Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tervetuloa Parlamenttiin, MS-keskustelupalstalle. Terveisin Aapo Halko
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Venyttely – onko siitä oikeasti hyötyä? (Luettu 12422 kertaa)
Neitoperho
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Sukupuoli: female
Venyttely – onko siitä oikeasti hyötyä?
21.06.2015 - 23:34:00

Minulla on aina ollut takareisien lihaskireyttä. Lihasten venyttely sattuu erittäin paljon, ja kipu säteilee venytyksen aikana mm. nilkan ulkosyrjään. Uskoisin, että liikunta, ja ehkä arjen hyötyliikkuminenkin, voisi olla mukavampaa, jos olisi notkeammat lihakset.

Vasta nyt olen tullut ajatelleeksi, että tämäkin ongelma voisi olla keskushermostoperäistä.

Jos väkisin venyttelen päivittäin, tuntien voimakasta kipua samalla, niin mahtaako siitä edes olla vastaavaa hyötyä, jos MS:n vaurioittamat aivot kuitenkin vetävät lihaksen takaisin spastiseen kireyteen?
Siirry sivun alkuun

Kiittäkää joka tilassa. 1. Tess. 5: 18

IP on kirjattu

Rami
Senior Member
Poissa

”Nikita, haluaisin tilata
yhden nootin.”

Sukupuoli: male
Re: Venyttely – onko siitä oikeasti hyötyä?
Vastaus #1 - 22.06.2015 - 14:26:24

Neitoperho kirjoitti on 21.06.2015 - 23:34:00:
Minulla on aina ollut takareisien lihaskireyttä. Lihasten venyttely sattuu erittäin paljon, ja kipu säteilee venytyksen aikana mm. nilkan ulkosyrjään. Uskoisin, että liikunta, ja ehkä arjen hyötyliikkuminenkin, voisi olla mukavampaa, jos olisi notkeammat lihakset.

Vasta nyt olen tullut ajatelleeksi, että tämäkin ongelma voisi olla keskushermostoperäistä.

Jos väkisin venyttelen päivittäin, tuntien voimakasta kipua samalla, niin mahtaako siitä edes olla vastaavaa hyötyä, jos MS:n vaurioittamat aivot kuitenkin vetävät lihaksen takaisin spastiseen kireyteen?

Katso kissan touhuja, venyttelee aikas makeesti ja on notkea. Mä en pahemmin vanuttele enkä venyttele ja olen notkea kuin rautakanki
Siirry sivun alkuun

”Aaaaauuuaaaaahhhhhhhh ööooorrrrrgyuhhhhh.. vvieellll yksch hei jookoschtaa..?”

kansansanonta

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #2 - 23.06.2015 - 10:54:19

Neitoperho kirjoitti on 21.06.2015 - 23:34:00:

Jos väkisin venyttelen päivittäin, tuntien voimakasta kipua samalla, niin mahtaako siitä edes olla vastaavaa hyötyä, jos MS:n vaurioittamat aivot kuitenkin vetävät lihaksen takaisin spastiseen kireyteen?  Hymiö

Minä ainakin venyttelen päivittäin. Istun työpaikallani, mikä huonontaa tilannetta vielä. - Karoliina  Hymiö
Siirry sivun alkuun

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö

IP on kirjattu

Hartti
Senior Member
Poissa

Urbaani MS-ilmentymä
Helsinki
Sukupuoli: male
Vastaus #3 - 24.06.2015 - 14:45:34

En nyt voi väittää olevani mitenkään erityisen notkea sen puoleen kuin kankeakaan. Venyttelen kyllä paljonkin ja perinteinen istumatyöläinen olen taustoiltani. Kovasti rustot ja jänteet kyllä paukkuvat.

En tiedä venyttelyn haitoista tai hyödyistä, mutta hieronta tuntuisi kyllä etenkin selkäkipuihin auttavan. En siis pitäisi näillä näkymin venyttelyäkään osana monipuolista liikuntaa mitenkään hyödyttömänä toimenpiteenä.

Siirry sivun alkuun

http://luulovaisairaus.blogspot.fi/

RRMS diagnoosi 4/2015
Apua vaivaan tuovat Tecfidera, 5mg LDN, lisäravinteet ja terveelliset elämäntavat
IP on kirjattu

Neitoperho
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #4 - 24.06.2015 - 16:32:32

Olen nyt venytellyt joka päivä ja hionut venyttelytekniikkaa mahdollisimman tehokkaaksi, ettei tarvitse kerralla viettää niissä asennoissa yhtään ylimääräistä sekuntia. Keskityn niihin takareiden lihaksiin ja lonkankoukistajiin. Kyllä siitä taitaa ihan hyötyäkin olla.  Silmänisku

Siirry sivun alkuun

Kiittäkää joka tilassa. 1. Tess. 5: 18

IP on kirjattu

MrsBucket
Ex-jäsen

Vastaus #5 - 24.06.2015 - 20:59:42

Jokainen varmaan itse parhaiten tietää että tarvitseeko venyttelyä? Ei siitä toki varmasti haittaakaan ole... Itse en ole mitenkään erityisemmin venytellyt, koska olen lekureidenkin mielestä notkea eikä itsestäkään tunnu että olisin mitenkään jumissa... Tosin työpäivien aikana (istumatyö) teen usein sellaista minivenyttelyä, välillä vähän ojennan niskaa ja pyörittelen päätä, venytän vähän jalkoja tms. Se tekee selvästi gutaa. Fysioterapeutin mukaan hyvä liike MS-tautisille on nilkan venytys, koska kuulemma tauti usein tuppaa saamaan nilkat jumiin ja sitä myötä jalkaterän liikkuvuuden huonommaksi. Eli ihan seisoma-asennossa laittaa jalkaterä seinää vasten ja varpaat siihen seinää vasten, kantapää lattiassa. Venyttää nilkan takaosaa siis, tuota varmaan kannattaisi itsekin tehdä ettei pääse tulevaisuudessakaan jäykkenemään.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Juliane85
God Member
Poissa

Etelä-Suomi
Vastaus #6 - 25.06.2015 - 17:37:52

Mulla on kivulias sairaus. Nyt mulla "kiristävät" jalat. Olen venytellyt jo vuosia, mutta sekin sattuu. Tänään mulla oli vaikeaa asiakaskäynnillä. Hissi oli huollossa, ja mun oli käveltävä 5. kerrokseen. Sanoin sen ääneen ja vastaus oli mutta sinähän kävelet niin hyvin. Niinpä. Hymiö
Siirry sivun alkuun

”Pimeys ei voi karkottaa pimeyttä; vain valo voi tehdä sen. Viha ei voi karkottaa vihaa; vain rakkaus voi tehdä sen”. - Martin Luther King jr.
Näe metsä puilta - maalaisjärkeä unohtamatta - Pirjo L.

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta