Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Parlamentti on paikka jossa jokainen saa puhua. (parlare, it. puhua)
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 ... 28
Lähetä aihe Tulosta
Tecfidera (Luettu 132669 kertaa)
Gwbh
Full Member
Poissa

Parlamentaristi
Järvenpää
Sukupuoli: female
Tecfidera
20.03.2015 - 18:08:44

Hei, nyt tämä lääke tulee kelakorvattavaksi 1.4.2015 ja minulle olisi tarkoitus aloittaa tämä ensimmäisenä lääkityksenä. Onko täällä muita samassa tilanteessa olevia? Olisi sitten kiva vaihtaa kuulumisia.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Juliane85
God Member
Poissa

Etelä-Suomi
Re: Tecfidera
Vastaus #1 - 21.03.2015 - 14:31:05

Siirry sivun alkuun

”Pimeys ei voi karkottaa pimeyttä; vain valo voi tehdä sen. Viha ei voi karkottaa vihaa; vain rakkaus voi tehdä sen”. - Martin Luther King jr.
Näe metsä puilta - maalaisjärkeä unohtamatta - Pirjo L.

IP on kirjattu

Gwbh
Full Member
Poissa

Parlamentaristi
Järvenpää
Vastaus #2 - 21.03.2015 - 16:44:58

Tästä lääkkeestä on ymmärtääkseni ollut tietoa jo pitkään mm.ms taudin käypähoitokirjelmässä mutta kallis hankintahinta on aiemmin estänyt sen hankkimisen. Menen kyllä ensin vastaanotolle kuulemaan lisää ennen kun lääkitys aloitetaan. Se kuulemma sopii paremmin minulle vähäisempien sivuvaikutustensa takia. Mikään parantava lääke se ei tietenkään ole eikä paranna tämänhetkisiä oireitani mutta pitäisi auttaa ettei pahiksia enää tulisi. Saas nähdä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

merikihu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #3 - 23.03.2015 - 11:32:48

Kävin neurologin vastaanotolla ja valitin (taas kerran), että koko ajan on hankalampaa löytää pistospaikkoja Betaferonille. Sain siis reseptin Tecfideralle. En nyt kuitenkaan aloita sitä ihan vielä. Pitää ensin käydä verikokeissa katsomassa, että maksa-arvot on ok. Ja parin viikon päästä ollaan lähdössä lomamatkalle, joten jos maksa-arvot on kunnossa, niin aloitan tablettilääkkeen tuon reissun jälkeen (eli huhtikuun loppupuolella). Neurologin kertoma ohjeistus oli hieman vähäistä eli pitää itse perehtyä asioihin vielä.  Hymiö
Siirry sivun alkuun

RR-MS-diagnoosi 11/2009, Betaferon 1/2010 - 4/2015, Tecfidera 4/2015 -

IP on kirjattu

merikihu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #4 - 25.03.2015 - 21:39:04

Kuten tuossa yllä kommentoin, neurologi ei pahemmin mitään Tecfideran sivuvaikutuksista minulle kertonut. Sanoi vain, että kannattaa ottaa tabletit jonkun maitopohjaisen ruoan/juoman kera ja jos tulee punotusta, niin ottaa 300 mg aspiriinia puoli tuntia ennen lääkkeen ottoa.

Tänään hieman selvittelin itse asiaa netistä. Lääkeinfon sivuilta (http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=29695&i=BIOGEN+IDEC_TECFIDERA) löysin tällaisen:

"Kerro lääkärille tai apteekkihenkilökunnalle, jos parhaillaan otat, olet äskettäin ottanut tai saatat joutua ottamaan muita lääkkeitä, erityisesti seuraavia:
.
.
.
- ehkäisytabletit (kutsutaan myös nimellä ”hormonaaliset ehkäisyvalmisteet” tai ”e-pilleri”). Tecfidera-kapselit saattavat heikentää ehkäisytablettien tehoa. Käytä Tecfidera-hoidon aikana lisäehkäisynä toisenlaista ehkäisymenetelmää (esim. kondomia)."

Itse olen jo vuosia käyttänyt Nuvaring-ehkäisyrengasta. Heikentääkö Tecfidera senkin tehoa? Vai ainoastaan suun kautta otettavien ehkäisytablettien? Minulla on huomenna aika yleislääkärille ja siellä otetaan tarvittavat verikokeet maksa-arvojen selvittämiseen. Aion tätä ehkäisyasiaa kysyä myös tuolta lääkäriltä, mutta luulen, ettei hän osaa asiaan mitään kommentoida.  Täh
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

merikihu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #5 - 01.04.2015 - 15:10:50

Verikokeissa kaikki oli ok eli maksa kunnossa ja JC-virustakaan ei löytynyt. Eli näillä näkymin aloitan Tecfideran parin viikon päästä.  Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Gwbh
Full Member
Poissa

Parlamentaristi
Järvenpää
Vastaus #6 - 01.04.2015 - 19:31:13

Hei! Kävin eilen neurologillani ja sain ton reseptin ja apteekissani sitä ei tietenkään ollut ja joutuivat sitä tilaamaan. Maksukatto paukku siten heti ekaa satsia hakiessa. Neuroni varoitteli kovista vatsakivuista jotka mahdollisia alkuun, ei kuitenkaan kaikille sekä piti tärkeänä että pilleri otetaan tarkkaan 12 tunnin välein. Ilmoittelen sitten kun olen alkuun päässyt jos pillerit huomenna saa hakea.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Gwbh
Full Member
Poissa

Parlamentaristi
Järvenpää
Vastaus #7 - 11.04.2015 - 20:56:50

Hei, nyt ensimmäinen viikko syöty ja toista viikkoa jo menossa. Ei mitään vatsaongelmiaja vain pari kertaa kasvot ja kaula alkoivat punoittaa noin puolitoista tuntia lääkkeenoton jälkeen. Syynä mahdollisesti liian niukka aamupala kun molemmat kerrat aamulääkkeen jälkeen. Hauskaa kun lääkket valmiina dosetissa ettei jää vahingossa ottamatta ja siinähän ne säilyy. Näillä mennään nyt ja toivottavasti jatkossakin ilman pahiksia.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

merikihu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #8 - 19.04.2015 - 16:07:21

Mun on tarkoitus aloittaa Tecfidera huomenaamulla. Ostin vähän enemmän aamiaistarvikkeita, kun normaalisti en aamuisin kovin paljoa ole syönyt. Mutta nyt pitää varmaan lisätä siihen jotain, jos se vaikka vähentäisi sitten sivuoireita. Katsotaan miten käy.  Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

merikihu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #9 - 26.04.2015 - 13:41:47

Nyt on ensimmäinen viikko Tecfideraa takana eli tabletit 120 mg. Gwbh:n kokemusten perusteella päätin alkaa syödä hieman enemmän aamupalalla (nyt siis Weetabix maidon kanssa, kaksi juustovoileipää ja lasi appelsiinituoremehua). Mieheni työaikojen takia meillä syödään päivällinen seitsemältä tai vähän sen jälkeen. Eli päätin ajoittaa tablettien ja aamiaisen/päivällisen syönnin klo 7-9 välille.

Parina ekana päivänä vatsa oli hieman löysänä, mutta ei varsinaisesti ripulia. Sitten alkoi helpottaa. Torstai-illan päivällinen oli ilmeisesti liian kevyt ja nukkumaan mennessä poskiani punotti. Perjantaiaamun ohjelma oli tavallisesta poikkeava. Puoli yhdeksältä minulla oli ihan muista syistä lääkäri ja siellä otettiin verikokeita, joita ennen ei saanut syödä. Söin aamiaisen ja tabletin siis vasta kymmeneltä. Ja vatsa ei tästä tykännyt ja oli taas löysempi. Eli ilmeisesti ainakin tässä alkuvaiheessa kannattaa pitää suht tarkkaan kiinni aikataulusta.

Vatsaoireiden lisäksi en ole huomannut mitään suurempia sivuoireita. Välillä ohimoita särkee muutamien sekuntien ajan. Huomenaamulla (ma) alkaa sitten Tecfideran normiannostus eli 240 mg. Katsotaan miten käy.  Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

_Gromit_
God Member
Poissa

Vastaus #10 - 27.04.2015 - 14:44:05

Hei! Kiinnostavaa lukea kokemuksista, itselläni lääkkeen vaihtaminen edessä. Epävarma Olen pistänyt Betaferonia yli vuosikymmenen ja lääke on tehonnut hyvin, mutta nyt iho alkaa olla liian pahoilla kudosvaurioilla eikä lääke kaikista pistoskohdista enää edes imeydy. Epävarma Onko kukaan muuten vaihtanut beetainterferonista suoraan Tecfideraan?
Siirry sivun alkuun

G35 10/2002-4/2016, G37.9 5/2016-11/2016, todennäköinen G35 12/2016-.
Betaferon 11/2002-9/2015, Plegridy 12/2016-.

IP on kirjattu

merikihu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #11 - 27.04.2015 - 16:16:07

Minä vaihdoin juurikin Betaferonista suoraan Tecfideraan. Ja samoista syistä kuin sinäkin. Eli reilut viisi vuotta pistelyä ja reidet, maha ja pakarat niin lommoilla ja kovettuneita, että pistospaikkojen etsiminen oli liian hankalaa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

_Gromit_
God Member
Poissa

Vastaus #12 - 28.04.2015 - 09:56:54

Joo, minä olen jo jonkun vuoden puoskaroinut ja pistellyt vähän varsinaisten pistospaikkojen viereenkin, kun ei niistä ole löytynyt vauriotonta kohtaa. Ja tosiaan on sekä kuoppia, joista on rasvakerros hävinnyt ja toisaalta myös kipeitä tihentyneitä kovia kohtia. Yritän nyt sinnitellä Betalla vajaan puolen vuoden päästä olevaan kontrolliin. Jatkahan hei kuulumisten kirjoittelemista, luen hyvin mielelläni kokemuksia uudesta lääkkeestä.
Siirry sivun alkuun

G35 10/2002-4/2016, G37.9 5/2016-11/2016, todennäköinen G35 12/2016-.
Betaferon 11/2002-9/2015, Plegridy 12/2016-.

IP on kirjattu

Hartti
Senior Member
Poissa

Urbaani MS-ilmentymä
Helsinki
Sukupuoli: male
Vastaus #13 - 28.04.2015 - 15:06:39

Sain tänään MS-diagnoosin ja siinä samassa sitten käynnistettiin myös lääkityshoidon suunnittelu.

Lähdetään liikkeelle tässä Tecfideralla, sillä se on kuulemma uusi valmiste. Sain kyllä myös todella yllättäen reseptin LDN:n suuntaan ja ehdin aloittaa varmaan senkin ennen tuota Tecfideraa.

Siirry sivun alkuun

http://luulovaisairaus.blogspot.fi/

RRMS diagnoosi 4/2015
Apua vaivaan tuovat Tecfidera, 5mg LDN, lisäravinteet ja terveelliset elämäntavat
IP on kirjattu

Gwbh
Full Member
Poissa

Parlamentaristi
Järvenpää
Vastaus #14 - 28.04.2015 - 17:54:35

Hei, osasitko itse kysyä tuota LDN lääkitystä? Mulle ei kukaan edes ehdottanut, Aubagio ja Tecfidera vain olisivat tulleet kysymykseen. Onko sun tarkoitus käyttää LDN :n lisäksi Tecfideraa?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 ... 28
Lähetä aihe Tulosta