Minua kiinnostaisi tietää, millaisella testillä naisen allergiat testattiin ja miten luotettavina testejä voidaan pitää. Lisäksi kiinnostaisi se, mille juuri tuo nainen on allerginen. Jos hänen listalta sattumalta löytyisi esim palkokasvit tms...
Olen osaksi Mujun kanssa samaa mieltä. Allergiat ovat osaksi pelkkä vitsi. Niistä voi ainakin perusterve ja vähän sairaampikin päästä siedättymällä. Itse siedätin itseni koiralle ja samalla meni kissa-allergia. En tiedä, miten onnistuisin ruokien kanssa.
ms+pot kirjoitti on 03.08.2011 - 06:54:41:Tässä mielestäni kyse vain hieman järkevämmin toteutetusta best bet dieetistä eli BBD jota moni täälläkin seurailee. Siinä BBD:ssä vaan jätetään varmuuden vuoksi mahdollisesti allergisoivia aineita pois iso liuta. Ja moni on ruvennut voimaan paremmin. Ruoka-aineiden osalta arvauksiin perustuvaa BBD:tä ei ole kovinkaan paljoa arvosteltu täällä, admin ja minä taisimme hieman omia epäilyksiä sinne kirjata.
Fiksumpaahan se olisi, jos etsittäisiin ne allergiat ja ruoka-aineyliherkkyydet eikä luoteta vain "Best Bet":iin. Tällöin kyseessä ei olisi "Best Bet Diet" vaan "Best Diet", no betting? Typerää on jos allergiatestit ovat noin "epätarkkoja", olen brick?-testeissä itsekin käynyt, ehkä ne on jenkkilässä parempia tai rahalla saa ja hevosella pääsee.
Ravinnolla on varmasti merkitys ainakin vaikeimmissa MS-taudin muodoissa (progressiivinen), viittaan Terry Wahlsiin:
http://mspotilas.wordpress.com/2011/07/27/ruoka-laakkeena-terry-wahls/.
BBD:tä ei syyttä hypetetä, koska se toimii. Mutta tein itsekin sen suuren virheen aloittaessani, että jätin kaikki kerralla pois enkä näinollen tiedä, mikä mulle on pahin: maitoproteiini, palkokasvien lektiinit vai viljat. Lisäksi en ole koskaan teettänyt ruoka-aineallergiatestiä, joten en ole puhdasoppinen BBD.
Olen samaa mieltä siitä, että BBD on osaksi vain arvausta. Mutta jos ei ole parempaa tarjolla, se kelvatkoon ruokavalioksi. Se teki mulla aivan merkittäviä muutoksia sekä henkiseen että fyysiseen vointiin muutamassa kuukaudessa. Nyt, kun olen siitä lipsunut, en enää tiedä, mikä lipsumisen on aiheuttanut sen, ettei se enää toimi yhtä hyvin.
Lainaus: BBD --> ruoka-allergiat, immuunipuolustuksen "rauhoittaminen", molecular mimicry
SWANK --> Swank pyrki kehittämään ruokavalion mikä parantaa verenvirtausta aivoissa (jotakin tuttua

)
WAHLS --> aivot jäävät vähälle hapelle / ravinteille, mikä heijastuu mitokondrioiden toimintaan. Dieetti pyrkii parantamaan mitokondrioiden toimintaa.
BBD:n avainsana on nimenomaan tuo molecular mimicry. Mä kemistinä hurahdin ehkä juuri siksi tähän. Mutten ole missään saanut selkoa siitä, jos jonkin kehossa lektiinien kohdalla tapahtuu mimicryä, niin voiko sama ihminen olla silti suojattu maitoproteiinilta. En siis tiedä, tapahtuuko molecular mimicry aina noille kaikille aineille vai vain jollekin. (Sori kun käytän enkunkielistä termiä, mutten ikinä keksi sitä suomeksi, matkiminen ehkä?)
Kun aloitin BBD:N löysin jonkin ajan kuluttua Wahlsin tarinan ja sitten hurahdin siihen. Noissa kaikissa on oma peränsä aivan varmasti tämän sairauden oireiden helpottamiseen, mutta se MS+POTn mainitsema Best Diet on vielä hakusessa.
Vielä kysymys, jos joku jaksoi lukea loppuun asti: millaista testiä suosittelisitte, jos joku mäsä esim minä haluaisin joskus testauttaa ruoka-aineallergiani? Ikinä niitä ei ole testattu.