Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  MS-ihmisten kannattaa huolehtia D-vitamiinin saannista
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
Venlafaxin?? (Luettu 19081 kertaa)
muju62
God Member
Poissa

Parlamentaristi
Satakunta
Sukupuoli: female
Venlafaxin??
24.08.2011 - 19:55:02

En tiedä menikö nimi oikein, mutta eräs tuttavan sisko käyttää ms-tautiinsa (ei diagnoosia) sen nimistä masennuslääkettä.
Onko teillä kokemusta tästä lääkkeestä?
En meinaa itse vaihtaa cymbaltaani mihinkään, mutta tuttavani epäilee siskollaan olevan nk. väärä lääkitys... Silmänisku
Siirry sivun alkuun

R 29.8

IP on kirjattu

Agazere
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Re: Venlafaxin??
Vastaus #1 - 24.08.2011 - 23:15:54

Siis joo, mä söin tuota jonku 1,5 vuotta. Alku oli ihan ok, tai siis pienemmillä annoksilla, mut sit se homma meni vähän överiks ku annosta nostettiin väärin perustein ja se lääke alko aiheuttamaan just sitä mitä sen piti poistaa, eli ahdistusta, masennusta ja itsetuhoisuutta. Oon jossain täällä selvittäny ton koko homman varmaan. Hymiö

Mun kokemukset oli aika kamalia, mut en mä yritä väittää että se ois kaikille yhtä paha. Monella voi auttaakin. Pitää vaan olla tarkkana sen kanssa että ei ota liian suurta annosta. Joku 225mg alkaa olla maksimi, tosin mulle sekin oli liikaa.

Lisäys: Jep, eli tuolla: http://mscrossroads.org/cgibin/YaBB.cgi?num=1273094035/27
En mä osaa linkittää suoraan siihen mun viestiin, mut tolta sivulta se löytyy. Hymiö
Siirry sivun alkuun

05/2010: G37.9
05/2011: G35, RRMS

Ammatillisessa uudelleenkoulutuksessa kevyemmälle alalle.
Lääkkeet: abcr kokeiltu. Käytössä Bediol-lääkekannabis ja D-vit 200ug/vrk.
IP on kirjattu

muju62
God Member
Poissa

Parlamentaristi
Satakunta
Vastaus #2 - 25.08.2011 - 08:27:54

Kiitos tiedosta ja vinkistä. Se tuttavan sisko soitteli mulle kesällä ja oli tosi ailahtelevainen (välillä itki ja välillä nauroi, kaikki tuntui kaatuvan niskaan ja elämä ei ollut elämisen arvoista, välillä on kuin duracel-pupu ja välillä ihan maassa). Sain silloin saman kuvan, kuin se mun tuttavani on saanut nyt siskostaan eli et se lääke ei auta siihen mihin pitäisi. Tää "Venla" on ainoa lääkärin määräämä lääke, muut lääkkeet (joita on järjettömän paljon) ovat jonkun "luontaistuotegurun" suosittelemia lääkkeitä esim. aloeveraa sun muuta joista en tiedä mitään. Enkä kyllä haluakkaan tietää Kieli kaikella kunnioituksella Hymiö
Siirry sivun alkuun

R 29.8

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #3 - 25.08.2011 - 12:38:29

Venlafaxin on Cymbaltan tapaan SNRI-lääke. Enpä ole ennen kuullut, että ne voisi aiheuttaa mielialojen vaihtelua. Yleensähän ne nimenomaan tasoittaa kummankin pään huippuja. Ystäväsi siskolla lääke ei taida toimia. Mahtaisiko Cymbalta silti toimia vaikka Venla ei? Niissähän on eri vaikuttava aine. Ehkä toinen voisi sopia vaikka toinen ei.

Sanoit että hän käyttää Venlaa ms-tautiinsa. Tarkoitatko siis ms-taudin tuoman masennuksen hoitoon vai fatiikkiin vai johonkin muuhun tarkoitukseen?

Mullakin pitkä kokemus Cymbaltasta, mutta Venlaa en ole kokeillut. Nyt menee Voxra, joka on NDRI-lääke, joka muuten ei tasoita itku- eikä naurupään huippuja, vaan vaikuttaa muulla tavalla mielialaan.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

Morgaine
Full Member
Poissa

Huuhaahippiäinen
Pirkanmaa
Vastaus #4 - 25.08.2011 - 21:58:05

Mä kokeilin sitä. Rakon toiminta tyssäsi melkein kokonaan. Mielialaan ei edes ehtinyt vaikuttaa, kun piti lopettaa heti.
Siirry sivun alkuun

RRMS Dg 2/10
Copaxone 6/10, Rebif kokeiltu
Tysabri 9/11
Gilenya 5/13
Aubagio 12/14

IP on kirjattu

muju62
God Member
Poissa

Parlamentaristi
Satakunta
Vastaus #5 - 25.08.2011 - 22:25:53

Hän käyttää sitä Venlaa puristavaan tunteeseen rinnassa/palleassa sekä masennukseen. Sisko on tosin jo kauan epäillyt, että sairaus ei ehkä olekaan ms. Tällä siskolla ei ole väsymystä/kramppeja/pistelyä/muistihäiriöitä jne.

Cymbaltaa kokeili päivän, soitti mulle ja itki kun se aiheutti kuvotuksen tunteen. Sanoin et niin mullakin, mutta se meni ohitse vajaassa viikossa. Ei auttanut, hän lopetti yhden pillerin jälkeen ja tuumasi et kyllä oli paska lääke Pelästynyt
Tää mun tuttava kielsi siskoansa häiritsemästä minua enempää, riittää kun hän soittaa tuttavalleni useamman kerran päivässä....
Ihminen on työkykyinen, kova tekemään ylitöitä nyt kun lapset ovat jo muuttaneet pois kotoa.
Eli en osaa ottaa selvää tästä ihmisestä, eikä oikein tuttavanikaan vaiks sisko onkin Täh
Siirry sivun alkuun

R 29.8

IP on kirjattu

ms+pot
Junior Member
**
Poissa

Parlamentaristi
Keski-Suomi
Sukupuoli: male
Vastaus #6 - 26.08.2011 - 08:14:43

Minulle ei venlafaksiini sopinut, sillä yritettiin hoitaa masennusta ja ahdistusta. Reilu kuukauden söin 75-150mg annoksilla, mutta hankalat sivuoireet eivät helpottaneet, eikä myöskään masennus ja ahdistus.

Puristava tunne rinnassa (masennuspotilaalla) kuulostaa voimakkaalta ahdistukselta. Jos MS-diagnoosia ei ole, on todennäköisempää, että MS-tautia ei ole. Oireista riippumatta (ja varsinkin jos tyypillisiä oireita ei juurikaan ole).
Siirry sivun alkuun

Käytössä Bediol- ja Bedrocan-lääkekannabis
IP on kirjattu

muju62
God Member
Poissa

Parlamentaristi
Satakunta
Vastaus #7 - 26.08.2011 - 08:27:17

ms+pot (hauska nimimerkki sulla), olen samaa mieltä kanssasi.
Mitä enemmän asiaa sivusta seuraan, sitä vahvemmin olen sitä mieltä et ei ole kyse ms-taudista. Mutta tämä ihminen on päättänyt että sitä se on, sisko sanoo et lääkärit tutkisivat laajemmin mutta se ei käy potilaalle. Surullinen
Juttelen tuttavalleni ja pyydän puhumaan siskolleen et antais laajentaa tutkimuksia.
Kiitos!
Siirry sivun alkuun

R 29.8

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #8 - 26.08.2011 - 08:34:43

Uutiset kertoivat eilen, että venlafaksiinia käyttävät masispotilaat tekee muita lääkkeitä käyttäviä useammin itsemurhan. Että taitaa Venla ja Cymbalta ainakin jollain tasolla erota myös toiminnaltaan.

Suosittelisin sille ihmiselle uudelleen Cymbaltan kokeilemista. Se kuvotus tosiaan menee ohi.

Katsokaahan muuten Venlan käyttäjät mitä muita lääkkeitä käytätte. Eiliset uutiset kertoi myös, että jos ihminen kuolee ennenaikaisesti, häneltä tarkistetaan ekojen joukossa venlan käyttö ja muut lääkkeet. Ainakaan tulehduskipulääkkeiden kanssa ei sovi, voi olla jopa turmiollista käyttää.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

muju62
God Member
Poissa

Parlamentaristi
Satakunta
Vastaus #9 - 26.08.2011 - 08:52:51

Kiitos milena Hymiö
Mun tuttava on mun työkaveri ja painunkin tänään hiukan aiemmin töihin, että voin jutella tän tän työkaverini kanssa rauhassa et nyt tarttis sisko jotain apua.

Joskus olen kiukkunen itselleni et miks mun tarttee murehtia muitten murheista ja koittaa auttaa aina toista ihmistä. Omissakin kun olisi jo ihan tarpeeksi Vihainen
Siirry sivun alkuun

R 29.8

IP on kirjattu

tellum
Senior Member
Poissa

Errare humanum est

Vastaus #10 - 26.08.2011 - 10:48:28

puristava vyömäinen tunne olI MULLA YKS MS-OIRE
Siirry sivun alkuun

dg 96

IP on kirjattu

muju62
God Member
Poissa

Parlamentaristi
Satakunta
Vastaus #11 - 26.08.2011 - 21:58:09

Juu, en mää sitä tarkoittanut pahalla. Tällä immeisellä ei ole muita oireita ollut moneen vuoteen Surullinen
Siirry sivun alkuun

R 29.8

IP on kirjattu

Agazere
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #12 - 27.08.2011 - 01:37:18

Milena: Missä tommonen uutinen oli? Oisko sulla linkkiä? Pelästynyt
Siirry sivun alkuun

05/2010: G37.9
05/2011: G35, RRMS

Ammatillisessa uudelleenkoulutuksessa kevyemmälle alalle.
Lääkkeet: abcr kokeiltu. Käytössä Bediol-lääkekannabis ja D-vit 200ug/vrk.
IP on kirjattu

Piikki
God Member
Poissa

sivupersoona nelivuotiaana...

Uusimaa
Vastaus #13 - 27.08.2011 - 09:37:39

tellum: Mr.Piikille tuli vuosikaudet vyömäinen puristus kroppaan, jos se yritti uimista eli meni veteen.

Sitten hups! huomasi että oli poissa. Eikä ole tullut takaisin. Niin että voi siitä päästä yrittämättäkin. Nykyään ui kuin mikäkin, vaikkei jalat pelaakaan yhtään.
Siirry sivun alkuun

- dg 1988, SPMS, työkyv.eläkkeellä 2001-> motto: Mäsä ei mua hautaan vie vaan minä mäsän!

IP on kirjattu

pilleriini
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #14 - 27.08.2011 - 10:40:25

Olen antanut itseni ymmärtää että venlafaksiini ei sopisi alle 18-vuotiaille niinkään, koska se saattaa lisätä heillä "tavallista enemmän.. itsemurhayrityksiä, itsemurha-ajatuksia ja vihamielisyyttä (pääasiassa aggressiivisuutta, uhmakasta käyttäytymistä ja vihaa)"
Lainaus on Orionin pakkausselosteesta.

Itsehän olen jonkun verran vanhempi mutta huomaan tuntevani joskus ainakin itsessäni uhmakasta käyttäytymistä, mikä sinällään tuskin on vaarallista. Mitähän lukee Cymbaltan tai sen Voxran selosteissa?

Itse muistelisin käyttäväni ko tuotetta fatiikkiin vai oliko se nyt kipukynnyksen nostamiseen? Apteekissa ollaan aina hyvin kiinnostuneita Efexorista ja minusta mutta itseäni ei hirveästi huvita jutella proviisoreiden kanssa aiheesta. Ehkäpä venlakfaksiini aiheuttaa minulle sivarina tuppisuisuutta  Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun

"Life is like a full bottle, you trink it and zat's it".
       Hans, basketball starr of Lidl

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta