Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tietoa, tukea, tuttuja.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
sokeri (Luettu 24532 kertaa)
JJ
God Member
Poissa

En editoi profiiliani
loppuun!

Re: sokeri
Vastaus #15 - 29.03.2012 - 21:59:09

pikku_lintu77 kirjoitti on 28.03.2012 - 17:07:24:
MsMS kirjoitti on 27.03.2012 - 15:59:41:
Purkalle on nykyään hyvin vaihtoehtoja, kuten imeskeltäviä tai pureskeltavia pastilleja. Itse käytän mieluummin dentsejä, koska purkan kanssa pitää aina miettiä roskia. Nuo dentsit ei vaan taida olla täysksylitolia. Eikä ole ilman kanssa ongelmia Hymiö

Jos meinaat kaupasta ostettavia Läkerolin Dentsejä niin on ainakin kaikki NallePuh-kuvilla varustetut niitä täysksylitoleja...samoin löytyy toisen valmistajan täysksytitolipastillit niistä PikkuKakkos-purkeista...suosittelen!
Pastillit on purkan tilalle tosi hyviä...eivät rasita leukaniveliäkään  Silmänisku

Happohyökkäys suuhun tulee AINA kun laitat sinne jotakin muuta kuin raanavettä tai ksylitolia
Siis hampaat kestää maksimissaan 5-6 happohyökkäystä päivässä! Kaikki syömiset pitäs siis ympätä noihin kertoihin ja sitten ksylitolit päälle.
Hampaat pitäisi harjata riittävästi fluoria sisältävällä hammastahnalla ja pehmeällä harjalla aamulla heti herättyä ja sitten vasta 30 min varoajan päästä pupeltaa aamupala. Sama 30 min varoaika iltapala-hammaspesu väliin...ettei tule hangattua niitä happoja sinne hampaisiin. Hampaiden harjaus 2x päivässä riittää kun siihen yhdistää hammasvälien puhdistuksen ja kielen bakteeripeitteen poiston.
Kuivan suun hoitoon löytyy vino pino tuotteita apteekista...helpoin on huikata vettä pullosta joka välissä, ja hyväksi koettu tapa on levittää teelusikallinen oliivi- tai rypsi (tai joku muu) öljyä kielellä ympäri limakalvoja.

Sori...innostuin... Juustoinen

Joo, pastilleja tulee pitkin päivää napsittua. Ennen ei vatsa kestänyt ksylitolia ollenkaan, mutta nykyään kestää.

Yö on ongelma, silloin suu kuivuu. Ja jos on vielä nenäkin tukossa, niin suun kauttakin joutuu silloin hengittelemään.

Leukanivelet jo paukkuvat ja sanoivat nenä-, kurkku- ja korvapolilta, että se yöksi suuhun laitettava pitäisi hankkia, etten nivelet ihan kuluisi.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #16 - 03.04.2012 - 10:13:55

Mäkin olen kokeillut apteekin kuivan suun tuotteet läpi. Hammastahnoista ei ole paljoa hyötyä, suusuihkeesta ehkä, mutten tykkää siitä. Imeskelytabletit auttaa hiukan. Sit ne myy sellaisia karkin näköisiä pehmeitä IMESKELYpastilleja. Kuka oikeesti malttaa vain imeskellä, minähän pureskelen, kun ne on niin hyviä. Pitää vain varoa, ettei xylitolin päiväannos ylity... maha kertoo, koska niin on käynyt.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

admin
YaBB Administrator
Poissa

Olen kärryillä
Helsinki
Sukupuoli: male
Vastaus #17 - 09.04.2012 - 16:50:55

Siirry sivun alkuun

Aapo
IP on kirjattu

admin
YaBB Administrator
Poissa

Olen kärryillä
Helsinki
Vastaus #18 - 17.04.2012 - 14:47:25

Siirry sivun alkuun

Aapo
IP on kirjattu

Hanna
God Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Tampere
Sukupuoli: female
Vastaus #19 - 16.08.2012 - 01:59:06

Aika osuvat tekstit Aapon linkeissä. Itsehän tuolla aiemmin kirjoitin, että hiilareita ja viljaa vähentämällä pystyin myös vierottautumaan sairaalloisesta makean syömisestä. (tämän siis huomasin sattumalta silloin).

Nyt, kun yritän pitää painoani helposti edes näissä lukemissa, niin luonnollistahan on ollut lisätä niitä hiilareita ruokavalioon takaisin. Sokerihimo on tullut kylkiäisenä myös back. Toissa päivänä innostuin oikein urakalla, johtui siitä, että karkkeja oli kotona helposti saatavilla (ja minähän en lopeta, kun olen aloittanut). Kroppa -Reppana ei tykännyt mun siirrostani lainkaan. Hetki meni ja tuli tolkuttoman huono olo, siis TODELLA huono olo. Hikoilin kuin pieni possu, värinäkö katosi melkein kokonaan ja sykemittari heilui 150:n paremmalla puolella vaakatasossa. Jouduin lopulta turvautumaan beetasalpaajiin, että sain leposykkeen lähelle sataa.

En tiedä onko tämän päiväsellä syömisen ylilyönnillä mitään tekemistä tuon karkkisekoilun kanssa, mutta 'jouduin' syömään ihan tolkuttomia määriä (ja tolkuton on tässä merkityksessä TODELLA SUURIA) ruokaa, että oli vihdoin tunne: "nonni nyt mää olen kylläinen, eikä puutosta enää mistään". Tähän vaadittiin aamupalan jälkeen, lounaaksi: 6 paahtoleipää sulatejuustolla ja meetvurstilla (tarkemmin sulatejuustoa paahtoleivällä ja metukalla), 2 karjalanpiirakkaa samoilla lisillä, juustopasta, Gainomax, melkein litra kokista, jogurtti (niitä rasvasimpia löytöjäni), Hessburgerin kerroshampurilainen+juustohampurilainen+pehmispyörre, einesnugetteja muutama ja pussillinen em. lafkan majoneesia.

Väilpalat, päivällinen ja iltapala sujuikin sitten ihan 'normivaliolla'.

nim. 3000-4000 kaloria on päivän tavoite, että pysyy pienessä hiirulaismitassaan
Siirry sivun alkuun

RR dg. 12/99,04/00 Lääkityksenä mennyt 05/00- -04 Betafeon, Rebiff44, Copaxone, Rebiff22, Rebiff 44; 09/04 MitoksantroniX2; 03/08 TysabriX1. Ei tiedossa tulevaa lääkitystä...

IP on kirjattu

Hanna
God Member
Poissa

Tampere
Vastaus #20 - 16.08.2012 - 02:01:55

Ai niin, tohon hampaiden reikiintymiseen.. Itselläni on aina ollut helposti reikiintyvät hampaat. Nyt kuulin suuhygienistiltä jutun, että olen harjannut koko elämäni hampaani väärin.

Ensin pitäisi kuulemma pestä hampaat ja sitten syödä vasta aamupala. Olin niin hölmistynyt, että en tajunnut kysellä enempää, enkä ole asiaa sen kummallisemmin edes yrittänyt selvitellä.

*jatkanut vanhaan 'väärään' malliin*
Siirry sivun alkuun

RR dg. 12/99,04/00 Lääkityksenä mennyt 05/00- -04 Betafeon, Rebiff44, Copaxone, Rebiff22, Rebiff 44; 09/04 MitoksantroniX2; 03/08 TysabriX1. Ei tiedossa tulevaa lääkitystä...

IP on kirjattu

Hanna
God Member
Poissa

Tampere
Vastaus #21 - 16.08.2012 - 02:06:22

Milena kirjoitti on 03.04.2012 - 10:13:55:
Mäkin olen kokeillut apteekin kuivan suun tuotteet läpi. Hammastahnoista ei ole paljoa hyötyä, suusuihkeesta ehkä, mutten tykkää siitä. Imeskelytabletit auttaa hiukan. Sit ne myy sellaisia karkin näköisiä pehmeitä IMESKELYpastilleja. Kuka oikeesti malttaa vain imeskellä, minähän pureskelen, kun ne on niin hyviä. Pitää vain varoa, ettei xylitolin päiväannos ylity... maha kertoo, koska niin on käynyt.

Jotain imeskelytablettia koitin, kun olivat esittelemässä lähiapteekissa. Päätin miettiä kauppareissun ajan, ostanko ko. tuotteen vai en. En ostanut. Sylkeä kyllä alkoi tulla suuhun,  mutta yhtä aikaa tarve räkiä se hemmetin kuola pois. Kait siihen tottuis, jos hetken kiskois... (tuo Prednisolon, kun kuivattaa suun niin, että ikenet on jatkuvasti ihan valkoiset)
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hanna
God Member
Poissa

Tampere
Vastaus #22 - 16.08.2012 - 02:25:24

pikku_lintu77 kirjoitti on 28.03.2012 - 17:07:24:
Happohyökkäys suuhun tulee AINA kun laitat sinne jotakin muuta kuin raanavettä tai ksylitolia
Siis hampaat kestää maksimissaan 5-6 happohyökkäystä päivässä! Kaikki syömiset pitäs siis ympätä noihin kertoihin ja sitten ksylitolit päälle.
Hampaat pitäisi harjata riittävästi fluoria sisältävällä hammastahnalla ja pehmeällä harjalla aamulla heti herättyä ja sitten vasta 30 min varoajan päästä pupeltaa aamupala. Sama 30 min varoaika iltapala-hammaspesu väliin...ettei tule hangattua niitä happoja sinne hampaisiin. Hampaiden harjaus 2x päivässä riittää kun siihen yhdistää hammasvälien puhdistuksen ja kielen bakteeripeitteen poiston.
Kuivan suun hoitoon löytyy vino pino tuotteita apteekista...helpoin on huikata vettä pullosta joka välissä, ja hyväksi koettu tapa on levittää teelusikallinen oliivi- tai rypsi (tai joku muu) öljyä kielellä ympäri limakalvoja.

Sori...innostuin... Juustoinen

Kattos! Siinähän se onkin vastaus hämmästykseeni Hymiö.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Jerry
Ex-jäsen

Vastaus #23 - 16.08.2012 - 07:29:48

Mielelläni ottaisin sellaisia itsekuria lisääviä lääkkeitä jotka auttaisivat luopumaan sokerista. Mutta liha ja ukko on heikko.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Ahokas
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #24 - 16.08.2012 - 09:47:51

Mä olen kanssa miettiny, että milläs sitä pääsis taas makeanhimosta eroon. Mulla on aina paino ollu melkolailla kohdillaan, joten ei ole juuri koskaan tarttenu miettiä syömisiään. Mutta nyt ku jalat välillä melkeinpä nuudeleita muistuttavat, eikä kauheita jaksa liikkua noin kuntoilumielessä, ni kai se pitäis vähentää tuota makean syömistä.

Joskus muistan, että tyyliin syksyn kuluessa alotin karkki-tauon, vähä sillai ennen joulun mässäystä, ni kyllä sen nopeesti huomas, että se makeanhimo hellitti... Nyt pitäis kai sama homma ottaa uudestaan työn alle... Kun vaan jaksais ja sais aikaiseks.

Mikähän se ravintolisä onkaan, mikä hillitsee makeanhimoa... Äitini siitä just tuossa joitain päiviä sit mainitsi... en nyt jaksa muistaa.

Muoks. Aivan, pieni guuglaus virkisti muistia, eli (ainakin) Kromi auttaa sokeriaineenvaihduntaan ja pitäis hillitä makeannälkää jne...
Siirry sivun alkuun

"Rahalla ei voi ostaa onnea, mutta kylläkin laajan tutkimuksen asiasta"

IP on kirjattu

Hilu.
God Member
Poissa

Asioilla on tapana järjestyä.

Vastaus #25 - 16.08.2012 - 10:27:49

Hanna kirjoitti on 16.08.2012 - 02:01:55:
Ai niin, tohon hampaiden reikiintymiseen.. Itselläni on aina ollut helposti reikiintyvät hampaat. Nyt kuulin suuhygienistiltä jutun, että olen harjannut koko elämäni hampaani väärin.

Ensin pitäisi kuulemma pestä hampaat ja sitten syödä vasta aamupala. Olin niin hölmistynyt, että en tajunnut kysellä enempää, enkä ole asiaa sen kummallisemmin edes yrittänyt selvitellä.

*jatkanut vanhaan 'väärään' malliin*

Jep, näin on. Sain pari vuotta sitten purentakiskot, ja siinä vaiheessa muutin aamurutiinit suositusten mukaiseksi. Kyllä siihen oppii, kun ne kiskot on pestävä kuitenkin.

Jokin hyvä selitys tähän systeemiin oli, sen happohyökkäyksen lisäksi... Yön aikana kertynyt plakki irtoilee ruuan mukaan, ja aiheuttaa jotain harmeja tms. Saattoipa olla ihan humpuukia. Eniveis, ei se aamuhenkäys muutenkaan niin viehko ole, etteikö siitä haluaisi heti eroon.  Kieli
Siirry sivun alkuun

- pojalla ms, dg 04/07, RR, Betaferon- itsellä ms-epäily

IP on kirjattu

Vontsi
God Member
Poissa

Etelä-Savo
Vastaus #26 - 16.08.2012 - 13:25:56

Kromia oon joskus kokeillut, ei auttanut yhtään. Herkkupylly pysyyherkuissa...

Jos pesee hampaat syonnin jälkeen niin se kuluttaa hanpaita kun on happohyökkäys päällä. Pitäis oottaa puoli tuntia ennen pesua.
Siirry sivun alkuun

MS-diagnoosi 11/2008. Betaferon 01/09 - 08/09. Avonex 09/09 puolikkaan piikin kokeilu, Copaxone 04/10

Töissä täyspäiväisesti, ei aina täyspäisesti

IP on kirjattu

muju62
God Member
Poissa

Parlamentaristi
Satakunta
Vastaus #27 - 16.08.2012 - 15:08:58

Mää tahtoo kans jotain millä pystyn vastustamaan suklaata ja lakua Pelästynyt
Ne oikein huutelee mulle karkkihyllystä ja minä aina lankean.
Pystyin ennen liikkumaan enemmän ja tilanne oli hallinnassa, nyt perä senkun levenee Virnistys
Huomenna otan ja ryhdistäydyn, siirryn taas terveelliseen ruokavalioon.
(Kahvia ja tupakkaa en koskaan hylkää, sori)
Siirry sivun alkuun

R 29.8

IP on kirjattu

VPS358
Global Moderator
Poissa

Yhden sortin pölvästi

Parkano
Vastaus #28 - 16.08.2012 - 15:23:11

Vontsi kirjoitti on 16.08.2012 - 13:25:56:
Kromia oon joskus kokeillut, ei auttanut yhtään. Herkkupylly pysyyherkuissa...

Jos pesee hampaat syonnin jälkeen niin se kuluttaa hanpaita kun on happohyökkäys päällä. Pitäis oottaa puoli tuntia ennen pesua.

Vanha mainos, kuka muistaa enää XYLITOL:ia?
Niin ei tuu happohyökkäystä, vaan ilmavaivoja...

T: Vesku
Siirry sivun alkuun

Diag. ja SE 2007
Rebif -07-09
Projekti- ja Laatuinsinööri (BSc)
Työpaikan verkon Admin EVP.
Asiantuntemattomuuden antamalla 100% varmuudella

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta