Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Avattu maanantaina 24. syyskuuta 2001
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 4 5
Lähetä aihe Tulosta
Alkoholi (Luettu 41922 kertaa)
-paivi-
Full Member
Poissa

Re: Alkoholi
Vastaus #15 - 11.07.2011 - 19:10:16

Kun kärsin hankalista tasapaino-ongelmista, en halunnut juoda ollenkaan. Yksi tai varsinkin kaksi annosta lisäsi huojumista ja horjumista entisestään. Lisäksi alkoholi heikensi nielun ja suun alueen toimimista ja koordinaatiota eli puhe sammalsi entistä pahemmin.

Nyt kun tasapaino-ongelmia ei ole, juon vähän. Yleensä seurassa, mutta joskus yksinkin. Enimmillään ehkä 6 annosta, vain mietoja. En vain halua enempää. Pari annosta toimii tosi hyvin unilääkkeenä illalla ja relaksoi kramppaustaipuvaiset lihakset. Tuohon perustunee myös lievä kipua vähentävä vaikutus. Mutta saan helposti päänsärkyä ja tasapaino on herkkä alkoholille.
Siirry sivun alkuun

G37.9, oireilua kesästä 2007, töissä

IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Sukupuoli: female
Vastaus #16 - 11.07.2011 - 19:42:28

Juon pari annosta vuodessa, eli en ole aivan totaalikieltäytyjä. Olen herkkä alkoholin negatiivisille vaikutuksille eli omassa tapauksessani migreenille (ei kiitos punkkua) ja väsymykselle. Juon seuraksi.

En ole ollut koskaan humalassa. Siksi en varmaan kykene ymmärtämään, mitä hauskaa on kännäämisessä.
Siirry sivun alkuun

"Jos se ei tapa niin se todellakin hajottaa"
-Haloo Helsinki!

RR-dg 07/09, tk-eläke jo 01/09.
Apuvälineinä pyörätuoli ja sähkömopo.

IP on kirjattu

­­Ted
Full Member
Poissa

Sukupuoli: male
Vastaus #17 - 11.07.2011 - 20:22:18

Aika vähäistä on käyttö nykyään, mutta kahvia menee kuten ennenkin.

...
© Pertti Jarla

...
© Pertti Jarla

Siirry sivun alkuun

"Potilas on ehkä kenties mahdollisesti saattanut hyötyä lääkityksestä."

IP on kirjattu

Punapää
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #18 - 11.07.2011 - 21:18:55

Mä tykkään viinistä. Hyvät punaviinit ja shampanja on mun heikkouksia. Valkoviiniäkin olen viimeaikoina oppinut juomaan mutta lähinnä ruuan kanssa. Tykkään myös syödä hyvin ja viinin ja ruuan yhdistäminen on yks mun suosikkiharrastuksista. Oluesta pidän myös ja drinkeistä (esim mojito, sitä varten partsilla on minttuviljelmä). Mutta kännissä en tykkää olla. Mulla on aika suuri suu ja kännissä tulee sanottua asioita jotka kaduttaa seuraavana päivänä.

Alkoholi on  usein pahentanut mun oireita. Jalat on pettänyt useemman kerran ja rakon hallitseminen on entistä vaikeampaa. Varsinkin olut tulee suoraan läpi. Mulla oli tossa vähän aikaa sitten kaksoiskuvia joita kirjottelinkin tuolla toisessa ketjussa. Alkoholi pahensi ne aivan äärimmilleen. Oli vähän ondelmallista kun siinä oli vappu ja risteily ja vaikka mitä. No se korjaantui kortisoonilla.

Mä olen myös alkoholistin tytär. Löysin äitini juhannusta ennen kuolleena. Hän oli ilmeisesti tukehtunut sänkyynsä olut kädessään. Onneksi hän häytti kuolleen rauhallisesti eikä sokeritaudin aiheuttamaan kohtaukseen. Hautajaiset on huomenna. En oo vielä käsittänyt että hän on lopullisesti poissa. Olen lähinnä järkyttynyt löytämisestä. Luulen että äitini joi alkujaan yksinäisyyteen lopulta myös kipuja lievittääkseen. Olen ihmeissäni siitä että suhteeni alkoholiin on niinkin terve kuin se on. Riippuvuuksia en voi sietää enkä mielen heikkoutta. Eli kyllä kokemukset on kovettanut mua. Silti ymmärrän äitiäni ja olen antanut anteeksi. Luulen että hän myös tiesi sen ennen kuolemaansa. Ymmärtämisessä oma ms on varmaan auttanut.
Siirry sivun alkuun

dg maaliskuu -09, betaferon huhtikuu -09
proktiitti toukokuu -12

IP on kirjattu

Susu
God Member
Poissa

Ei mitään viisasta sanottavaa!

Vantaa
Vastaus #19 - 12.07.2011 - 08:24:44

Lämmin osanottoni.

Siirry sivun alkuun

Dg. 09/01, RR, Betaa pistellyt 8 vuotta, Copa kokeiltu, ei lääkitystä. Eläkkeellä.

IP on kirjattu

Piikki
God Member
Poissa

sivupersoona nelivuotiaana...

Uusimaa
Vastaus #20 - 12.07.2011 - 11:09:02

Voimia, Punapää. Jostain syystä täältä pitää jokaisen lähteä.
Siirry sivun alkuun

- dg 1988, SPMS, työkyv.eläkkeellä 2001-> motto: Mäsä ei mua hautaan vie vaan minä mäsän!

IP on kirjattu

muju62
God Member
Poissa

Parlamentaristi
Satakunta
Vastaus #21 - 12.07.2011 - 11:56:50

Voimia tähän päivään ja jaksamista tulevaan!
Siirry sivun alkuun

R 29.8

IP on kirjattu

arja61
God Member
Poissa

Penkkiurheilija henkeen
ja vereen.
pohjanmaa
Vastaus #22 - 12.07.2011 - 15:00:58

Mun alkoholin käyttö on vähentynyt vuosien mittaan, muutama paukku/siideri vuodessa; kesällä tietty kyllä enemmän, kun on lämmin... Olin 25 v. päihdehuollossa työssä ja samaan aikaan omat lapset oli pieniä. Työssä näki, kuinka liiallinen alkoholin käyttö invalidisoi koko perheen (varsinkin ne lapset), eikä vain alkoholin käyttäjää. Joten oma alkoholin käyttö väheni ihan siitä syystä, vaikkei ongelmakäyttöä ollutkaan.
Siirry sivun alkuun

Dg. 1/94, RR, Betaferon 4/01, osatyött.eläke 9/03, ei apuvälineitä.&&&&Ei pohojalaasetkaan täyrellisiä oo - meiltä puuttuu heikkouret.&&&&Sääliä saa ilimaaseksi mutta kateus pitää ansaata!

IP on kirjattu

Rami
Senior Member
Poissa

”Nikita, haluaisin tilata
yhden nootin.”

Sukupuoli: male
Vastaus #23 - 12.07.2011 - 15:32:05

Onneks mä olen niin köyhä, ei ole varaa alkoholia ollenkaan, ihan viinaa vaan, monessa eri muodossa, punkkua ei oikeestaan ollenkaan... jos ei muuta ole kuin punkkua, sitten sitä
Siirry sivun alkuun

”Aaaaauuuaaaaahhhhhhhh ööooorrrrrgyuhhhhh.. vvieellll yksch hei jookoschtaa..?”

kansansanonta

IP on kirjattu

Punapää
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #24 - 12.07.2011 - 16:04:45

Kiitos kaikille kauniista sanoista. Ja ei ollut tarkoitus varastaa asiallista ketjua surkuttelulle. Liittyi vaan aiheeseen.
Siirry sivun alkuun

dg maaliskuu -09, betaferon huhtikuu -09
proktiitti toukokuu -12

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #25 - 12.07.2011 - 19:09:31

Punapää kirjoitti on 12.07.2011 - 16:04:45:
Kiitos kaikille kauniista sanoista. Ja ei ollut tarkoitus varastaa asiallista ketjua surkuttelulle. Liittyi vaan aiheeseen.

Syvin osanottoni. Et sä tätä ketjua pilaa. Tämähän on oikeastaan oikein paikka juuri sinun asialle. Todella ikävää. Mun isä on vielä hengissä, mutta pelkäsin kyllä joskus, että käy samoin kuin sinun äidille.

pikku_lintu77 kirjoitti on 11.07.2011 - 18:23:07:
Hmm...olen itse alhoholistin tytär...ja toisen vaimo Pelästynyt
Isä joi itsensä hengiltä...siis sisuskalunsa ryyppäsi ja se on edelleen mulle paha paikka...osui mun elämässä ihan hirveeseen kohtaan kun olin justiinsa onnistunut tekemään hänestä isoisän Itku
No...miehekkeeni on kuivilla...pariin kertaan on nyt lopettanut eikä sovi ottaa yhtään tai lähtee mopo käsistä Surullinen
Tässä rytäkässä on sitten omakin juopottelu hiipunut lähes olemattomiin. Miehen mukaan ei haittaa jos otan, mutta käytännössä se jää yhteen olueen taikka viinilasilliseen Pyöritä silmiä
Toisaalta ei mulla oo mitään kauheeta tarvettakaan ottaa yhtään enempää Silmänisku
Ainoa kurja puoli on se, että meidän ja ystävien (?) välinen sosiaalinen kanssakäyminen on lähestulkoon loppunut tämän takia. Se on kumma kun jokapaikassa läträtään viinalla ja sitten jos et juo niin ilmeisesti olet sensortin ilonpilaaja että parempi jättää kokonaan kutsumatta pippaloihin Täh

Osanottoni sinullekin isäsi johdosta.

Olen todella pahoillani teidän kahden, Punapää ja Pikkulintu, vanhempien johdosta. Jotenkin olen itse jostain käsittämästömästä syystä saanutkin viime vuosina huokaista, kun isälle ei tosiaan enää maistukaan se kossu. En tiedä hänen maksa-arvoista, mutta sokerit on korkealla. Hänen nykyinen puoliso vei isän terveystarkastukseen ja verenpaineetkin oli n. 180/220 (oikeasti!). On siis suuri ihme, että  hän ylipäätään on enää hengissä. Noilla paineilla ottivat tottakai heti osastolle ja ihmettelivät suureen ääneen, miten tuo on edes mahdollista. No, paineiden, sokeriarvojen, ja viinan vähentämisen johdosta hän vielä elää. Mutta tuntuu huikan kiusalliselta puhua elävästä vanhemmasta, kun kaksi edellistä on juuri kertonut jotain muuta.  Nolostunut

Pikkulintu, olen kuullut muualtakin, että jos lopetat viinanjuonnin, sua ei enää edes kutsuta. Jotenkin ihmiset luulee, ettei sellainen ihminen edes halua viettää aikaa vanhojen kavereiden kanssa tai sitten ne pelkää kutsua teitä, etteivät aiheuta liian suurta houkutusta miehellesi. Joka tapauksessa, pitäisi olla muitakin tapoja viettää aikaa yhdessä kuin viinanjuonti. Jos toiset eivät osaa, pitäkööt tunkkinsa!

Kerran kyllä itse syyllistyin ihmettelemään yhden naisen eväitä, kun hänellä aina ennen oli ollut cokista tai energiajuomaa ja sitten olikin alkoholia. olin luullut häntä absolutistiksi. Ei  ollut, oli vain ollut vähemmän alkoholin kausi. Ihmettelinsiis sitä alkoholia, en niitä holittomia silloin aiemmin!

arja61 kirjoitti on 12.07.2011 - 15:00:58:
Mun alkoholin käyttö on vähentynyt vuosien mittaan, muutama paukku/siideri vuodessa; kesällä tietty kyllä enemmän, kun on lämmin... Olin 25 v. päihdehuollossa työssä ja samaan aikaan omat lapset oli pieniä. Työssä näki, kuinka liiallinen alkoholin käyttö invalidisoi koko perheen (varsinkin ne lapset), eikä vain alkoholin käyttäjää. Joten oma alkoholin käyttö väheni ihan siitä syystä, vaikkei ongelmakäyttöä ollutkaan.

Juuh, been there. Isän känni koski kyllä ihan koko perhettä, vaikkei hän kauaa kotona kännissä viihtynyt. Kapakkaan oli päästävä. Mutta kun tuli sieltä, ei tiennyt koska syöksyy vessaan okselle. Sitä perheriemua.

Äiti aina parhaansa mukaan pölli isältä viinapulloja ja pyysi mua piilottaan. Jostain syystä en KOSKAAN käyttänyt tilaisuutta hyväkseni ja ottanut niistä känniä. Otin ekat kännini vasta 18-vuotiaana, enkä todellakaan isän pullosta. Miettikää kuinka moni teistäkin on nuorena pöllinyt viinaa vanhemmilta. Mulle sitä tuotiin ihan pullokaupalla, eikä se maistunut. Ehkäpä juuri siksi, kun oli niin helkkarin noloa, kun yksi veti sitä ihan kaksinkäsin.

Mä oikeasti pitkään luulin, että snapsilasit on pieniä lasten laseja. Ei meillä niistä koskaan juotu, isä veti pullonsuusta. Raakana.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

Agazere
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #26 - 12.07.2011 - 21:46:20

Ensinnä osanotot kaikille jotka on kertoneet läheistensä menetyksestä alkoholille! Mun ukki kuulemma joi paljon, tosin ei enää vanhoilla päivillään kun hänet tunsin. Meillä taitaa muuten olla perheessä kaikki suht raittiita, tai ainakin käyttö pysyy kohtuudessa. Vanhemmat ei juo juuri koskaan. Mun täti oli alkoholisti ja on ainoa (mun tuntema) sukulainen joka on sitten alkoholin myötä kohdannut loppunsa. Ei ollut kyllä mitenkään läheinen täti, juurikin sen juomisen takia.

Milena kirjoitti on 11.07.2011 - 13:40:29:
Käytätkö oireiden katoamisen vai unohtamisen takia vai etkö käytä, kun oireet pukkaavat päälle?

Mä en oo koskaan juonut kovin usein enkä paljoa, eikä mulla ikinä tullut krapulaa. Nyt parin viime vuoden aikana oon muutamaan kertaan ottanut vähän enemmän, ja huomaa kyllä että ei kestä alkoholia niin hyvin. Tai siis en mä humallu sen nopeampaa kuin ennenkään, mutta selviäminen tapahtuu hitaammin ja tulee krapula. Kesällä talven aikana join muutaman kerran ihan kunnon kännin (siis niin että pysyin pystyssä kuitenkin eikä muisti lähtenyt, tarkoittaa siis noin kymmentä alkoholiannosta), lähinnä hauskanpidon vuoksi ja osaltaan siksi että halusin tavallaan unohtaa sairauden ja olla yhden illan ajan "kuin kuka tahansa muu". Mutta sen krapulan ilmaantumisen vuoksi, ja muutenkin, oon nyt päättänyt jättää ne väliin. Pari kertaa oon ottanut yhden tai kaks annosta, ja enemmän pyydellyt baaritiskiltä energiajuomaa tai muuta alkoholitonta. Ärsyttää vain kun ei baareissa juuri ole mitään alkoholitonta, ja jos jotain on niin se on yhtä kallista ku alkoholijuomat. Täh
Siirry sivun alkuun

05/2010: G37.9
05/2011: G35, RRMS

Ammatillisessa uudelleenkoulutuksessa kevyemmälle alalle.
Lääkkeet: abcr kokeiltu. Käytössä Bediol-lääkekannabis ja D-vit 200ug/vrk.
IP on kirjattu

Hanna
God Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Tampere
Vastaus #27 - 13.07.2011 - 01:11:23

Olen kyllä käyttänyt alkoholia pienen ikäni, mutta en ole koskaan tykännyt humalasta tilana. Heti, kun viina alkaa nousta päähän, lopetan juomisen. Näin siis ollut aina, jo ennen ms-tautia. Nyt olen ollut helmikuusta lähtien täysin juomatta, kun tuntuu, että kroppa ei sitä ole kestänyt ja kohtausoireisto aktivoituisi jo yhdestä juomasta.

Punaviinistä pidin vuosia sitten, kunnes aiheutti melkoisia nokkosihottumia ja migreeneitä (vähäinen määrä), lopetin ne vallan.

Jos jotain joisin, niin kirkasta (esim. Smirnoff) ja kokista päälle. Vielä ennen helmikuuta sain kummallisia katseita baarimikoilta, kun tilasin 2cl alkoholia isoon tuoppiin ja kokista päälle, ei jäitä, kiitos Hymiö.
Siirry sivun alkuun

RR dg. 12/99,04/00 Lääkityksenä mennyt 05/00- -04 Betafeon, Rebiff44, Copaxone, Rebiff22, Rebiff 44; 09/04 MitoksantroniX2; 03/08 TysabriX1. Ei tiedossa tulevaa lääkitystä...

IP on kirjattu

Morgaine
Full Member
Poissa

Huuhaahippiäinen
Pirkanmaa
Vastaus #28 - 26.08.2011 - 15:30:55

Minä olin vielä muutama vuosi melkoinen bilehirmu. Diagnoosia ei ollut enkä edes ajatellut sellaisia, mutta kaverit ihmettelivät viimeiset 10v kuinka voin olla suhteellisen (?) vähänkin juomisen jälkeen jalaton. Aina pyrstöllään joka mutkassa. Toisilla viina meni päähän, mulla jalkoihin. Neuro sanoi dg:n tehdessään, että olet sairastanut tätä tietämättäsi jo 10v. Tämä ehkä selittää jotain?!

Tällä hetkellä yrittäjän työ 24/7 ja lapset 24/7 rajoittavat halua juoda reilummin. Ja ei tautikaan nappaa, join laivalla 3 lasia viiniä ruuan kanssa ja jälkiruuan hakeminen seisovasta oli jo melkoinen sessio... Eli tosi vähästä keikuttaa ja pahasti. Tosin joskus lasi likööriä tai kylmä lonkero illalla rentouttaa kivasti. Ja unikin tulee parin jälkeen. Ei pysy edes hereillä niin kauan et tulis känniin  Virnistys Samaa mietin kuin Milena, ikä vai tauti? Mulla kenties jo molemmat  Kieli
Siirry sivun alkuun

RRMS Dg 2/10
Copaxone 6/10, Rebif kokeiltu
Tysabri 9/11
Gilenya 5/13
Aubagio 12/14

IP on kirjattu

Näpertelijä
Junior Member
**
Poissa

Parlamentaristi
Ylöjärvi
Vastaus #29 - 27.08.2011 - 19:10:53

Mä en voi koskaan tietää, kuinka kroppa juodessa käyttäytyy. Kieli

Pari kertaa mä olen kärsinyt alkoholi-intoleranssista. Viimeksi reilu vuosi sitten häissäni. Join kaksi lasia mietoa(8%) kuoharia siinä laittautuessani. Siinähän se sitten olikin. Mä olin ihan humalassa, kun vieraat tuli ja siinä kun kohotettiin vielä yhdet lasilliset juhlan kunniaksi, niin olin ihan kännissä. Se oli kamalaa! Itku Jossain vaiheessa iltaa alkoi elimistö toimia ja alkoholi palaa.
Nyt olen oppinut asiaa varomaa, ja jos tuntuu, että ensimmäinen annos menee kohisten päähän, niin mun täytyy siihen lopettaa.
En yhtään tiedä mistä sekin johtuu.
Sit toisinaan on ihan sama mitä ja kuinka paljon juo, niin ei mene päähän, eikä ole oikeastaan edes krapulaa, väsyttää vain.

Tänään ajattelin ottaa pari siideriä ihan sen kunniaksi, että oon pitkästä aikaa itsekseni kotosalla. Eli illalla kynttilöitä tulille ja hyvää musiikkia, sekä ne pari siideriä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 4 5
Lähetä aihe Tulosta