Ihan vastustaakseni auktoriteetteja
Tottakai luotan lääkääriin. Tiettyyn pisteeseen asti. Jos lääkärin puheissa ei näytä olevan logiikkaa, käytän seuraavia tietolähteitä:
- oppikirjat (kirjastosta löytyy)
- wikipedia (hakulähteenä, asiat on kuitenkin varmistettava muualta)
- webmd (täällä on oikea tieto)
- mayoclinic (kuin myös)
Jos olisin jäänyt lääkäreiden armoille, minulla olisi vieläkin vain nivelpsoriasisdiagnoosi, söisin turhaan erilaisia lääkkeitä ja kävisin turhissa fysioterapioissa. Menin ja luin ylläolevista lähteistä tietoa, soitin ajan yksityiselle pätevälle fysiatrille ja sitten päästiinkin kunnolla eteenpäin. Fysiatri laittoi kattaviin testeihin (mri päästä perskannikoihin ja useampi kymmentä verikoetta) ja näiden pohjalta kehitti loogisen hypoteesin, joka päivä päivältä tuntuu vahvistuvan. Ensi kuussa yksi Suomen parhaista neurologeista sanoo oman mielipiteensä asiaan ja sitten olen tyytyväinen.
Syöpä on poikkeus. Sen saa lääkärit ja radiologit diagnosoida. Samaten erilaiset vaaralliset sisäelinsairaudet kuten munuaiset ja sydän.
Henk.koht. olen tehnyt tähän mennessä 8 "diagnoosia" facebookin ylitse, käskenyt henkilöt lääkäriin ja kaikki osuneet oikeaan. Soittaisikohan Valviralle ja kysyisi saisiko tenttiä tohtoriksi