Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tervetuloa Parlamenttiin, MS-keskustelupalstalle. Terveisin Aapo Halko
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Muita piakkoin eläköityviä? (Luettu 1317 kertaa)
MrMS
Junior Member
**
Poissa

Parlamentaristi
Espoo
Sukupuoli: male
Muita piakkoin eläköityviä?
21.10.2016 - 08:57:44

Minulle ollaan hakemassa osa-aikaista työkyvyttömyyseläkettä ja muutama asia askarruttaa.

Pitääkö hakemustakin lykätä ensi vuoden puolelle, kuten uusimmassa Avain-lehdessä kehotetaan:

"Työkyvyttömyyseläkettä kannattaa hakea vasta ensi vuoden puolella, jos mahdollista"

Vai onko ainoastaan eläkkeen alkamisajankohdalla merkitystä, kuten asiaan vihkiytyneellä nettisvulla (www.elakeuudistus.fi) sanotaan:

"Keitä muutokset eivät koske?

Jos olet jo eläkkeellä tai jäämässä eläkkeelle ennen vuotta 2017, uudistus ei vaikuta sinun eläkkeisiisi mitenkään."

Miten tuo eläkkeenhakuprosessi muuten etenee? Pelkkä neurologin B-lausunto tuskin riittänee, vaikka täällä (http://keskustelu.suomi24.fi/t/14474726/tarvitaanko-oma-hakemus-b-lausunnon-kans...) nimimerkki työeläketietäjä (lienee ihan virallinen instanssi tuon takana?) niin väittääkin.
Siirry sivun alkuun

MS-diagnoosi 1990, Copaxone 9/2014

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Sukupuoli: female
Re: Muita piakkoin eläköityviä?
Vastaus #1 - 22.10.2016 - 11:33:32

Kyllähän se hakeminen kannattaa siirtää ensi vuoden puolelle, jos et ole vielä edes sairaspäivärahalla. Vaikuttaa ainakin saamaasi osatyökyvyttömyyseläkkeen määrään sitä enemmän mitä enemmän työvuosia on vielä jäljellä, ja varsinkin, jos nyt on hyvät tulot. Kyseessä on tulevan ajan lisä, jossa huomioidaan menetetyt työvuodet tulevalta ajalta kun eläkeikä nousee 65:een. Mutta tietenkin 65:n ikävuoden jälkeen saatu työeläke pienenee mitä lyhyempi työhistoria ja sen kannalta kannattaa olla mahdollisimman pitkään työssä.
Itse olin jo viime kevään osasairaspäivärahalla ja elokuun alusta osatyökyvyttömyyseläkkeellä, mutta minulla se ei vaikuta ihan niin paljon, koska oma eläkeikäni nousee vain 3kk ja työhistoria on pitkä.
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

töissä

Vastaus #2 - 22.10.2016 - 11:46:24

Ai niin, työterveyslääkäri täällä tekee lausunnon, johon toki voi liittää erikoislääkäreiden epikriisejä tai tarkempia tutkimuksia ja lausuntoja. Itse kiikutin työterveyslääkärille eläkkeen kannalta edullisimmat lausunnot ja tutkimustulokset (fysiatrin epikriisi, viimeisimmän aivojen magneetin lausunto mäsän osalta ja selkärangan degeneroitumiin ja ahtaumiin liittyvät lausunnot). Kerralla tuli, mutta luulen, että fysiatrin hyvä lausunto (ja nimi) painoi omalla kohdallani eniten. Työterveyslääkäri oli aika avuton tämän asian hoitamisessa.

Itse teet tietenkin varsinaisen hakemuksen.
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

kukamuu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #3 - 23.10.2016 - 01:43:42

Kommentoin,vaikkei olekaan henkilökohtaisesti ajankohtainen. Kun olen hoitajien puheilla nyt käynyt niin tuntui kyllä pysäyttävälle kun hän siinä kertoi, että heti saikkua, jos tuntuu ettei vain jaksa. Ja helposti kuulemma saa tuon osa-aikaisuuden ja lopulta kokonaan vapautuksen työstä (mitkä ne viralliset termit onkaan).

Tuntui melko järkyttävälle, kun tuommoisia luetellaan noin vaan, kun se ois (on?) itsestään selvyys. Kertoi nämä ihan rupattelu meiningillä, heillehän nämä on normaleja, mutta kyllä se jäi itseä häiritseen. Tuntuu et muutekin kiristetty sairaslomien antoa ja kestoa. Yleislääkärit ei oo kovin tasapuoleisia näissä asioissa. Ja mulle sano et kaikki ms liittyvät asiat hoidetaan neuron kautta, koska työterveys on vaan peruspuolta eikä he osaa ms asioita hoitaa. Suosittelen siis ottaan neuron pkl yhteyttä ja kysymään neuvoa miten toimia.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

töissä

Vastaus #4 - 23.10.2016 - 10:46:34

Kyllä se oli nimenomaan työterveyslääkäri, jonka asia oli koota eri sairauksista johtuvat haitat siihen lausuntoon, jonka sitten lähetti eläkelaitokselle liitteinä erikoislääkärien lausunnot. Omalla kohdallani tuota kokonaisuutta neurologi ei olisi voinutkaan tehdä, koska osasairaseläkettä ei haettu ensisijaisesti ms-taudista aiheutuneiden haittojen takia, ja ms-taudin osalta itselläni oli liitteenä vain radiologin lausunto tämänhetkisestä tilanteesta. Mutta en kyllä muutenkaan usko, että ms-taudissa enää nykyään saa edes osatyökyvyttömyyseläkettä pelkällä diagnoosilla, koska hoitoja on enemmän kuin ennen ja ms diagnosoidaan varhaisemmassa vaiheessa magneettikuvauksen ansiosta ja hyväkuntoisia ms-diagnosoituja on paljon.
Ilmeisesti ms-hoitajasi halusi kertoa neurologin avusta sairastamiseesi liittyen kun sinulla ms-diagnoosi nyt on, tai sitten hän ei ole selvillä nykyisistä eläkelaitosten kriteereistä työkyvyttömyyseläkkeissä. Hakemuksissa on lausuntojen avulla osoitettava se konkreettinen haitta mikä mistäkin sairaudesta aiheutuu juuri eläkettä hakevan työssä, ja lopullisen päätöksen eläkkeestä tekee eläkelaitos heidän omien lääkäreidensä kanssa. Oma hoitava neurologi ei koskaan yksin päätä tuota asiaa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Juliane85
God Member
Poissa

Etelä-Suomi
Vastaus #5 - 23.10.2016 - 17:56:01

En ole menossa eläkkeelle. Ihmettelen sitä, kun eräs eläkkeellä oleva rouva (MS) (työeläke) väitti, että hänen oli vaikea saada eläkettä, vaikka hänen oli vaikea kävellä ja selviytyä työstään (kielenkääntäjä/kieli-instituutti). Riiteli Kelan (?) kanssa, mutta teki lopulta valituksen ja pääsi eläkkeelle.  - Marianna  Hymiö
Siirry sivun alkuun

”Pimeys ei voi karkottaa pimeyttä; vain valo voi tehdä sen. Viha ei voi karkottaa vihaa; vain rakkaus voi tehdä sen”. - Martin Luther King jr.
Näe metsä puilta - maalaisjärkeä unohtamatta - Pirjo L.

IP on kirjattu

kukamuu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #6 - 28.10.2016 - 00:09:51

elisabet kirjoitti on 23.10.2016 - 10:46:34:
Kyllä se oli nimenomaan työterveyslääkäri, jonka asia oli koota eri sairauksista johtuvat haitat siihen lausuntoon, jonka sitten lähetti eläkelaitokselle liitteinä erikoislääkärien lausunnot. Omalla kohdallani tuota kokonaisuutta neurologi ei olisi voinutkaan tehdä, koska osasairaseläkettä ei haettu ensisijaisesti ms-taudista aiheutuneiden haittojen takia, ja ms-taudin osalta itselläni oli liitteenä vain radiologin lausunto tämänhetkisestä tilanteesta. Mutta en kyllä muutenkaan usko, että ms-taudissa enää nykyään saa edes osatyökyvyttömyyseläkettä pelkällä diagnoosilla, koska hoitoja on enemmän kuin ennen ja ms diagnosoidaan varhaisemmassa vaiheessa magneettikuvauksen ansiosta ja hyväkuntoisia ms-diagnosoituja on paljon.
Ilmeisesti ms-hoitajasi halusi kertoa neurologin avusta sairastamiseesi liittyen kun sinulla ms-diagnoosi nyt on, tai sitten hän ei ole selvillä nykyisistä eläkelaitosten kriteereistä työkyvyttömyyseläkkeissä. Hakemuksissa on lausuntojen avulla osoitettava se konkreettinen haitta mikä mistäkin sairaudesta aiheutuu juuri eläkettä hakevan työssä, ja lopullisen päätöksen eläkkeestä tekee eläkelaitos heidän omien lääkäreidensä kanssa. Oma hoitava neurologi ei koskaan yksin päätä tuota asiaa.

Noh minulle sanottiin et kaikessa ms liittyvässä olla sairaalaan yhteydessä, myös jos työssä jaksaminen huolettaa. Liekkö sit sairaala/työnantaja kohtaisia nämä käytännöt.  Ja tämä siksi, koska peruslääkärit eivät ymmärrä esim. tätä fatiikkia, eivät siis ota sitä tosissaan ja he eivät yleensä näe sitä sairaslomalle syynä. Toki poikkeuksia löytyy. Neurologit ottavat sen tosissaan ja ymmärtävät, eivät epäile et muuten vaan yritetään lomaa saada.

Eikä eläkettä tietenkään saa pelkällä diagnoosilla  Virnistys tottakai pitää osoittaa, että sairaus haittaa työntekoa jne. Tämäkin on tietenkin ala ja henk.kohtainen asia.

Mutta sen vaan sanon et peruslääkäreille turha mennä näistä kertoon. Vasta seitsemäs lääkäri tajusi, että minulla oli nht kyseessä. Muut vain katsoivat kuin hullua ku selitin kivusta ja kun en näe toisella silmällä; heidän tutkimuksien mukaan silmä oli normaali eikä löytynyt syytä. Yks lääkäri oikein kirjoitti, että potilas asiallinen ja ympäristöön orientoitunut. Jessus mikä kokemus se oli, kun alkoivat jo mielenterveyttä epäileen  Vihainen meni ohi aiheen mut itsellä ei ole luottoa peruslääkäreihin tässä sairaudessa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

töissä

Vastaus #7 - 28.10.2016 - 08:20:07

Silloin kun suurimmat haitat työssä johtuvat ms-taudista, tietenkin neurologi on tärkein asiantuntijalääkäri ja tekee siltä osin tarvittaessa myös lausunnot sairaseläkehakemuksiin. Mutta sekin on vain osa hakemusta, ja menee yleensä työterveyslääkärin kautta työeläkelaitokselle, joka ei ole Kela silloin kun hakijalla on riittävät tulot työeläkkeeseen. Kela maksaa eläkettä ja tukia vain niille, joille ei ole kertynyt riittävästi tai ollenkaan työeläkettä. Tuo työkyvyttömyyseläkkeen hakeminen työelämässä olevilla nyt vain menee noin eikä riipu työterveyslääkärin pätevyydestä, koska hänen tehtävänsä on lähettää lausunnot työeläkelaitokselle. Mutta tietenkin kannattaa liittää siihen hakijalle tärkeimmän erikoislääkärin suositus eläkkeeseen, minun tapauksessani se oli fysiatri.
Työeläkelaitokset toimivat yritysperiaatteella, eivätkä tappiokseen maksa eläkkeitä, joten kannattaa hankkia hakemukseen mahdollisimmat asiantuntevat lausunnot ja tehdä hakemukset huolellisesti ja toimittaa ne sitä kautta työeläkelaitokselle miten on vaadittu.
Muissa asioissa, kuten esim lääkitys, neurologi tai muu erikoislääkäri lähettää suoraan lausuntansa Kelaan.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

MrMS
Junior Member
**
Poissa

Parlamentaristi
Espoo
Vastaus #8 - 12.01.2017 - 10:31:17

Miten teillä jo eläkkeellä olevilla määriteltiin ns. eläketapahtuma? Luin eräältä toiselta foorumilta, että "Työkyvyttömyyseläkkeen eläketapahtuma eli työkyvyttömyyden alkaminen on lähtökohtaisesti sairauden alkamisajankohta."

Omalla kohdalla diagnoosi tuli jo 1990, mutta olen siis ollut yli 25 vuotta työelämässä sen jälkeen ja eläkehakemuksen liitteenä ollut B-lausunto kirjoitettiin marraskuussa 2016. Nyt olen Kelan sairauspäivärahalla, joka alkoi niinikään viime marraskuussa.
Siirry sivun alkuun

MS-diagnoosi 1990, Copaxone 9/2014

IP on kirjattu

VPS358
Global Moderator
Poissa

Yhden sortin pölvästi

Parkano
Vastaus #9 - 12.01.2017 - 10:45:34

Wanhan kokemuksia:
Varudu sitten maksamaan Kelalle takaisin noita päivärahoja, jos päivämäärät ei ole menmneet ns. "nappiin".
Itse jouduin aikoinaan maksamaan yhden kuukauden päivärahat takaisin, kun interferonin oston takia oli tullut pakosta otettua eläke.

T: Vesku
Siirry sivun alkuun

Diag. ja SE 2007
Rebif -07-09
Projekti- ja Laatuinsinööri (BSc)
Työpaikan verkon Admin EVP.
Asiantuntemattomuuden antamalla 100% varmuudella

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

töissä

Vastaus #10 - 16.01.2017 - 18:33:35

MrMS kirjoitti on 12.01.2017 - 10:31:17:
Miten teillä jo eläkkeellä olevilla määriteltiin ns. eläketapahtuma? Luin eräältä toiselta foorumilta, että "Työkyvyttömyyseläkkeen eläketapahtuma eli työkyvyttömyyden alkaminen on lähtökohtaisesti sairauden alkamisajankohta."

Mahtoikohan olla sitten ms-taudista kyse? Harvemmin mäsässä jäädään edes osaeläkkeelle heti diagnoosin jälkeen. Minun eläkepapereissani ei lue tuollaisia, en ole ollut eläkkeellä diagnoosista lähtien, eikä missään kysytty diagnoosin ajankohtaa.

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Neilikkamies
Full Member
Poissa

00550 Helsinki
Vastaus #11 - 21.01.2017 - 22:39:31

> Miten teillä jo eläkkeellä olevilla määriteltiin ns. eläketapahtuma?

1 kk:n sairausloma narraskuussa 2013 ja lähete pulssiin. Saikun aikana päätin hakea eläkettä. Määräaikainen kuntoutustuen katsottiin siitten puoli vuotta myöhemmin alkaneen joulukuussa ja kuntoustuki aikanaan muuttui toistaiseksi voimassa olevaksi eläkkeeksi. Jos kuntoutustuki olisi alkanut kuukautta myöhemmin, eläke olisi ollut yli 10% pienempi. koska viiden edeltävän täyden vuoden keskiarvio olisi osunut eri vuosille tammikuussa kuin edeltävän vuoden joulukuussa. Tätä ei kukaan kertonut etukäteen ja asia selvisi vain itse penkomalla ja laskelmia tehden.

Nyt uuden lain myötä ero olisi ollut ehkä pienempi, kosa tulevaa aikaa olisi ollut enemmän. Jos on viiden vuoden ajan ollut koko ajan töissä, niin näin onkin. Mulla viimeinen vuodi ennen eläköitymistä oli musta vuosi ja sisälsi työttömyyttä. Sen takia 5 vuoden keskiarvo olisi laskenut roimasti vuoden vaihtuessa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta