Hilu.
|
Moi Nanette! Kaipasit piristäviä kertomuksia, ja tässä voisi olla yksi sellainen. Kuten alapalkista näet, olen mamma ja lapsellani on ms. Hän sairastui hyvin nuorena, vain 16-vuotiaana, ja alku olikin railakas. Puolessa vuodessa tuli kolme näköhermontulehdusta, joiden perusteella määritettiin diagnoosi.
Ensimmäisistä oireista oli kulunut vuosi, kun aloitettiin Betaferon-lääkitys. Se onkin toiminut todella hyvin, eikä pahiksia ole ollut pian viiteen vuoteen. Koputikop. Asiat on niin hyvin kuin vain näissä olosuhteissa voi olla; koulut on käyty ja vakituinen työpaikka löytyi heti.
Vaikka alussa tuntui siltä, että elämä loppuu ennen kuin se on alkanutkaan, ei hänen ole tarvinnut luopua mistään. Näkö on lähes ennallaan, eikä muita oireita ole ilmaantunut häiritsevässä määrin lisää.
Mulla on sellainen mutu-tuntuma, että nuorena alkanut ms voisi olla hitaammin etenevä. Toki jokaisella on erilainen taudinkulku, mutta alkuvaiheessa aloitettu lääkitys tehoaa ehkä paremmin, ja nuoren ihmisen elimistökin korjaa vaurioita vielä itse. Jos vaan pystyt, niin koeta elää normaalia elämää, äläkä anna ämässän viedä tulevaisuuden haaveita mennessään. Se mikä on tullakseen, tulee kohdalle sitten aikanaan, eikä asioita kannata murehtia liikaa etukäteen.Tsemp!
|