Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Avattu maanantaina 24. syyskuuta 2001
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
Ruokahalu (Luettu 31858 kertaa)
Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Ruokahalu
06.10.2011 - 13:50:22

Ruokahalu nousee merkittävään osaan silloin, kun se heikkenee tai kasvaa ylettömästä. Mulla laski erittäin voimakkaasti Voxran (mielialalääke) käytön aikana. Lisäksi lievä kuvotus oli koko ajan läsnä. Nyt kun olen laitanut Voxrat jäihin (vielä en heittänyt niillä vesilintua), niin ruokahalu kohenee todella hitaasti.

Oletteko muut havainneet lääkkeiden tai sairauden mukanaan tuomaa ruokahaluttomuutta tai vastaavasti ruokahalun lisääntymistä?

Mulla oli suorastaan tuskainen olo Voxran annoksella 300 mg. Mikään ei meinannut mennä alas. Nytkin vielä valikoiden tai pienemmissä erissä. Aiemmin Cymbalta heikensi sitä hiukan, mutta Mirtatsapiini lisäsi. (Kun käytin näitä yhdessä, tulos oli plus miinus nolla.)

Voiko tämä sairaus itsessään aiheuttaa ruokahalumuutoksia ihan puhtaasti MS-oireena?
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

ms+pot
Junior Member
**
Poissa

Parlamentaristi
Keski-Suomi
Sukupuoli: male
Re: Ruokahalu
Vastaus #1 - 06.10.2011 - 14:38:12

Minulla on (ilmeisesti) MS-oireena jatkuva pahoinvointi, ihan jokapäiväinen, ollut vuosia. Vähän kuin jatkuva krapula. Sen takia laski painoindeksi (aikoina ennen diagnoosia) 18:aan. Kannabiksen, joka auttaa pahoinvointiin, lisää ruokahalua ja helpottaa kuntoilua, avulla olen saanut indeksin taas vähän päälle 20. Myös mirtatsapiini vähentää jonkin verran pahoinvointia. Tai minulla vähensi, laitoin sen tauolle kun univaikutus laimeni ja päivävaikutukset (ainakin kuiva suu ja kärsimätön/jotenkin nihkeä olo) lisääntyivät, niin kokeilen nyt agomelatiinia yöunien saamiseen.

Venlafaksiini teki pahan olon (tai siis, voimisti sitä ja pisti vatsan sekaisin). Kaikki ssri-lääkkeet, mitä aikoinaan söin, tekivät kuvottavan olon. Voxra ei ole onneksi vaikuttanut minulla pahoinvointiin suuntaan eikä toiseen.

Minulla siis ruokahalua vähentäviä on ollut MS:n tuoma pahoinvointi ja serotoniinia lisäävät lääkkeet. Ruokahalua lisääviä ja pahoinvointia poistavia on ollut kannabis ja mirtatsapiini.
Siirry sivun alkuun

Käytössä Bediol- ja Bedrocan-lääkekannabis
IP on kirjattu

VPS358
Global Moderator
Poissa

Yhden sortin pölvästi

Parkano
Vastaus #2 - 06.10.2011 - 19:43:20

Milena kirjoitti on 06.10.2011 - 13:50:22:
Voiko tämä sairaus itsessään aiheuttaa ruokahalumuutoksia ihan puhtaasti MS-oireena?

Mulla ainakin yhtenä oireena oli alkuvaiheessa, että söi mitä tahansa, se ei maistunut  oikein miltään tai kaikki maistui samalta laittoi mausteita sitten kuinka paljon tahansa.
Eka pulssi vei sen onneksi mennessään...

T: Vesku
Siirry sivun alkuun

Diag. ja SE 2007
Rebif -07-09
Projekti- ja Laatuinsinööri (BSc)
Työpaikan verkon Admin EVP.
Asiantuntemattomuuden antamalla 100% varmuudella

IP on kirjattu

Ahokas
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Sukupuoli: female
Vastaus #3 - 07.10.2011 - 15:36:29

Mä en osaa ottaa kantaa lääkkeiden vaikutukseen, tai muutenkaan mitenkään kovin virallisesti, enhän mä ees tiedä, olenko edes oikeessa paikassa, kun vasta reilun viikon päästä on eka magneettikuvaus.

Mutta sen verran tungen lusikkaani tähän soppaan, että mulla on ollu tässä kesän ja syksyn kuluessa semmosta, että ei kauheesti ole nälkä, eikä tee mieli useinkaan erityisesti syödä. Toki pienten lasten äitinä syön, vaikka väkisin jotain että pysyy voimissaan jne...
Ja sillo ku tuolla oire-osiossa oli juttua noista plakkien paikoista ja niiden vaikutuksista, ni oli yks linkki johonki hermosto-kalvosulkeisiin, jossa oli mm. että (jos en väärin muista alueen nimeä) ni hypotalamuksen toiminta säätelee nälkää, janoa ja ärtyneisyyttä sekä seksuaalitoimintoja.
Itse sillo aattelin, että liekö mulla juuri hypotalamuksessa sit jotai häikkää, kun välillä tuntui että kokoajan piti vettä juoda ja nälkä ei ihmeemmin vaivannu, ärtyneisyys on välillä ihan ihmeellistä, ja välillä vähä tuo seksuaallipuolikin toimii epämääräisesti...

Mene ja tiedä, mutta heitinpä kehiin tuommoisen Hymiö
Siirry sivun alkuun

"Rahalla ei voi ostaa onnea, mutta kylläkin laajan tutkimuksen asiasta"

IP on kirjattu

Rami
Senior Member
Poissa

”Nikita, haluaisin tilata
yhden nootin.”

Vastaus #4 - 07.10.2011 - 17:43:01

Ruokahalu nousee merkittävään osaan silloin, kun se heikkenee tai kasvaa ylettömästä. Mulla laski erittäin voimakkaasti Voxran (mielialalääke) käytön aikana. Lisäksi lievä kuvotus oli koko ajan läsnä. Nyt kun olen laitanut Voxrat jäihin (vielä en heittänyt niillä vesilintua), niin ruokahalu kohenee todella hitaasti.

Oletteko muut havainneet lääkkeiden tai sairauden mukanaan tuomaa ruokahaluttomuutta tai vastaavasti ruokahalun lisääntymistä?

Mulla oli suorastaan tuskainen olo Voxran annoksella 300 mg. Mikään ei meinannut mennä alas. Nytkin vielä valikoiden tai pienemmissä erissä. Aiemmin Cymbalta heikensi sitä hiukan, mutta Mirtatsapiini lisäsi. (Kun käytin näitä yhdessä, tulos oli plus miinus nolla.)

Kun laittaa hyvää ruokaa, niin safka maistuu kyllä... Nyt hyvää sienikastiketta ja Lohjanjärven kuhaa, ei mitään superfoodia, mutta hyvää. Kermaa ja voita tieteskin (luvassa olis saman järven pienii appuroita Kieli )
Siirry sivun alkuun

”Aaaaauuuaaaaahhhhhhhh ööooorrrrrgyuhhhhh.. vvieellll yksch hei jookoschtaa..?”

kansansanonta

IP on kirjattu

elisa
God Member
Poissa

Maailma on ikuinen keinulauta.
- Montaigne
Välisuomi
Vastaus #5 - 08.10.2011 - 09:49:28

Rami kirjoitti on 07.10.2011 - 17:43:01:
... Nyt hyvää sienikastiketta ja Lohjanjärven kuhaa, ei mitään superfoodia,... )

Sama ohje, mutta eri järvi suppilovahveroilla.  Pyöritä silmiä Jälkiruoaksi vielä uunitalkkunaa piimän ja sokerin kera. Kukapa voisi valmistaa parempaa superfoodia, kysyn vaan!  Hymiö
Siirry sivun alkuun

dg RR 2/05, työkyvyttömyyseläke 5/05 Rebif22 Rebif44

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #6 - 08.10.2011 - 13:00:13

Rami kirjoitti on 07.10.2011 - 17:43:01:

Kun laittaa hyvää ruokaa, niin safka maistuu kyllä... Nyt hyvää sienikastiketta ja Lohjanjärven kuhaa, ei mitään superfoodia, mutta hyvää. Kermaa ja voita tieteskin (luvassa olis saman järven pienii appuroita Kieli )

No itse asiassa. Nyt kun tuli puheeksi niin osaksihan se on näinkin. Kyllä mulle maistuu härän sisäfile ravintolassa, mutta kun menen työpaikkaruokalaan vetään iänikuista jäävuorisalaattia, niin jo alkaa kuvottaa. Kun ruoka ei tahdo maistua, sen on oltava ykkösluokkaista.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

irma
God Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Vastaus #7 - 08.10.2011 - 19:05:05

Ruokahaluttomuuteen on varmaan kullakin oma syynsä, mutta minä väitän että se on myös MS-oire minulla, mutta vain relapsin aikana. En saa ryhdyttyä ruuanlaittoon, jos olen yksin kotona relapsissa. En vain muista syödä  ja sitten tulee huono olo päivän mittaan, kunnes älyän syödä. Sitten kun relapsi on ohi, herkuttelen ja nautiskelen. Lääkärin mukaan tämä voi johtua siitä, että aivot on aloitekyvyttömässä tilassa relapsissa. Onhan olo silloin muutenkin täysin saamaton.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Punapää
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #8 - 09.10.2011 - 00:32:11

Olen huomannut jonkinlaista ruokahaluttomuutta. Ja just niin et herkut ja oikein hyvä ruoka kyllä maistuu mut ihan tavallinen ruoka ei niinkään. Mut mun kohdalla se on vaan hyvä kun on aina ruoka maistunut vähän liikaakin. Ainoo ongelma on et kaupassa pitäis yrittää pysyy kovana ja ostaa vaan sen makaroonilaatikon tai vastaavan ainekset vaikkei yhtään tekis mieli. Rahat loppuu muuten. Ja mä luulen et tää johtuu joko MS tai stressistä.
Siirry sivun alkuun

dg maaliskuu -09, betaferon huhtikuu -09
proktiitti toukokuu -12

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #9 - 09.10.2011 - 14:09:49

irma kirjoitti on 08.10.2011 - 19:05:05:

Ruokahaluttomuuteen on varmaan kullakin oma syynsä, mutta minä väitän että se on myös MS-oire minulla, mutta vain relapsin aikana. En saa ryhdyttyä ruuanlaittoon, jos olen yksin kotona relapsissa. En vain muista syödä  ja sitten tulee huono olo päivän mittaan, kunnes älyän syödä. Sitten kun relapsi on ohi, herkuttelen ja nautiskelen. Lääkärin mukaan tämä voi johtua siitä, että aivot on aloitekyvyttömässä tilassa relapsissa. Onhan olo silloin muutenkin täysin saamaton.

Mä en aina muista lähteä lounaalle töissä. Sillon helpommin, kun työkaveri tulee koputtelemaan ovelle. Menen kyllä yksinkin, kun tarpeeksi nälkä tulee. Välipalaeväät löytyy usein vielä kotiin tultuani kassista.

Olen myös melko laiska ruuanlaittaja kotona. Kaptah ihmetteli, mitä sillon tein, kun asuin yksin. Öh, en paljoa mitään. Tuleehan sitä töissä lounastettua. Tämän asunnon uunikin oli ekat kuukaudet toimettomana.  Kieli

Alhainen mieliala on myös omiaan viemään ruokahalua. Toiset syö suruunsa, toiset jättää sen vallan tekemättä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Agazere
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #10 - 16.10.2011 - 18:59:58

irma kirjoitti on 08.10.2011 - 19:05:05:

Noin se mullakin menee. Oon tosin syyttänyt mun adhd-lääkitystä, koska se vähentää ruokahalua merkittävästi ja sitä tulee otettua enemmän relapsin aikana (mulla on siis ihan lääkärin antama lupa vaihdella annosta vireystilan mukaan). Koko kesä on mennyt jotenkin aloitekyvyttömässä tilassa, kun on ollut hellettä jne. Nyt kun kävin pulssissa.. millon se nyt oli, puoltoista kuukautta sitten, niin nyt on ruokahalu parempi. Töissäkin siis vaikka ei ois ees sellasta ruokaa mistä yleensä tykkään ja mitä esim. ravintolassakin vaan pyörittelisin lautasella ja jättäisin puolet syömättä, niin nyt syön kyllä ihan hyvin.

Niin ja tosiaan jos verensokeri laskee liian alas, niin tulee huono olo. Sitten tietysti vielä vähemmän tekee mieli ruokaa. Eli aamulla pitää kyllä oikeasti saada syötyä, ettei tuu semmonen noidankehä koko päiväksi. Tai pahimmillaan useammaksi päiväksi. Nykysin mulla on käytössä ihan ateriankorvikkeita, siis semmosia Nutriletin tyyppisiä juomia, joilla saan sitte pidettyä itteni ravittuna vaikka ei ruokahalua oiskaan, niinku aamusin yleensä ei ole sitte yhtään.
Siirry sivun alkuun

05/2010: G37.9
05/2011: G35, RRMS

Ammatillisessa uudelleenkoulutuksessa kevyemmälle alalle.
Lääkkeet: abcr kokeiltu. Käytössä Bediol-lääkekannabis ja D-vit 200ug/vrk.
IP on kirjattu

Jerry
Ex-jäsen

Vastaus #11 - 16.10.2011 - 19:51:07

Sokeritasapainon pienempään viskelyyn vie kromipikolinaatin lisääminen lisäravinnearsenaaliin. Riittävin määrin. Hillitsee myös makean himoa koska insuliini imeytyy paremmin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #12 - 13.02.2013 - 09:57:40

Ruokahalun menettämiseen on omiaan sydänsurut. Mä en kykene iltaisin yksin syömään. Paitsi jos otan esim. viiniä, se toimii aperitiivina. Jos mun sydänsurut kroonistuu, musta tulee joko anorektikko tai alkoholisti.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

muju62
God Member
Poissa

Parlamentaristi
Satakunta
Vastaus #13 - 13.02.2013 - 12:08:53

Voi sua, toivottavasti asia ei ole nyt ajankohtainen Surullinen

Mulla on sama juttu, jos on murhetta tai on yksinäinen, ei ole ruokahalua.
Luulisin sen olevan normaalia, olemme siis normaaleja.
Turvautuisitko johonkin nk. naposteluun ettei se paino kovasti laskisi?
Siirry sivun alkuun

R 29.8

IP on kirjattu

Agazere
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #14 - 14.02.2013 - 14:09:42

Nyt ku mulla on se adhd-lääke jäänyt pois, niin ruokahalu ei ole oikeastaan yhtään parantunut. Eli turhaan syytin sitä. Tai no en turhaan, koska se vei näläntunteen kokonaan pois. Tarpeeksi suurella annoksella ois voinut olla vaikka koko päivän syömättä. Vaikka se nyt ei tuu yllätyksenä amfetamiinipohjaisessa lääkkeessä.

Mutta siis, mulla on kans kaikki SSRI-lääkkeet tehneet oksettavan olon ja vieneet ruokahalun. Mirtatsapiini vei sikäli ruokahalun, että mä en pysynyt hereillä päivän aikana sen vertaa että ois ehtinyt/jaksanut syödä enemmän ku sen yhden aterian.

Lääkekannabis auttaa aika hyvin. Heti vaporisoinnin jälkeen (tai sen aikana) mä saan syötyä sellasiaki ruokia jotka muuten ei menis alas ollenkaan, ja isompia annoksia. Hymiö
Siirry sivun alkuun

05/2010: G37.9
05/2011: G35, RRMS

Ammatillisessa uudelleenkoulutuksessa kevyemmälle alalle.
Lääkkeet: abcr kokeiltu. Käytössä Bediol-lääkekannabis ja D-vit 200ug/vrk.
IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta