Lainaus:ms+pot kirjoitti on 03.08.2011 - 06:54:41:Tässä mielestäni kyse vain hieman järkevämmin toteutetusta best bet dieetistä eli BBD jota moni täälläkin seurailee. Siinä BBD:ssä vaan jätetään varmuuden vuoksi mahdollisesti allergisoivia aineita pois iso liuta. Ja moni on ruvennut voimaan paremmin.
BBD:ssä pikemminkin pyritään jättämään allergisoivat aineet mahdollisimman tarkasti ja siihen kuuluu osana myös labrassa tehtävät ruoka-aine allergia testaukset:
Multiple Sclerosis - Best Bet Treatment. Se on totta, että bbd:ä (tai Swank tai Terry Wahls) dieettiä noudattaneet ovat kokeneet saavansa hyötyä ravitsemuksesta, eli anekdoottista kerrontaa on paljon. Näillä dieeteillä on paljon yhteisiä piirteitä, ehkä suurin yhteinen nimittäjä on ruokavalion painottuminen kasviksiin. Hypoteettiset painotukset vaihtelevat:
BBD --> ruoka-allergiat, immuunipuolustuksen "rauhoittaminen", molecular mimicry
SWANK --> Swank pyrki kehittämään ruokavalion mikä parantaa verenvirtausta aivoissa (jotakin tuttua

)
WAHLS --> aivot jäävät vähälle hapelle / ravinteille, mikä heijastuu mitokondrioiden toimintaan. Dieetti pyrkii parantamaan mitokondrioiden toimintaa.
Itselläni kiinnostus on pikkuhiljaa kääntynyt enemmän Wahls:n suuntaan. Olen jopa "keskustellut" hänen kanssaan sähköpostitse aiheesta ja hän oli myös pohdiskellut kohtuu tuoreita uutisointeja nitraattipitoisten kasviksien verenvirtausta edistävistä vaikutuksista, sekä endoteeliin vaikuttavista mekanismeista.
Loppupeleissä tieteelliset tutkimukset ovat ne, missä laajemmin osoitetaan mahdollisia hyötyjä laajalla otannalla ja mekanismejakin. On erittäin suuri harmi että ravitsemus & MS on jäänyt aika pieneen "tutkimukselliseen koloon". Terry Wahls tiedenaisena on käynnistellyt tutkimuksia huomattuaan oman radikaalin tilannemuutoksen. Häneltä on tulossa tutkimus, mitä hän hitusen valotti.. mutta totesi että ei voi vielä kertoilla asioita tutkimuksen tiimoilta vapaasti.. odotamme siis julkaisua.
En tiennytkään että BBD:hen kuuluu allergiatestaukset, ehkä moni syö sitä (tai sinnepäin) ilman. Sittenhän ei olla enää kaukana artikkelin naisen voinnin paranemisesta.
Olen samoilla linjoilla kuin erekki, että nuo Wahlsin ravintojutut vaikuttavat järkevimmiltä (noista kolmesta/ehkä kaikista mitä on). Odotan kyllä todella mielenkiinnolla, kun sieltä suunnalta uutta tietoa tulee.
On kuitenkin mielestäni selvä, että sellaisten ruokien syöminen, joille henkilö on allerginen, myös pahentaa MS:n oireita allergisen oireen tullessa. Vastaavaan tapaan kuin flunssan sairastaminen tekee. Immuunijärjestelmä innostuu ja napsii samalla vähän myeliiniäkin. Joten on ne yliherkkyydetkin karsittava minun mielestäni. Kuten joku jo aiemmin ketjussa sanoi, voi myös kuunnella kroppaansa ja sillä perusteella miettiä mikä sopii ja mikä ei, mutta näin ei aina tai jokainen pääse tarkkaan tulokseen.
Itse en usko että minulla on mitään ruoka-aineallergioita, ei edes laktoosi-intoleranssia. (Silti en maitotuotteita enkä muitakaan maaeläinkunnan tuotteita käytä).