Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tervetuloa Parlamenttiin, MS-keskustelupalstalle. Terveisin Aapo Halko
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta
Ruokavalio ja ms (Luettu 50835 kertaa)
Rami
Senior Member
Poissa

”Nikita, haluaisin tilata
yhden nootin.”

Sukupuoli: male
Re: Ruokavalio ja ms
Vastaus #30 - 13.09.2012 - 14:31:55

silloinmullamenisuhthuonosti kirjoitti on 13.09.2012 - 11:03:14:
Lainaus:
kannabis ei ole ravintoa eikä se kuulu tämän alueen keskusteluihin.

Heeeeeeiiiiiiiiii...... voi sitä syödä (tai juoda teenä). Munkin kohdalla voisi sanoa, että vaporisoitu Bedrocan kuuluu mun ruokavalioon n. 2-3 päivän väliajoin hamppuöljyn, rypsiöljyn tai oliiviöljyn kanssa. Ei siitä nälkä lähde, mutta on kai se periaatteessa osa ruokavaliota.

Voi sitä syödä/juoda muttei se ravintoa ole
Siirry sivun alkuun

”Aaaaauuuaaaaahhhhhhhh ööooorrrrrgyuhhhhh.. vvieellll yksch hei jookoschtaa..?”

kansansanonta

IP on kirjattu

Neitoperho
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Sukupuoli: female
Vastaus #31 - 18.05.2015 - 15:24:51

Sain rrMS-diagnoosin kaksi vuotta sitten. Vuosi sitten vaihdoin ruokavalioni terveellisemmäksi. Sitä ennen söin epävakaasti; välillä saattoi vierähtää parikin viikkoa pakastepizzalinjalla...

Nyt olen vuoden ajan syönyt monipuolisesti ja terveellisesti koko ajan. Joka päivä syön kalaa tai vähärasvaista lihaa, lisukkeena erilaisia kasviksia; joka päivä vihersmoothie, jossa marjoja, pähkinöitä, kurkkua, avokadoa, lehtikaalia / rucola-salaattia / tuoretta pinaattia. Välipaloiksi hedelmiä. Harvakseltaan vain täysjyväviljoja.

Suklaata tai salmiakkia syön jonkin verran joka ilta enkä aio tästä paheesta päästäkään  Hymiö

Lisäravinteina D-vitamiinia otan 100 mcg, kaksi vahvaa omega3-kapselia, B-vitamiiniyhdistelmä, biotiini, monivitamiini. Rautakuurilla olen n. puolen vuoden välein.

Terveydentilassani ei ole tapahtunut muutoksia MS-taudin osalta terveellisempään ruokavalioon vaihdettuani: olen ollut melko lailla oireeton ajoittaista väsymystä ja lievää, ajoittaista huimausta lukuunottamatta.

Hoikka olen aina ollut, joten siinäkään ei muutosta.

Ainoa muutos, jonka olen huomannut, on iltapäiväväsymyksen vähentyminen. Aiemmin nimittäin saatoin syödä karkkia välipalaksi, joten tämä muutos liittynee tasaisempaan verensokeriin päivän mittaan eikä MS-tautiin.
Siirry sivun alkuun

Kiittäkää joka tilassa. 1. Tess. 5: 18

IP on kirjattu

Hartti
Senior Member
Poissa

Urbaani MS-ilmentymä
Helsinki
Vastaus #32 - 22.05.2015 - 07:37:16

Itse poistin punaisen lihan ruokavaliostani jo varmaan puolisen vuotta ennen diagnoosia ja muutenkin vähensin kaikenlaisen epäterveellisen ruoka-aineksen määrää syömisissäni.

Ainakin tuli laihduttua ihan hyvin ja liikunnan avulla vielä lisää. Toki myös lisäravinteita tulee nautittua kiitettävästi päivittäin muutenkin juuri D-vitamiinin ollessa eräs vakiosta.

Neurologini mukaan noin 75 milligrammaa päivässä tähän aikaan vuodesta olisi sopiva määrä D-vitamiinia. Itse olen sitä mieltä että 100 milligrammaa on varmaan ihan käypä määrä myös tähän aikaan vuodesta nautittuna.

En oikeastaan vaihtanut ruokavaliota MS:nkään takia pelkästään, vaan yleisesti ottaen kokonaisvaltaisesti tuli mietittyä muiden kehon osien fiiliksiä raskaan ja epäterveellisen ruoan jatkuvan vaikutuksen alaisena olemisesta.

Siirry sivun alkuun

http://luulovaisairaus.blogspot.fi/

RRMS diagnoosi 4/2015
Apua vaivaan tuovat Tecfidera, 5mg LDN, lisäravinteet ja terveelliset elämäntavat
IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #33 - 23.05.2015 - 15:59:24

Minä voisin olla tarkempi. Söin poikani lahjaksi saamat suklaarusinat, jolloin poikani suuttui, ja vatsani alkoi pakottaa.  Hymiö
Siirry sivun alkuun

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö

IP on kirjattu

msdgv94
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi
Lapinlahti, Pohjois-Savo
Vastaus #34 - 29.05.2015 - 13:57:19

Sain vuonna 94 ms-diagnoosin enkä todellakaan juonut lainkaan kahvia ennen sitä eli en oikein usko, että johtuisi pelkästään kahvista ms-tauti.. Teetä kyllä join ehkä kaksi pientä kuppia päivässä..
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Neitoperho
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #35 - 01.06.2015 - 19:46:26

Etsiessäni netistä tietoa liittyen MS:ään ja verisuoniin, törmäsin englanninkieliseen artikkeliin viinirypäleen siementen sisältämästä yhdisteestä, oligomeeriset proantosyanidit (OPC), jonka on todettu vahvistavan paitsi verisuonten rakennetta, myös veriaivoestettä (jonka tiiviys on etu MS-potilaille; myös MS-lääkkeet pyrkivät tähän).

Lähdin tästä innostuneena kauppaan sateessa ja tuulessa ostamaan viinirypäleitä, mutta kun kotona aloin syödä niitä, huomasin niiden olevan siemenettömiä! Netti sitten tiesi kertoa minulle, että Suomessa myydään nykyään siemenettömäksi jalostettua rypälelajia  Täh

En yleensä osta rypäleitä, joten tämä käänne on jäänyt minulta huomaamatta.

Tilasin sitten suosiolla eräästä verkkokaupasta Viinirypäleen siemenuutetta pussillisen  Hymiö Se on ilmeisesti jonkinlaista jauhetta, jota käytetään ohjeen mukaan päivittäin vain 1/8 teelusikallista. 100 g pussi on siis melko riittoisa.

Ja eikun veriaivoestettä tiivistämään  Virnistys
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hartti
Senior Member
Poissa

Urbaani MS-ilmentymä
Helsinki
Vastaus #36 - 03.06.2015 - 09:12:36

Kiitos ravinnollisesta vinkistä Neitoperholle.

Itselläni on kahvin juonti taas lisääntynyt kesäloman aikana. Muutaman kupin saatan juoda aamiaisen yhteydessä, mutta sitten päivällä menee myös ehkä muutama kuppi.

Tätä ennen rajoitin kahvin juomista vain yhteen kuppiin aamulla, mutta tosiaan rönsyilemään on päässyt nyt taas.

Vaikea on arvioida kofeiinin merkitystä MS-tautiin ja sen oireisiin, mutta sanoisin kyllä ettei se ehdottomasti selitä sen puhkeamista millään tapaa.
Siirry sivun alkuun

RRMS diagnoosi 4/2015
Apua vaivaan tuovat Tecfidera, 5mg LDN, lisäravinteet ja terveelliset elämäntavat
IP on kirjattu

Neitoperho
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #37 - 12.06.2015 - 21:43:01

Löysin tällaisen terveysuutisen (pahoittelen, jos tätä on jo aiemmin käsitelty jossain ketjussa ilman, että olen huomannut):

http://www.healthline.com/health-news/high-salt-diet-may-make-ms-worse-090214

ja suunnilleen sama suomeksi:

http://yle.fi/uutiset/liika_suolan_syominen_saattaa_pahentaa_ms-taudin_oireita/7...

Eli runsas suolan käyttö saattaa pahentaa MS-oireita ja jopa nopeuttaa MS-taudin etenemistä argentiinalaistutkimuksen mukaan. Taudin oireet ja magneettikuvissa näkyvät tautipesäkkeet pahenivat 3-4 kertaa nopeammin runsaasti suolaa käyttävillä kuin suolaa vähänlaisesti käyttävillä.

Suolan määrä mitattiin virtsan natriumpitoisuudesta. Koehenkilöiden ruokavalioita ei kontrolloitu tutkimuksessa, joten laajempaa tutkimusta aiheesta kaivataan.

On esimerkiksi epäselvää, johtuuko taudin paheneminen runsaasta suolankäytöstä vai johtuuko virtsan korkea natrium- eli suolapitoisuus itse taudista tai siihen käytetystä lääkityksestä. Eli ei tiedetä, kummin päin syysuhde menee.

En ole itse koskaan liiemmin suolaa käyttänyt (olen enemmän sokerin ystävä), mutten toisaalta en ole suolan käyttöön kiinnittänyt erityistä huomiotakaan.

Tästä lähtien aion tietoisesti pitää suolan käytön vähäisenä päivittäin, ihan varmuuden vuoksi  Hymiö Jään myös kiinnostuneena odottelemaan uutisia mahdollisista lisätutkimustuloksista tähän aiheeseen liittyen. Tämä uutinen oli viime syksyltä, joten suht tuoreesta havainnosta on kyse.

Minusta on kiva räätälöidä elämäntapoja, kuten ruokavaliota, sen mukaan, mitä tutkimukset kertovat MS:ään liittyen. Ihan pienetkin säädöt ja muutokset antavat tyydyttävän kokemuksen, että tekee itse koko ajan jotain taudin lieventämiseksi.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #38 - 13.06.2015 - 13:50:34

"Eli runsas suolan käyttö saattaa pahentaa MS-oireita ja jopa nopeuttaa MS-taudin etenemistä argentiinalaistutkimuksen mukaan."
On varmasti totta, mutta minä tykkään esim. suolaisista keitoista.
Siirry sivun alkuun

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö

IP on kirjattu

Hartti
Senior Member
Poissa

Urbaani MS-ilmentymä
Helsinki
Vastaus #39 - 13.06.2015 - 22:19:17

Neitoperho kirjoitti on 12.06.2015 - 21:43:01:
Minusta on kiva räätälöidä elämäntapoja, kuten ruokavaliota, sen mukaan, mitä tutkimukset kertovat MS:ään liittyen. Ihan pienetkin säädöt ja muutokset antavat tyydyttävän kokemuksen, että tekee itse koko ajan jotain taudin lieventämiseksi.

Oikeaa puhetta ja peukuttaisin vielä jos Facebookin puolella oltaisiin!

Tämä suolan käyttöön liittyvä uutinen oli kieltämättä mielenkiintoinen löytö monien muiden MS:n ja ravinnon suhteeseen paneutuneiden uutisten joukossa.

Varmasti on oikeaa suuntaa edustava havainto että liiallinen suolan käyttö on myös eräs tapa pahentaa tätä sairautta. Uskoisin kuitenkin että sitä suolan määrää ravinnosta pystyy kompensoimaan sitten sillä että jos vaikka joku suolainen herkku kiinnostaa, niin tasapainottaa sitten ravintoaan jollain muulla tavalla.

Lisäksi tosiaan kannattaa miettiä sitä suolan kokonaismäärää ravinnossaan ja lähteä pohtimaan että kuinka runsaasti sitä suolaa kokonaisuudessaan saa ja että kannattaako olla huolissaan jos muu ravinto kuitenkin on kunnossa. Lisäksi puhutaan usein myös ravinnon piilosuolasta ynnä muusta.

Itse sanoisin taas sitten myös omalta kantilta sen että näkisin tämän sairauden pahenevan ylipäätään huonoilla elämäntavoilla aina ravinnosta lähtien. Kyllä kaikenlainen itsensä myrkyttäminen pahentaa MS:ää aivan varmasti ja vielä pahemmaksi kyyti menee jos onnistuu saamaan vielä jonkun toisen sairauden tähän kylkeen erinäisistäkin syistä.

Siirry sivun alkuun

RRMS diagnoosi 4/2015
IP on kirjattu

Neitoperho
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #40 - 13.08.2015 - 21:19:49

Olen katsellut Youtubesta videoita, joissa ihmiset, jotka sanovat olevansa MS-diagnosoituja, kertovat käytännössä parantuneensa noudatettuaan vuosien ajan tiukkaa erikoisruokavaliota.

Minua häiritsee tämä, koska skeptikko minussa sanoo, ettei MS-tautia voi ruokavaliolla parantaa –muutenhan lääkärit olisivat jo reagoineet siihen ja tarjoaisivat ensisijaiseksi hoidoksi ruokavaliota.

Kyynikko minussa sanoo niin ikään, että nuo ihmiset ovat huijareita, jotka haluavat myydä dieettiohjelmaansa, ja osalla heistä saattaa olla huijauksen taustalla myös ideologinen halu saada ihmiset esim. vegaaneiksi tai luomukuluttajiksi.

Kuitenkin ajatus raakaravinnolla ja vegaanisella ruokavaliolla elämisestä tuntuu keveältä ja terveeltä. Se tuntuu siltä, että MS-taudistakin voisi parantua tai saada se pysymään remissiossa koko loppuelämän. Olen taipuvainen elättelemään sellaista toivetta kaikesta skeptisyydestä ja kyynisyydestä huolimatta...

Tällaisia erikoisruokavalioita erityisesti MS-tautiin ovat Terry Wahlsin paleo-dieetti, Roy Swankin vähärasvainen ruokavalio, John McDougallin kasviperustainen ja tärkkelyspitoinen dieetti ja Youtuben vegaaniyhteisön vegaaninen, osapäiväinen raakaruokavalio.

Haluaisin saada puolueettomat, yliopistotason tutkimustulokset tästä aiheesta.

Videoiden katselun myötä olen (rasvaisia) lehmänmaitotuotteita vähentänyt ruokavaliostani, koska useimmat MS-dieetit torjuvat lehmänmaidon.

MS-taudin aikana olen lopettanut prosessoitujen ruokien syömisen (einekset yms.) ja lisännyt kasvisten syömistä todella merkittävästi. En kuitenkaan toistaiseksi ole halunnut kokonaan siirtyä ruokavaliolle, jossa on kieltäydyttävä jatkuvasti jostain perusaineksesta.

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hartti
Senior Member
Poissa

Urbaani MS-ilmentymä
Helsinki
Vastaus #41 - 15.08.2015 - 10:27:23

Kieltämättä omaan ajatusmaailmaan sopii juuri tällaiset Swankin&Terry Wahlsin dieetit oikein mallikkaasti, mutta luonnollisesti sitä miettii että onko tämän sairauden ratkaisun takana oikeasti mukamas pelkästään se ruokavaliokaan sitten.

Paljon mediassa pyörii tapauksia, jotka väittävät parantaneensa MS-tautiaan ruokavalion muutoksella. Itse en suostu uskomaan ruokavalion olevan se ainoa tapa saada tauti kuriin pelkästään, vaan ihan kylmästi pidän nykyään vaikkapa Olli "Viidakkomies" Postinkin ravintoneuvoja melkolailla valheellisina siihen asti kunnes nettiin tupsahtaa kopio ko. tyypin MS-diagnoosista.

Olen pyrkinyt toisaalta kyllä ottamaan vaikutteita näistä MS-dieeteistä ja moni tuttava kehuu paleo-dieettiä. Itse tulee kyllä käytettyä erinäisiä hapanmaitotuotteita edelleen, mutta kasvispitoisessa ruokavaliossa yritän pysyä kyllä pääsääntöisesti itsekin.
Siirry sivun alkuun

RRMS diagnoosi 4/2015
IP on kirjattu

Tinde
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #42 - 03.09.2015 - 22:39:41

Heips!
Minä olen ollut lapsesta asti kala-kasvis syöjä ja olen miettinyt ruokavalion vaikutusta sairastumiseeni. Onko se kenties hidastanut sairastumistani? Vai olenko sen vuoksi sairastunut..? Ensimmäiset neurologiset oireeni ovat alkaneet n. 35v iässä. Olen miettinyt proteiinien riittävää saantia? Nyt olen kokeillut kolmisen viikkoa gluteiinitonta ruokavaliota. Mitään hirvittävän selkeää eroa en ole huomannut, mutta turvotus on vähäisempää. Maitotuotteita olen myös miettinyt..

Paljonko syötte D-vitamiinia?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hartti
Senior Member
Poissa

Urbaani MS-ilmentymä
Helsinki
Vastaus #43 - 15.09.2015 - 19:04:39

D-vitamiinia tulee napsittua päivittäin noin 75 mikgrogrammaa, joka voi olla kyllä aika paljon monen mielestä. En ole kuitenkaan kokenut vielä sen huonoja puolia.

Viime talvena ennen sairastumistani tykitin myös C-vitamiinia ja D-vitamiinia muutaman kuukauden ajan. Koin että sain lisää energiaa ko. valmisteista, mutta yleisluontoisesti sitä aina kuulee kuinka meillä täällä D-vitamiinin saanti on usein niin heikkoa että sitä tulee syödä purkista etenkin talvella melko reippaasti.

Sellaisen nyrkkisäännön olen myös antanut kertoa itselleni että nestemäisenä mielellään kannattaa D-vitamiinia muutenkin nauttia verrattuna pillereihin.
Siirry sivun alkuun

RRMS diagnoosi 4/2015
IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #44 - 15.09.2015 - 21:28:45

Käytän D-vitamiinia 100 mikrogrammaa vuorokaudessa ja ehkä enemmänkin, kun sitä on myös kalkkitableteissa.  Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta