Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tervetuloa Parlamenttiin, MS-keskustelupalstalle. Terveisin Aapo Halko
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta
Ruoka-allergioiden eliminointi poisti MS-oireet (Luettu 32284 kertaa)
ms+pot
Ex-jäsen

Ruoka-allergioiden eliminointi poisti MS-oireet
02.08.2011 - 08:00:05

Ei minulla, mutta tekisi kyllä mieli kokeilla. Teksti blogistani:

Ruoka-allergioiden eliminointi poisti MS-oireet

36-vuotiaan Kristin Gablen kuusi vuotta käyttämä MS-lääkitys ei enää toiminut, solusalpaajahoidot veivät huonoon kuntoon, ja hän päätti tehdä asian eteen jotain aivan toisenlaista. Elokuussa 2010 hän teetti ruoka-aineallergiatestit, joista löytyi useita yliherkkyyksiä, mm. sellerille ja mintulle. Eliminoituaan allergisoivat ruoka-aineet, MS-oireet olivat kadonneet. Marraskuussa 2010 otettiin MRI-kuva, joka näytti hyvältä. Joulukuussa 2010 Kristin Gable perusti FFARMS:in. FFARMS tulee sanoista Foundation for Food Allergy Research for Multiple Sclerosis, ja se on voittoa tavoittelematon yhteenliittymä tarkoituksena auttaa muita MS-potilaita saavuttamaan onnistuneita oireiden parantumisia mm. rahoittamalla allergiatestejä.

Lue koko juttu: Allergies and MS: food for thought
FFARMS:in kotisivut: www.ffarms.org

Pistää kyllä miettimään. Yksilöllisesti sopiva ruoka on varmasti avainasemassa, jos tämän sairauden kanssa haluaa voida säällisesti.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

erekki
Ex-jäsen

Re: Ruoka-allergioiden eliminointi poisti MS-oireet
Vastaus #1 - 02.08.2011 - 08:33:48

Kiinnostava uutisointi ja pistää todellakin pohtimaan ruoka-allergioita. Best-bet-diet:ssä ruoka-allergiat ovat keskiössä ja sellaisia ruokia tulisi välttää mitkä ELISA testissä näkyvät allergiaa aiheuttavina. Tämäkin pitäisi tutkia vaikkapa pienellellä otannalla että tulisi suuntaviivoja - tai ihan hyvä ajatus käyttää itseään tutkimuslabrana ja katsoa mitä tapahtuu. Ravitsemukseen liittyviä tutkimuksia MS:ssä ei ole juurikaan käynnissä (tietääkseni..), paitsi Terry Wahls:lla, joka vastaili viestiini että...  ei voi vielä kertoa, eli odotellaan julkaisua.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Näpertelijä
Junior Member
**
Poissa

Parlamentaristi
Ylöjärvi
Sukupuoli: female
Vastaus #2 - 02.08.2011 - 10:34:40

Mä olen lapsesta asti oppinut kuuntelemaan kehoani sen suhteen mitä voin syödä ja mitä en. Usein sitä kyllä lipsuu ihan mielitekojen vuoksi...
Itselläni on lisäaineallergioista ainakin bentsoehappo-allergia. Lisäksi taitaa olla muitakin, mutta niitä en ole vielä pystynyt kartoittamaan. Tuota bentsoee, kun tungetaan lähes joka paikkaan, niin on jäänyt lisäainekuorma todella pieneksi.
Keväällä huomasin lisäksi olevani gluteiinille allerginen, joten kaikki viljat jäivät pois. Joskus harvoin tulee niitä syötyä, niin heti huomaa limakalvojen turpoavan, ja kurkkuun tulee sitkeä lima. Miltäköhän mahtaa suolisto silloin näyttääkkään?  Pelästynyt

Lisäksi on vielä liuta aineita joita epäilen. Pitäisi teettää joku kunnon allergiatesti, kun julkisella puolella oltiin vähän sitä mieltä, ettei niitä kalliita testejä mulle tekemään aleta, kun hyvin olen jo nyt itse löytänyt aiheuttajia. Se poissulkemisdieetti suolisto-oireisessa allergiassa on vaan aika paljon työläämpää kuin esim. iho-oireisessa. Aikuinen ehtis mennä jo aika huonoon kuntoon, jos lähtee pelkällä riisillä elämään ensin pari viikkoa ja sen jälkeen lisää ruoka-aineen kerrallaan viikoksi. Ja sit, jos oirehtii, niin taas viikoksi paluu muutamaan ruoka-aineeseen ja jokin uusi ruoka vasta sen jälkeen. Vakavissaan oli lääkäri kuitenkin sitä mieltä, että siihen mun pitäis lähteä. Taitais tosissaan iskeä se riisitauti. Kieli Ja en mä siis ole varma edes riisin sopivuudesta...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Jerry
Ex-jäsen

Vastaus #3 - 02.08.2011 - 19:52:33

Mulla ei ole oikeastaan kevätkauden siitepölyherkkyyden lisäksi muita allergioita, mutta siitä huolimatta MS. Suokaa anteeksi mutta nuo ulkomaiden sensaatioparantujat ovat aika usein "haalineet" kasaan koko täyskädellisen erilaisia sairauksia ja sitten poks ja pam parantuvat niistä kaikista jollain konstilla jota kukaan ei ole aiemmin keksinyt. Olen pirun skeptinen nyt tässä. Hyvää ruokaa en sentään tyrmää saatikka sitä että siitä voisi tulla hyvää oloa ja terveyttä, päinvastoin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

erekki
Ex-jäsen

Vastaus #4 - 02.08.2011 - 21:13:14

No joo.. kyllä tässä on terve skeptisyys paikallaan - kyllähän tuo olisi kliinisen tutkimuksen paikka ja sitten voisi sanoa että miten MS-diagnosoidut hyötytvät / eivät-hyödy allergisten ruokien välttämämisestä. Se tuskin korjaa hidastunutta verenvirtausta keskushermostossa.. mutta kasvispainotteinen ruokavalio näytöstää lisäävän verenvirtausta.. niin kuin liikuntakin. Kaikki on kotiinpäin, sanotaan Hymiö  

ps. pumpsahti tästä allergia jutusta mieleen uutinen useamman vuoden takaa.. jollon brittilääkäri paransi (siis jutun mukaan) muutamalta ihmiseltä MS-taudin jytkyillä B12 pistoksilla.. eli ko. ihmisillä ei ollut MS, vaan B12-vajaus.. mikä muistuttaa mäsää.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

muju62
God Member
Poissa

Parlamentaristi
Satakunta
Vastaus #5 - 02.08.2011 - 22:08:12

Hei haloo!
Olen ammatikseni tekemisissä ruoka-aineallergioiden kanssa ja ääähhh, en keksi enää muuta sanottavaa. Osa niistä on ihan ok, mutta isoin osa on jotain muuta.
Mulla on mm. asiakas jolla allergiatestien mukaan EI OLE sitrusallergiaa. Kuitenkin hän menee anaf.shokkiin(en muista miten kirjoitetaan, muistan miten pistetään) jos saa jotain, missä on sitrusta.
Mulla on myöskin asiakas joka EI OLE testien mukaan allerginen kalalle, mutta siinä vaiheessa kun isken pojalle piikin jalkaan, niin silloin olen tilannut jo medihelin.

Ja sitten on PAAAALJOOOON niitä, jotka ovat allergisia ihan mille vaan. Testien mukaan. Ja niitä testejä tsekataan ihan ko se olisi joku raamattu tai romaani, höh.
Munkin muksu oli laktoosi-intolerantikko, siedätin hänet siitä "ulos".

Allergia-ja astmaliiton "pääjehun" mukaan ison osa allergioista on jotain muuta. Osa on tietysti todellista. Ja on yksi iso ryhmä, mistä ei näemmä puhuta. Hajuvedet/partavedet/pakokaasut jne.

No jopas tuli juttua, mutta olen työskennellyt yli 30 vuotta ruoan parissa ja mm. erikoisruokavalioiden. Pääasiassa keliakian ja laktoosi-intoleranssin. Mulla ei ole tuekseni hienoja tutkimusraportteja jostain jenkeistä, mulla on vaan ihan kokemusta elävästä elämästä. Myös jenkkilästä.
Siirry sivun alkuun

R 29.8

IP on kirjattu

muju62
God Member
Poissa

Parlamentaristi
Satakunta
Vastaus #6 - 02.08.2011 - 22:23:35

PS. Keliakia on myös helppo todeta verikokeella, samoin kuin ruoka-aineallergiat. Tosin ne eivät ole 100% luotettavia.
Siirry sivun alkuun

R 29.8

IP on kirjattu

erekki
Ex-jäsen

Vastaus #7 - 02.08.2011 - 22:30:57

Tässä puhutaan paljolti siitä että toimiiko ruoka-allergia MS-hoitona.. niin kuin tuossa MS-POT:n linkissä oli.. eli tarkoititko muju62 että olet nähnyt elävässä elämässä vastaavaa? siis puhuitko allergioista yleisellä tasolla?

ps. alkaa olemaan vissii väsy, ku pittää lukea kahteen kertaan Hymiö ymmärsin nyt paremmin tuon Mujun tekstin..
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

muju62
God Member
Poissa

Parlamentaristi
Satakunta
Vastaus #8 - 02.08.2011 - 22:48:21

Kiva, että edes joku ymmärsi Virnistys  (mul o puhepohjana "raumangiäl")
Pelkäsin et siitä tulee kauheen kiukkunen ryöppy mun niskaani...
Itsekin syön omalle kropalleni sopivia juttuja ja se on ihan ok, mut et sit niitä ruvetaan liittämään mäsään, ei kiva.
Mulle esim. sopii VHH-ruokavalio, mutta ei se ole mikään ruoka-aineallergiajuttu tai sen merkitys mun ms-tautiini. Niin, paitsi et mun itteni on mukavampi olla eikä ole ilmavaivoja tai maha turpoa tms. Pelästynyt
Siirry sivun alkuun

R 29.8

IP on kirjattu

Iitaliina.
God Member
Poissa

~ PPMS ~

Vastaus #9 - 02.08.2011 - 23:01:39

Muju62: Tarjoitatko maitoproteiinia/proteiineja? Käsittääkseni laktoosiin ei voida siedättää, koska syy laktoosi-intoleranssiin on geeneissä.

Tosi on, että testit eivät näytä totuutta. Koettu on. On vain kokeiltava.
Siirry sivun alkuun

Ihmiset unohtavat mitä olet tehnyt.
Ihmiset unohtavat mitä olet sanonut.
Mutta he eivät unohda niitä tunteita,
joita olet heissä herättänyt.

IP on kirjattu

ms+pot
Ex-jäsen

Vastaus #10 - 03.08.2011 - 06:54:41

Tässä mielestäni kyse vain hieman järkevämmin toteutetusta best bet dieetistä eli BBD jota moni täälläkin seurailee. Siinä BBD:ssä vaan jätetään varmuuden vuoksi mahdollisesti allergisoivia aineita pois iso liuta. Ja moni on ruvennut voimaan paremmin. Ruoka-aineiden osalta arvauksiin perustuvaa BBD:tä ei ole kovinkaan paljoa arvosteltu täällä, admin ja minä taisimme hieman omia epäilyksiä sinne kirjata.

Fiksumpaahan se olisi, jos etsittäisiin ne allergiat ja ruoka-aineyliherkkyydet eikä luoteta vain "Best Bet":iin. Tällöin kyseessä ei olisi "Best Bet Diet" vaan "Best Diet", no betting? Typerää on jos allergiatestit ovat noin "epätarkkoja", olen brick?-testeissä itsekin käynyt, ehkä ne on jenkkilässä parempia tai rahalla saa ja hevosella pääsee.

Ravinnolla on varmasti merkitys ainakin vaikeimmissa MS-taudin muodoissa (progressiivinen), viittaan Terry Wahlsiin: http://mspotilas.wordpress.com/2011/07/27/ruoka-laakkeena-terry-wahls/

Kliinisten tutkimusten paikka olisi ravinnon vaikutusten osalta, ccsvi:n osalta, monien halpojen vanhojen lääkkeiden osalta, jotka eivät ole lääkeyhtiöille kannattavia. Sitä ennen voi tehdä niitä omia parhaita arvauksia, tai jotain muuta.

MS-tautiakin on kovin erilaisia muotoja. Joku on muutaman oirejakson jälkeen benign loppuun asti. Monilla on aaltomaisuutta, ja sekin vaihtelee henkilöltä toiselle. Sitten on hitaasti progressiiviset muodot ja sitten ne agressiivisemmat, jollainen vei oman elämäni 5 vuodessa. Ja kaikenlaista noiden väliltä. Jotenkin tämä meinaa aina joiltain lukujoilta unohtua, kun luetaan "mitä hulluimpia" yrityksiä parantaa sitä oloa.

Tämä ei ollut mielestäni yhtään hullumpi yritys, kun ajattelee sitä hypeä, mikä pyorii BBD:n ympärillä. Yrityksen lisäksi tulokset olivat hyvät.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

erekki
Ex-jäsen

Vastaus #11 - 03.08.2011 - 07:47:11

ms+pot kirjoitti on 03.08.2011 - 06:54:41:
Tässä mielestäni kyse vain hieman järkevämmin toteutetusta best bet dieetistä eli BBD jota moni täälläkin seurailee. Siinä BBD:ssä vaan jätetään varmuuden vuoksi mahdollisesti allergisoivia aineita pois iso liuta. Ja moni on ruvennut voimaan paremmin.

BBD:ssä pikemminkin pyritään jättämään allergisoivat aineet mahdollisimman tarkasti ja siihen kuuluu osana myös labrassa tehtävät ruoka-aine allergia testaukset: Multiple Sclerosis - Best Bet Treatment.

"There are various methods used to test for food hypersensitivities (Bateson-Koch, 1994) and each has advantages and disadvantages. The three most reliable methods, which are scientifically based, are described and evaluated below.."

Se on totta, että bbd:ä (tai Swank tai Terry Wahls) dieettiä noudattaneet ovat kokeneet saavansa hyötyä ravitsemuksesta, eli anekdoottista kerrontaa on paljon. Näillä dieeteillä on paljon yhteisiä piirteitä, ehkä suurin yhteinen nimittäjä on ruokavalion painottuminen kasviksiin. Hypoteettiset painotukset vaihtelevat:

BBD --> ruoka-allergiat, immuunipuolustuksen "rauhoittaminen", molecular mimicry

SWANK --> Swank pyrki kehittämään ruokavalion mikä parantaa verenvirtausta aivoissa (jotakin tuttua Hymiö )

WAHLS --> aivot jäävät vähälle hapelle / ravinteille, mikä heijastuu mitokondrioiden toimintaan. Dieetti pyrkii parantamaan mitokondrioiden toimintaa.

Itselläni kiinnostus on pikkuhiljaa kääntynyt enemmän Wahls:n suuntaan. Olen jopa "keskustellut" hänen kanssaan sähköpostitse aiheesta ja hän oli myös pohdiskellut kohtuu tuoreita uutisointeja nitraattipitoisten kasviksien verenvirtausta edistävistä vaikutuksista, sekä endoteeliin vaikuttavista mekanismeista.

Loppupeleissä tieteelliset tutkimukset ovat ne, missä laajemmin osoitetaan mahdollisia hyötyjä laajalla otannalla ja mekanismejakin. On erittäin suuri harmi että ravitsemus & MS on jäänyt aika pieneen "tutkimukselliseen koloon". Terry Wahls tiedenaisena on käynnistellyt tutkimuksia huomattuaan oman radikaalin tilannemuutoksen. Häneltä on tulossa tutkimus, mitä hän hitusen valotti.. mutta totesi että ei voi vielä kertoilla asioita tutkimuksen tiimoilta vapaasti.. odotamme siis julkaisua.

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

ms+pot
Ex-jäsen

Vastaus #12 - 03.08.2011 - 07:58:30

Lainaus:
ms+pot kirjoitti on 03.08.2011 - 06:54:41:
Tässä mielestäni kyse vain hieman järkevämmin toteutetusta best bet dieetistä eli BBD jota moni täälläkin seurailee. Siinä BBD:ssä vaan jätetään varmuuden vuoksi mahdollisesti allergisoivia aineita pois iso liuta. Ja moni on ruvennut voimaan paremmin.

BBD:ssä pikemminkin pyritään jättämään allergisoivat aineet mahdollisimman tarkasti ja siihen kuuluu osana myös labrassa tehtävät ruoka-aine allergia testaukset: Multiple Sclerosis - Best Bet Treatment.  Se on totta, että bbd:ä (tai Swank tai Terry Wahls) dieettiä noudattaneet ovat kokeneet saavansa hyötyä ravitsemuksesta, eli anekdoottista kerrontaa on paljon. Näillä dieeteillä on paljon yhteisiä piirteitä, ehkä suurin yhteinen nimittäjä on ruokavalion painottuminen kasviksiin. Hypoteettiset painotukset vaihtelevat:

BBD --> ruoka-allergiat, immuunipuolustuksen "rauhoittaminen", molecular mimicry

SWANK --> Swank pyrki kehittämään ruokavalion mikä parantaa verenvirtausta aivoissa (jotakin tuttua Hymiö )

WAHLS --> aivot jäävät vähälle hapelle / ravinteille, mikä heijastuu mitokondrioiden toimintaan. Dieetti pyrkii parantamaan mitokondrioiden toimintaa.

Itselläni kiinnostus on pikkuhiljaa kääntynyt enemmän Wahls:n suuntaan. Olen jopa "keskustellut" hänen kanssaan sähköpostitse aiheesta ja hän oli myös pohdiskellut kohtuu tuoreita uutisointeja nitraattipitoisten kasviksien verenvirtausta edistävistä vaikutuksista, sekä endoteeliin vaikuttavista mekanismeista.

Loppupeleissä tieteelliset tutkimukset ovat ne, missä laajemmin osoitetaan mahdollisia hyötyjä laajalla otannalla ja mekanismejakin. On erittäin suuri harmi että ravitsemus & MS on jäänyt aika pieneen "tutkimukselliseen koloon". Terry Wahls tiedenaisena on käynnistellyt tutkimuksia huomattuaan oman radikaalin tilannemuutoksen. Häneltä on tulossa tutkimus, mitä hän hitusen valotti.. mutta totesi että ei voi vielä kertoilla asioita tutkimuksen tiimoilta vapaasti.. odotamme siis julkaisua.

En tiennytkään että BBD:hen kuuluu allergiatestaukset, ehkä moni syö sitä (tai sinnepäin) ilman. Sittenhän ei olla enää kaukana artikkelin naisen voinnin paranemisesta.

Olen samoilla linjoilla kuin erekki, että nuo Wahlsin ravintojutut vaikuttavat järkevimmiltä (noista kolmesta/ehkä kaikista mitä on). Odotan kyllä todella mielenkiinnolla, kun sieltä suunnalta uutta tietoa tulee.

On kuitenkin mielestäni selvä, että sellaisten ruokien syöminen, joille henkilö on allerginen, myös pahentaa MS:n oireita allergisen oireen tullessa. Vastaavaan tapaan kuin flunssan sairastaminen tekee. Immuunijärjestelmä innostuu ja napsii samalla vähän myeliiniäkin. Joten on ne yliherkkyydetkin karsittava minun mielestäni. Kuten joku jo aiemmin ketjussa sanoi, voi myös kuunnella kroppaansa ja sillä perusteella miettiä mikä sopii ja mikä ei, mutta näin ei aina tai jokainen pääse tarkkaan tulokseen.

Itse en usko että minulla on mitään ruoka-aineallergioita, ei edes laktoosi-intoleranssia. (Silti en maitotuotteita enkä muitakaan maaeläinkunnan tuotteita käytä).
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #13 - 03.08.2011 - 08:09:35

Minullakaan ei ole ruoka-aineallergioita, mutta laktoosi-intoleranssi kylläkin.

- Minulla on vain nikkeliallergia.Hymiö
Siirry sivun alkuun

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö

IP on kirjattu

erekki
Ex-jäsen

Vastaus #14 - 03.08.2011 - 09:26:42

ms+pot kirjoitti on 03.08.2011 - 07:58:30:
[quote author=3423343A3A38510 link=1312261205/11#11 date=1312346831]
..nuo Wahlsin ravintojutut vaikuttavat järkevimmiltä (noista kolmesta/ehkä kaikista mitä on). Odotan kyllä todella mielenkiinnolla, kun sieltä suunnalta uutta tietoa tulee.

Sekä Ashton Embry että George Jelinek:n suitsuttavat Wahls:n tutkimuksia ja kokeilun tuloksellisuutta.. ja ihmekö tuo kun miettii miten Wahls:n elämä muuttui. Tilasin talvella Wahls:n kirjan Minding My Mitochondria ja en voi muuta kuin suositella kirjaa. Kirjan lääketieteellinen osuus oli kirjoitettu maallikko-ymmärrettävästi ja kiinnostavasti, toisaalta tekstistä huokuu tiedeihmisen tausta. Wahls:n ammatillinen tausta kuntouttavan lääketieteen parissa on varmasti ohjannut Wahls:ia. Ravitsemusosion lisäksi hänen MS-kuntoutusohjelmassa oli lihasten sähköinen stimulaatio.. mistä on jo tiedejulkaisu progressiivista tautimuotoa sairastavilla. Pieni otanta, mutta alustavat tulokset rohkaisevia.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta