Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Parlamentti on paikka jossa jokainen saa puhua. (parlare, it. puhua)
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Lajina kehonrakennus? (Luettu 14560 kertaa)
Santeriina
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Lajina kehonrakennus?
20.10.2015 - 12:13:41

Hei, olen uusi täällä, ja minulla vielä ei ole diagnisoitu MS-tautia, mutta kovasti sitä epäillään ja tutkitaan.

Eniten minua kiinnostaa tietää, että jos tälläinen tauti minulle diagnisoidaan, niin estääkö se minua harrastamasta ja jopa myöhemmin kilpailemaan fitness kisoissa?

Olen nyt reenannut vuoden verran tavoitteena muokata omaa kehoa ja hankkia lihasmassaa. Onko tälläisistä raskaista ja kovista lihaskunto ja salitreeneistä haittaa minulle? Saako ms-tautia sairastava reenata niin kovaa? Vai pitäisikö tässä alkaa hölläilemään ja alkaa pitämään vaan lihaskuntoa yllä, ei hankkia sitä lisää? Olen kyllä huomannut välillä huomattavaa heikkoutta eri lihasryhmissä, ja jäykkyyttä myös esimerkiksi jalouissa, vaikka niitä ei olisi reenattukkaan. Myös palautuminen on ollut viime aikoina hitaampaa.

Olen löytänyt kipinän tähän lajiin, ja harmittelenkin suuresti nyt tutkimusten lomassa eniten tätä että loppuuko kovaa treenaaminen. Tietenkin ymmärrän että se loppuu jos tauti pahenee niin paljon ettei siihen kykene. Mutta mietin että jos tunnen pystyväni treenaamaan kuten olen tähänkin mennessä treenannut, en välitä painojen määrästä vaan siitä tunteesta että sitä antaa kaikkensa treenin aikana.

Sekavaa tekstiä varmasti, mutta siis mietinnän alla on että voiko ms-tautia sairastava ihminen kuntoilla omien rajojensa äärirajoilla, vai onko siitä jotain haittaa? Haluaisin henkisesti vähän valmistautua siihen että joudunko luopumaan minulle uudehkosta mutta rakkaasta lajista..

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Juliane85
God Member
Poissa

Etelä-Suomi
Sukupuoli: female
Re: Lajina kehonrakennus?
Vastaus #1 - 20.10.2015 - 12:27:49

Santeriina kirjoitti on 20.10.2015 - 12:13:41:
 estääkö se minua harrastamasta ja jopa myöhemmin kilpailemaan fitness kisoissa?

Tuskin estää. Lääkäri tietää parhaiten. Liikkuminen on ainakin melkein pakollista. - Marianna Hymiö
Siirry sivun alkuun

”Pimeys ei voi karkottaa pimeyttä; vain valo voi tehdä sen. Viha ei voi karkottaa vihaa; vain rakkaus voi tehdä sen”. - Martin Luther King jr.
Näe metsä puilta - maalaisjärkeä unohtamatta - Pirjo L.

IP on kirjattu

Red Kite
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #2 - 20.10.2015 - 20:29:57

Tervetuloa foorumille!

En itse ole fitness-harrastaja, omat harrastukset menee enemmän kestävyyspainotteiseksi. Tunnen muutaman saliharrastajan, joten yritän tarkastella asiaa siltä kantilta.

Ihan ensimmäiseksi: sekä fyysinen että psyykkinen stressi pahentaa ms-taudin oireita ja saattaa laukaista pahentumisjakson. Pahentumisjaksot taas tuovat uusia oireita. Surullinen Jos saat diagnoosin, tämä on se rajoittava tekijä, joka todennäköisesti tulee ensimmäisenä vastaan.

8 - 9 tunnin metsäreissun jälkeen itsellä alkaa oikean silmän näkö hämärtyä ja oikeaan jalkaan ilmestyy tuntohäiriöitä ( kylmää / kuumaa ). Nämä ovat aikaisempien pahenemisjaksojen tuomia oireita, jotka normaalisti ovat poissa. Palautuminen on hidasta, ja sen huomaa lihasten kireytenä seuraavana päivänä. Kovaa treenaaminen saattaa nostaa vanhoja oireita pintaan, ja jos et päästä kroppaa palautumaan kunnolla, vaan pidät fyysistä stressitasoa yllä, se voi laukaista uuden pahenemisjakson. Lääkitys vähentää pahenemisjaksoja, muttei estä niitä kokonaan. MS-tauti ei estä treenaamista, mutta joudut siis kuuntelemaan kroppaasi paljon enemmän kuin aikaisemmin. Immuunijärjestelmää ei pitäisi turhaan aktivoida, eli inflammaatiotasolle treenaaminen ei ole hyväksi.

Sitten pari sanaa lääkityksestä, jos diagnoosi tulee ja sellaisen saat. Nykyiset lääkkeet ovat suun kautta otettavia, mikä on mukavaa. Ei tarvitse pistellä itseään. Toisissa lääkkeissä, kuten Tecfidera, ruokarytmi on tärkeä. Sillä voi olla sivuvaikutuksena pahoinvointia ja vatsavaivoja, jotka pahenevat jos lääkkeen ottaa tyhjään vatsaan. Proteiinit ja rasvat helpottavat sivuvaikutuksia, mutta MS:n kanssa ei voi myöskään karsia hiilareita kokonaan pois. Joudut siis huomioimaan lääkityksen ruokavaliossa. Lääkkeistä ainakin Tecfidera kuivattaa kroppaa, joten nesteytyksen suunnittelu menee uusiksi. Myös maksa-arvot voivat nousta lääkityksen myötä, joten ylimääräiset rasitteet ( parasetamoli, liian eksoottiset ravintolisät ) maksalle kannattaa jättää pois.  

MS-tauti vaikuttaa ensisijaisesti aivoihin ja keskushermostoon ja hermostolle on hyväksi, kun sitä käytetään mahdollisimman monipuolisesti. Jo muodostuneiden plakkien tilalle muodostuu uusia hermoratoja monipuolisten ärsykkeiden avulla. Treenaamisen monipuolistaminen on siis hyödyksi, ja salitreenin lisäksi voi olla hyötyä crossfit-tyyppisen treenin tai aerobisen treenaamisen lisäämistä.  

Tiettävästi Jenkkilässä on ainakin yksi MS:ää sairastava bikinifitness-kilpailija, Aundi Ramirez.
Tuolta MS Fitness Challenge sivulta saat tietoa treenaamisesta MS:n kanssa, mutta konsultoi myös lääkäriäsi.  Hymiö  
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hartti
Senior Member
Poissa

Urbaani MS-ilmentymä
Helsinki
Sukupuoli: male
Vastaus #3 - 21.10.2015 - 20:53:00

Sanoisin että pyri jatkamaan kokonaisvaltaista urheilu- ja liikuntaharrastustasi huolimatta sairaudestasi. JOS siis pystyt, mutta aika todennäköisesti pystyt.

Minua on ainakin auttanut liikunta suuresti moneltakin eri kantilta. Salilla en ole käynyt kyllä vuoteen enää säännöllisesti, mutta juoksu/lenkkeily on päivittäistä ja sujuu yhtä hyvin kuin aina ennenkin. Nuorempana miehenä olin kanssa aika kova saliharrastaja, mutta näin kolmikymppisenä se on kai alkanut paljonkin hiipumaan.

Lääkityksestä sen verran että tosiaan Tecfidera ja kai muutama muu lääke on nykyään onneksi pillerimuodossa, mutta ei kai olisi mikään ihme vaikka lääkäri määräisi sinulle jotain vanhempaakin lääkitystä.

En oikein aina ymmärrä että mikä logiikka noissa lääkkeissä on, mutta on tälläkin palstalla paljon hyviä kokemuksia Tecfiderasta, joten kannattaa varmastikin siihen keskittyä kun puhetta tulee lääkitysten aloittamisesta.
Siirry sivun alkuun

http://luulovaisairaus.blogspot.fi/

RRMS diagnoosi 4/2015
Apua vaivaan tuovat Tecfidera, 5mg LDN, lisäravinteet ja terveelliset elämäntavat
IP on kirjattu

_Gromit_
God Member
Poissa

Vastaus #4 - 23.10.2015 - 18:10:31

Hei, olen samaa mieltä Hartin kanssa. Kannattaa urheilla ja harrastaa liikuntaa niin paljon kuin voi. Liikunnalla ei ole ymmärtääkseni todettu olevan pitkällä tähtäimellä minkäänlaisia haitallisia vaikutuksia, päinvastoin. Lyhytaikaisia, ohimeneviä vaikutuksia voi tulla lämmön nousun myötä, mutta omalla kohdallani en ole onneksi huomannut niitäkään, mutta toisaalta saunakaan ei vaikuta olooni. Pyrin harrastamaan aerobista ja anaerobista liikuntaa. Junttaan salilla kunnon painoilla jo siksi, että lihasvoima alkaa kaikilla huveta kolmenkymmenen ikävuoden jälkeen. Lisäksi olen käynyt säännöllisillä hölkkälenkeillä, joista tosin nyt on ollut vähän taukoa. Hikiliikkuminen hoitaa myös korvien väliä, tuo mielihyvää ja laukaisee stressiä.

Parasetamolista sen verran, oli jossakin aiemmassa vastauksessa, että sehän on kipulääkkeistä parhaiten siedetty, lapsillekin määrätty. Itse käytin sitä interferonin sivuoireisiin yli kymmenen vuoden ajan, joka toinen päivä ja välillä päivittäin, eivätkä maksa-arvoni kohonneet. En tiedä millaisia määriä sitä pitäisi syödä, että maksassa tuntuisi, vaikka käyttäisi myös muita valmisteita. Kannattaa toki lääkärillä tarkistuttaa kaikkien käyttämiensä valmisteiden yhteensopivuus.

Tsemppiä Santeriina, sairaus ei välttämättä tule vaikuttamaan liikunnalliseen elämäntapaasi. Älä ainakaan suunnittele luopuvasi siitä etukäteen. Jokaisella on yksilöllinen sairaus ja yksilölliset oireet.
Siirry sivun alkuun

G35 10/2002-4/2016, G37.9 5/2016-11/2016, todennäköinen G35 12/2016-.
Betaferon 11/2002-9/2015, Plegridy 12/2016-.

IP on kirjattu

Lotta74
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #5 - 08.11.2015 - 08:37:36

Hei Santeriina!

MS-tauti ei ole este liikunnan harrastamiselle. Harrastat voimien sallimissa rajoissa ja kovaakin saa treenata.

Olen sairastanut MS-tautia kahdeksan vuotta ja harrastan edelleen pitkän matkan juoksua, välillä toipuminen on toki hitaampaa. Pyrin juoksemaan 1-2 puolimaratonia vuosittain. Tsemppiä salitreeneihin, pidä lippu korkealla!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Marko Mjölnir parkkola
Full Member
Poissa

Sairas ja väsynyt ihminen

Tampere
Vastaus #6 - 09.11.2015 - 00:05:28

Moro. Itsestäni sen verran, että minun piti olla tämän vuoden penkkipunnerruksen sm-kisoissa. Voimanostotuloksetkin alkoivat pikkuhiliaa olla miehekkäitä, mutta penkkitulso alkoi olla yli 200 kg.

Ongelemat alkoivat nivel- ja lihaskivuista, jotka pahenivat treenin myötä. Voimanostossa treenipainot ovat rastaat ja penkissäkään ei paljoa alle 180 kg rautoja nosteltu. Kuminauhoilla mentiin yli 100% ainak 240 kg asti. Sitten alkoi huimaus, joka pelotti niin paljon, että en uskaltanut mennä tangon alle. Nyt on taas hirveä fatiikki, etä jaksa millään sälille.

Toisaalta myös hermotkaan ei kestä. Joku 100-120 voisi nousta penkistä nyt. Lähde siinä taas kasvattamaan lihasmassaa ja hermostusta ja nostamaan maksimia sen 100 kiloa. Kestäisi taas 3-4 vuotta tuo. Ei sovi minulle, vaikka ihtohimoinen voimanostaja olisinkin.

Mutta jos vältyt suuremmilta lihaskivuilta, huimaukselta ja fatiikilta, sekä jaksat puuskuttaa eteenpäin, fitness puoli voi olla ihan hyvä. Siellä ei painot ole lähellä 100 prosenttia maksimista. Tosin hirveätä puurtamista se on joka tapauksessa ja vaatii älytöntä päättäväisyyttä. Ihailen noita isoja jermuja, jotka on vetänyt kovat treenit alle töysin puhtaasti ja tulevat kisoihin tekemään sen mitä heitlä odotetaan, eli järkyttäviä enneätyksiä.

En paljoa fitnessistä ja siihen treenaamisesta tiedä. Olisi mielenkiintoista kuulla pääpiirteittään menetelmät. Itse personal raineron nuorta voimanostolupausta. Minun kaaosteoriamenetelmäin voisi ottaa sisäänsä myös fitness-niksejä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hartti
Senior Member
Poissa

Urbaani MS-ilmentymä
Helsinki
Vastaus #7 - 09.11.2015 - 10:27:54

Olisi itsestäkin kivaa taas lähteä salille, mutta oikeastaan aikaa ei nyt riitä siihen. Juoksen kuitenkin päivittäin kilometrien lenkkejä ja kesäisin pyöräilen paljon. Uiminen on myös tehokasta liikuntaa.

Liikunta on hyvä tapa purkaa stressiä ja toistaiseksi ei ole MS sitä estänyt millään tapaa.
Siirry sivun alkuun

http://luulovaisairaus.blogspot.fi/

RRMS diagnoosi 4/2015
Apua vaivaan tuovat Tecfidera, 5mg LDN, lisäravinteet ja terveelliset elämäntavat
IP on kirjattu

Juliane85
God Member
Poissa

Etelä-Suomi
Vastaus #8 - 09.11.2015 - 10:55:59

Hartti kirjoitti on 09.11.2015 - 10:27:54:
Olisi itsestäkin kivaa taas lähteä salille, mutta oikeastaan aikaa ei nyt riitä siihen. Juoksen kuitenkin päivittäin kilometrien lenkkejä ja kesäisin pyöräilen paljon. Uiminen on myös tehokasta liikuntaa.

Minä en jaksa muuta kuin pyöräillä, mutta käyn myös uimassa. - Marianna Hymiö
Siirry sivun alkuun

”Pimeys ei voi karkottaa pimeyttä; vain valo voi tehdä sen. Viha ei voi karkottaa vihaa; vain rakkaus voi tehdä sen”. - Martin Luther King jr.
Näe metsä puilta - maalaisjärkeä unohtamatta - Pirjo L.

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta