Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Avattu maanantaina 24. syyskuuta 2001
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
Muita George Jelinekin ohjelmaa noudattavia? (Luettu 9690 kertaa)
Pantheon
YaBB Newbies
*
Poissa

Helsinki
Sukupuoli: female
Muita George Jelinekin ohjelmaa noudattavia?
27.08.2013 - 14:31:24

Hei,

Olen noin viiden vuoden ajan noudattanut George Jelinekin MS recovery programmia (ruokavalio, lisäravinteet, D-vitamiini, liikunta ym.) säännöllisesti ja pysynyt sen ansiosta tosi hyvässä kunnossa. Ei lainkaan pahenemisvaiheita ja lääkkeitä en käytä. Olisin kiinnostunut löytämään muita, jotka noudattavat samanlaista elämäntapaa. Olisi mukava vaihtaa kokemuksia! Lisätietoa asiasta: http://www.overcomingmultiplesclerosis.org/
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

haamu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Sukupuoli: male
Re: Muita George Jelinekin ohjelmaa noudattavia?
Vastaus #1 - 28.08.2013 - 09:56:24

Mulla on suunnilleen sama ruokavalio, mutta jouduin jättämään myös viljat pois tärkkelyksen ja gluteenin takia, siksi miten ne vaikuttavat aineenvaihduntaan. Eli kyse on siitä, millaisia tärkkelys ja gluteeni ovat koostumukseltaan ja siitä, miten ne varastoituvat soluihin ja hidastavat aineenvaihdunnallisia toimintoja. Miinuksena tuossa on tietty se, että ruokaa täytyy syödä useammin, mutta jos on esim. kaula/selkärangan vaurioita, jotka vaikuttavat aineenvaihduntaan, tuosta voi saada ison avun, kuten kohdallani on käynyt.

Noudatan siis Terry Wahlsin metodeja sillä erotuksella, että olen jättänyt myös lihan pois. Söin jonkin aikaa lihana pelkästään kanaa, mutta jätin senkin pois alkukesästä, koska kanassa on proteiinia 23% ja saan saman proteiinimäärän ja enemmänkin siemenistä (pellava, sesam, auringonkukka). Päätöstä vahvisti myös "Ruskean kastikkeen maa" dokumenttisarjan jakso kananpojan kasvatusmetodeista, joka ei ole mielestäni moraalisesti tai muutenkaan sellaista toimintaa, johon tahdon vaikuttaa ostopäätökselläni positiivisesti.

Mulla on mennyt muuten ihan ok, mutta lähinnä stressi ja muutamat muut tekijät ovat saaneet pahenemisvaiheita alulle. Jokaisesta pahenemisvaiheesta olen kuitenkin selvinnyt ja siinä vaiheessa kun paranemisprosessi lähtee kehossa käyntiin olen havainnut, että korjaantumista olisi tapahtunut jopa niin, että oireet saattavat olla paremmalla mallilla kuin ennen pahenemisvaiheen alkamista. Tuo tosin on suhteessa täysin pahenemisvaiheen kestoon ja agressiivisuuteen.

Mitä d-vitamiinia käytät ja millaisia vaikutuksia olet sillä huomannut? Mulla oli käytössä aiemmin Minisun 25 mikrogr. jossa on vaikuttavana aineena "d-vitamiinivalmiste" ja se valvotti mua kun otin sitä 50 mikrogr./pv. Kun vaihdoin Bioteekin d-tehotippoihin, jossa on vaikuttavana aineena kolekalsiferoli (eläinperäinen d-vitamiinivalmiste), tuo taas väsyttää niin, että nukahdan monesti jonkin ajan jälkeen kun olen ottanut d-vitamiinin. Nyt jätin d-vitamiinin kokonaan pois kokeeksi ja katson miten tilanne kehittyy. Yksi vaihtoehto olisi kokeilla vielä D2-vitamiini, jossa on vaikuttavana aineena kasvipohjainen ergokalsiferoli.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Pantheon
YaBB Newbies
*
Poissa

Helsinki
Vastaus #2 - 31.08.2013 - 17:43:16

Kiva kuulla ruokavaliostasi! Tuo viljojen poisjättö kuulostaa fiksulta, itsekin olen pyrkinyt jonkin verran rajoittamaan viljatuotteiden käyttöä, mutta kokonaan en ole niitä kuitenkaan pois jättänyt.

Itse olen ollut 'lihattoma' nyt nelisen vuotta, kalaa kuitenkin syön pari kertaa viikossa ja esim. auringonkukan- ja seesaminsiemenet on jokapäiväistä herkkua.

Olen kiinnittänyt paljon huomiota henkiseen hyvinvointiin ja saanut poistettua paljon stressitekijöitä elämästäni. Ennen muun muassa murehdin paljon erilaisia asioita, mutta nyt olen opetellut ottamaan rennommin ja saanut näinkin karsittua paljon turhaa stressiä.

Viime aikoina olen käyttänyt D-vitamiininä Terveyskaistan Aurinko D3 50 mikrogramman kapseleita, joita otan päivässä 3 eli yhteensä 150 mikrogr./päivä. Olen kyllä käyttänyt muitakin merkkejä ja kaikki ovat sopineet minulle hyvin. Käsittääkseni D-vitamiini kannattaa ottaa nimenomaan D3-muodossa, koska se on luonnollinen muoto ja on tehokkaampaa. Mutta toivottavasti tuo D2 sopii sinulle, jos päätät sitä kokeilla  Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

haamu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #3 - 01.09.2013 - 10:02:13

Noiden viljojen kanssa mulla meni aika pitkään ennen kuin jätin ne kokonaan pois. Ruista ja spelttiä yritin vielä viimeiseen asti syödä, mutta luovutin lopulta kun aina tuli jotain oireita käsiin niin, eikä se enää voinut mistään muustakaan johtua.

Siemenistähän saa tehtyä muuten melkein mitä vaan kun ne murskaa ensin. Tein tässä muutama päivä sitten pizzapohjan sesaminsiemistä (murskasin tehosekoittimella "jauhoksi"). Tuli aika mielenkiintoisen makuinen pizza. Ei menisi ehkä pizzeriassa ihan heti läpi, mutta mulle upposi hyvin. Muuten olen tehnyt siemistä lähinnä esim. pihvejä/pullia ja risottotyyppisiä "kastikkeita" tai jotain sen tapaista. Ei niihin tarvitse lisätä kun mausteet ja vesi niin niistä saa pyöriteltyä aika helposti kaikenlaista.

Pitää katsoa tuon d-vitamiinin kanssa, mitä teen. Nyt olen ollut vähän aikaa ilman ja jaksanut paremmin. Kolekalsiferoliahan muodostuu iholla muutenkin auringon vaikutuksesta, mutta tuossa taitaa olla taas kyse siitä, missä muodossa tuo kolekalsiferoli on. Toisaalta mulla saattaa olla myös häiriötä sen imeytymisessä elimistöön. Tuohan vaikuttaa hormonaalisesti aineenvaihduntaan, mikä saattaa selittää väsymyksen. Yksi vaihtoehto olisi ottaa tuo d-vitamiini illalla. Pitää vähän tutkailla tilannetta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #4 - 01.09.2013 - 16:58:27

Mulla ei ole mitään ruokavaliota, voin syödä mitä haluan. Tykkään esim. ruispuikuloista ja Fazerin Real Ruis – leivistä. Mulle maistuvat myös korvapuustit ja pullat, jotka usein leivon itse. Olen onneksi pitkähkö ja hoikka. Päivittäin otan kalkkia Calcichew D3 Forte 500 mg (2 kpl) ja D-vitamiinia 150 µg/vrk. Hymiö
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 02.09.2013 - 10:19:27 Kirjoittaja Caroline80 »  

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö

IP on kirjattu

haamu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #5 - 02.09.2013 - 10:20:46

Niin, vaikka mä en ilmeisesti ole "oikeasti sairas" mm. Great_has_been:n mukaan, kaularangan plakki on kuitenkin niin iso, että muut syö siitä, mistä tykkäävät siinä kun mä kokkaan jotain helvetin siemeniä. Uusin käänne on näköjään, että teen sen dieetin takia enkä ruoka-aineiden vasteesta oireisiin. Mitä tähän nyt voi enää sanoa?

Ja jottei synny väärinkäsityksiä: teille kaikille, jotka pystytte syömään mitä vain oireitta; aivan helvetin hieno juttu. Kunpa mäkin pystyisin. Ei mulla muuta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

iris.
Senior Member
Poissa

I Love YaBB 2!

Vastaus #6 - 02.09.2013 - 14:38:40

Olen n. 12 vuotta ensioireista varsin hyväkuntoinen.  Lyhyttä Copaxone-kokeilua (noin vuosi) lukuunottamatta en ole käyttänyt virallisia lääkkeitä, paitsi öisiin kramppeihin (Lioresal).  Jokavuotisissa magneettikuvissa jo alussa havaitut, vähäiset plakit ovat ennallaan tai pienentyneet.

Ei ettäkö olisin entisessä kuosissani, viime vuonna jouduin luopumaan rakkaasta juoksuharrastuksestani ja kävelymatkakin on selkeästi lyhentynyt.  Ajan kuitenkin kaikki työ- ja kauppamatkani pyörällä ja sanoisin muutenkin viettäväni normaalia elämää, (vähenevien) voimieni mukaan.  Monet joka päivä tapaamani ihmiset eivät huomaa mitään, mikäli se nyt joku mittatikku on.  Käyn töissä päivittäin.

Olenko itse vaikuttanut suht hyvään kuntooni?  Mene ja tiedä.  Olen ollut vegetaristi yli 30 vuotta ja vegaani 5.  Otan D-vitamiinia (5000 IU) kolmasti viikossa, jättiannostuksesta huolimatta (tai sen ansiosta) arvot ovat ihanteelliset. Liikun niin paljon kuin kintut kestävät.  Teen vapaaehtoistyötä (täysin itsekkäistä syistä), luen paljon ja yritän parhaani mukaan olla yhteyksissä mukaviin ihmisiin.  Saan aurinkoa 300 päivää vuodessa.  Yritän olla kiltti miestäni (ei aina onnistu) ja eläimiäni (onnistuu aina) kohtaan.  Loppusyksystä menen pallolaajennukseen, kokeillaan nyt sekin.

Siirry sivun alkuun

dg 11/2007, copaxone 3/2009-6/2011, endoxan 3/2015-1/2016

"On vain kaksi asiaa, jotka ovat äärettömiä: universumi ja ihmisten tyhmyys. Enkä ole täysin varma ensiksimainitusta"  Albert Einstein

IP on kirjattu

Rami
Senior Member
Poissa

”Nikita, haluaisin tilata
yhden nootin.”

Vastaus #7 - 02.09.2013 - 21:58:44

Mä käytän tota Sinebrychoff diettiä (juomavaliota) tosin Laitilan Wirvoitusjuomatehdas on vähän ajanut ohi, aikas useat sanovat, etten näytä sairaalta, siis juomavalio toimii, jatketaan
Siirry sivun alkuun

”Aaaaauuuaaaaahhhhhhhh ööooorrrrrgyuhhhhh.. vvieellll yksch hei jookoschtaa..?”

kansansanonta

IP on kirjattu

Juliane85
God Member
Poissa

Etelä-Suomi
Vastaus #8 - 03.09.2013 - 12:29:16

Joo Sinebrychoff on hyvä merkki esim. Long Drink Dry Grapefruit 4,7 %, Sinebrychoff Long Drink Lime 5,5 %, Sinebrychoff Mieto Greippi Long. Mulle sopii kuitenkin parhaiten vesi, kahvi ja appelsiinimehu.- Marianna Hymiö
Siirry sivun alkuun

”Pimeys ei voi karkottaa pimeyttä; vain valo voi tehdä sen. Viha ei voi karkottaa vihaa; vain rakkaus voi tehdä sen”. - Martin Luther King jr.
Näe metsä puilta - maalaisjärkeä unohtamatta - Pirjo L.

IP on kirjattu

Rami
Senior Member
Poissa

”Nikita, haluaisin tilata
yhden nootin.”

Vastaus #9 - 03.09.2013 - 14:18:42

Juliane85 kirjoitti on 03.09.2013 - 12:29:16:
Joo Sinebrychoff on hyvä merkki esim. Long Drink Dry Grapefruit 4,7 %, Sinebrychoff Long Drink Lime 5,5 %, Sinebrychoff Mieto Greippi Long. Mulle sopii kuitenkin parhaiten vesi, kahvi ja appelsiinimehu.- Marianna Hymiö

Ja juu, limut limuna ja oluet oluena
Siirry sivun alkuun

”Aaaaauuuaaaaahhhhhhhh ööooorrrrrgyuhhhhh.. vvieellll yksch hei jookoschtaa..?”

kansansanonta

IP on kirjattu

ritka
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #10 - 21.09.2013 - 21:39:49

Pantheon, kiva, että nostit tämän aiheen esiin! Olenkin ajatellut, että kyllä meitä täytyy olla Suomessakin... Olen myös noudattanut tätä ruokavaliota muutaman vuoden ajan hyvällä tuloksella.

-Miksi? Yllättävä alku ja isot oireet. Tuntui, että elämä sellaisena kuin sen tunnen, muuttuu ihan kokonaan. Modernin lääketieteen mahdollisuudet näyttivät yllättävän heikoilta - tulevaisuus tuntui hyvin epävarmalta. Koska tutkimusnäyttöä ravinnon vaikutuksesta alkaa löytyä niin monissa sairauksissa (myös erilaisissa autoimmuunisairauksissa), ajattelin, että täytyy löytyä jotain, jolla myös tähän voi yrittää vaikuttaa. Onneksi netti mahdollistaa kaikenlaisen tiedon haun, kiitos myös näille sivuille!  

Luettuani aikani päädyin Jelinekin vaihtoehtoon Swankin tai BBD:n sijaan. -Miksi? Selkeä ohjelma ja OMS:ssa kaikkeen löytyy jonkinasteinen tieteellinen perusta. Sivuilta löytyy hyvä katsaus tieteellisiä artikkeleja ja analyyttistä pohdintaa. Yksittäisten ihmisten onnistumiset eivät ole yhtä kuin tieteellinen näyttö, mutta tukevat ajatusta siitä, että tämä voi olla oikeasti toimivaa. Tutkimusnäyttöä on todennäköisesti tulossa lisää tulevina vuosina. Minulla ei kuitenkaan ole aikaa odotella näytön kertymistä (jo Swankin tutkimusnäyttö riittää vakuuttamaan minua riittävästi), koska minulla on tämä ongelma nyt  Epävarma

-Miten? Syömään joudun joka tapauksessa, joten...  Hymiö Menu on toki nyt muuttunut ja tullut monenlaista uutta, jostakin vanhasta on luovuttu (maitotuotteet, liha, raskaat rasvat). Liikuntaa olen harrastanut ennenkin, ei vaadi ajatuksena sisäänajoa. Meditaatio - tämä on se vieraampi osuus, mutta hoituisiko tämä puoli vaikka saunan pesää tuijotellen tai metsässä kävellen. Keskeisintä lienee kuitenkin ravinto+D-vitamiini, näistä enemmistö varmaan aloittaa.  

-Tuloksia? Jotkut erottavat (ainakin osin), mitkä ruoka-aineet heille sopivat ja mitkä eivät. Minä en kuulu näihin onnekkaisiin, joten noudatan vaan annettuja ohjeita. Vaikutelma siitä, että tämä taitaa toimia, alkoi tulla joskus puolen vuoden jälkeen. Uusia pahenemisia ei ole tullut. -OMS-sivuilta löytyy monenlaisia kokemuksia. Te muut ruokavalioharrastajat - milloin ja mistä aloitte huomata hyötyjä?

Mitään haittaa en tästä keksi. Hyötyä sen sijaan on tullut. Tulevaisuudesta ei ole takeita, mutta lupaavalle vaikuttaa  Hymiö

Kaikki keinot käyttöön!

Ritka

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

haamu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #11 - 25.09.2013 - 12:02:39

ritka kirjoitti on 21.09.2013 - 21:39:49:
Meditaatio - tämä on se vieraampi osuus, mutta hoituisiko tämä puoli vaikka saunan pesää tuijotellen tai metsässä kävellen.

Nuo ovat ihan hyviä keinoja. Meditaatiota ei voi yrittää tai suorittaa. Asiat tapahtuvat ikäänkuin itsestään omalla painollaan kun mielentila ja havainnointikyky on balanssissa. Tuon mielenrauhan saavuttaminen vaatii ainakin omien kokemusten mukaan oman rauhan ilman ylimääräisiä ärsykkeitä. Mietiskelyn aikana ei saa alkaa myöskään analysoimaan asioita järjen kautta. Tuo katkaisee aina tuloksen, jota olisi muuten saavutettu vain olemalla. Tietoinen läsnäolo on lopulta tulos, johon pyritään ja jota pyritään myös pitämään yllä. Improvisaatiokyky on tärkeämpää kuin jonkin tietyn kaavan noudattaminen, koska unet ja ajatukset ovat lopulta psykedeliaa, mitä ei voi järjellä hallita. Järki luo useimminkin pelon sen sijaan, että kävisi asian läpi vielä uudelleen ilman stressiä ja pelkoa, jotka ruokkivat itse itseään luoden aina uuden "noidankehän".

Kaiken kaikkiaan tuo on täysin oma maailmansa, joka on toki kaikissa koko ajan läsnä, mutta joka pitää tiedostaa, ja jota ei ymmärrä kokematta asioita itse. Järki tulkitsee asioita, jotka tiedämme ja hakee yhtymäkohtia aiemmasta, kun mennään alueelle, mikä ei ole järjellä hallittavissa, pitää hallita itsensä. Järki on käyttöliittymä tähän todellisuuteen ja sen toimintatapoihin selviämiseksi ympäristössään. Älykkyydellä selviää järjenkin ulottumattomissa.

Tässä olisi myös tutkimus stressin vähentämiseksi kroonisissa tulehdustiloissa meditaatiolla. Vaikuttaisi toimivan tutkimustulosten valossa verrattuna toiseen testiryhmään: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23092711

A comparison of mindfulness-based stress reduction and an active control in modulation of neurogenic inflammation.

Psychological stress is a major provocative factor of symptoms in chronic inflammatory conditions. In recent years, interest in addressing stress responsivity through meditation training in health-related domains has increased astoundingly, despite a paucity of evidence that reported benefits are specific to meditation practice. We designed the present study to rigorously compare an 8-week Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) intervention to a well-matched active control intervention, the Health Enhancement Program (HEP) in ability to reduce psychological stress and experimentally-induced inflammation. The Trier Social Stress Test (TSST) was used to induce psychological stress and inflammation was produced using topical application of capsaicin cream to forearm skin. Immune and endocrine measures of inflammation and stress were collected both before and after MBSR training. Results show those randomized to MBSR and HEP training had comparable post-training stress-evoked cortisol responses, as well as equivalent reductions in self-reported psychological distress and physical symptoms. However, MBSR training resulted in a significantly smaller post-stress inflammatory response compared to HEP, despite equivalent levels of stress hormones. These results suggest behavioral interventions designed to reduce emotional reactivity may be of therapeutic benefit in chronic inflammatory conditions. Moreover, mindfulness practice, in particular, may be more efficacious in symptom relief than the well-being promoting activities cultivated in the HEP program.

Copyright © 2012 Elsevier Inc. All rights reserved.
Rosenkranz MA, Davidson RJ, Maccoon DG, Sheridan JF, Kalin NH, Lutz A.
Waisman Laboratory for Brain Imaging & Behavior and Center for Investigating Healthy Minds, University of Wisconsin-Madison, 1500 Highland Avenue, Madison, WI 53705, United States. marosenk@wisc.edu
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Mini-Mansikka
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #12 - 30.10.2013 - 15:52:50

Kiva lukea muiden kokemuksista. Aloitin heinäkuussa noudattamaan OMS:ää ja olen tosi tyytyväinen. Odotan innolla pidemmän aikavälin vaikutuksia. Nyt on huonompi kausi mulla menossa, ja silti on positiivinen olo.

Mä perustin blogin tästä ruokavaliomuutoksesta, jotta se ei karahtaisin kiville heti kärkeen Silmänisku . Sen osoite on ms-ruokavalio.fi.

Jos teillä on hyviä vegaanisia/OMS reseptejä, niin laittakaa tänne. Olisi tosi kiva saada uusia kokeiltavia. Olen kyllä muutaman uuden keittokirjankin ostanut, rakastan ruuanlaittoa ja hyvää ruokaa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

iris.
Senior Member
Poissa

I Love YaBB 2!

Vastaus #13 - 31.10.2013 - 11:49:29

http://www.veggieful.com/

Täältä löytyy aika kivoja reseptejä.

Jos mahdollisesti luet italiaa, kerro, sillä kielellä minulla on monenlaisia vinkkejä.
Siirry sivun alkuun

dg 11/2007, copaxone 3/2009-6/2011, endoxan 3/2015-1/2016

"On vain kaksi asiaa, jotka ovat äärettömiä: universumi ja ihmisten tyhmyys. Enkä ole täysin varma ensiksimainitusta"  Albert Einstein

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #14 - 31.10.2013 - 15:00:22

http://www.veggieful.com/: Totta täällä on hyviä reseptejä. Hyviä reseptejä löysin myös eilen "Lihaton lokakuu" -sivuilta. Syön kyllä lihaakin, mutten kovin usein. Mieluimmin kuitenkin kalaa tai kanaa. Hymiö
Siirry sivun alkuun

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta