Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Avattu maanantaina 24. syyskuuta 2001
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
MS dg ja hämmennyksen hämmennys (Luettu 8744 kertaa)
Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Sukupuoli: female
Re: MS dg ja hämmennyksen hämmennys
Vastaus #15 - 18.08.2016 - 17:34:24

Caroline80 kirjoitti on 18.08.2016 - 16:54:59:
Kirippu kirjoitti on 18.08.2016 - 15:41:38:
Noniin, elikkä lääke on nyt päätetty. Aloitan Avonexilla, kun Tecfidera ei millään tahdo nykyiseen elämänrytmiini mahtua. Nyt vain mietityttää, kuinka kauan about on teillä muilla mennyt reseptin kirjoitus, lääkkeen tilaus, lääkkeen aloitus rumbaan? Oma lääkärini on kuulemma lomalla ja hoitaja sanoi, että eiköhän joku toinen lääkäri sen reseptin minulle kirjoita. Onko kyse päivistä vai viikoista?

Ihan siis mielenkiinnolla kyselen, tähänkään ei varmaan ole oikeaa vastausta Silmänisku D-vitamiinista vielä, lääkärin kanssa en siitä jutellut. Olen saanut arvot pysymään 50 (liian vähän mitä ilmeisimmin), kun olen syönyt 20 mikrog päivässä. Nyt aion nostaa hoitajan kehoituksesta 50mikrog päivässä. Seurataanko noita arvoja luonnollisesti vai täytyykö sitä erikseen myöhemmin lääkäriltä pyytää?
Kiitos jo etukäteen  Hymiö

Betaferonin aloittamiseen meni noin 2 kk, mikäli muista oikein.

Miksi Avonex, joka pistetään lihakseen. Minulla oli vuosia Betaferon, joka pistetään ihon ale. Arvaat varmaan, että pistäminen ei ollut minulle ongelmatonta, vaikka siihenkin kyllä tottui. Tablettihoito sopii minulle.
D-vitamiinia ei kohdallani ole seurattu. Olen itse ostanut D3 - Vitamiini 100 µg = yksi kapseli päivässä. Hymiö
t. Karoliina

Apua 2kk, tässähän ehtii kohta jo perääntyä!  Juustoinen

Avonex tosiaan siis ihan käytännön syistä. Olen laiska (ehkä jollakin tapaa ilmennyt jo minun kirjoituksista). Virnistys En jaksa vaivautua kauhean paljon säännöllisyyteen. Avonex on vain kerran viikossa pistettävä, helposti/toivottavasti helposti autoinjektorilla nappia painamalla. Jos en itse pysty, niin mies tulee painamaan. Toinen syy on se, että kuulemma vähän paremmin pysyy iho kuosissa, kuin ihon alle pistettävillä. Sitten vielä se, että tavallaan "vanha" lääke, jonka teho on todistettu pitkällä aikavälillä hyväksi.
En tosiaan tiedä miten tässä nyt sitten käy - sopiiko kyseinen aine edes minulle. Ymmärrän kyllä, että varmasti tulee olemaan reidet kipeät, koska kyllähän ne kädetkin ihan jumiin on mennyt lihakseen pistettävistä rokotteista.
Toivottavasti tämä nyt on suotuisa minulle sivareitten kanssa, toivon että kaikki menisi hyvin ja ekalla kerralla jo nappaisi tämä lääkevalinta.

Ehkä saan pyydettäessä uudet kokeet D-vitamiinin mittaamiseksi. Tulen kuitenkin nuissa verikokeissa ilmeisesti ramppaamaan jonkin tovin. Enköhän minäkin saa annokseni kohdilleen.  Hymiö
Jatkokysymys: Onko järkeä syödä nuita monivitamiini tabuja sitten vielä lisäksi? Jos siis syön kuitenkin about terveellisesti.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Red Kite
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #16 - 18.08.2016 - 19:54:11

Kun nuo lääkkeet ovat aina enemmän tai vähemmän myrkkyä ja kuluttavia kropalle, niin monivitamiineistä on todennäköisesti jotain hyötyä. Minulle ainakin ms-hoitaja suositteli sekä D-vitamiinia että monivitamiineja. Tecfidera kävi jonkin verran hiusten päälle, joten kalanmaksaöljyllä höystetyt sellaiset olivat hyvä vaihtoehto. Nyt se kalanmaksaöljyversio on tosin vaihtunut tavalliseen ja olen lisännyt pellavarouheen käyttöä. Saa paremmat rasvahapot paremmalla maulla.  Juustoinen

D-vitamiinia multa ei taida olla koskaan mitattu. Pitäisköhän pyytää mittaus ihan mielenkiinnosta? Syön kesäaikaan 50 mg ja talvisin 100 mg, koska D-vitamiinista on ihan oikeasti todettu olevan hyötyä ms-taudissa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #17 - 18.08.2016 - 20:18:44

Red Kite kirjoitti on 18.08.2016 - 19:54:11:
Kun nuo lääkkeet ovat aina enemmän tai vähemmän myrkkyä ja kuluttavia kropalle, niin monivitamiineistä on todennäköisesti jotain hyötyä. Minulle ainakin ms-hoitaja suositteli sekä D-vitamiinia että monivitamiineja. Tecfidera kävi jonkin verran hiusten päälle, joten kalanmaksaöljyllä höystetyt sellaiset olivat hyvä vaihtoehto. Nyt se kalanmaksaöljyversio on tosin vaihtunut tavalliseen ja olen lisännyt pellavarouheen käyttöä. Saa paremmat rasvahapot paremmalla maulla.  Juustoinen

D-vitamiinia multa ei taida olla koskaan mitattu. Pitäisköhän pyytää mittaus ihan mielenkiinnosta? Syön kesäaikaan 50 mg ja talvisin 100 mg, koska D-vitamiinista on ihan oikeasti todettu olevan hyötyä ms-taudissa.

Oijjoijjoi!  Juustoinen En olekaan kuullut näistä kalanmaksahöystetyistä, laitan ehdottomasti ostoslistalle. En halua hiuksia vielä menettää, tuntuu että niitä muutenkin on jo tarpeeksi vähän. Ja täytyy kaivaa itsekin tuo pellavarouhe tuolta kaapiston kätköistä, jos siitä kerran on jotain hyötyä (muutakin kuin mahalle).

Itsehän mainitsin neurolle, etten ole koskaan (rintamaidon jälkeen) tykännyt maitotuotteista enkä niitä siksi ole käyttänyt. Mahakaan ei niistä tykkää. Kynsissä kyllä näkyy, kun on kalsiumit+D-vitamiinit unohdettu ottaa... Silloin puskee kunnon pyykkilautaa ulos. Uskon, että mittaavat kyllä muutenkin jos vain hoksaa pyytää.  Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Red Kite
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #18 - 18.08.2016 - 20:39:23

Joo, pellava on paras alfalinoleenihapon lähde, siitä on sellaisenaan hyötyä aivokudokselle, ja osa alfalinoleenihaposta muuttuu omega-3 rasvahapoiksi. Ainakin multitabs tekee noita kalanmaksaöljyllä höystettyjä versioita ( multitabs 3 in 1).
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

merikihu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #19 - 18.08.2016 - 22:26:17

Noniin, elikkä lääke on nyt päätetty. Aloitan Avonexilla, kun Tecfidera ei millään tahdo nykyiseen elämänrytmiini mahtua. Nyt vain mietityttää, kuinka kauan about on teillä muilla mennyt reseptin kirjoitus, lääkkeen tilaus, lääkkeen aloitus rumbaan? Oma lääkärini on kuulemma lomalla ja hoitaja sanoi, että eiköhän joku toinen lääkäri sen reseptin minulle kirjoita. Onko kyse päivistä vai viikoista?

Ihan siis mielenkiinnolla kyselen, tähänkään ei varmaan ole oikeaa vastausta Silmänisku D-vitamiinista vielä, lääkärin kanssa en siitä jutellut. Olen saanut arvot pysymään 50 (liian vähän mitä ilmeisimmin), kun olen syönyt 20 mikrog päivässä. Nyt aion nostaa hoitajan kehoituksesta 50mikrog päivässä. Seurataanko noita arvoja luonnollisesti vai täytyykö sitä erikseen myöhemmin lääkäriltä pyytää?

Neurologini suositteli minulle D3-vitamiinia 75 mikrog päivässä. Viime aikoina olen nostanut sen 90-100 mikrogrammaan. Verinäytteestä mitattava arvo pitäisi MS-potilailla olla yli 100, mielellään yli 120 (en nyt muista yksikköä). Hymiö

Itse sain MS-diagnoosin aikoinaan marraskuussa ja Betaferon-lääkitys aloitettiin tammikuun alussa. Tähän viiveeseen oli syynä se, että silloin vielä Betaferon oli rajoitetusti korvattava eikä neurologi halunnut että joutuisin yhden kuukauden (eli joulukuun) lääkkeestä maksamaan sitä melkein 700 euroa.
Siirry sivun alkuun

RR-MS-diagnoosi 11/2009, Betaferon 1/2010 - 4/2015, Tecfidera 4/2015 -

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Vastaus #20 - 18.08.2016 - 23:24:01

Sain aikoinaan Betaferon-reseptin aika heti ja aloitus+pistosopetus tuli pyynnöstäni myöhemmin eli silloin kun sovittiin. Jouduin sen kuitenkin lopettamaan hankalien ja koko ajan pahenevien sivuvaikutusten takia muistaakseni 3-4 kuukautta aloituksesta.

Sen jälkeen tuli atsatiopriini, jonka aikana aloitin kalaöljykapselit ja Multivitan, jotka menevät edelleenkin. D-vitamiinin aloitin aikaisemmin, kun diabeteslääkäri mittautti omat tasot, jotka olivat tosi huonot. Tällä hetkellä D-purkista menee 50 microgrammaa, kalaöljykapseleista sitä tulee n 30mcg ja multivitasta 10mcg  päivässä = n90mcg.
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #21 - 19.08.2016 - 15:03:03

Caroline80 kirjoitti on 18.08.2016 - 16:54:59:

Betaferonin aloittamiseen meni noin 2 kk, mikäli muista oikein. Olen itse ostanut: D3 - vitamiini 100 µg = yksi kapseli päivässä. Käytän lääkärini ehdotuksen mukaan myös B-vitamiinia.
t. Karoliina

Siirry sivun alkuun

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö

IP on kirjattu

Juliane85
God Member
Poissa

Etelä-Suomi
Vastaus #22 - 19.08.2016 - 17:32:23

Kirippu kirjoitti on 18.08.2016 - 20:18:44:
Red Kite kirjoitti on 18.08.2016 - 19:54:11:
Oijjoijjoi!  Juustoinen En olekaan kuullut näistä kalanmaksahöystetyistä, laitan ehdottomasti ostoslistalle. En halua hiuksia vielä menettää, tuntuu että niitä muutenkin on jo tarpeeksi vähän. Ja täytyy kaivaa itsekin tuo pellavarouhe tuolta kaapiston kätköistä, jos siitä kerran on jotain hyötyä (muutakin kuin mahalle).
Itsehän mainitsin neurolle, etten ole koskaan (rintamaidon jälkeen) tykännyt maitotuotteista enkä niitä siksi ole käyttänyt. Mahakaan ei niistä tykkää. Kynsissä kyllä näkyy, kun on kalsiumit+D-vitamiinit unohdettu ottaa... Silloin puskee kunnon pyykkilautaa ulos. Uskon, että mittaavat kyllä muutenkin jos vain hoksaa pyytää.  Hymiö

Minulla on laktoosi-intoleranssi till råga på allt
Siirry sivun alkuun

”Pimeys ei voi karkottaa pimeyttä; vain valo voi tehdä sen. Viha ei voi karkottaa vihaa; vain rakkaus voi tehdä sen”. - Martin Luther King jr.
Näe metsä puilta - maalaisjärkeä unohtamatta - Pirjo L.

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #23 - 22.08.2016 - 16:08:21

Ajattelin nyt vain ilmoitusluontoisena kertoa, että reseptit kirjoitettu, lääkkeet käyn illalla tilaamassa ja perjantaina olisi tarkoitus mennä harjoittelemaan ja piikittämään. Jännittää ihan hurjasti  Juustoinen Pelkään, että pistän jotenkin väärin, tai että osuu luuhun, mutta se ei kai ole käytännössä mahdollista.  Täh
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #24 - 29.08.2016 - 19:19:54

Kirippu kirjoitti on 22.08.2016 - 16:08:21:
Ajattelin nyt vain ilmoitusluontoisena kertoa, että reseptit kirjoitettu, lääkkeet käyn illalla tilaamassa ja perjantaina olisi tarkoitus mennä harjoittelemaan ja piikittämään. Jännittää ihan hurjasti  Juustoinen Pelkään, että pistän jotenkin väärin, tai että osuu luuhun, mutta se ei kai ole käytännössä mahdollista.  Täh

Perjantaina meni sutjakkaasti. Piikitys ei tuntunut yhtään pahalta oman käden kautta, eli taitaa olla minun piikki-inho lähinnä kontrollin menetys pelkoa.  Virnistys Minulla on flunssa päällä, niin en tiedä, aiheuttiko Avonex näitä kuuluisia flunssan kaltaisia oireita vai ei. Mitään erikoista en huomannut perjantaina enkä lauantaina olotilassani. (ehkä pieni pöhnä päässä, mutta en tiedä johtuiko vain flunssasta) En tiedä, kuinka nuo sivuoireet kehittyy, että voiko esimerkiksi vasta ensi- tai sitä seuraavalla kerralla tulla sivareita. Vai voinko ehkä jopa huokaista helpotuksesta, kun mitään ei tapahtunutkaan? Pelästynyt
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Vastaus #25 - 29.08.2016 - 21:03:08

Huomaat varmasti muutaman pistoskerran jälkeen, jos sivuoireita on tullakseen tai ms-oireet pahenevat, joka myös on mahdollista joko "alkuoireena" tai pysyvästi.

Jos hankalia sivuoireita tulee, ei nykyään enää kannata niin kauan yrittää interferonin kanssa kuin aikaisemmin, koska nyt on muitakin lääkkeitä ms-taudin hoitoon.

Avonexilla saattaa sivuvaikutukset häiritä interferoneista vähiten, koska pistetään harvemmin ja on enemmän ihmisen oman interferonin kaltainen kuin Betaferon, joka on synteettisesti valmistettu bakteerisolussa. Avonex ja Rebif ovat valmistettu nisäkässolussa.
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #26 - 12.09.2016 - 19:35:05

Nyt on 3 pistosta takana, enkä osaa sanoa sivuoireista oikein juuta enkä jaata. Ensimmäisen pistoksen aikaan oli flunssa, enkä sen takia osannut erotella, että mikä johtuu mistäkin. Toisen pistoksen aikaan olin yhä flunssassa, ja sama homma. Ero kuitenkin edelliseen oli se, että alaselkää ja jalkoja särki, mutta se lähti pois ja pysyi poissa yhdellä buranalla.

Nyt lauantaina oli kolmas pistos. En ole enää flunssassa, mutta minulla oli torstaina hammasleikkaus. Eilen (sunnuntaina) särki sitten päätä aivan älyttömästi. Tuntui migreeniltä, mutta ihan hyvin olisi voinut johtua tuosta leikkauksestakin tai sitten jumissa olevista niskoista. Tai sitten Avonexista. Tai kaikista sekaisin. Päänsärky hellitti kuitenkin buranalla ja pysyi poissa.

Luulen, että jos Avonexista jotain sivuoireita tulee, ovat ne aika heikkoja ja helposti buranalla taltutettavissa. Eli ilmeisesti nappiin meni minun lääkevalintani ainakin toistaiseksi. Toivottavasti maksa kestää ja vasta-aineita ei muodostu.

Mietin vain, että voivatko sivarit vaihdella noin paljon? Että joka kerta tulisi erilainen oire?  Täh Sillä jos näin ei ole, niin eipä taida sivuoireita olla sitten ollenkaan.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #27 - 13.04.2017 - 15:53:21

Nyt taitaa olla päivälleen vuosi siitä, kun lähdin tutkimuksiin oirehdinnan vuoksi, joten ajattelin vähän päivitellä ajatuksia. Olihan tuo päivä menoa täynnä, ja myöhemmin vastauksia tuli enemmän kuin tarpeeksi. Onnekseni voin todeta, että olen pysynyt vuoden terveenä ainakin mäsän kannalta. Ainakin näin oman tuntuman mukaan. Kontrollikuvat aivoista ja selkäytimestä nyt otettu, ja nehän voivat sanoa mitä haluavat, mutta koen itse olevani ihan terve.

Vaikka diagnoosista ei ole kuin hetki, tuntuu että henkisesti olen kasvanut ihan älyttömästi tämän vuoden aikana. Ennen olin hyvinkin pelokas ja ahdistunut joka ikisestä hetkestä, huomisesta ja eilisestä. Nykyään tuollainen turhaan ahdistuminen on vain historiaa. Jotenkin tuntuu typerältä, että olen oppinut elämään tässä hetkessä ja nauttimaan siitä vasta nyt, kun olen ehtinyt sairastua. Tottakai itse mäsä saattaa vähän ahdistaa tulevaisuuden kannalta, mutta sen aikahan on vasta sitten, joten yritän olla murehtimatta. Nyt on nyt, huomenna on huomenna - katotaan sitä sitten.

Eli periaatteessa tällä hetkellä on kaikki ihan superhyvin ja toivon kovasti että läheisenikin sen näkisivät. Toisista näkee sen kuinka heitä pelottaa ja ahdistaa juurikin tuo tulevaisuus. En kuitenkaan heille uskalla sanoa, että olen nykyään terveempi kuin "terveenä" sillä se tuntuu jotenkin epäreilulta heitä kohtaan. Ensi viikolla on lääkärin tapaaminen, ja sitten saan keskittyä vain olemiseen. Ellei hän halua taas ottaa verikokeita lisää  Virnistys Sittenpähän näkee. Toivottavasti pysyisin mahdollisimman pitkään terveenä, eikä lääkärillä ole mitään huonoa sanottavaa.

En ole enää hämmentynyt  Viileä
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #28 - 30.04.2018 - 21:20:52

Pari vuotta on kulunut diagnoosiin johtaneista oireista. Olen pysynyt suht oireettomana, mutta kroppa ei vain yksinkertaisesti siedä kovaa stressiä.

Huono uutinen itselleni on se, että avonexin kanssa on ollut ongelmia. Unohdin eräs viikko lääkkeeni hakea ja meni muutama viikko, että sain taas palautettua normaalin pistospäivän. Tämän jälkeen löin toisen jalan pistoskohdan mojovasti johonkin kulmaan, josta sitten seurasi iso mustelma. Tarkoitus oli pistää vain toiseen jalkaan siihen asti että mustelma on täysin parantunut.

Kaksi kertaa ehdinkin sitten pistää, kun toisella kerralla jalkaan pistoskohdan viereen iski aivan järkyttävä kipu muutama päivä pistämisen jälkeen. Ehkä osuin hermoon, ehkä ihon alle pääsi bakteereita, ehkä hermo tulehtui. En tiedä vielä. Ulospäin jalka näyttää normaalilta, mutta iho on kosketukselle ja lämpötiloille tunnoton 5x15cm alueelta ja lisäksi on pieni alue johon sattuu aivan perhanan paljon. Terveyskeskuksen lääkäriltä sain panadolia, joka ei auta muuhun kuin ehkä yleiseen vitutukseen. Onneksi sain neurolle ajan jo keskiviikoksi, ehkä hänellä on keino korjata tilanne.

Tunnoton alue ei sinällään ole ongelma, ei reidellä niin ikään kauheasti tunnustella muutenkaan... Mutta se kipu. Eräs yö heräsin siihen, kyyneleet tulvi silmistä ja halusin vain huutaa. Jossain vaiheessa onneksi nukahdin.

En tiedä johtuuko tämä nyt itse avonexista vai onko joku pienemmän asteen pahenemisvaihe tuloillaan. En ole ollut sairaana, mutta stressiä olen potenut kun on ollut pääsykokeita. Kävely onneksi vielä onnistuu, toki mielellään varon tuota jalkaa ja astun varovasti jotta vältän turhan värähtelyn.

Muuten kaikki on mennyt tosi hyvin omassa elämässä. Toivottavasti vihdoin tänä vuonna pääsen opiskelemaan. Panostan pääsykokeisiin ihan sataprosenttisesti joten hieman ärsyttää nyt tällainen takapakki. Jos mitään erityistä vikaa ei löydy, toivottavasti löytyisi lääke tähän kipuun. Tai ainakin lääkärinlausunto, jotta saisin lisäaikaa pääsykokeisiin. Pahin kipu vie pään kyllä ihan uusiin maailmoihin.

Onko muilla ollut samanlaista, ei välttämättä suoraan kyseisestä lääkkeestä johtuvaa? Toivon todella, että voin jatkaa tätä lääkettä, kun on sopinut muuten niin hyvin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #29 - 03.05.2018 - 17:17:00

No käyhän tämä sitten näinkin. Pahenemisvaiheesta ja mäsästä ei nyt taida olla kysymys, vaan olen ihan itse saanut itselleni aiheutettua hermovaurion... Kuulemma huono tuuri, että näin on käynyt. Epätavallista kuulemma tällainen sivuoire tuosta lääkkeestä, eipä sitä edes lukenut siellä pakkausselosteessa.

Ajan kanssa paranee jos on parantuakseen. Mua helpottaa kyllä jo tieto siitä, ettei ole mistään hengenvaarallisesta kysymys. Yritän hyväksyä nyt sitten tuon kivun ja kantaa sitä mukana niin kauan kuin viipyy. Eipä tässä muutakaan voi. Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta