Kofeiinin poisjättäminen aiheuttaa aluksi oireita siksi, että kehon nesteissä saattaa olla kohtalaisen runsaasti sen aineenvaihduntatuotteita, joiden myrkytysvaikutusta kofeiini estää useammalla mekanismilla.
Oireiden poistuttua kehon nesteet ovat puhdistuneet, mutta kehoon on varastoitunut huomattava määrä näitä aineenvaihduntatuotteita virtsahappojen kiteisessä muodossa.
Kaikki ruoka on omalla tavallaan toiminnallista. Runsaasti virtsahappoja tuottavat ruoka-aineet pitävät kehon happamana, jolloin kofeiinin aineenvaihdutatuotteet eivät sula, eivätkä aiheuta välttämättä mitään oireita. Vasta kun kehon happamuutta ryhdytään poistamaan, alkavat myös kiteytyneet kofeiinijäämät sulamaan, aiheuttaen paikallisia kipuoireita. Sulaneet hapot aiheuttavat systeemisen myrkytyksen, joka sekoittaa immuunijärjestelmän ja kutakuinkin kaikki kehon toiminnat. Myös psyyke kuuluu näihin toimintoihin, psyykehän on riippuvainen keskushermoston kemiallisesta tasapainosta.
Olen tutkinut Hollannissa ja Italiassa muutamien ihmisten veren virtsahappopitoisuutta, ja hämmästyin tavattomasti erään henkilön kohdalla. Hän joi toistakymnmentä kupillista espressoa päivässä. Yksi kupillinen vastaa muistaakseni kahdeksaa kupillista suodatinkahvia. Silti hänen verestään ei löytynyt mitattavaa määrää happoja.
Kun keskustelin hänen kanssaan pitempään, hän kertoi isänsä kuolleen luusyöpään, joten hänen geeneillään hyvin runsas kofeiinin saanti ilmeisesti varastoi hapot luustoon. (Kihtiä on hoidettu myös poistamalla nilkkojen luuston sisään kiteytyneet virtsahapot taltalla ja vasaralla.)
Henkilöt, jotka joivat suodatinkahvia, tai vaihtoehtoisesti pieniä määriä espressoa, veren happopitoisuus oli selvästi kohonnut.
Jos siis lopetat kofeiinin käytön ja ryhdyt emäksisöimään kehoasi voimallisesti, saatat olla hyvin sairas pitkän aikaa. Pahimmassa tapauksessa liian nopea sulaminen vie hengen. Hidas vähentäminen helpottaa vieroitusoireita, mutta saattaa pidentää koko hoitoa useilla kuukausilla. Kehon puhdistaminen vie saman ajan riippumatta siitä, onko käyttö lopetettu seinään, vaiko hitaasti kituuttamalla.
Olen palauttamassa vanhaa kofeiiniblogiani uuteen osoitteeseen, ja tulen myös laatimaan perusteelliset ohjeet kofeinismin katkaisemiseksi ja kehon puhdistamiseksi jäämistä.
Kyllä, minä olen edelleen Kari Luoto, ja asun nykyään Italiassa. Ms oireyhtymä on myös edelleen useimmiten, ellei aina, kehoon kertyneiden kofeiinijäämien aiheuttama kroonin myrkytystila, joka on parannettavissa. Kehon puhdistaminen tosin on helvetillinen urakka, johon on suhtauduttava suunnilleen samoin, kuin syöpään. Se vie työkyvyn kutakuinkin täydellisesti, ja pakottaa elämään hyvin tasaista, tarkkaa ja varovaista elämää pirullisten oireiden kanssa muutaman vuoden.
Alkoholi sulattaa virtsahappoja, joten sen nauttiminen aiheuttaa oireiden pahenemista. Tullessani Italiaan, olin happojen suhteen hyvässä kunnossa, mutta täkäläisessä kulttuurissa tuli otettua viikon aikana päivittäin muutama siemaus punaviiniä, jota paikalliset alkuasukkaat tarjosivat ystävyyden nimissä. Join yhteensä ehkä kaksi lasillista viiniä viikon aikana ja olin sen jälkeen kuukauden todella sairas.
Blogini löytyvät seuraavista osoitteista.
http://brainlaunderette.blogspot.com/http://qmies.blogspot.com/