Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Parlamentti on paikka jossa jokainen saa puhua. (parlare, it. puhua)
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  
 
Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta
Ruokavalio ja ms (Luettu 48133 kertaa)
Pimps
YaBB Newbies
*
Poissa


Parlamentaristi
Viestejä: 6

Ruokavalio ja ms
27.08.2012 - 12:49:25
 
Onko joku pystynyt hallitsemaan tai vähentämään oireitaan ruokavalion avulla?

Olen ollut gluteenittomalla ruokavaliolla nyt neljä viikkoa ja en ole saanut ainakaan tästä mitään apua. Vaikkakin netti monine juttuine väittää, että ms voisi olla perinpohjaisesti viljojen syytä. Olen siis nyt melko vakuuttunut, että ruokavaliolla ei pysty juuri vaikuttamaan sairauteen.
Onko teillä erilaisia tai samanlaisia kokemuksia?
onko teillä muita kokeiltuja ruokavalioita?
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
Rami
Senior Member
****
Poissa


”Nikita, haluaisin tilata
yhden nootin.”
Viestejä: 474

Sukupuoli: male
Re: Ruokavalio ja ms
Vastaus #1 - 27.08.2012 - 14:34:27
 
Pimps kirjoitti on 27.08.2012 - 12:49:25:
Onko joku pystynyt hallitsemaan tai vähentämään oireitaan ruokavalion avulla?

Olen ollut gluteenittomalla ruokavaliolla nyt neljä viikkoa ja en ole saanut ainakaan tästä mitään apua. Vaikkakin netti monine juttuine väittää, että ms voisi olla perinpohjaisesti viljojen syytä. Olen siis nyt melko vakuuttunut, että ruokavaliolla ei pysty juuri vaikuttamaan sairauteen.
Onko teillä erilaisia tai samanlaisia kokemuksia?
onko teillä muita kokeiltuja ruokavalioita?


Parsakaalia paljon ja ei kahvia, ainakin tämä pohjanmaan kaikki(ainoana)tietävä todisti
Siirry sivun alkuun
 

”Aaaaauuuaaaaahhhhhhhh ööooorrrrrgyuhhhhh.. vvieellll yksch hei jookoschtaa..?”

       kansansanonta

 
IP on kirjattu
 
unelma
YaBB Newbies
*
Poissa


Parlamentaristi
Viestejä: 36

Re: Ruokavalio ja ms
Vastaus #2 - 27.08.2012 - 14:48:14
 
Itse olen poistanut ruokavaliostani pastan, vaalean makaronin, perunan, vaaleat leivät ja pulla minimissä. Sokeria mahdollisimman vähän. Olen lisännyt kasviksia,hedelmiä ja marjoja. Rasvana käytän voita. Oloni on ollut hyvä ei ruokailun jälkeistä turvotusta ja yletöntä väsymystä.Hemoglobini on noussut mukavasti. Kahvin olen vaihtanut teehen. Itse olen tyytyväinen tähän. uskon kyllä siihen,että ruoka osaittain vaikuttaa  ms-tautiin. Eihän tätä tautia mikään paranna, mutta jos vointia voi helpottaa ruokavaliolla niin miksi ei sitä kokeilisi. Epävarma
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
Fanny
God Member
*****
Poissa


Si vis amari, ama.
Viestejä: 2469
Helsinki
Sukupuoli: female
Re: Ruokavalio ja ms
Vastaus #3 - 27.08.2012 - 16:34:48
 
unelma, jos tässä kohdassa olisi tykkää -merkki, painaisin sitä heti! Olet tehnyt hyvän valinnan.
Siirry sivun alkuun
 

Dg. v. 2000, Betaferon 2001-2003
Osatyökyvyttömyyseläke v. 2003
Työkyvyttömyyseläke v. 2005
 
IP on kirjattu
 
nutritionisti
Ex-jäsen





Re: Ruokavalio ja ms
Vastaus #4 - 27.08.2012 - 20:16:08
 
Eräs saksalainen lääkäri alkoi hoitaa ms-syndroomaa vihreällä ruokavaliolla ja vedellä jo kolmikymmenluvulla. Tällä menetelmällä on parannettu sen jälkeen yli 10 000 potilasta yksityisvastaanotoilla.

On olemassa useita esimerkkejä siitä, miten nimenomaan ruokavalio auttaa oireisiin ja voi poistaa ne jopa kokonaan. Blogissani on juttua ruokavaliosta, käytän sitä itse, ja ne muutamat potilaani, joilla on paranemisen halu ja älyä, todistavat  että homma toimii. Minulla on vain yksi ms-potilas, mutta hän on erittäin tyytyväinen hoidon tehoon, ja on jo ehtinyt todistaa hoidon tehon poikkeamalla siitä sillä seurauksella, että oireet alkoivat pahentua uudestaan.
Synteettiset lääkkeet on suunniteltu tuottamaan tuhansien prosenttien voitot kemianteollisuudelle, niillä ei ms parane.

http://qmies.blogspot.fi/
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 28.08.2012 - 10:00:50 Kirjoittaja Ei tiedossa »  
 
IP on kirjattu
 
muju62
God Member
*****
Poissa


Parlamentaristi
Viestejä: 505
Satakunta
Sukupuoli: female
Re: Ruokavalio ja ms
Vastaus #5 - 27.08.2012 - 22:47:02
 
Lainaus:
Eräs saaksalainen lääkäri alkoi hoitaa ms-syndroomaa vihreällä ruokavaliolla ja vedellä jo kolmikymmenluvulla. Tällä menetelmällä on parannettu sen jälkeen yli 10 000 potilasta yksityisvastaanotoilla.

On olemassa useita esimerkkejä siitä, miten nimenomaan ruokavalio auttaa oireisiin ja voi poistaa ne jopa kokonaan. Blogissani on juttua ruokavaliosta, käytän sitä itse, ja ne muutamat potilaani, joilla on paranemisen halu ja älyä, todistavat  että homma toimii. Minulla on vain yksi ms-potilas, mutta hän on erittäin tyytyväinen hoidon tehoon, ja on jo ehtinyt todistaa hoidon tehon poikkeamalla siitä sillä seurauksella, että oireet alkoivat pahentua uudestaan.
Synteettiset lääkkeet on suunniteltu tuottamaan tuhansien prosenttien voitot kemianteollisuudelle, niillä ei ms parane.

http://qmies.blogspot.fi/


Vai paranemisen halu ja äly syödä kuten sinä sekä vihreän ruokavalion noudattaminen, että niillä "ms-syndrooma" paranee?  Juustoinen
Siirry sivun alkuun
 

R 29.8
 
IP on kirjattu
 
nutritionisti
Ex-jäsen





Re: Ruokavalio ja ms
Vastaus #6 - 27.08.2012 - 23:30:18
 
muju62 kirjoitti on 27.08.2012 - 22:47:02:
Vai paranemisen halu ja äly syödä kuten sinä sekä vihreän ruokavalion noudattaminen, että niillä "ms-syndrooma" paranee?  Juustoinen


Näin tämä potilaani kertoo. Hänen isänsä on ylilääkäri ja poikaa on käytetty maan parhailla asiantuntijoilla ilman minkäänlaista apua. Minun hoitoprotokollani perustuu tieteeseen ja se toimii. Jos tulet minun hoitooni, huomaat hoidon tehon joidenkin oireiden suhteen jo vuorokausi aloittamisen jälkeen.

Jos ajattelette asiaa laajemmin, ainoat tapaukset, jotka ovat alkaneet parantua, perustuvat nimenomaan ruokavalioon.
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
happybunny
Full Member
***
Poissa


everything is fine, thanks
for asking
Viestejä: 122
Etelä-Pohjanmaa
Sukupuoli: female
Re: Ruokavalio ja ms
Vastaus #7 - 28.08.2012 - 08:16:20
 
Syy-seuraussuhde tuskin on ihan niin yksinkertainen. Oma teoriani on, että arvioitua huomattavasti suurempi osa on enemmän tai vähemmän yliherkkiä joillekin ruoka-aineille, esim. gluteenille, ja se pahentaa heidän MS-oireitaan. Kun sitten ruokavalion saa kohdilleen, elimistön rasitus laskee ja MS-oireet helpottavat. Eli ne MS-tautia sairastavat, jotka saavat gluteenittomasta ruokavaliosta apua, hyötyisivät siitä joka tapauksessa, vaikka olisivat muuten terveitä. Joskus ne oireet on vaan niin pieniä ja tulevat niin hiipimällä, ettei edes osaa epäillä niiden takana olevan jotain yliherkkyyksiä.

Sitten tietysti on otettava huomioon myös se, että neljä viikkoa on lyhyt aika. Minulla meni puoli vuotta siihen, että pääsin selville, mille kaikelle olen yliherkkä, ja toiset puoli vuotta siihen, että tiukka gluteeniton ja maidoton ruokavalio vei näpyt pois ja säryt ja jäykkyys helpottivat.
Siirry sivun alkuun
 

NHT 11/09, ei vielä virallista diagnoosia, mutta tulee, kunhan kerkiää
 
IP on kirjattu
 
muju62
God Member
*****
Poissa


Parlamentaristi
Viestejä: 505
Satakunta
Sukupuoli: female
Re: Ruokavalio ja ms
Vastaus #8 - 28.08.2012 - 09:15:00
 
Lainaus:
muju62 kirjoitti on 27.08.2012 - 22:47:02:
Vai paranemisen halu ja äly syödä kuten sinä sekä vihreän ruokavalion noudattaminen, että niillä "ms-syndrooma" paranee?  Juustoinen


Näin tämä potilaani kertoo. Hänen isänsä on ylilääkäri ja poikaa on käytetty maan parhailla asiantuntijoilla ilman minkäänlaista apua. Minun hoitoprotokollani perustuu tieteeseen ja se toimii. Jos tulet minun hoitooni, huomaat hoidon tehon joidenkin oireiden suhteen jo vuorokausi aloittamisen jälkeen.

Jos ajattelette asiaa laajemmin, ainoat tapaukset, jotka ovat alkaneet parantua, perustuvat nimenomaan ruokavalioon.


Älä nyt hyvä ihminen viitsi jatkaa, tietty sitten jos olet koulutukseltasi lääkäri tai ruoka-alan ammattilainen...
Minun omalääkäränikin on myös YLIlääkäri eikä puolla yksipuolista ruokavaliota joka menee äärimmäisyyksiin.
Itse olen ollut keittiöalan ammattilainen jo 32 vuotta, lisäksi ylläpidän ammattitaitoani vuosittaisilla koulutuksilla jotka työnantajani kustantaa.
Tänä kesänä koulutuksen aihe oli erityisruokavaliot esim. keliaatikolle, diapeetikolle, kasvissyöjälle, lakto-ovolle jne.

Sen lisäksi, että olen perillä ruokaan liittyvistä asioista, olen myös avarakatseinen sekä kammoksun kaikenlaista kiihkoilua ja "ääripäitä".
Ja sairastuneiden hyväksikäyttäminen on mielestäni juuri sitä.

Ps. Toisaalla mainitsit ettei Broccolia pidä käyttää tai jotain siihen suuntaan. Hienosta nimestä huolimatta tarkoitit varmaan ihan arkista parsakaalia jonka italiankielinen nimi on broccoli? Ja joka on eräs kaalin muunnos, kuuluu ristikukkaiskasveihin sekä  on ihan tavallinen hyötykasvi. Hyvän makuinenkin Silmänisku
Siirry sivun alkuun
 

R 29.8
 
IP on kirjattu
 
nutritionisti
Ex-jäsen





Re: Ruokavalio ja ms
Vastaus #9 - 28.08.2012 - 09:38:00
 
Koulutetut lääkärit ja ruoka-alan ammattilaiset eivät ole perillä kofeiinin farmakologiasta, eivätkä tietääkseni kykene esittämään minkäänlaista tieteellisesti hyväksyttävää ja kokeellisesti todistettavaa selitystä ms syndroomalle, puhumattakaan siitä, että he kykenisivät parantamaan vaivaa.

Mistä olet muuten saanut päähäsi, että ruokavalioni on yksipuolinen siten, että sitä ei voi suositella? Ethän sinä edes tajua mille tämä ruokavalio perustuu ja mitä kaikkea se pitää sisällään. Ruokavalioni on kehittynyt yrityksen ja erehdyksen kautta, oireita pahentavat ainekset jätetään pois ja käytetään aineksia jotka ovat neutraaleja tai joilla on parantava vaikutus tilanteeseen.

Millä tavalla katsot minun käyttävän hyväkseni sairaita? Millä tavalla katsot minun hyötyvän siitä, että tulen tänne parjattavaksi? En ole ainakaan itse havainnut saaneeni rahaa, tavaraa, tai muuta aineellista tai aineetonta hyötyä tästä hommasta.

Jos täällä joku kiihkoilee, niin kyllä asia on niin, että sinä ja sinun koplasi olette tehneet nimenomaan sitä yrittämättäkään saada aikaan asiallista keskustelua.

Jos et ole edes viitsinyt perehtyä varoitukseeni parsakaalin käytöstä, miksi ihmeessä sinun pitää kailottaa asiasta, jota et ymmärrä, ja josta et tiedä yhtään mitään? En tajua, miksi teidän on välttämättä päästävä veetuilemaan asiasta, josta ette itse edes ole kiinnostuneita. Tuollainen aggressiivinen ja asiaton nälviminen, pilkkaaminen, halventaminen, nimittely ja riidanhaastaminen panee miettimään, että olisiko ehkä asiaa pipomekaanikolle.

Ps. Tykkään muuten itsekin parsakaalista niin maan prkleesti, mutta ikävä kyllä, sen käyttö kofeiinivieroituksessa ei oikein sovi.
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
Hilu.
God Member
*****
Poissa


Asioilla on tapana järjestyä.

Viestejä: 755

Sukupuoli: female
Re: Ruokavalio ja ms
Vastaus #10 - 28.08.2012 - 10:22:59
 
nutritionisti, minulta on mennyt jotain ohi. Muistaakseni suosittelit parsakaalin käyttöä, mutta nyt se ei enää sovi. Miksi?
Siirry sivun alkuun
 

- pojalla ms, dg 04/07, RR, Betaferon- itsellä ms-epäily
 
IP on kirjattu
 
silloinmullamenisuhthuonosti
Junior Member
**
Poissa


Parlamentaristi
Viestejä: 69

Re: Ruokavalio ja ms
Vastaus #11 - 28.08.2012 - 10:34:49
 
unelma kirjoitti on 27.08.2012 - 14:48:14:
Itse olen poistanut ruokavaliostani pastan, vaalean makaronin, perunan, vaaleat leivät ja pulla minimissä. Sokeria mahdollisimman vähän. Olen lisännyt kasviksia,hedelmiä ja marjoja. Rasvana käytän voita.

Kuulostaa aika samalta, miten itsekin syön nykyisin. Lähinnä olen jättänyt kaikkea pois, mistä tulee huono tai raskas olo, tai mikä pahentaa oireita. Lihan jätin myös pois tuossa keväällä.



nutritionisti, noita sun päätelmiäsi lukee ihan mielenkiinnolla, vaikken blogisi etusivun hämähäkinverkkoteoriasta olekaan ihan samaa mieltä kannabiksen osalta, vaporisoituna tai syötynä, sillä siihen syntyy toleranssi ilman terveyshaittoja. Kannattaa myös pitää mielessä, että tutkimusmateriaalin osalta kannabiksen haitoista yleinen tapa on polttaa sitä tupakan kanssa, mikä on jo sinänsä vääristynyt lähtökohta haittavaikutusten osalta, ja kaikessa, tai suurimmassa osassa, tutkimusmateriaalia asetelma taitaa olla tuo. Jos sulla on jotain teorioita, mitä kannattaisi syödä ja miksi, uskoisin, että ihmiset lukevat täällä niistä ihan mielellään, eikä terveellisestä ruoasta nyt ainakaan haittaa kenellekään ole. Itse olen joutunut jättämään myös kahvin pois.


muju62, wrum wrum.
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
nutritionisti
Ex-jäsen





Re: Ruokavalio ja ms
Vastaus #12 - 28.08.2012 - 12:24:16
 
Hilu. kirjoitti on 28.08.2012 - 10:22:59:
nutritionisti, minulta on mennyt jotain ohi. Muistaakseni suosittelit parsakaalin käyttöä, mutta nyt se ei enää sovi. Miksi?


Parsakaalin tekee ongelmalliseksi sen vaikutus virtsahappoihin. Se sisältää molekyyliä, joka sulattaa tehokkaasti kiteytyneitä virtsahappoja. Sulatusteho on voimakkain raakana ja heikkenee keitettäessä. Parsakaali neutraloi sulattamansa hapot, mutta ongelmana on se, että sulaminen saattaa jatkua useita viikkoja, kun taas neutralointiteho katoaa parissa päivässä. Jos siis syöt parsakaalia yhtenä päivänä, oireesi saattavat helpottaa seuraavana aamuna muutamaksi päiväksi, mutta sen jälkeen oireet voivat voimistua pitkäksi aikaa. jas taas syöt liian usein, sulatusteho kasvaa kaiken aikaa kiihtyvällä nopeudella, mutta neutralointiteho pysyy samana. Tämä johtaa tilanteeseen, jossa veren virtsahappokuormitus kasvaa ja kofeiinin virtsahapot alkavat pahentaa oireita. Ilman ympärivuorokautista nesteytystä tilanne voi johtaa munuaiskiviin, minulle kävi niin kun tutkin käytännön kokeilla tätä maukasta kasvia. Se oli kovin kipu jonka olen elämäni aikana kokenut. Munuaiskivet tosin eivät ole se pahin kofeiinijämiin liittyvä vaara.

Lopetin parsakaalin käytön kun ymmärsin tämän toimintaperiaatteen, mutta olen kyllä analysoinut mahdollisuuksia sen käyttöön tavalla, jolla kehon puhdistumisaika voitaisiin lyhentää vuosista kuukausiin. Tällainen menetelmä vain tuntuu minusta liian riskaabelilta, sillä kofeiinin metaboliitit voivat tappaa jos niitä vapautuu kudoksista liian suurina pitoisuuksina. Olinhan itse lähellä hengenlähtöä kun tutkin alfalfa-itujen tehoa virtsahappojen sulattajana. Se kokemus opetti suhtautumaan tähän prosessiin melkoisella vakavuudella.

Annetaan nyt tässä samalla esimerkki toisesta toiminnallisesta ruoka-aineesta, halvasta. Halva tehdään suunnilleen 50/50 seesaminsiementahnasta ja sokerista. Seesaminsiemenet sisältävät runsaasti kalsiumia, joka ei kuitenkaan kykene imeytymään läheskään täydellisesti suolistosta verenkiertoon. Sen sijaan suolessa kulkeva halvamassa sitoo virtsahappoja sisältämäänsä kalsiumiin suolen seinämän läpi samalla periaatteella, kuin dialyysikone. Ulostaessa halva on räikeän neon-keltaista virtsahapoista. Halva ei sisällä, minun tietoni tai kokemukseni perusteella virtsahappoja sulattavia molekyylejä, vaan sulaminen tapahtuu siksi, että halva poistaa virtsahappoja verestä suoleen, jolloin veri alkaa sulattamaan virtsahappoja. Liian suuri veren virtsahappopitoisuus estää kiteytyneiden happojen sulamisen.

Tieteessä ollaan muuten havaittu, että kofeiini alentaa veren virtsahappopitoisuutta. Koska kofeiini estää virtsahappojen poistumista kehosta heikentämällä munuaisten verenkiertoa, täytyy veren puhdisumisen johtua siitä, että kofeiini sitoo virtsahappoja kudoksiin tuntemattomalla mekanismilla. Tämän vahvistaa sekin, että käytön lopettamisen jälkeen veren virtsahappopitoisuus alkaa nousta nopeasti ja rajusti, jolloin kudoksista virtaavat kofeiinin aktiiviset metaboliitit alkavat aiheuttaa oireita, jotka tunnemme kofeiinin vieroitusoireina. Minulle ilmaantuu vielä 4½ vuotta käytön lopettamisen jälkeen lähes kaiken aikaa kausia, jolloin poden joka päivä kofeiinipäänsärkyä sekä muita vieroitusoireita. Onneksi ne alkavat olla jo voimakkuudeltaan melko huonossa hapessa.
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
Pimps
YaBB Newbies
*
Poissa


Parlamentaristi
Viestejä: 6

Re: Ruokavalio ja ms
Vastaus #13 - 28.08.2012 - 21:19:10
 

Eli ehkä minun pitää vielä olla kärsivällisempi. Olin jotenkin vaan niin turhautunut sokerittomuuteeni ja gluteenittomuuteeni, koska oireet senkuin pahenivat. Voihan toki olla sattumaakin. Sokerittomalla ainakin jatkan ja lisään edelleen kasviksia ruokavaliooni. Gluteenittomuudesta en ole kohdallani niin vakuuttunut.

Koska ei tiedetä, mistä ms johtuu, tulee helposti miettittyä ms:n alkuperää. Luulen, että geenit ja sitten jokin, mutta mikä ympäristössä?? Pohdinta ja kokeilu jatkukoon.
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
nutritionisti
Ex-jäsen





Re: Ruokavalio ja ms
Vastaus #14 - 28.08.2012 - 22:08:40
 
Pimps kirjoitti on 28.08.2012 - 21:19:10:
Koska ei tiedetä, mistä ms johtuu, tulee helposti miettittyä ms:n alkuperää. Luulen, että geenit ja sitten jokin, mutta mikä ympäristössä?? Pohdinta ja kokeilu jatkukoon.


Auttaisin, mutta apuni ei oikein tunnu kelpaavan mäsän harrastajille.

Multippeliskleroosi ei ole sairaus, vaan oireyhtymä jonka yleisin aiheuttaja on kofeiinin päivittäiskäyttö. Ms oireet ovat siis kehoon kertyneen kofeiinin myrkytysoireita, jotka vaikuttavat systeemisesti koko kehoon pitämällä stressihormonitason korkealla 24/7.

Blogini ruokavaliolla huomaat muutoksen olossasi muutamassa vuorokaudessa, jos noudatat ohjeitani tarkasti, todennäköisesti jo seuraavana aamuna hoidon aloittamisen jälkeen.
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta