Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tietoa, tukea, tuttuja.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
Prosessoitu ruoka ja autoimmuunisairaudet (Luettu 22475 kertaa)
Hartti
Senior Member
Poissa

Urbaani MS-ilmentymä
Helsinki
Sukupuoli: male
Re: Prosessoitu ruoka ja autoimmuunisairaudet
Vastaus #15 - 23.02.2016 - 18:12:30

Niin, en minäkään ole onneksi ainakaan toistaiseksi joutunut luopumaan mistään tästä sairaudesta huolimatta.

Toki tämän kanssa eläessä monikin asia on hämärän peitossa ja epävarmalla pohjalla, mutta näillä korteilla nyt pelaillaan kierroksia eteenpäin parhaan taidon mukaisesti.

Mitä nyt kumminkin tulee tähän ketjun pääaiheeseen, niin totta kai luonnollisesti länsimainen elämäntapa yleensäkin altistaa kaikenlaisille epäpuhtauksille aina  saasteita täynnään olevasta ulkoilmasta pakokaasuineen lähtien. Ravinto kumminkin on minusta ihan hyvä huomioida siinä mielessä, että yrittää ainakin syödä sellaista mikä tuntuu auttavan terveyden ylläpidossa ja huomaan ainakin itse että nyt "paremmalla" ruokavaliolla, lisäravinteilla ja runsaalla liikunnalla olen paremmassa kunnossa kuin joskus ennen, jolloin olin aika paljonkin sairaana vuositasolla ja muutenkin heikkokuntoinen sohvaperuna.

Vaikka nyt sairastankin tätä tautia, niin olen ollut kumminkin vähemmän esimerkiksi kuumeissa ja flunssissa viime aikoina kuin koskaan aiemmin.
Siirry sivun alkuun

http://luulovaisairaus.blogspot.fi/

RRMS diagnoosi 4/2015
Apua vaivaan tuovat Tecfidera, 5mg LDN, lisäravinteet ja terveelliset elämäntavat
IP on kirjattu

elisa
God Member
Poissa

Maailma on ikuinen keinulauta.
- Montaigne
Välisuomi
Sukupuoli: female
Vastaus #16 - 23.02.2016 - 19:44:33

Pohjanmaa taitaa olla vieläkin Suomen "mustin" alue MS- taudin esiintyvyydessä. Syödäänkö siellä pelkästään eineksiä? Tuskin sentään sen enempää kuin muualla Suomessa.

Minäkin pyrin valmistamaan ruoan alusta loppuun itse. Nykyään en juurikaan käytä muita mausteita kuin merisuolaa. En pysty ostamaan ruokaa suoraan joltain maatilalta, vaan kaupan kautta on siirryttävä kotiruutuun. Se, mitä kaikkea eläimille on syötetty elämänsä aikana, ei ole harmainta hajuakaan. Suomi ei taida kuulua kärkeen niistä maista, joissa elukoille syötetään antibiootteja sun muita lisäaineita aika reippaalla kädellä.

Juomavesi on käynyt läpi melkoisen prosessoinnin ennen kuin sitä voi juoda hanasta. Suihkun jälkeen ihoa melkein kiristää, mutta ei kai se ole mikään ihme, koska pesu tapahtuu kuolleella vedellä. Järvivedellä pesu ei aiheuta ihon kiristymistä ja hiuksetkin ovat elävämmän oloiset.

Teollisesti valmistetut vaatteet saavat suojakseen jotain käsittelyaineita. Samoin huonekalut on suojattu palonestoaineilla ainaskin. Markkinamiehet mainostavat huuhteluaineita, kirkasteita ym. melkosen turhia hyödykkeitä. Luonnon materiaalit eivät kaipaa ylimääräisiä "pinnotteita".

Eläinkunnasta kilpikonna taitaa olla yksi pisimpään elävistä olennoista. Eikös ne mussuta pelkkää salaattia ja voikukan lehteä? Kevyemmällä ruokavaliolla elää ehkä kauemmin tai se ainakin voi tuntua siltä, kun nälkä kurnii suolistossa. Juustoinen

Ruokavalion osuutta ei ole osoitettu selittäväksi tekijäksi MS- taudin puhkeamiseen. Näin olen ainakin ymmärtänyt tähänastisista tehdyistä tutkimuksista. Toisin on aikuisiän diabetes, johon pystyy vaikuttamaan sillä, mitä pistää suuhunsa.

Siirry sivun alkuun

dg RR 2/05, työkyvyttömyyseläke 5/05 Rebif22 Rebif44

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Vastaus #17 - 23.02.2016 - 22:16:46

Heipparallaa vaan elisa  Silmänisku
1-tyypin diabetes se vasta villiintyykin huonolla ruokavaliolla, ja kuuluu autoimmuunitautikategoriaan päinvastoin kuin 2-tyyppi, jonka puhkeamista taas voi paremmin estää terveellisillä elämäntavoilla.

En nyt ala analysoimaan pohjalaisten perinneruokia, jotka edelleen ovat hyvinkin kantaväestön makuun, ja sen perusteella siis hyviä  Silmänisku Mutta omasta kokemuksestani kyllä voin sanoa, että huonommassa kunnossa ja vähemmällä liikunnalla ollessa häviää myös herkkyys terveellisemmän ja vähemmän terveellisen ruuan tuntemuksissa. Ja mielestäni enemmänkin juuri silloin kun on jo joku näistä tämän topicin taudeista, voi vointiinsa kyllä vaikuttaa terveemmillä elämäntavoilla. Itse yritän ainakin kaikki hyvät vaiheet hyödyntää liikunnalla ja mahdollisimman hyvälaatuisella ruualla. Tosin sitäkin tulee joskus syötyä liikaa, ja laihduttelemaan aina välillä joutuu  Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

Juliane85
God Member
Poissa

Etelä-Suomi
Vastaus #18 - 24.02.2016 - 09:10:56

elisa kirjoitti on 23.02.2016 - 19:44:33:
Pohjanmaa taitaa olla vieläkin Suomen "mustin" alue MS- taudin esiintyvyydessä.
MS-tautia esiintyy Suomessa eniten Etelä-Pohjanmaalla Seinäjoen alueella. En usko ruokaa MS-taudin aiheuttajaksi. Minä olen syntynyt Pietarsaaressa, eikä meillä kotona syöty eineksiä. Saarioisten lasagnen ja Janssonin kiusauksen olen itselleni joskus ostanut.- Marianna Hymiö
Siirry sivun alkuun

”Pimeys ei voi karkottaa pimeyttä; vain valo voi tehdä sen. Viha ei voi karkottaa vihaa; vain rakkaus voi tehdä sen”. - Martin Luther King jr.
Näe metsä puilta - maalaisjärkeä unohtamatta - Pirjo L.

IP on kirjattu

Hartti
Senior Member
Poissa

Urbaani MS-ilmentymä
Helsinki
Sukupuoli: male
Vastaus #19 - 24.02.2016 - 09:55:05

Eihän tietenkään ns. "epäterveellinen" ruoka yksistään ole syypää MS-taudin puhkeamiselle. Edelleen väitän että se on monen asian summa etupäässä painottaen poikkeavia geenejä.

Mutta se mihin epäterveellinen ruoka hyvinkin voi vaikuttaa on juuri suoliston tasapaino ja sitä kautta immuniteetti- ja vastustuskykyyn liittyvät kysymykset ovat eräs palapelin palanen tässä.

Eräs henkilö joka väittää saaneensa MS-tautinsa täysin oireettomaksi mahdollisimman puhtaalla ravinnolla on tämä Olli Posti. Kävin hänen luennollaan viime vuonna ja valitettavasti en ehtinyt grillaamaan kyseistä tyyppiä siitä että millä menetelmillä hänelle oli tämä oletettu MS-tauti alunperin joskus 2000-luvun alussa edes diagnosoitu.

Mitä tulee mäsän esiintyvyyteen E-Pohjanmaalla, niin senkin näkisin olevan enemmän tiettyjen sukujen geeniperimän johdosta esiintyvää kuin ruokavalion vääränlaisuuden.

Näissä tapauksissa puhutaan juuri ns. MS-suvuista, joissa tämä sairaus on erityisen yleinen ja sen seikan näkisin olevan ihan vaan suvun geeneistä kiinni.
Siirry sivun alkuun

http://luulovaisairaus.blogspot.fi/

RRMS diagnoosi 4/2015
Apua vaivaan tuovat Tecfidera, 5mg LDN, lisäravinteet ja terveelliset elämäntavat
IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta