Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  MS-ihmisten kannattaa huolehtia D-vitamiinin saannista
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  
 
Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta
Tutkimusajat saatu enmg, lumbaalipunktio ja mri (Luettu 25398 kertaa)
-Jemuli-
YaBB Newbies
*
Poissa


Parlamentaristi
Viestejä: 22
Vantaa
Sukupuoli: female
Re: Tutkimusajat saatu enmg, lumbaalipunktio ja mri
Vastaus #30 - 28.11.2016 - 23:02:10
 
Mulla oli ollut tuolloin parin kympin korvilla ataksiaa yläkropassa. Kädet oli ihan spagetit ja hallitsemattomat. Käsiala oli kuin kirjoittamaan opettelevalla, kun kädet oli niin fletrut ja hallitsemattomat. Kävelin purkkarista ulos eräänä aamuna, ja havahduin vasta kun sukka kostui, että kenkä onkin jäänyt sinne 10 metrin päähän taakse. Mun outouksista epäiltiin vähän psyykettä ja sanottiin, ettei noin nuori voi olla sairas. Tai miten 20:sellä voi olla kroppa noin jumissa( oisko ollu vähän spastisuutta lihaksissa silloin).

Sitten nopeaan diagnoosiin johtanut pahemenisvaihe olikin mallia raju, noin vuosi synnytyksestä mullakin. Eräänä aamuna vaan huomasin sohvalla istuessani joutuneeni kauhuelokuvaan, kun varpaista alkoi muurahaiset, miljoonat muurahaiset kiivetä ylöspäin. Kihinä nousi varpaista noin rintojen korkeudelle, jolle asettuikin sitten puristava panta. Oksentelin aina syötyäni. Paino laski kuutisen kiloa sen myötä. Tasapainohäiriöt ja väsymys ja voimattomuus oli voimakasta. Mutta pelottavin oli jalkoihin ja käsiin yhtäkkiä lyöneet spastiset krampit, jotka kaatoi nurin ja taivutti kädet sellaiseen pitkään neliraajahalvaantuneena olelleen  kouristuneeseen asentoon. Silloin ajattelin, että se on aivokasvain ja että kuolen varmaan kuukausien kuluttua.

Pääsin fiksun terveyskeskuslääkärin myötä nopeasti neurolle ja otettiin likvor ja kuvat. Ja tulos oli kliinisesti varma MS. Neurologi totesi, että kuvien perusteella sinulla on ollut tämä jo kauan. Epävarma
Rebiffi kirjoitettiin samalla reissulla. Joten koitan sanoa, että sinulla on jo tutkimuksia takana ja siellä on jo jotain plakkia jne. joten kannattaa ehkä pitää kirjaa oireista ja mennä aina terveyskeskukseen tai työterveyteen kun uusia oireita on, jotta ne tulee kirjattua virallisiin järjestelmiin. Ehkä jos ja kun riittävä määrä oirejaksoja on kirjattuna, pääsisit uudelleen neurolle. Ja jos neurologisia oireita on runsaasti, niin täytyyhän se jossain vaiheessa alkaa näkymään kokeissakin. Koeta saada muuta ajateltavaa ja iloa elämään, jotta ei mene ihan synkäksi elämä. Tiedän, se on oirehtiessa erittäin hankalaa. Täällä on ollut aiemminkin ihmisiä, joiden diagnoosia on etsitty useampia vuosia ja lopulta se on tehty. Tää tauti on niin moninainen oirestoltaan, että ei varmaan ihan helpoin bongattava varsinkaan, jos oireet ei ole ihan oppikirjamaisia. Mutta tsemppiä sulle. Hymiö
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
Caroline80
God Member
*****
Poissa


I Love YaBB 2!
Viestejä: 1119
Kaarina
Sukupuoli: female
Re: Tutkimusajat saatu enmg, lumbaalipunktio ja mri
Vastaus #31 - 29.11.2016 - 10:23:23
 
butterfly kirjoitti on 28.11.2016 - 18:12:15:
Niin, mulla ei likvorin ja mri kuvien perusteella ole ms-tautia. Mutta mitä ihmettä tää sitten on?
Mikä sairaus sinulla on likvorin perusteella? t. Karoliina  Hymiö
Siirry sivun alkuun
 

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö
 
IP on kirjattu
 
butterfly
YaBB Newbies
*
Poissa


Parlamentaristi
Viestejä: 30
Suomen kaunis saaristo
Sukupuoli: female
Re: Tutkimusajat saatu enmg, lumbaalipunktio ja mri
Vastaus #32 - 29.11.2016 - 21:46:51
 
Multa puuttuu dg kokonaan, on vaan oireita listattu dg luetteloon. Eikä likvorin perusteella löytyny mitään epäilyttävää. Nyt lääkäri kuitenkin tänään, kun kipujen takia kävin eilisen portaiden vauhdikkaamman laskeutumisen takia vielä epäilee, jotta pitäis jotain harvinaisempia lihassairauksia poissulkea... tää oli kyllä ihan yleislääkäri. Kiiluiko silmissä, jotta jos onnistuis bongaamaan jotain harvinaista niin sais nimensä tunnetuks. Naproxenia nassuun, jos kolhiintuneet kohdat sais jotain apua. On kohta gepardikuviot varmasti tossa takaliston tienoilla ja alaselässä. Mulla on taas litania labroja otettavaks. Oon miettiny, jotta täytyy kai alkaa huumoria repiä lähes epätoivoisesta tilanteesta.
Jouluruuhkaan vaan johki kauppakeskukseen tai tavarataloon mahdollisimman pitkiin rullaportaisiin ajelemaan siinä toivossa, että joku saa mahtavan youtube pätkän kun keilaan koko jonon mummoja, kun jalat pettää alta. Ja katselukertoja tiedossa muutama miljoona.
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
erakkorapu
Full Member
***
Poissa


Parlamentaristi
Viestejä: 177

Re: Tutkimusajat saatu enmg, lumbaalipunktio ja mri
Vastaus #33 - 02.12.2016 - 08:50:31
 
Minäkin epäilin/epäilen itselläni ms-tautia, mutta nyt olen menossa fysiatrian osastolle ja mitä itse olen katsonut vanhoja tietojani ja miettinyt netistä noita niin sopii selästä lähteviin vaivoihinkin. Puutumista ja pistelyä ollut toispuoleisesti ja ilmeisesti joku ahtauma tms. selässä voi tehdä tuota. Röntgen tulos on lähes kahden vuoden takaa ja siinä on mainintaa erään juuriaukon kaventumisesta, mutta tuolloin ei ole ollut  vielä varmasti ahdas. Toki googlasin tuon ja jollain ollut tuon samaisen kohdan viassa puutumista ja pistelyä yms. oireita. Yhdessä vaiheessa minulla alkoi jalat vaan yhtäkkiä mennä omia menojaan ja ilman huimausta. Lähtivät vaan viemään eteen päin. Nyt uutena iskee kipuja symmetrisesti eli molemmat nilkat kipuilee samaan aikaan, molemmat ranteet kipuilee samaan aikaan, molempien käsien sormet menee tönköiksi samaan aikaan. Isoimpana tullut tänä vuonna paheneva alaselkäkipu, joka pahenee "peruskivusta" kävellessä, seisoessa tai istuessa. Parhain olo selässä on mahallaan, mutta jos selkä on kipeä niin ei se kipu heti lievitä siitä pahasta kun menee mahalleen. Fasettiartroosia koko rangan alueella ollut jo 2015 maaliskuussa ja omassa kirjoituksessani on pidemmälti mitä siinä luki.

Halusin heittää ilmoille tämänkin vaihtoehdon eli, että vika olisi selässä. En tiedä onko itselläni näin, mutta on nyt yksi vaihtoehto. Helmikuun alussa on aikaa fysiatrin polille ja sitten ehkä tiedän enemmän. Näköhäiriöitäkin ollut, mutta kai nekin voi olla joku omansa. Omissa oireissani on yksi jota mietin kyllä enemmän; lämpö vie voimat ja pahimmillaan joka lihas on täysin voimaton(omassa jutussani on tarkemmin).
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
butterfly
YaBB Newbies
*
Poissa


Parlamentaristi
Viestejä: 30
Suomen kaunis saaristo
Sukupuoli: female
Re: Tutkimusajat saatu enmg, lumbaalipunktio ja mri
Vastaus #34 - 01.02.2017 - 11:28:21
 
Ilokseni ja surukseni voin ilmoittaa, jotta lannerangan+si nivelten magneettikuvistakaan ei syytä löytynyt. Löytyyköhän enää mitään vasta-aineitakaan mitä minusta voi tutkia. Mun raajojen ohjaus ei vaan toimi, käsky jalka kenkään ja kädet saappaan varressa kiinni tuottaa jalka meni ohi efektin, onko mun "ohjauskeskuksessa"jotain vikaa? Mustaa huumoria viljellään arjen tilanteissa ja nauretaan itselle ja muut nauraa minulle. 3-vuotiaani odottaa rappusten alapäässä ja sanoo, tuu vaan varovasti äiti mä otan vastaan. Rooli opittu ja käännetty omaan käyttöön? Huvittavaa ja pelottavaa samaan aikaan. Pollatohtorilleko seuraavaksi?
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
butterfly
YaBB Newbies
*
Poissa


Parlamentaristi
Viestejä: 30
Suomen kaunis saaristo
Sukupuoli: female
Re: Tutkimusajat saatu enmg, lumbaalipunktio ja mri
Vastaus #35 - 01.03.2017 - 12:40:09
 
Lihasbiopsia ja jalkojen magneettikuvat oli lääkärin seuraava veto. Onko jollain otettu lihasbiopsia? Ei kuulu ms diagnostiikkaan, mutta muita syitä oireille etsitään. Rasitus lisää lihasten voimattomuutta...nyt ummistan silmäni taas päiväunille ennen lapsen noutoa päivähoidosta.
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
Caroline80
God Member
*****
Poissa


I Love YaBB 2!
Viestejä: 1119
Kaarina
Sukupuoli: female
Re: Tutkimusajat saatu enmg, lumbaalipunktio ja mri
Vastaus #36 - 01.03.2017 - 13:36:49
 
butterfly kirjoitti on 01.03.2017 - 12:40:09:
Lihasbiopsia ja jalkojen magneettikuvat oli lääkärin seuraava veto. Onko jollain otettu lihasbiopsia? Ei kuulu ms diagnostiikkaan, mutta muita syitä oireille etsitään. Rasitus lisää lihasten voimattomuutta...nyt ummistan silmäni taas päiväunille ennen lapsen noutoa päivähoidosta.
Jokin lihassairaus: https://lihastohtori.wordpress.com/2015/04/07/lihastaudit/
Minulta ei ole otettu koepalaa lihaksesta, mutta eräältä mieheltä, työkaveriltani, on otettu. http://huslab.net/hus_kuvantaminen/yleisohjeet/potilasohjeet/kliininen_neurofysi...
http://mscrossroads.org/cgibin/YaBB.cgi?action=usersrecentposts;username=002D282...
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 01.03.2017 - 14:57:52 Kirjoittaja Caroline80 »  

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö
 
IP on kirjattu
 
butterfly
YaBB Newbies
*
Poissa


Parlamentaristi
Viestejä: 30
Suomen kaunis saaristo
Sukupuoli: female
Re: Tutkimusajat saatu enmg, lumbaalipunktio ja mri
Vastaus #37 - 04.03.2017 - 09:02:15
 
Ei oo kovin mukavaa odottaa tutkimusaikoja ...lääkäri kielsi kaiken vähänkään rasittavan liikkumisen, ei saa esim. polkea kuntopyörää, normaali kävely jaksamisen rajoissa sallittu ei saa väsyä kävelystä, mulla se tarkoittaa sitten 50m-100m ... olen kodin vankina. Autolla ajo on välillä mahdotonta, jalat ei vaan tottele ja kramppailee. Alkaa hermo mennä. Ruokakaupassa sisällä kävely jo uuvuttaa täysin. Lähikauppakin alkaa olla liian iso käveltäväksi. Pikkuinen kyläkauppa. Tekis mieli heittää kepit kuuta kiertävälle radalle keskellä kylää  ja käydä maahan mahalleen kiukuttelemaan kun uhmaikäinen lapsi.
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
Caroline80
God Member
*****
Poissa


I Love YaBB 2!
Viestejä: 1119
Kaarina
Sukupuoli: female
Re: Tutkimusajat saatu enmg, lumbaalipunktio ja mri
Vastaus #38 - 04.03.2017 - 12:07:57
 
Täällä on nuori nainen, jolla on myös ”lihassairaus” http://mscrossroads.org/cgibin/YaBB.cgi?action=usersrecentposts;username=002D282...
Mikä sairaus hänellä on/oli, sitä hän ei ole kirjoittanut.
Siirry sivun alkuun
 

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö
 
IP on kirjattu
 
Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta