Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tervetuloa Parlamenttiin, MS-keskustelupalstalle. Terveisin Aapo Halko
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Lihaton lokakuu (Luettu 4616 kertaa)
Punapää
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Lihaton lokakuu
05.10.2013 - 17:57:45

Olemme poikaystävän kanssa päättäneet pitää lihattoman lokakuun. Kala ja äyriäiset tosin on päätetty sallia ja pari ennakkoon sovittua tapahumaa keskeyttävät kokeilun. Syynä on siis se että halutaan kokeilla kuinka onnistuu ja toivottavasti vähentää lihansyöntiä pysyvästi. Kanaa me pääasiassa syödään. Punaista lihaa ei niinkään. Paitsi makkaroita kyllä tulee syötyä. Siis bratwursteja ja chorizzoja sun muita ihan oikeita makkaroita. Miehelle kinkut ym. leivän päällä on tärkeitä.
Eka viikko on kohta takana. Lounaat on osoittautunut vaikeimmiksi. Tofua jaksaa syödä aika rajallisesti ja se on usein lounaspaikoissa tosi pahaa. Kotona ei oo ollu vaikeeta. Avokadopastaa, pasta al arabiataa, kasviskuskusta on tullut tehtyä. Tänään oli herkkua, Tomi Björkin ohjeella tehty somtam -papaijasalaatti ja Morning Glory tofua.
Viikko on sujunut hyvin. Mulla ei oo ollu nälkä mut poikaystävä valitteli et nälkä on jatkuvasti. Mut hirveet ilmavaivat vaivaa molempia. En ymmärrä mistä muusta se vois johtuu ku lihan poisjättämisestä. Muuten vehnät ym. on pysynyt aika samana. Ja luoja mikä haju. Luulin et pahan hajuset pierut ois yleensä seurausta just lihasta mut enää en kyl oo varma. Virnistys
Ajattelin tänne laittaa vähän tuntemuksia et miten tällainen paatunut lihansyöjä ja herkuttelija selviää lihattomasta lokakuusta.
Siirry sivun alkuun

dg maaliskuu -09, betaferon huhtikuu -09
proktiitti toukokuu -12

IP on kirjattu

VPS358
Global Moderator
Poissa

Yhden sortin pölvästi

Parkano
Sukupuoli: male
Re: Lihaton lokakuu
Vastaus #1 - 06.10.2013 - 10:11:39

Punapää kirjoitti on 05.10.2013 - 17:57:45:
Mut hirveet ilmavaivat vaivaa molempia. En ymmärrä mistä muusta se vois johtuu ku lihan poisjättämisestä. Muuten vehnät ym. on pysynyt aika samana. Ja luoja mikä haju. Luulin et pahan hajuset pierut ois yleensä seurausta just lihasta mut enää en kyl oo varma. Virnistys

Johtuu ihan siitä, että suolistossa liha mätänee ja kasvikset sulavat käymällä, eli sulamisprosessi on erilainen ja eri bakteerit hoitavat sulattamisen eri sulatustuotteilla, kasviksista tulee sivutuotteena enemmän kaasuja....
Se haju on rikkivetyjä...

T: Vesku
Siirry sivun alkuun

Diag. ja SE 2007
Rebif -07-09
Projekti- ja Laatuinsinööri (BSc)
Työpaikan verkon Admin EVP.
Asiantuntemattomuuden antamalla 100% varmuudella

IP on kirjattu

Äijä
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #2 - 06.10.2013 - 10:28:59

Löysin tällaisen listan ilmavaivoista kärsiville:

Suolistokaasut muodostuvat enimmäkseen ilmasta, jota niellään syödessä, juodessa tai syljen mukana. On kuitenkin ruokia, jotka aiheuttavat enemmän kaasuja kuin toiset ruoat. Paras keino ennaltaehkäistä ilmavaivoja tai päästä eroon liiallisista kaasuista onkin vältellä tiettyjä ruoka-aineita.

Everydayhealth.com-verkkosivuston mukaan erityisesti seuraavat ruoat voivat aiheuttaa ikäviä ilmavaivoja:

-pavut

-tietyt kasvikset, kuten parsakaali, kaali, ruusukaali ja sipulit, paprika

-tietyt hedelmät, kuten päärynä, omena ja persikka

-kokojyvätuotteet

-virvoitusjuomat

-maito ja maitotuotteet, kuten juusto tai jäätelö

-dieettituotteet, kuten sokerittomat karkit

-purukumi

Näiden lisäksi kannattaa:

-vältellä rasvaisia ruokia, leivonnaisia, suklaata ja kivennäisvesiä

-pienentää annoskokoa ja syödä useita pienempiä aterioita monta kertaa päivässä

-ulkoilla, sillä liikunta edistää suolen toimintaa.

Jos ilmavaivoihin liittyy äkillisiä ja sietämättömältä tuntuvia vatsakipukohtauksia, tai ilmavaivat eivät laannu tehokkaasta itsehoidosta huolimatta, hakeudu lääkärille.

Antti Voutilainen / Tohtori.fi
Siirry sivun alkuun

No, Je Ne Regrette Rien

IP on kirjattu

Tiirikainen
Senior Member
Poissa

Elämä on laiffii!
Ylä-savo
Sukupuoli: female
Vastaus #3 - 06.10.2013 - 18:27:28

Mulla vatsa rauhottuu aina kun jätän viljatuotteet lähes pois. Puhun nyt siis täysviljasta - valkoisia en ole muutenkaan vuosiin enää käyttäny. Vihanneksia, lihaa, kalaa ja laktoosittomia maitotuotteita, niin mun massuni käyttäytyy kiltisti ja ympäristöystävällisesti Hymiö
Siirry sivun alkuun

Mielummin teen ja kadun kuin jätän tekemättä ja kadun. -Tiirikainen -

IP on kirjattu

Punapää
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #4 - 06.10.2013 - 22:08:31

Näin olen ymärtänyt että viljojen poisjättäminen monilla auttaa. Mut mun mielestä me ei niiden osalta oo nyt tehty muutoksia, joten luulisin ettei varsinaisesti johdu vehnästä ym. vaikkei varmaan haittais yrittää niitäkin poistaa ruokavaliosta. Mut mä en voi enkä haluu. Mä oon aina ajatellut et oisin pirun hyvä ranskalainen koska rakastan ylikaiken patonkia ja muuta tosi vaaleeta leipää. Leivonnaiset ja kakut oon aika hyvin karsinut mutta niitäkin himoitsen. En halua kiusata itseäni vaikka tiedän ettei valkoiset viljat hyvää mulle tee. Mut mä olen nautiskelija ja siksi tää lihaton kokeilukin on mielenkiintoinen.
Siirry sivun alkuun

dg maaliskuu -09, betaferon huhtikuu -09
proktiitti toukokuu -12

IP on kirjattu

Tiirikainen
Senior Member
Poissa

Elämä on laiffii!
Ylä-savo
Vastaus #5 - 06.10.2013 - 23:12:48

Vastapaistettu vehnäpatonki <3 Tulee kyllä sorruttuakin..  Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun

Mielummin teen ja kadun kuin jätän tekemättä ja kadun. -Tiirikainen -

IP on kirjattu

iris.
Senior Member
Poissa

I Love YaBB 2!

Vastaus #6 - 07.10.2013 - 11:57:19

Tofuhan on tehty soijapavuista, sieltä on varmasti moni suolistokaasu peräisin...

Olen ollut vege yli 30 vuotta (nykyään vegaani) ja kyllä päästöt ovat ihan arkipäivää.
Siirry sivun alkuun

dg 11/2007, copaxone 3/2009-6/2011, endoxan 3/2015-1/2016

"On vain kaksi asiaa, jotka ovat äärettömiä: universumi ja ihmisten tyhmyys. Enkä ole täysin varma ensiksimainitusta"  Albert Einstein

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta