Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Avattu maanantaina 24. syyskuuta 2001
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  
 
Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
Neurojen asenne lääkkeettömyyteen.... (Luettu 32717 kertaa)
Nanna73
Junior Member
**
Poissa


Parlamentaristi
Viestejä: 77

Sukupuoli: female
Neurojen asenne lääkkeettömyyteen....
23.08.2012 - 13:23:06
 
Saatuani diagnoosin tuli hirveä hätä saada aloittaa lääke... se oli viimeinen oljenkorsi ja luulin, että ilman sitä olen heti ihan tötteröö pois pelistä  Pelästynyt no lääkkeet ei sopinut ja musta tuli puolikuollut,jonka elämä loppui tyystin!

Pitkän kidutuksen jälkeen heitin lääkkeet syrjään,mutta siitäpä ei neurot innostukaan. Vaikka jokainen huomasi kuinka huonoon jamaan lääkkeet mut sai ja kuinka kroppa reagoi rajusti,niin asenne mua kohtaan muuttui kylmäksi.... eikä kuulemma ole asiaa enään säännöllisesti neuron polille ilman lääkitystä.

Pikkuisen tulee semmoinen tunne, että enhän mä ilman lääkettä ole terve vaan vakavasti sairas ja siltikin mut potkitaan pois sairaalasta?????  Täh Miten ihmeessä lääke vaikuttaa noin suurta osaa??

No,mitä enemmän olen asiaa lueskellut ja uusia tutkimuksia lueskellut,niin pienihän teho on todellakin mitä lääkkestä saadaan ja silti sivuvaikutukset hurrrrrjat!

Nyt en halua ketään syyttää vaan kirjoitan itsestäni eli minä jonka ainoa selviytyminen olikin lääke,mutta nyt kokeilujen jälkeen se on pahin peikko.... miten siis jatkan????? Uskallanko vielä kokeilla jotain vai uskallanko olla ilman???

Asia on todella vaikea ja siksi haluaisinkin tukea sairaala-reissuilta ,mutta sieltä vaan syytetään, syyllistetään ja itku kurkusta lähden kotia kohti....

Miksi siis lääke on tae, että voit vuosittaisella käynnillä sielä käydä? Epävarma
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
­­Ted
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 246

Sukupuoli: male
Re: Neurojen asenne lääkkeettömyyteen....
Vastaus #1 - 23.08.2012 - 14:31:22
 
Nanna73 kirjoitti on 23.08.2012 - 13:23:06:
Saatuani diagnoosin tuli hirveä hätä saada aloittaa lääke... se oli viimeinen oljenkorsi ja luulin, että ilman sitä olen heti ihan tötteröö pois pelistä  Pelästynyt no lääkkeet ei sopinut ja musta tuli puolikuollut,jonka elämä loppui tyystin!

Pitkän kidutuksen jälkeen heitin lääkkeet syrjään,mutta siitäpä ei neurot innostukaan. Vaikka jokainen huomasi kuinka huonoon jamaan lääkkeet mut sai ja kuinka kroppa reagoi rajusti,niin asenne mua kohtaan muuttui kylmäksi.... eikä kuulemma ole asiaa enään säännöllisesti neuron polille ilman lääkitystä.

Pikkuisen tulee semmoinen tunne, että enhän mä ilman lääkettä ole terve vaan vakavasti sairas ja siltikin mut potkitaan pois sairaalasta?????  Täh Miten ihmeessä lääke vaikuttaa noin suurta osaa??

No,mitä enemmän olen asiaa lueskellut ja uusia tutkimuksia lueskellut,niin pienihän teho on todellakin mitä lääkkestä saadaan ja silti sivuvaikutukset hurrrrrjat!

Nyt en halua ketään syyttää vaan kirjoitan itsestäni eli minä jonka ainoa selviytyminen olikin lääke,mutta nyt kokeilujen jälkeen se on pahin peikko.... miten siis jatkan????? Uskallanko vielä kokeilla jotain vai uskallanko olla ilman???

Asia on todella vaikea ja siksi haluaisinkin tukea sairaala-reissuilta ,mutta sieltä vaan syytetään, syyllistetään ja itku kurkusta lähden kotia kohti....

Miksi siis lääke on tae, että voit vuosittaisella käynnillä sielä käydä? Epävarma


Kyllä siinä varmaan meni 1-2 vuotta, ennen kuin alkoi Betaferonin aiheuttamat sivarit helpottaa. Tosin mä olen käyttänyt kaikki nämä vuodet Buranaa. Jotenkin tuntuu, että monet lopettaa liian helposti, jo muutaman viikon jälkeen, kun ei pää kestä. Se on sitten eri juttu, jos veriarvot menevät niin huonoksi, että lääkäri suosittelee vaihtamaan lääkettä.

Ihan ulkomuistista heitettynä, nämä ms-lääkkeethän on sitä varten, että pahenemisvaiheita tulisi vähemmän. Yleensähän niitä määrätään RR-muotoon ja Benigniin.

Jos sulla on RR, niin sulla on nyt sitten vaihtoehtoina neljä ABRC-lääkettä (vähentää pahiksia 30%) ja Tysabri, mutta sitä ei kait saa kovin helposti. Se on tietääkseni kaikkein tehokkain lääke (vähentää pahiksia 60%). Sitten on vielä lääkekannabista ja CCSVI:tä ja lääkeyhtiöiden lääkekokeiluja saatavilla. D-vitamiinia kannattaa myös syödä. Eikä liikuntaa kannata väheksyä.

Kyllä se kait on niin, että mitä aiemmin lääkityksen aloittaa, niin sitä vähemmän vaurioita ehtii tulemaan. Sellaisiakin tapauksia on, jotka eivät aloita lääkitystä ja sitten jo muutamien vuosien kuluttua diagnoosista, ovat lähellä työkyvyttömyyttä.

Mä en ota kantaa siihen, mikä hoito tehoaa parhaiten, mutta kyllä ilman muuta kannattaa lääkitystä ainakin kokeilla.
Siirry sivun alkuun
 

"Potilas on ehkä kenties mahdollisesti saattanut hyötyä lääkityksestä."
 
IP on kirjattu
 
j-p
Full Member
***
Poissa


I Love YaBB 2!
Viestejä: 122

Re: Neurojen asenne lääkkeettömyyteen....
Vastaus #2 - 23.08.2012 - 17:14:03
 
No niin käytän isoja alkukirjaimia. Niin sanotut lääkkeet ei toimi kaikille.Mulle sanoi neuro ettei ole sellaista lääkettä joka mulle vaikuttais kun et suostu ottamaan tysabria. No en kai prrkl siihen on kuollut yli 70 ihmistä ja pml on ollut yli 250 ihmisellä. Tosi hyviä lääkkeitä  Vihainen laittaisivat kaasukammioon suoraan jos on lääkkeillä pakko tappaa Pelästynyt . Niin ja käytin tysaa 1,5v sitten riitti. Kyllä paras keino vaikuttaa sairauteen on luomukeino
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
silloinmullamenisuhthuonosti
Junior Member
**
Poissa


Parlamentaristi
Viestejä: 69

Re: Neurojen asenne lääkkeettömyyteen....
Vastaus #3 - 23.08.2012 - 18:44:41
 
Nanna73 kirjoitti on 23.08.2012 - 13:23:06:
Miksi siis lääke on tae, että voit vuosittaisella käynnillä sielä käydä? Epävarma


Tuota mäkin olen ihmetellyt sekä neurologien että psykiatrien kohdalla. Neurologille ei enää uusia aikoja taida tulla (vaikken usko, että siitä olisi apuakaan, muuten kuin neurologin kanssa, joka ymmärtää valintani) kun en ole Copaxonea tai muutakaan lääkettä Bedrocanin lisäksi aloittamassa. Psykiatrilla kävin kaksi kertaa ja toisen kerran jälkeen lähdin mieluummin papin puheille, vaikken edes kuulu kirkkoon (koska psykiatrilla ei tuntunut olevan aikaa keskittyä oireiden tuomiin ongelmiin, jotka tekevät elämästäni osittain vaikeampaa ja osittain mahdotontakin (mm. musiikin osalta (sointujen osalta, jolloin kontrolloidaan useita sormia millien tarkkuudella sekä sormien ja käsien tunto-ongelmien osalta))). Siinä kävi niin, että paikalla sattui olemaan pappi, joka on myös filosofi ja kirjailija. Olen sen jälkeen lukenut hänen kirjojaan, joista osa on uskonnollista tekstiä ja osa filosofisempaa pohdiskelua, mistä on ollut mulle paljon apua ja olen löytänyt sitä myötä taas itseäni. Iso merkitys oli myös sillä, että päätin tietoisesti hävittää ympäristöstä kaiken stressin ja elin n. 3kk ilman puhelinta, jona aikana luin paljon muutenkin kaikenlaista kirjallisuutta. Myös siitä, että fysioterapiassa on voinut jutella kehon toiminnasta ja mm. terveelliseen ruokaan, vitamiineihin ym. liittyen, on ollut apua myös pelkän fysioterapian lisäksi. Sen takia aloin ottaa enemmän selvää kehon toiminnasta, ja mulla on ollut nyt ihmisen fysiologia ja anatomia lainassa n. 4 kk. Siinä kävi niin, että kun paikat alkoivat aukeamaan, mulle tuli tarve alkaa pitämään sitä hyötyä yllä ja muutin loputkin väärät ruokailutottumukset ym.

Olen pärjännyt ms-taudin kanssa luonnon keinoin ja ruokavaliolla, mutta noi on kaikki sellaista, mitä teen omaa kehoa kuunnellen. Noista ruokavalioista ym. olisi ihan mukava vaihtaa tietoa muidenkin kanssa. Tämä on kuitenkin sellainen juttu, että vasta kun on itse kokeillut ja kokenut hyödyn, huomaa, että tällaisilla jutuilla voi oikeasti hoitaa ms-tautia. Lääkekannabista kannattaa myös kokeilla, sekä merilevää (Chlorella ja Spirulina). Mulla on lähtenyt merilevällä kaikki fatiikki, minkä tunnistin kestäneen vähintään 5 vuotta, nyt hyödyn tultua. Mulle tuossa käy niin, että elimistö meinaa nukahtaa ja elää sellaisella säästöliekillä. Kun juo merilevää tuo kaikki fatiikki häviää.
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 24.08.2012 - 23:40:52 Kirjoittaja silloinmullamenisuhthuonosti »  
 
IP on kirjattu
 
leimari
Full Member
***
Poissa


Parlamentaristi
Viestejä: 126

Re: Neurojen asenne lääkkeettömyyteen....
Vastaus #4 - 25.08.2012 - 18:30:42
 
Ninpä? Minusta tuntuu, että itselläni on liikaa lääkkeitä! Copaxone on mennyt vuosia, sitten tusina muita lääkkeitä. Lisänä RR ja sepelvaltimotauti-lääkkeet...
Olen välillä itsekseni yrittänyt vähentää lääkemäärää, mutta aina jokin menee pieleen Juustoinen

Eli nyt sitten vain syön ja popsin. Omavastuu tuli täyteen vasta kesäkuussa, sillä Copan kanssa kuulun ryhmää, että saan 3 pakkausta 3 ekulla. Helpompi oli kerralla maksaa koko Copa pois...nyt mennään näin.
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
rosanen
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1590

Sukupuoli: female
Re: Neurojen asenne lääkkeettömyyteen....
Vastaus #5 - 26.08.2012 - 22:49:02
 
Kaikki on suhteellista, myös interferonien sivuvaikutukset. Minä käytin Avonexia yhdeksän viikon ajan. Neurologi lopetti interferonit kuultuaan, että jouduin hankkimaan pyörätuolin kotiin lääkkeen aiheuttamien sivuvaikutusten vuoksi. Rajansa kaikella, myös lääkkeen aiheuttamilla haitoilla.

Copaxone oli mukavampi kokemus, koska se ei aiheuttanut mitään haittavaikutuksia yliherkkyyttä lukuun ottamatta. Ellei sitten tehottomuutta oteta lukuun.  Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun
 

"Jos se ei tapa niin se todellakin hajottaa"
-Haloo Helsinki!


RR-dg 07/09, tk-eläke jo 01/09.
Apuvälineinä pyörätuoli ja sähkömopo.
 
IP on kirjattu
 
Rebekka
God Member
*****
Poissa


"Se parhaiten nauraa,
kellä vahvin lääkitys"

Viestejä: 1682
Helsinki
Sukupuoli: female
Re: Neurojen asenne lääkkeettömyyteen....
Vastaus #6 - 22.09.2012 - 06:45:12
 
Itse en aikoinaan, -02, aloittanut lääkitystä raskaustoiveen vuoksi. Vaikken tullut raskaaksi, en silti aloittanut lääkitystä.

V. -06 oli viimeksi pahenemisvaihe *koputtaa puuta*, joten olen onnellinen hyväkuntoinen mäsä.  Hymiö Mutta vaikea sanoa, että mitä olisin, jos olisin aloittanut neurojen suositteleman lääkityksen.  Kieli

Mulle sanottiin heti, että jos oon oireeton pari vuotta, en enää voi käydä neurolla kontrolleissa, koska en aloittanut lääkitystä. Ja näin kävi. Toisaalta ymmärrettävää. Miksi siellä oireettomana kävisin?
Siirry sivun alkuun
 

Dg 11/02, RR, ei lääkitystä, töissä.

Met Lapin tytöt olemma tämmösiä: Meän kanssa on niin helppoa olla, saa olla justihin niinku met sanomma! Silmänisku
 
IP on kirjattu
 
Juliane85
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1005
Etelä-Suomi
Sukupuoli: female
Re: Neurojen asenne lääkkeettömyyteen....
Vastaus #7 - 22.09.2012 - 12:42:24
 
Kun ei käytä Tysabria eikä ABCR-lääkkeitä, ei voi enää mennä sairaalaan neuron vastaanotolle. Saa mennä MS-neuvolaan. Näin oon ymmärtänyt. Hymiö
Siirry sivun alkuun
 

”Pimeys ei voi karkottaa pimeyttä; vain valo voi tehdä sen. Viha ei voi karkottaa vihaa; vain rakkaus voi tehdä sen”. - Martin Luther King jr.
Näe metsä puilta - maalaisjärkeä unohtamatta - Pirjo L.
 
IP on kirjattu
 
Mirkku
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 837
Pohjois-Suomi
Sukupuoli: female
Re: Neurojen asenne lääkkeettömyyteen....
Vastaus #8 - 22.09.2012 - 13:30:17
 
Juliane85 kirjoitti on 22.09.2012 - 12:42:24:
Kun ei käytä Tysabria eikä ABCR-lääkkeitä, ei voi enää mennä sairaalaan neuron vastaanotolle.


Näinhän se yleensä menee. Lääkkeettömien seuranta siirtyy terveyskeskukseen, mutta tarvittaessa pääsee lähetteellä neuron polille. Mulla taas on ihan päinvastainen "ongelma". Oon ollut koko ajan tosi hyväkuntoinen eikä neurologin käynneille olisi mitään tarvetta, mutta koska käytän Betaferonia, niin polilla on pakko hypätä, vaikkei mun tilanne ole muuttunut miksikään alkuajoista. Verikokeissa on kyllä ollut pikkuhäikkää aina välillä, mutta ei se polikäynti tilannetta miksikään muuta. Mielelläni luovuttaisin oman aikani jollekin sitä oikeasti tarvitsevalle, mutta täällä noudatetaan lääkehoidon seurantaohjetta pilkun tarkasti. Yks syy on ehkä se, että meän neuron poli on aika hiljainen, eikä potilaista ole tunkua.
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
larsson
YaBB Newbies
*
Poissa


Parlamentaristi
Viestejä: 10

Sukupuoli: male
Re: Neurojen asenne lääkkeettömyyteen....
Vastaus #9 - 23.09.2012 - 16:12:15
 
Ensioireet joskus -93. Minulle tarjottiin neuron polilta heti alussa -98 diagnoosin saatuani "lääkkeitä". Sanoin, etten ole ihan vielä valmis aloittamaan. Sain täystyökyv.eläkkeen 04, enkä vieläkään koe tarvitsevani "lääkkeitä" (lainausmerkeissä siksi, että minusta lääke on sellainen joka parantaa). Käytän säännöllisesti homeopaattisia lääkkeitä, joista koen saavani hyötyä.
Neuron polilla en käy. Toistaiseksi. päätän itse mitä kropalleni tehdään, eikä joku neurologi. Syököön itse myrkkynsä. Söisiköhän?   Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
kilpikonnax
Senior Member
****
Poissa


dg 11/08, copa 03/09-
tauolla 06/1O alkaen

Viestejä: 272

Re: Neurojen asenne lääkkeettömyyteen....
Vastaus #10 - 04.10.2012 - 12:03:15
 
olin kieltämättä hyvin hämmästynyt kun neurologi heitti mut pois koko seurannasta. ei tule enää kutsuja ei. sen takia vain että copaxone ei mulle käynyt, tulin kamalan kipeäksi  nivelistä (jäykistyivät järjettömästi) ja ihosta (kuoppainen olen edelleen) ja sain yhden ahdistuskohtauksen lääkkeenoton jälkeen.

neuro käski vaan tulla sit päivystykseen jos tulee jotain oireita... aha. just. ois ollut kiva että jotain seurantaa kuitenkin ois, mri-kuvia tai muita testejä.
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
Susu
God Member
*****
Poissa


Ei mitään viisasta sanottavaa!

Viestejä: 1222
Vantaa
Sukupuoli: female
Re: Neurojen asenne lääkkeettömyyteen....
Vastaus #11 - 04.10.2012 - 19:22:14
 
kilpikonnax kirjoitti on 04.10.2012 - 12:03:15:
olin kieltämättä hyvin hämmästynyt kun neurologi heitti mut pois koko seurannasta. ei tule enää kutsuja ei. sen takia vain että copaxone ei mulle käynyt, tulin kamalan kipeäksi  nivelistä (jäykistyivät järjettömästi) ja ihosta (kuoppainen olen edelleen) ja sain yhden ahdistuskohtauksen lääkkeenoton jälkeen.

neuro käski vaan tulla sit päivystykseen jos tulee jotain oireita... aha. just. ois ollut kiva että jotain seurantaa kuitenkin ois, mri-kuvia tai muita testejä.  


Mut kans kipattiin ulos, kun ei ole lääkitystä. 8 vuotta Betaa takana ja Copa-kokeilu huonolla menestyksellä. Kun ei sitten siihen hetkeen ollut tarjota mun tilanteeseen passelia lääkitystä, homma lopahti siihen. Päivystykseen voi mennä, jos paheneminen iskee. Ja omalle lääkärille, kuka sitten lieneekään, jatkossa. Kysyin vielä, että voinko soittaa ms-hoitajalle, jos tulee probleemi. Sain vastauksen, että voihan sitä yrittää.  
Siirry sivun alkuun
 

Dg. 09/01, RR, Betaa pistellyt 8 vuotta, Copa kokeiltu, ei lääkitystä. Eläkkeellä.
 
IP on kirjattu
 
j-p
Full Member
***
Poissa


I Love YaBB 2!
Viestejä: 122

Re: Neurojen asenne lääkkeettömyyteen....
Vastaus #12 - 04.10.2012 - 20:17:20
 
Niin tää on aika vaikeeta kun lääkeyhtiöt on saanu liian paljon valtaa lääkkeitten kehitykses ja siinä että ne saa sanoa lääkäreille mitä pitää käyttää. Kun ei ne toimi. Hyödyt on vähemmän kun haitat. Tää on vitun iso bisnes ja se tiedetään kuka kärsii
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
Cud
God Member
*****
Poissa


Errare humanum est
Viestejä: 1057
Tellus
Sukupuoli: male
Re: Neurojen asenne lääkkeettömyyteen....
Vastaus #13 - 05.10.2012 - 15:53:36
 
Olen kokeillut interferonia ja copaxonea mutta en ole käyttänyt niitä moneen vuoteen ja neurolle ei pääse. En edes muista koska olisin käynyt kontrollissa viimeksi. No, ei sillä väliä, koska ei siitä ole koskaan ollut mitään suurempaa hyötyäkään, kun onneksi on aika rauhallinen tauti. Kuitenkin pahenee pikkuhiljaa mutta olen käyttänyt työterveydenhuoltoa kun on ollut tarvetta. Tosin ei sinnekään pääse ihan koska vain, yleensä monen viikon jono.
Siirry sivun alkuun
 

I'm not quite what I thought I was but then again I'm maybe more - Queensryche - The Warning - Roads to madness
 
IP on kirjattu
 
erekki
Ex-jäsen





Re: Neurojen asenne lääkkeettömyyteen....
Vastaus #14 - 06.10.2012 - 11:41:10
 
Marjalla on kyllä hyvä neuro; keskusteleva, kuunteleva, avarakatseinen ja vieläpä aidon empaattinen. Marjan asiakkuus jatkui vaikka interferoni lopetettiiin kun ei sopinut, eikä Marja tuolloin halunnut jatkaa lääkityksillä. 2010 tehdyn laskimo operaation jälkeen Marja kävi samaisella neurolla, joka vahvisti että entiset MS-oireet olivat kadonneet, jopa refleksi- ja heijastetutkimukset olivat muuttuneet normaaleiksi. Neuro totesi tuollon että hän haluaisi seurata Marjan tilannetta vaikka oireita ei olekaan ja tämähän oli ihan hyvä tarjous, ja Marja on käynyt nyt harvakseltaan kyseisen neuron luona. Operaatiosta alkaa nyt olemaan pitkälti yli pari vuotta.
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta