Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Talon hyviin tapoihin kuuluu, ettei käytä kopiosuojattua tai loukkaavaa materiaalia. Jos huomaat täällä jotain epäasiallista tai hälyttävää, ilmoita ylläpitäjille mod1 tai admin.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 ... 16 17 18 
Lähetä aihe Tulosta
epätetoisuus raastaa (Luettu 26003 kertaa)
kukamuu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Sukupuoli: female
Re: epätetoisuus raastaa
Vastaus #255 - 18.12.2016 - 02:37:27

Vesku, ajat muuttuu. Tupakkaa ei silloin pidetty niin suurena paheena eikä sen vaaroista ollut niin suurta tietoa. Kuten linkistä selviää, tupakasta on nyt pystytty todistaan sen vaikutus ms.

Mutta mutta. Meillä oli koko firman joulujuhla. Paikalla yli 200 henkilöä eri yksiköistä. Siellä vaihdettiin kuulumisia vanhojen työntekijöiden kans, kun aikanaan olemme olleet samoissa yksiköissä. Olihan tuo surulllista, kun kysyttiin mitä kuuluu ja minähän tietenkin vastaan, että ei kummempia. Vaikka samalla sydän jättää yhden lyönnin välistä, koska oikeasti minulle kuuluu huonoa. Niin huonoa etten halua sitä ääneen sanoa. Eli minähän valehtelin jokaiselle. Silloin muistin taas, että sairastan ms. Enkä voi ymmärtää miten se tuli juuri minulle. Se on nyt ollut pois mielestä, koska olen ollut oireeton pari viikkoa. Kiitos varmaan kuuluu lääkkeelle. Mutta kuiteskin tiedän, että ei tämä elämä todennäköisesti yhtä harmoonisena kauaa tule pysyyn.

Tiedän työntekijän, jolla on syöpä(olen tästä aiemminkik kirjoittanut). Hän oli myös juhlassa, eli elossa. Hänen sairastumisesta olen kuullut kautta rantain. Ja samalla ajattelin et milloin minun sairauteni leviää kaikkien tietoon. Ajattelin hänelle onnea hoitoihin. Hänellä on mahdollisuus parantua tai sitten ei. Minulla taas ei ole vaihtoehtoja, olen ikäänkuin välimallia. Ei ole mahdollisuutta toivoa parantumista. Yrittää vain elää "normaalisti". Mikä sit onkaan tuo normaalin määritelmä.

Siksi en ole kirjoitellut, kun ei ole ollut valittamisen aihetta  Virnistys tämän juhlan myötä siis aloin taas pohtimaan tätä tautia. Mutta, hyvää joulun odotusta teille Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #256 - 19.12.2016 - 16:05:42

kukamuu kirjoitti on 18.12.2016 - 02:37:27:
Mutta mutta. Meillä oli koko firman joulujuhla. Paikalla yli 200 henkilöä eri yksiköistä. Siellä vaihdettiin kuulumisia vanhojen työntekijöiden kans, kun aikanaan olemme olleet samoissa yksiköissä. Olihan tuo surulllista, kun kysyttiin mitä kuuluu ja minähän tietenkin vastaan, että ei kummempia. Vaikka samalla sydän jättää yhden lyönnin välistä, koska oikeasti minulle kuuluu huonoa. Niin huonoa etten halua sitä ääneen sanoa. Eli minähän valehtelin jokaiselle. Silloin muistin taas, että sairastan ms. Enkä voi ymmärtää miten se tuli juuri minulle. Se on nyt ollut pois mielestä, koska olen ollut oireeton pari viikkoa. Kiitos varmaan kuuluu lääkkeelle. Mutta kuiteskin tiedän, että ei tämä elämä todennäköisesti yhtä harmoonisena kauaa tule pysyyn.

Tiedän työntekijän, jolla on syöpä(olen tästä aiemminkik kirjoittanut). Hän oli myös juhlassa, eli elossa. Hänen sairastumisesta olen kuullut kautta rantain. Ja samalla ajattelin et milloin minun sairauteni leviää kaikkien tietoon. Ajattelin hänelle onnea hoitoihin. Hänellä on mahdollisuus parantua tai sitten ei. Minulla taas ei ole vaihtoehtoja, olen ikäänkuin välimallia. Ei ole mahdollisuutta toivoa parantumista. Yrittää vain elää "normaalisti". Mikä sit onkaan tuo normaalin määritelmä.

Siksi en ole kirjoitellut, kun ei ole ollut valittamisen aihetta  Virnistys tämän juhlan myötä siis aloin taas pohtimaan tätä tautia. Mutta, hyvää joulun odotusta teille Hymiö

Itse ajattelen, että sanomatta jättäminen ei ole valehtelua. Ehkä kyllä asioiden pimittämistä, mutta kukapa nyt sellaista ei tekisi.  Silmänisku Toivottavasti sinun lääke tuo edes jonkinlaista apua taudinkulkuun ja pysyt nyt oireettomana pitkään. Minäkin toivon kovasti että itselläni lääke toimii. Mutta toisaalta pelottaa, että jos aloitan uuden vaiheen elämässä ja kaikki alkaa rullaamaan hyvin, niin ms päättääkin että ei menekään niin hyvin.

Minäkin ajattelen välillä, että ei ole toivoa ainakaan paranemisesta. Toisaalta yritän kuitenkin jollakin tavalla toivoa, että joskus elinaikanani keksitään toimiva parantava tai ainakin pysäyttävä lääkitys. Surettaa kuitenkin, sillä en osaa toivoa tätä yhtä paljon ja vilpittömästi, kuin läheiseni.

En tiedä, katoavatko nämä ajatukset koskaan mielestä. Jos ovat tulleet pysyäkseen, niin kaipa tätä uutta elämää, ajatuksineen ja sairauksineen voisi kutsua omaksi normaaliksi elämäksi. Eihän tässä muutakaan ole.  Hymiö

Hyvää joulun odotusta myös sinulle!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Vastaus #257 - 20.12.2016 - 12:10:30

Eihän työkaverit automaattisesti ole niin läheisiä ja itse valittuja ystäviä, että niille olisi velvollisuus avautua kaikissa henkilökohtaisissa asioissa. Esimiehiä varten taas on työkyvyn tiedottamisesta omat sääntönsä, mutta ei niistä joulujuhlissa tarvitse puhua.

Hyvää joulua sinullekin!
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

UteliasAvain
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #258 - 22.12.2016 - 12:04:14

Hei vaan, kirjoittelen nyt ekan kerran palveluun. On hieman sekavan näköinen.. Pitänee perehtyä ajan kanssa.

Itselläni ollut ms-diagnoosi yli 20 vuotta eikä lääkettä käytössä.

En ole enää työelämässä, vaan kyvyttömyyseläkkeellä pari vuotta.

Kaikki meni hyvin, kunnes virus iski jokunen vuosi sitten ja sain pitkän kuumejakson, jota hoidettiin ensin bakteerina.

Tilanne suhatutumisessa tuntuu olevan kaksijakoinen. Sairauksia ja vammoja ei enää niin vierasteta, kuin aiemmin. Toisaalta liikkumista ja kuntoilua, elämysten hakua arvostetaan paljon. Ja tämä taas sulkee pois markkinoilta. Tosin tähänkin on tullut paljon uutta kalustoa.

Halusin vaan sanoa kaikille huolestuneille, että röökit pois ja monipuolista liikkumista, niinkauan kuin liikkumaan pystyy.

Eräs viisas herra aikoinaan opasti sanomalla: "Use it or lose it"

Sitä en silloin, kun pystyin vielä lähes mihin vain, osannut ottaa omakseni, mutta aina kun jotain oli luopumislistalla, asia palautui mieleeni.

Kun ihmisen elinikä pitenee, useille ns. perusterveillekin tulee erilaisia vaivoja. Syöpääkin tuttavapiirissä on ollut, mutta niistäkin selviää usein.

Jos jotain voi elämästään sulkea pois, niin se on ns. murheenkryynit.

Tsemppiä kehään ja rauhallista Joulunaikaa.

utelias

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kukamuu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #259 - 05.01.2017 - 01:41:10

Mukava saada viestejä pidempään sairastaneilta. Kyllähän suurella osalla terveys jossain vaiheessa reistailee. Itseä harmittaa se, kun tämä alkaa suhtnuorena ja saa koko ajan olla pelossa mitä tulevaisuus tuo. Monissa sairauksissa lääkkeet tehoaa eikä sairaus haittaa elämää juurikaan. Kyllähän tää tauti on vihoviimeisin, mikä kellekään voi tulla. Ottasin minkä tahansa muun perussairauden, jos valita ois saanut, ja vaikka useammankin  Virnistys

Nyt kun on oireetonta niin eipä ole koko asia mielessä. Paitsi nyt sit pukkas flunssan. En malttanut levähtää, joten olo paheni. Menin työterveyteen. Oikeen mukava hoitaja. Sanoi et tutkii minut paremmin kuin normaalisti (mm.otti pika crp). Sain ab-kuurin ja särkyyääkettä. Jospa tämä tästä.
Kauhukseni luin, että esim.poskiontelotulehdus voi aiheuttaa näköhermotulehduksen. Oikeestaan kun tuon tiedon sain niin hakeuduin vilkkaasti tutkimuksiin. Eivoi ku rukoilla, että tästä pitkittyneestä flunssasta ei seurais mitään muuta.

Hoitaja kirjoitti sairaslomaa vaikken sitä kyllä odottanut kun ei ole kuumetta. Sanoi useamman kerran et jos ei olo helpota niin pitää varata uusi aika eikä jäädä odottamaan.
Oli kyllä tosi mukava henkilö ja tunsin, että häntä oikeesti kiinnosti terveyden tilani.

Kohta ois taas lääkkeenoton aika. Viimeiset 2vko mennyt hyvin. Ainoastaan takareisien jäykkyyttä ollut, mutta se ei ole haitannut. Tai no enpä siitä tieteskään pieä, mutta on siedettävää. Palaan asiaan, kun näkee tuleeko uudesta lääkesatsista vielä oiretta vai joko pitoisuus ois tasoittunut eikä vaikuttais  Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

merikihu
God Member
Paikalla

Parlamentaristi

Vastaus #260 - 07.01.2017 - 13:49:45

Mikä tahansa elimistön tulehdus tai stressitila voi MS-potilailla aiheuttaa minkä tahansa pahenemisoireen. Veressä on liikaa valkosoluja, jotka sitten hyökkäävät jonkun enemmän tai vähemmän satunnaisen hermosolun kimppuun.
Siirry sivun alkuun

RR-MS-diagnoosi 11/2009, Betaferon 1/2010 - 4/2015, Tecfidera 4/2015 -

IP on kirjattu

kukamuu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #261 - 08.01.2017 - 00:11:08

Näinpä. Nyt kun flunssa tässä pitkittyi ja jouduin tuon ab-kuurin jo hakeen. Tässä on parina päivänä näkö alkanut heittään. Aiemmin ollut sumeutta ja liikkuvat autot ja ihmiset menneet epäselviksi. No ne on parantunut ajat sitten eikä ole olleet enää oireena.

Nyt sit tullut erilaista vaivaa. Nimittäin ongelma on juuri paikallaan olevat asiat. Pahin on tasainen valkoinen seinä tai verho. Omasta mielestäni katson sitä normaalisti mut se näyttää kuin katsoisin kieroon eli epäselvälle, jotenkin kahtena!? Kun katsoo muualle niin sit se korjaantuu.

Tämä ei onneksi ole koko ajan, joitakin kertoja tullut. Voi että harmittaa. Ja varmanahan se tää pitkittynyt flunssa on syynä.

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Juliane85
God Member
Poissa

Etelä-Suomi
Vastaus #262 - 08.01.2017 - 08:35:54

Juliane85 kirjoitti on 27.12.2016 - 13:08:43:
Mulla on kait influenssa rokotteesta huolimatta. Tulin sairaammaksi lukiessani lehdestä: ”Influenssavirus piinaa koko Suomea – tämän vuoden epidemiassa kaksi erikoispiirrettä.” Toivottavasti nyt ei tule pahenemisvaihettakin - Marianna Hymiö http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-2000005022466.html
Flunssasta ei seurannut pahenemisvaihetta. Minulla on joskus kauan sitten ollut myös vaalea verho. Itku
Siirry sivun alkuun

”Pimeys ei voi karkottaa pimeyttä; vain valo voi tehdä sen. Viha ei voi karkottaa vihaa; vain rakkaus voi tehdä sen”. - Martin Luther King jr.
Näe metsä puilta - maalaisjärkeä unohtamatta - Pirjo L.

IP on kirjattu

kukamuu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #263 - 24.02.2017 - 00:49:55

Pitkästä aikaa. Minulla ollut syksystä asti käden voimattomuutta. Nyt muutaman viikon aikana pahentunut. Töitä teen käsillä, joudun käyttään puristusvoimaa ja pitään staattisesti käsiä vaakatasossa. Tässä työtilanteessa iskee tunne, että veri ei kierrä. Käsi tuntuu kylmälle , puutuu ja menee voimattomaksi. Nyt tällä viikolla levinnyt melkeen koko käsivarteen. Tämä helpottaa kun lasken kädet, mutta tulee taas uudestaan kun jatkan. Tämä ei ole ongelma muuten kuin tuossa työssä ja vain toisessa kädessä.

Kohta haittaa todella. Mietin lääkäriin menoa, mutta mitä siellä voidaan? Saikuthan tähän ei auta, jos syynä ms. Sehän jatkuu kun taas palaisin töihin. En haluais "tuhlata" sairaslomapäiviä, joilta saa palkkaa, kun ei tiedä mikä vaiva tässä vielä kerkee iskeä tänä kalenterivuonna.

Toki toivoisin et syynä olisi hermopinne tms. hoidettavussa oleva... Pyöritä silmiä eli jos tämä vaiva johtuu ms/pahenemisvaihe noin olisiko se voimattomuus ja puutuminen koko ajan eikä helpottaisi välillä?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kukamuu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #264 - 19.03.2017 - 00:17:17

Käsien voimattomuus jatkunut. Kun kirjoitan tietokoneen näppäimistöllä 10-sormijärjestelmällä lähtee käsivarsista voimat muutamassa sekunnissa. Ehkä lauseen saan kirjoitettua, sit pitää laskea kädet alas ja taas jatkaa...

En millään ymmärrä miten se pahenemisvaihe tulkitaan. Näköhermotulehdus oli selkeä  , koska se todella oli koko ajan "päällä". Sittemmin tullut vaikka mitä ms viittaavaa vaivaa, mutta kun ne eivät jää päälle. Siis saattaa päivän olla, sit seuraavan kerran viikon päästä jne. Ei ole sitä et vähintään 1vrk kestäis putkeen. Toisin sanoen en ole täysin kädetön kuin vain hetkellisesti, kunnes lasken kädet alas. Voin kyllä tehdä käsillä muuta mut välillä lähtee voimat. Vai tarviiko sen edes olla pysyvä tila siten ettei voi tehdä käsillä mitään?

Nyt molemmissa silmissä saman tyylistä kipua kuin aiemmissa tulehduksissa. Kylläkin vain kun katsoo ääriasennossa ylös. Ei sumeutta tai muuta kipua, silloin oli siis kipu kokoajan ihan sama mihin katsoi. Oisko täs nyt taas se tulossa päälle. Mahtavaa  Surullinen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Vastaus #265 - 19.03.2017 - 08:57:34

Eikö neuropolilta voi tuota kysyä? Vai etkö halua kokeilla kortisonipulssia?
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

Juliane85
God Member
Poissa

Etelä-Suomi
Vastaus #266 - 19.03.2017 - 09:28:16

elisabet kirjoitti on 19.03.2017 - 08:57:34:
Eikö neuropolilta voi tuota kysyä? Vai etkö halua kokeilla kortisonipulssia?

Tämä on paras ratkaisu.

Pahenemisvaiheen tunnistaminen:

Jos aaltomaista MS-tautia sairastavalla henkilöllä ilmenee uusia oireita tai jos aikaisemmat oireet pahenevat ja palaavat vähintään 24 tunnin ajaksi, kyseessä on niin kutsuttu pahenemisvaihe. Myös vanhat oireet, jotka ilmenevät eri osassa kehoa kuin ennen, saattavat olla merkki pahenemisvaiheesta.
Pahenemisvaiheessa oireita kehittyy useiden tuntien ja päivien aikana ja ne voivat jatkua muutamasta päivästä aina useisiin kuukausiin ennen laantumistaan.
Pahenemisvaiheita kutsutaan myös oirejaksoiksi tai relapseiksi. Toisinaan saatat kuulla alan ammattilaisten käyttävän myös ilmausta "kohtaus", "akuutti episodi", ”shuubi” tai "kliininen tapahtuma".
Mistä pahenemisvaiheen tunnistaa?
Kaikista pahenemisvaiheista, myös lievistä tapauksista, tulisi raportoida mahdollisimman pian joko omalle lääkärillesi tai MS-hoitajallesi.
Toisinaan saattaa kuitenkin olla hankalaa tietää, mitkä oireet liittyvät pahenemisvaiheen puhkeamiseen – erityisesti jos tautisi on diagnosoitu vasta hiljattain. Sinulla saattaa esiintyä esimerkiksi tasapainohäiriöitä tai väsymystä remission aikana, mutta nämä aika ajoin aktivoituvat oireet eivät välttämättä merkitse uutta pahenemisvaihetta.
Varmista asia keskustelemalla lääkärisi tai MS-hoitajasi kanssa. Kannattaa ehkä myös pitää kirjaa oireista ja merkitä ylös, milloin oireita on esiintynyt, kuinka kauan ne kestivät ja miten ne vaikuttivat sinuun. Tästä saattaa olla hyötyä keskustellessasi hoitohenkilökunnan kanssa.

"Vaikka pahenemisvaiheiden oireiden tunnistaminen voi olla aluksi hankalaa tai jopa stressaavaa, se muuttuu ajan myötä helpommaksi, kun tulet sinuiksi sairautesi kanssa", toteaa terveyspsykologian erikoispsykologi Clare Moloney. "Jonkin ajan kuluttua uskallat jo luottaa paremmin omiin vaistoihisi. Mitä paremmin tunnet sairautesi, sitä helpommaksi pahenemisvaiheiden oireiden tunnistaminen muuttuu. Rutiinien muodostuessa myös stressi helpottaa."

"Pahenemisvaiheet ja uusien oireiden ilmeneminen voi joskus olla huolestuttavaa ja pelottavaakin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kehossasi tapahtuu monenlaisia asioita, eivätkä suinkaan kaikki niistä liity MS-tautiin. Jos pistät kaiken automaattisesti MS-taudin syyksi, se saattaa itse asiassa estää havaitsemasta johonkin aivan muuhun ongelmaan liittyvän oireen, jota olisi syytä tutkia tarkemmin."

"Mikäli vähänkin epäilyttää, keskustele lääkärisi kanssa, sillä pystyy auttamaan ja tukemaan sinua vaikeiden aikojen yli."
https://ms-tuki.fi/Patient/TietoaMS-taudista/PahenemisvaiheenTunnistaminen

Siirry sivun alkuun

”Pimeys ei voi karkottaa pimeyttä; vain valo voi tehdä sen. Viha ei voi karkottaa vihaa; vain rakkaus voi tehdä sen”. - Martin Luther King jr.
Näe metsä puilta - maalaisjärkeä unohtamatta - Pirjo L.

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #267 - 19.03.2017 - 15:33:32

kukamuu kirjoitti on 19.03.2017 - 00:17:17:
Käsien voimattomuus jatkunut. Kun kirjoitan tietokoneen näppäimistöllä 10-sormijärjestelmällä lähtee käsivarsista voimat muutamassa sekunnissa. Ehkä lauseen saan kirjoitettua, sit pitää laskea kädet alas ja taas jatkaa...
Kirjoitan myös 10-sormijärjestelmällä (sokkona). Kun haluaa kirjoittaa virheittä ja on kiire, saattaa jännittää, jolloin on jotenkin voimaton. Kun tein graduni, kuvittelin soittavani pianoa. MS vaikuttaa myös kirjoittamiseen. Hymiö

Siirry sivun alkuun

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö

IP on kirjattu

Sivu: 1 ... 16 17 18 
Lähetä aihe Tulosta