Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Avattu maanantaina 24. syyskuuta 2001
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta
Ruoka-allergioiden eliminointi poisti MS-oireet (Luettu 32290 kertaa)
Näpertelijä
Junior Member
**
Poissa

Parlamentaristi
Ylöjärvi
Sukupuoli: female
Re: Ruoka-allergioiden eliminointi poisti MS-oireet
Vastaus #15 - 03.08.2011 - 10:39:24

Pakko laittaa lusikkani takas tähän soppaan...

Mullekaan ei ihan auennut Mujun kirjoitus, että kenen kirjoituksia vastaan siinä "hyökättiin". En tiedä onko se niin olennaistakaan.

Mutta siis mielestäni loogisesti ajateltunakin on niinkin ison elimen, kuin ruoansulatus, tulehdus tai ärtymystila olennaista ihmisen hyvinvoinnin kannalta. Siis ihan kaikkien ihmisten. Tuntuu vain, että ms-potilailla on enemmän allergioita tai ainakin enemmän aikuisiällä puhjenneita yliherkkyyksiä, kuin ihan normi kansalaisilla.
Siinä missä probioottien syöminsen katsotaan auttavan ms-potilaita (luontaisterveys kesäkuu), niin miksei se suoliston muukin terveys ja hyvä bakteerikanta siihen vaikuttaisi.
Itse menisin riemusta hihkuen ruoka-aineallergiatesteihin, jos vain pääsisin. Lääkärini mielestä se ei kuitenkaan ole tarpeellista ja tässä kohtaa en sitä ole vielä omakustanteisesti voinut tehdä. Minusta kyllä otettiin verikoe, josta näkee onko elimistö herkistynyt ruoka-aineille. Eli mitäköhän hyötyä siitä on? Jos vastaus on ei, niin eihän mun nokkosrokko mihinkään bentsoehapon kohdalla katoa ja lima kurkusta gluteiinin yhteydessä. Ja jos vastaus on taas positiivinen, niin sitten lääkäritkin virallisesti tietävät sen mitä minäkin. Oma lääkärini oli sitä mieltä, ettei mun allergioilla ole mitään vaikutusta MS-tautiin.  Surullinen Mun mielestä se vaikuttaa paljonkin, jos ei suorassa suhteessa(vaikka sekin näyttäisi näiden dietien mukaan olevan) niin välillisesti kokonaisvaltaisen hyvinvoinninkautta ainakin.

Itselläni on ollut lapsena maitoallergia (en erehdy nyt puhumaan laktoosi-intoleranssista väärällä nimityksellä) ja siitä olen päässyt yli. Myöskään nykyinen gluteiiniallergia ei ole keliakiaa (se on todettu verikokeesta pariin kertaan, vaan kyse on allergiasta, joka on täysin eri asia ja eri mekanismin aiheuttama. Lisäksi on siis muitakin eri tavalla vaikuttavia yliherkkyyksiä/allergioita.

Allergiatestien luotettavuudesta itselläni ei ole mitään tietoa. Sen olen omalla kohdallani huomannut, että tietyissä rajoissa olen saanut itseäni siedättymään tietyille aineille, eli kun olen niitä välttänyt kokonaan ja nykyään saan pieniä määriä harvoin, on reagointini lievempää kuin ennen, elimistön ollessa ärtyneempi. (Eli sama annos sai voimakkaamman reaktion aikaan)
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

muju62
God Member
Poissa

Parlamentaristi
Satakunta
Vastaus #16 - 03.08.2011 - 16:42:01

En "hyökännyt" ketään/mitään vastaan, mua vaan kyrsi ko allergiat vedetään joka asiaan mukaan Kieli
Maailma on pullollaan allergisia ihmisiä ilman ms-tautia.

Tiedän maitoallergian ja laktoosi-intoleranssin eron, pakko tai muuten en voisi olla töissä keittiössä. Laktihommelista voi siedättää itsensä "normaaliksi", samoin kuin esim. koira-allergiasta. Eihän todella pahasti allergisia pysty siedättämään, koska silloin heidän hengellään leikitään.
Juu, ja anteeksi jos olin hyökkäävä. Kotona muksut sanoo, et äiti paasaa asiasta ko oikein innostun sanomaan jostain nk. painavan sanan Silmänisku
Jatkan allergia-asiosta työpaikalla....
Siirry sivun alkuun

R 29.8

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #17 - 03.08.2011 - 17:46:28

Minua kiinnostaisi tietää, millaisella testillä naisen allergiat testattiin ja miten luotettavina testejä voidaan pitää. Lisäksi kiinnostaisi se, mille juuri tuo nainen on allerginen. Jos hänen listalta sattumalta löytyisi esim palkokasvit tms...

Olen osaksi Mujun kanssa samaa mieltä. Allergiat ovat osaksi pelkkä vitsi. Niistä voi ainakin perusterve ja vähän sairaampikin päästä siedättymällä. Itse siedätin itseni koiralle ja samalla meni kissa-allergia. En tiedä, miten onnistuisin ruokien kanssa.

ms+pot kirjoitti on 03.08.2011 - 06:54:41:
Tässä mielestäni kyse vain hieman järkevämmin toteutetusta best bet dieetistä eli BBD jota moni täälläkin seurailee. Siinä BBD:ssä vaan jätetään varmuuden vuoksi mahdollisesti allergisoivia aineita pois iso liuta. Ja moni on ruvennut voimaan paremmin. Ruoka-aineiden osalta arvauksiin perustuvaa BBD:tä ei ole kovinkaan paljoa arvosteltu täällä, admin ja minä taisimme hieman omia epäilyksiä sinne kirjata.

Fiksumpaahan se olisi, jos etsittäisiin ne allergiat ja ruoka-aineyliherkkyydet eikä luoteta vain "Best Bet":iin. Tällöin kyseessä ei olisi "Best Bet Diet" vaan "Best Diet", no betting? Typerää on jos allergiatestit ovat noin "epätarkkoja", olen brick?-testeissä itsekin käynyt, ehkä ne on jenkkilässä parempia tai rahalla saa ja hevosella pääsee.

Ravinnolla on varmasti merkitys ainakin vaikeimmissa MS-taudin muodoissa (progressiivinen), viittaan Terry Wahlsiin: http://mspotilas.wordpress.com/2011/07/27/ruoka-laakkeena-terry-wahls/.

BBD:tä ei syyttä hypetetä, koska se toimii. Mutta tein itsekin sen suuren virheen aloittaessani, että jätin kaikki kerralla pois enkä näinollen tiedä, mikä mulle on pahin: maitoproteiini, palkokasvien lektiinit vai viljat. Lisäksi en ole koskaan teettänyt ruoka-aineallergiatestiä, joten en ole puhdasoppinen BBD.

Olen samaa mieltä siitä, että BBD on osaksi vain arvausta. Mutta jos ei ole parempaa tarjolla, se kelvatkoon ruokavalioksi. Se teki mulla aivan merkittäviä muutoksia sekä henkiseen että fyysiseen vointiin muutamassa kuukaudessa. Nyt, kun olen siitä lipsunut, en enää tiedä, mikä lipsumisen on aiheuttanut sen, ettei se enää toimi yhtä hyvin.

Lainaus:
BBD --> ruoka-allergiat, immuunipuolustuksen "rauhoittaminen", molecular mimicry

SWANK --> Swank pyrki kehittämään ruokavalion mikä parantaa verenvirtausta aivoissa (jotakin tuttua Hymiö )

WAHLS --> aivot jäävät vähälle hapelle / ravinteille, mikä heijastuu mitokondrioiden toimintaan. Dieetti pyrkii parantamaan mitokondrioiden toimintaa.

BBD:n avainsana on nimenomaan tuo molecular mimicry. Mä kemistinä hurahdin ehkä juuri siksi tähän. Mutten ole missään saanut selkoa siitä, jos jonkin kehossa lektiinien kohdalla tapahtuu mimicryä, niin voiko sama ihminen olla silti suojattu maitoproteiinilta. En siis tiedä, tapahtuuko molecular mimicry aina noille kaikille aineille vai vain jollekin. (Sori kun käytän enkunkielistä termiä, mutten ikinä keksi sitä suomeksi, matkiminen ehkä?)

Kun aloitin BBD:N löysin jonkin ajan kuluttua Wahlsin tarinan ja sitten hurahdin siihen. Noissa kaikissa on oma peränsä aivan varmasti tämän sairauden oireiden helpottamiseen, mutta se MS+POTn mainitsema Best Diet on vielä hakusessa.

Vielä kysymys, jos joku jaksoi lukea loppuun asti: millaista testiä suosittelisitte, jos joku mäsä esim minä haluaisin joskus testauttaa ruoka-aineallergiani? Ikinä niitä ei ole testattu.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

Agazere
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #18 - 03.08.2011 - 18:00:53

Mistä tulikin mieleen, että eikös allerginen reaktio oo periaattees mekaaniselta toiminnaltaan aika lähellä MS-tautia.
Siinä kun elimistö jostain syystä päättää, että joku aine on vaarallinen, vaikka se todellisuudessa ei oliskaan, kuten siis vaikka kala tai maito. Kehon puolustus aktivoituu ja alkaa hyökätä sitä "vaarallista" ainetta vastaan. Näinhän se MS-taudissakin menee, paitsi että väärin tulkittuna kohteena on kehon omien hermosolujen myeliini.

Tuota ajatusta seurasi ajatusten ketju, mikä on johtanut mut lukemaan tuolta tutkimus-osiosta lisää veriaivoesteestä. Ja pohtimaan samalla koko lapsuutta, ja itseasiassa aikaa jo ennen syntymää, teemalla "mitä meni pieleen ja milloin". Jossain vaiheessahan mun keho kuitenkin päätti olla toimimatta kuten sen pitää, ja mä haluan tietää että milloin ja miksi.  Epävarma Vaikka kukapa meistä ei haluaisi. Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun

05/2010: G37.9
05/2011: G35, RRMS

Ammatillisessa uudelleenkoulutuksessa kevyemmälle alalle.
Lääkkeet: abcr kokeiltu. Käytössä Bediol-lääkekannabis ja D-vit 200ug/vrk.
IP on kirjattu

erekki
Ex-jäsen

Vastaus #19 - 03.08.2011 - 18:06:03

Milena kirjoitti on 03.08.2011 - 17:46:28:
BBD:n avainsana on nimenomaan tuo molecular mimicry. .

Tässä direct-ms:n lyhyessä videossa selitetään tuota molecular mimicry:ä:

Jos elämässä on tylsä hetki tai luppoaikaa noin tunti.. niin se voi käyttää tähän dia-paketti luentoon: Nutritional strategies in Multiple Sclerosis
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 03.08.2011 - 19:12:32 Kirjoittaja Ei tiedossa »  

IP on kirjattu

Merja69
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #20 - 03.08.2011 - 19:32:17

Olipa mielenkiintoista. Mitä Wahlsin ruokavalioon kuuluu?

Tyttö oli pienenä - muutama vuosi sitten - kovin allerginen ja kävi aikas hyvän allergialääkärin luona. Hänen mielestään ainoastaan ruoka-ainealtistus kertoo varmasti, mille on allerginen. Hän kertoi, että sama ihminen voi yhdellä hetkellä olla allerginen ja toisella ei. Eli on ilmeisen vaikeaa todentaa millään testillä rüoka-aineallergia?!

BBD kiinnosti, kun tyttö oli allerginen just maidolle ja viljoille, paitsi kauralle. Keneltä tämmöinen allergisuus on peritty, multako? Oli muuten maissillekin...

Jotain yliherkkyyttä mulla on ollut herneitä kohtaan, niitä ei ole koskaan voinut syödä hirveesti. Toinen lääkäri kerran kehotti taas kokeilemaan olla syömättä sokeria ja hiivaa...

Siinähän ne BBD - vältettävät ruoka-aineet onkin melkein koossa (paitsi lihat vielä).

Mitkä kasvikset ovat 'nitr.-kasviksia'?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

muju62
God Member
Poissa

Parlamentaristi
Satakunta
Vastaus #21 - 03.08.2011 - 19:34:34

Halvin keino on varmaan tsekata terkkarissa verikokeella allergiat.
Sit on allergologeja, jotka laittavat lähetettä johonkin suuntaan. En tiedä vieläkö toimii sellanen taho, kun Hyksin iho-ja allergiasairaala? Jokunen vuosi sitten siellä laajat testit maksoivat noin 50€, ja ruoka-ainesvalikoima oli todella laaja.
(että ei kai muuallakaan kovasti kalliimpaa ole?)

Allergia- ja astmaliiton sivuilla on kans jotain tietoa.
Muuta en nyt kekkaa näin äkkiseltään Täh
Siirry sivun alkuun

R 29.8

IP on kirjattu

erekki
Ex-jäsen

Vastaus #22 - 03.08.2011 - 22:07:14

Merja69 kirjoitti on 03.08.2011 - 19:32:17:
Olipa mielenkiintoista. Mitä Wahlsin ruokavalioon kuuluu?

Etsin Wahls:n kirjaa kirjojeni joukosta.. ja sitten muistinkin että lainasin sen kesälle eräälle mäsälle. Wahls:n dieetissä painopiste on tuoreissa vihanneksissa, paljon vihreitä + värikkäitä vihanneksia: kaali, lehtikaali, parsakaali, palkokasvit, värikkäät vihannekset (porkkana, paprika, punajuuri...) ja myös liha/kala. Wahls puhuu "vihannes kupeista, päivässä n. 9"

thisisms:ltä lainaus: "she recommends 9 cups fruits vegtables /day- 3 cruciferous, 3 sulfur rich, 3 brightly colored (red, orange blue)not including starchy vegtables. No gluten, no dairy-she eats a modified paleo diet. LotsLots and lots of greens , kale, etc. some organ meat, 2-4 oz meat/day (organic. lean, grass fed , wild)"

Aika hyvän käsityksen saa wahls foundation:n kuvista: wahls diet kuvia

Nitraattia on paljon mm. vihreissä vihanneksissa, retiisi, porkkana, punajuuri (mikä taita olla ykkönen)..

Tehtiin tänään mehustimella porkkana-punajuuri-omena mehu, mikä oli hyvän makuista. Marja veti ääntä kohti reilu puoli tuntia ennen spinning-tuntia ja tullessaan totesi että tuntui jaksavan rääkin paremmin.. punajuurimehun tiimoilta onkin ollut kovasti tekstiä, plasebo-kontrolloidussa asetelmassa punajuurimehu paransi urheilijoiden suoritusta huimasti. Tutkijat päättelivät tämän johtuvat sen nitraateista, mitkä vaikuttavat suonistoon virtausta lisäten. Not bääd Hymiö Tietenkin vihannesmehu valmistaja hyödyntää mainostuksessaan tehtyjä tutkimuksia: nitrate rich vegetables
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #23 - 04.08.2011 - 17:40:37

Merja69 kirjoitti on 03.08.2011 - 19:32:17:
BBD kiinnosti, kun tyttö oli allerginen just maidolle ja viljoille, paitsi kauralle.

Mitkä kasvikset ovat 'nitr.-kasviksia'?

Kaurassahan ei ole gluteenia. Voisiko siinä olla ratkaisu?

Erekki jo luettteli niin nitr.kasviksia, mutta menikä se niin, että ne siis on terveellisiä eikä päinvastoin? Kuka nyt porkkanaa pitäisi epäterveellisenä.

Pitänee joskus kysyä ruoka-aineallergiatestiä terkkarilta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

erekki
Ex-jäsen

Vastaus #24 - 04.08.2011 - 18:06:40

Edelleen nitraattipitoisten kasvisten tiimoilta artikkeli: Nitrates in vegetables and fruit make our muscles more efficient

Eli artikkelissa kerrotaan että tutkijoiden mukaan vihreälehtisten/ nitraattipitoisten vihanneksien myötä lihaksisto toimii entistä tehokkaammin, koska solujen mitokondriot toimivat aiempaa tehokkaammin. Ihmisessä on eniten mitokondrioita mm. aivoissa ja sydänlihaksessa..

Researchers have found that nitrates within these foods can make our muscles more efficient. And that is very good for exercise.
What the researchers found was that, after taking a small dose of “inorganic nitrate” for three days, healthy people use less oxygen while riding an exercise bike. The reason for this improved performance is the increased efficiency of the mitochondria that power our cells.

...
The recommendation is not to start taking inorganic nitrate supplements. Instead, they say that the results help explain the health benefits of fruits and vegetables — and leafy green vegetables in particular.
...
Until recently, nitrate wasn’t thought to have any nutritional value. And it’s even been thought toxic by some. But the researchers have shown that dietary nitrate feeds into a pathway that produces nitric oxide. Nitric oxide has been known for two decades as an important molecule in our bodies. It, for instance, helps lower blood pressure
...
The new study is about a new benefit that stems from the presence of nitrate. Eating more produce makes your cells more efficient in burning energy. The “mitochondria” in our cells aren’t normally totally efficient. But a plate of leafy greens might make it all the more efficient.

Myös sciencedaily uutisoi: Want More Efficient Muscles? Eat Your Spinach

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Tempsu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Sukupuoli: male
Vastaus #25 - 05.08.2011 - 04:44:15

Lainaus:

Kippari-Kallehan on tiennyt tämän jo 80 vuotta... Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

erekki
Ex-jäsen

Vastaus #26 - 05.08.2011 - 10:59:03

..ja edelleen, aivan loistava sivu: Do Veggies Improve Endurance?

Tämä ravitsemus sivu kertoo vihannes-nitraattien vaikutuksista solujen mitokondrioiden toimintaan ja siten parempaan solujen / elimien toimintaan. Sivulla käydään läpi erästä tutkimusasetelmaa missä vertailtiin nitraattien efektejä urheilusuoritukseen suhteessa plaseboryhmään, verestä mitattiin nitraattitasoja ja mitokondrioiden toimintaakin tutkittiin, kuinka tehokkaasti ne tuottivat ATP:ta eli solujen polttoainetta ja paljonko ne käyttivät happea. Nitraatti-ryhmässä mitokondrioiden toiminta tehostui --> tuottivat enemmän ATP:ta ja käyttivät vähemmän happea --> liikuntasuoritus parantui. Aika huikea juttu!

Sivulta lainattu nitraattipitoiset vihannekset taulukko:

...

Mitokondrio, eli solun voimalaitos (alunperin bakteeri, joka evoluution myötä oppinut elämään sympioosissa soluissa):

...

Supplementing with nitrate for three days, using levels that you can get with eating 200-300 g spinach made male cyclists use less oxygen to do more work.
...
This improvement came mostly from improving the efficiency of individual mitochondria
...
There may be other relevant factors involved. For instance, when we eat food-based nitrate, bacteria in the mouth and gut reduce nitrate to nitrite, which is then converted into nitric oxide (NO). NO signals smooth muscle to relax, which increases vasodilation (opening of blood vessels) and thus improves blood flow

Aihe on sen verran kiintoisa, että ansaitsee kohta oman threadin..
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 05.08.2011 - 13:00:18 Kirjoittaja Ei tiedossa »  

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Vastaus #27 - 05.08.2011 - 21:52:58

varmaan oliskin ihan oma lukunsa, ja tutkimusaineistoakin saattaa jo olla, jos vain joku jaksaa etsiä  Hymiö

mitokondrioiden toiminnan ja adenotrifosfaatin tuotannon parantamisella voisi hyvinkin olla jarruttavaa vaikutusta rappeutumissairauksien etenemiseen siinä missä nykylääkityksillä.
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

Hanna
God Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Tampere
Vastaus #28 - 06.08.2011 - 13:01:54

Kyllä mää voin paremmin, kun en syö mitään mahdollisesti allergisoivaa.

Testejä ole koskaan tehty, mutta mihin niitä tarvitsee? Kyllä kroppa tiätää! Hymiö

Siirry sivun alkuun

RR dg. 12/99,04/00 Lääkityksenä mennyt 05/00- -04 Betafeon, Rebiff44, Copaxone, Rebiff22, Rebiff 44; 09/04 MitoksantroniX2; 03/08 TysabriX1. Ei tiedossa tulevaa lääkitystä...

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #29 - 08.08.2011 - 13:24:46

Hanna kirjoitti on 06.08.2011 - 13:01:54:
Kyllä mää voin paremmin, kun en syö mitään mahdollisesti allergisoivaa.

Testejä ole koskaan tehty, mutta mihin niitä tarvitsee? Kyllä kroppa tiätää! Hymiö

Olen mietiskellyt samaa. Miksei muka keho sitten kerro, jos on jollekin allerginen. Niin kuin jos se nainen kävi testeissä ja sitten poisti testitulokset ruokavaliostaan niin eikö h än muka tuntenut aiemmin mitään oireita. Vai voiko olla niin, että esim. meillä mäsillä on oireita vaan koko ajan tasaisesti, eikä havaitse, että todellisuudessa aiheutuukin joistain ruoka-aineista. Äh, mä jaksa nyt niitä testauttaa. Haluaisin kyllä.

Vaikka huomasinhan mä itsekin BBD:n aloitettuani, että jotakin parempaa kehossa alkoi tapahtua, mut en mä osaa niitä ruoka-aineita allergeeneiksi itselleni lukea eikä dieettikään niitä kutsu allergisoiviksi ruoka-aineiksi.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta