiltu. Käytössä Bediol-lääkekannabis ja D-vit 200ug/vrk.
IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #8 - 08.07.2011 - 15:13:17

Agazere kirjoitti on 08.07.2011 - 13:25:24:
Milena kirjoitti on 07.07.2011 - 23:32:42:

Eikö se menny niin että sillä pojalla oli sarkoidoosi, ja sen oireet pääsi valloilleen kun se purutupakan käyttö loppui? Vai menikö multa taas jotain ohi? Täh

Taisi se mennä niin, mutta Kaptahin kannalta vieläkin pahempi. Jos hänen mäsäoireet nyt pukkaa päälle kofeiiniviekkareiden kera.  Epävarma

Kofeiinista. Mulla vasta kummallisia kokemuksia on. PRE-OP-aikana mulla ei myöskään ollut kahvihammasta, mutta join joskus seurassa puoli kuppia. Ennen kuin puolikupillinen oli tyhjä, mua alkoi haukotuttaa. Ihan joka kerta järkky väsymys pienestä määrästä kofeiinia, vaikka join kyllä teetä ja siinä sain pieniä määriä.

En muista koska tuo tarkalleen ottaen alkoi, mutta varmaan tuosta syystä mulla ei aikuissiälläkään kasvanut kahvihammasta.Kaptah on sitä mieltä, että rako mun etuhampaissa olis puuttuvaa kahvihammasta vasten. Tai siis sen paikka olisi siinä, jos mulla sellainen olisi.  Virnistys

Mutta ei hajuakaan, miksi sitten POST-OP-kaudella ei tapahdukaan enää väsymistä kahvikupposen äärelle. Saatan joskus töissä ihan pahimpana päivänä jopa juoda hiukan piristeeksi. Auttaa hetken, ei sen enempää.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kaptah
God Member
Poissa

Lisää aksonia elämään!

Helsinki
Vastaus #9 - 08.07.2011 - 15:38:03

En väitä kahvia suureksi paheeksi - en edes paheeksi. En myöskään usko sen vaikuttavan ms-oireisiin, mutta psyyken puolella kenties. Haluan vain kokeilla, miltä tuntuu ilman.

Pyydän kovasti anteeksi, jos se aiheuttaa suurta närää.

Niin ja huom: en ole lopettanut yks kaks, vaan kuten alussa mainitsin, join vain n. 2 kuppia/pvä viimeiset kuukaudet. Ennen vähennykset ja lisäykset eivät ole tuntuneet missään, mutta nyt kokonaan pois jättäminen saa aikaan voimakkaita reaktioita. Ei kuulosta ainakaan terveystuotteelta...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

ms+pot
Ex-jäsen

Vastaus #10 - 08.07.2011 - 16:17:20

Lopetin kahvinjuonnin vuonna 2006 (pari vuotta ennen diagnoosia), jolloin itsekin olin ruvennut uskomaan moninaisten oireitteni psykosomaattisuuteen, kun kerran lääkäritkin... Kahvista tulevat olot eivät minulla olleet todellakaan kovinkaan hyvät, tuli hermostuneisuutta, tärinää ja kylmää hikeä, vatsaongelmia. Olin vain kovin "koukussa" kahviin, parinkymmenen vuoden kokemuksella.

Lopetin kahvin seinään, ja se olikin kova seinä. Olin 10 vuotta aiemmin kertaalleen lopettanut juomisen, ja sain siitä parin päivän päänsäryn. Työ- yms, stresseissä rupesin sitten hiljalleen juomaan uudestaan. Lopulta kahvi taas enää piristänyt, sain vain niitä huonoja oireita. Luulin, että lopetus olisi toisella kertaa samanlainen. Mutta ei ollut niin helppoa, kärsin kovasta päänsärystä 13 päivää, josta ensimmäinen viikko oli sellainen, että en olisi töitä voinut tehdä.

Varmasti vähitellen lopettaminen olisi ollut helpompaa.

Kaikki ihmiset eivät saa kahvin lopettamisesta päänsärkyä. Päänsärky liittynee johonkin aivopaineiden muutoksiin. Ovatkohan mäsät herkempiä tässä suhteessa?

Nautintoja saa ja pitää olla, mutta hyödyt ja haitat kannattaa aina punnita. Ilman kahvia on itselläni ollut parempi olla. Enää en sitä rupea säännöllisesti juomaan. Kofeiinitonta kahvia voin juoda, ja yllättäen teestä ja mateesta en saa samanlaisia ikäviä oireita kuin kahvista. Energiajuomiin en koske, sokeria, kofeiinia ja lisäaineita...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #11 - 08.07.2011 - 16:41:26

kaptah kirjoitti on 08.07.2011 - 15:38:03:
En väitä kahvia suureksi paheeksi - en edes paheeksi. En myöskään usko sen vaikuttavan ms-oireisiin, mutta psyyken puolella kenties. Haluan vain kokeilla, miltä tuntuu ilman.

Mua muuten ihan jopa hieman harmittaa sun puolesta, kun niin moni ihminen haluaa kommentoida vain, että ota kupponen tai että itsepä kävin juuri kahvilla. Mun huumorintaju on syvä ja laaja, mutta tuo menee hieman yli. En oikein ymmärrä, huumorillahan he/te vain, ehkä olen itse sittenkin suppea tajultani.

ms+pot kirjoitti on 08.07.2011 - 16:17:20:
Mutta ei ollut niin helppoa, kärsin kovasta päänsärystä 13 päivää, josta ensimmäinen viikko oli sellainen, että en olisi töitä voinut tehdä.

Taisinkin jossain mainita, että pari viikkoa se päänsärky kestää. Ehkä joku muukin on joskus kokenut samaa, kun minulla oli noin syväluotaavaa tietoa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kaptah
God Member
Poissa

Lisää aksonia elämään!

Helsinki
Vastaus #12 - 08.07.2011 - 16:57:24

Milena kirjoitti on 08.07.2011 - 16:41:26:
kaptah kirjoitti on 08.07.2011 - 15:38:03:

Mua muuten ihan jopa hieman harmittaa sun puolesta, kun niin moni ihminen haluaa kommentoida vain, että ota kupponen tai että itsepä kävin juuri kahvilla. Mun huumorintaju on syvä ja laaja, mutta tuo menee hieman yli. En oikein ymmärrä, huumorillahan he/te vain, ehkä olen itse sittenkin suppea tajultan.

Asiasta tietämättömille: Milena viittaa facebookin puolelle.

Joo, harmittaahan se vähän. Vielä enemmän se, että eräs kirjoittaja on aiemmin pilannut järkevän keskustelun kofeiinista, ollessaan siis liian kiivas ja ikään kuin tuomitseva. Ymmärrän hyvin, ettei harmittomasta "paheesta" haluta kuulla ikävää sanottavaa, onhan elämä muutenkin täynnä aina kaikkea soo soota ja kaikki tuntuu epäterveelliseltä tai ainakin tuhmalta.

Kahvi taisi silloin mennä väärään kurkkuun aika monella.

Kofeiinista kärsii vain osa ihmisistä. En tule tontillenne.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

pikku_lintu77
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Tampere
Vastaus #13 - 09.07.2011 - 19:07:17

Kyllä olen vähentänyt kahvin juontia....ennen join aamulla, töissä vähintään 2-3 kertaa ja sitten vielä kotiin tullessa...ja johan oli siitä pää sekaisin. Nykyään juon sen yhden mukin aamulla (pärjään kyllä ihan ilmankin)...ja jos joudun iltapäivästä jonnekkin kekkereille niin maksimissaan yhden kupin voin juoda tai tulee päänsärky/sirinä siitä Nolostunut
Sanonkin aina kiletäytyessäni kupista, että alkaa päässä surisemaan jos vielä juon Juustoinen
Vihreä tee korvaa kahvin joskus viikonloppuaamuisin ja herättää kyllä hyvin sekin...

Jännä muuten toi tyrkyttäminen...kyllähän mäkin olin vähintään raskaana kun lopetin töissä kahvin juonnin...ja kun ei maha lakanu pyöristyä niin sain vaan mulkoilua osakseni...ja edelleen ne laskee mut mukaan kahvia keittäessään Vihainen Ei siis joillekkin vaan mene jakeluun että en juo!

Mäsän kanssa mun kahvinjuonninvähennyksellä ei oo mitään tekemistä...pään surinan kanssa vaan Viileä
Siirry sivun alkuun

10/2009: G35,RR , Rebif22 1/10-6/2013, Gilenya alkamassa

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Vastaus #14 - 10.07.2011 - 10:39:35

En olis uskonut että kofeiini/kahvi keskusteluun edes osaa otan, mutta otanpa vaan.

Mä en ole vielä koskaan ollut kahvista riippuvainen, juon sitä kyllä. Mutta vain jos olen kylässä, juhlissa, tai ehkä jos joku kahvilassa tarjoaa. Koskaan en kotona itselleni keitä, ei edes käy pienessä mielessä. Vieraille keitän jos haluavat ja silloin saatan  juoda itsekin, mutta en välttämättä.
Mulla voi mennä viikkoja ilman yhtään kupillista. Itsesiassa mulla on aina ollut "ongelma" juoda kahvia. Olin aikoinaan kuuluisa siitä, että juhlien jälkeen mun jäljiltä löytyi aina puoli kuppia kahvia, en saanut juotua sitä loppuun. Nyt saan sentään jo kupin tyhjäksi.

Mutta mulla oli ongelma Coca-colasta. Jäin cokis koukkuun. Join vähintään puolitoista litraa coca-colaa päivässä. Jos en saanut annostani, olin levoton, ärtyisä ja päätä saattoi särkeä. Siitä vierotin itseni irti, hiljakseen. Aika helpolla loppujen lopuksi onnistui, vaikka riippuvuutta kesti vuosia. Alle 2 kuukauden sain itseni cokiksettomaksi. Nykyisin voin juoda pikkupullon cokista, ilman että jään siihen kiinni. Riippuvuus on ohitettu.

Ihmisille voi tulla riippuvuuksia mitä ihmeellisimpiin asioihin. Se on tässä iän myötä tullut ilmi.
Nyt taidan olla riippuvainen lähinnä elämästä, siitä pitää ehtiä nauttia, mahdollisimman paljon. Etsin ja haen elämysseikkailuja, oman mittapuuni mukaan. Toisille ne voivat olla ihan mitättömiä, mulle isoja juttuja. Mutta jos saan hyvän fiiliksen, leijailen hetken.  Hymiö

Mutta siis mun pointti oli se, että riippuvuuksista eroon pääseminen on työn takana. Niin kahvista, tupakasta kuin kokiksesta. Mut olen sitä mieltä, että mitä vähemmän kehossa sinne kuulumattomia aineita, sitä paremmin keho voi. Joten kannustan riippuvuuksista eroon pyrkiviä. Kuten esim. Kaptahia. Ei se mun kokis-loukkukaan mukava ollut, mutta sitä pidetään ehkä vaan limpparina, mutta piristettähän siinäkin on, ja toimi mulle piristeen lailla.

"Pullollisessa Coca-Colaa on kofeiinia kolmasosa siitä, mitä samassa määrässä kahvia. Coca-Colaan lisätään kofeiinia makuaineeksi, mikä ei aiheuta riippuvuutta. Coca-Colan juominen ei aiheuta riippuvuusoireita, kuten vaikutuksia biologisiin tai sosiaalisiin toimintoihin".

Tuo on kopsattu coca-colan virallisilta sivuilta, mutta en ole samaa mieltä, sillä riippuvainen olin ja sai sydämen tykyttämään...

Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 ... 6
Lähetä aihe Tulosta