Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tietoa, tukea, tuttuja.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Pakko muuttaa ruokavaliotani (Luettu 11203 kertaa)
msdgv94
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi
Lapinlahti, Pohjois-Savo
Sukupuoli: female
Pakko muuttaa ruokavaliotani
03.03.2015 - 14:15:38

Mulla on ollut ms-tauti jo 20 vuotta ja erilaisia ruokavalioita olen kokeillut, mutta nyt on pakko taas tehdä jotain, koska mahani on sekaisin koko ajan. Välillä ummetusta, välillä ripulia, ilmavaivoja, närästystä, röyhtäilyä.. Laktoosi-intoleranssi on todettu jo vuosia sitten ja käytän laktoosittomia tuotteita. Monet kasvikset tai mausteet eivät sovi mulle yhtään. Perunaa ja porkkanaa syön keitettynä. Minulle on kerrottu, että kasvikset mehuina ovat hyviä ja naudanliha parempaa kuin sianlihan käyttö. Ruista ja ohraa en kestä, kauraa kyllä ja riisiä vähän. Vehnää mahdollisimman vähän. Tomaattia ja salaattia syön, mutta kurkku närästää. Sipuli, kaalit, maissi, herne, lanttu yms. eivät sovi. Kahvia juon harvoin, yleensä murukahvia. Taidan senkin nyt vaihtaa tavalliseen teehen ja vihreään teehen. Kalaa syön joskus ja vitamiineja joka päivä. Tytölleni 10 vee teen ruokaa joka viikko, hän onneksi vielä syö mielellään perunoita ja jauhelihakastiketta. Nakit ym. makkarat olen jo tiputtanut pois. Jogurttia syön joka päivä ja piimää juon. Vinkkejä ruokavalioon antakaa kiitos !   Pusu
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Re: Pakko muuttaa ruokavaliotani
Vastaus #1 - 03.03.2015 - 14:31:01

Vatsa mullakin on sekaisin. En tiedä, mistä se johtuu.  Kaikki, mitä syön sopii.

Kahvin olen vaihtanut teehen. Green tea mansikka ja cup cake on  mielestäni hyvä. Hymiö

- Karoliina
Siirry sivun alkuun

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö

IP on kirjattu

Farfallino
YaBB Newbies
*
Poissa

Espoo
Vastaus #2 - 03.03.2015 - 19:44:04

Olen viime kesästä asti yrittänyt ruveta vegaaniksi. Välillä syön kalaa tai kanaa. Aluksi lopetin leivän syömisen kokonaan ja luovuin maitotuotteista. Kaikkein vaikeinta oli päästä eroon kahvista. Se onnistui vihdoin kesälomalla kun vieroitin itseni kahviringistä. Työpaikalla on helppo valita salaattipöydästä syötävää. Puoliso onneksi tukee valintojani ja tuo kaupasta mitä pyydän. Vatsani on vihdoin rauhoittunut ja toimii säännöllisesti. En varmaan koskaan enää palaa sekaravintoon.
Siirry sivun alkuun

dg -95 (Rebif, Copaxone, Tysabri, Avonex) at work 100%

IP on kirjattu

msdgv94
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi
Lapinlahti, Pohjois-Savo
Vastaus #3 - 06.03.2015 - 12:37:47

Mulla on niin vähän kasviksia, mitä voin syödä, että en uskalla jättää lihatuotteita pois. FODMAP-ruokavalio sopii mulle aika hyvin, mutta on tässä miettimistä joka päivä.. Lapseni syö mielellään melkein mitä vain onneksi. Harmittaa kun en voi käyttää esim. sipulia, paprikaa tai pippuria paljon, vähän voin laittaa kuivajauheina. Yleensä en käytä muuta maustetta kuin voita/rypsiöljyä/margariinia ja suolaa. Ranskanperunoita paistoin tytölle ja tietty maistoin niitä itsekin, kamala ummetus tuli ja närästystä ! Aina mulla on ollut ns. huono maha, mutta on pahentunut ajan myötä ja koska on monta lääkettä per päivä. Onneksi on laktoosittomia maitotuotteita, perunaa, porkkanaa, tomaatteja, salaattia, kauraleipää, vihreää teetä.. Kunpa löytäisin jostain luomulihaa, ehkä niitä on vain isommissa marketeissa. Laittakaa tänne ruokaohjesivuja tai vinkkejä, jos löydätte netistä hyviä !  Pusu
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

msdgv94
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi
Lapinlahti, Pohjois-Savo
Vastaus #4 - 29.04.2015 - 12:53:29

Kävin taas uuden asiantuntijan puheilla ruokavalion suhteen ja hän kehoitti välttämään perunaa, sillä se on liisteriä suolistossa.  Suositteli myös lopettamaan tavallisen maidon käytön kokonaan eli ostin kauramaitoa ja soijajogurttia, ovat ihan hyvänmakuisia. Tattaria ja tummaa riisiä voin syödä sekä kalaa, naudanlihaa, kanaa tai kalkkunaa. Olen keittänyt lehtikaalia ja myös parsakaali sopii keitettynä. Kurkku ja kesäkurpitsa voivat sopia mulle kuorittuina. Persiljaa ja tomaattia syön usein raakana lämpimän ruuan kanssa, porkkanaa keitettynä.

Kalkkitabletteja ostin ja vahvaa B-vitamiinia asiantuntija suositteli sekä ibubrofeenia eli Q10-vitamiinia. Näitä ostin ja kokeilen käyttää. D-vitamiinista ei sanonut mitään, mutta raudan imetyminen on mulla nyt heikkoa ja suositteli myös käymistä kilpirauhaskokeessa laboratoriossa. Kolesterolinikin voi olla koholla nyt, koska jaksan liikkua niin vähän, mutta ruoka maistuu hyvin..

Seurailen kuukauden ajan vaikuttaako mitenkään vointiini näiden ohjeiden mukaan eläminen. Kahvia ei suositellut, rooibos-teetä, ostin sitä, mutta se ei kyllä paljoa virkistä eli murukahvia juon joka päivä pari kuppia. Ja vihreä tee mintun kanssa on hyvä mahalleni ! Tämmöisen suoliston kanssa elämä on haastetta joka päivä, mutta onneksi löytyy sopiviakin ruokia. Löysin kauraleipää, jossa on myös vähän ruista ja eikä ole paljoa vehnäjauhojakaan. Näkkileipää voin myös syödä ja hapankorppuja sekä pähkinöitä ja manteleita.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta