Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Talon hyviin tapoihin kuuluu, ettei käytä kopiosuojattua tai loukkaavaa materiaalia. Jos huomaat täällä jotain epäasiallista tai hälyttävää, ilmoita ylläpitäjille mod1 tai admin.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 4 
Lähetä aihe Tulosta
Plegridy (Luettu 6534 kertaa)
_Gromit_
God Member
Poissa

Re: Plegridy
Vastaus #30 - 03.02.2017 - 20:56:12

kukamuu kirjoitti on 03.02.2017 - 20:08:19:
Apteekista soitti maahantuojalle ja sieltä luvattiin yks kokonainen laatikko eli saan yhden "kaupan päälle"  Hymiö

Muttamutta, nyt sit aloin laittaan tätä mitkä eilen jäi kesken, minulla siis oli onneksi vielä jäljellä eikä tuo viallinen ollut viimeinen. Nyt aukaisin tuosta korkin ja nyt oikeen turskahti sitä nestettä kädelle, alkoi kirveleen. Tässä taas seurannut niin 2 pisaraa tullut itsekseen. Mikä nyt on homman nimi  Täh

Nätisti kääntelen sitä ympäri et aine sekoittuu, näin hoitaja opetti. Eikö sitä saiskaan käännellä, miten gromit tekee?

En tajunnut soittaa päivällä sairaalaan ku aattelin et asia hoituu. Mitä mää teen? Menis maanantaihin ennenku sais neuronhoitajia kii, jotka tähän osais sanoa et onko se sit normaaia nuo pisarat? Voin tietenkin päivystykseen soittaa, mutta en,usko et siellä osataan tämmöistä neuvoa tai sanoa onko oikein tai väärin. Apteekki henkilöki sanoi ettei tunne noita lääkkeitä ja mekanismia.

Hei, hyvä kun asia hoitui ja saat uuden laatikon. Hmm, onko uusikin tiputteleva "kynä" siitä samasta pakkauksesta, josta ensimmäinen oli? Jos, niin sittenhän ne kummatkin voivat olla viallisia, sama tyyppivika tai vastaava. En ole itse huomannut kiinnittää huomiota siihen, onko minun käyttämistäni ruiskuista tippunut jotakin. En ole juurikaan käännellyt kynää, katsonut vain, että neste on kirkasta. En usko, että sitä tulisi ravistaa tai muutenkaan "sekoitella". Korkin olen vetänyt hyvin varovasti kohtisuoraan pois, ettei se osu mihinkään kynän osaan. Hoitaja varoitti minua, että kynä on hyvin herkkä menemään epäkuntoon.

Sinuna ehkä soittaisin lääkeyhtiön edustajalle, jos saat jostakin, esimerkiksi yhtiön vaihteesta, yhteyshenkilön tiedot. Luulen, että hoitava taho ei välttämättä osaa vastata kysymykseen, mutta lääkkeen edustajan tulisi osata. Aikoinaan Betaferonilla oli nimetty edustaja, johon sai ottaa yhteyttä pulmatilanteissa. Kun saat toivottavasti selville asian, niin kerro täällä, kuulisin mielelläni.
Siirry sivun alkuun

G35 10/2002-4/2016, G37.9 5/2016-11/2016, todennäköinen G35 12/2016-.
Betaferon 11/2002-9/2015, Plegridy 12/2016-.

IP on kirjattu

kukamuu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Sukupuoli: female
Vastaus #31 - 05.02.2017 - 00:37:14

Soitan maanantaina sairaalaan ja kysyn tästä.

Mutta niin se farmaseutti sanoi et minkään lääkkeen ei pidä vuotaa, siis se on epänormaalia.  Mitä jos olenkin itse rikkonut sen ruiskun huolimattomuudella ja sit perivätkin sen heidän korvaavan lääkkeen takaisin  Nolostunut apua.
Ilmoitan kyllä miten käy.

Voiko tämän lääkkeen oireisiin kuulua jalkojen kipua ja jäykkyyttä? Aika huomaamatta on alkanut vaivoja tulla. Karkeasti arvioituna olen käyttänyt lääkettä 2kk ja siitä viimeisen 1kk aikana on jalat alkaneet kipeytyä. Plegridyn omassa selosteessa ei tätä taidettu mainita, mutta jostain luin, että interferonit yleensä voi kipuja aiheuttaa.

Päivä menee hyvin ja olen suurimman osan työpäivästä jalkojen päällä. Illalla kun kotona istun alas niin siitä liikkeelle lähtö on jäykkää ja kipeää koko loppu päivän. Voisko siis lääke vaikuttaa tähän vaivaan? Tullut hiipien tämä vaiva eikä selkeää pahenemista ole ollut.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Vastaus #32 - 05.02.2017 - 09:51:29

kukamuu kirjoitti on 05.02.2017 - 00:37:14:
Voiko tämän lääkkeen oireisiin kuulua jalkojen kipua ja jäykkyyttä? Aika huomaamatta on alkanut vaivoja tulla. Karkeasti arvioituna olen käyttänyt lääkettä 2kk ja siitä viimeisen 1kk aikana on jalat alkaneet kipeytyä. Plegridyn omassa selosteessa ei tätä taidettu mainita, mutta jostain luin, että interferonit yleensä voi kipuja aiheuttaa.

Päivä menee hyvin ja olen suurimman osan työpäivästä jalkojen päällä. Illalla kun kotona istun alas niin siitä liikkeelle lähtö on jäykkää ja kipeää koko loppu päivän. Voisko siis lääke vaikuttaa tähän vaivaan? Tullut hiipien tämä vaiva eikä selkeää pahenemista ole ollut.

Tuohan on juuri niitä tyypillisimpiä sivuoireita yleensäkin interferoneilla, joka itselläni reumataipumuksen takia meni nopeasti niin sietämättömäksi, että lääke piti lopettaa. Yleensä ei kai niin pahaksi pääse, luulisin.
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

_Gromit_
God Member
Poissa

Vastaus #33 - 05.02.2017 - 20:46:10

Soitan maanantaina sairaalaan ja kysyn tästä.

Mutta niin se farmaseutti sanoi et minkään lääkkeen ei pidä vuotaa, siis se on epänormaalia.  Mitä jos olenkin itse rikkonut sen ruiskun huolimattomuudella ja sit perivätkin sen heidän korvaavan lääkkeen takaisin  Nolostunut apua.
Ilmoitan kyllä miten käy.

Pistin äsken lääkkeen ja tuli sellainen mieleen, että voisiko korkki olla sillä tavalla kiinni neulassa, että kun sen vetää irti, niin neulasta tulisi lääkettä siksi, että syntyy jonkinlainen "imu" tai "paine" korkin irtoamisesta? Mutta kun saat kysyttyä joltain, joka tietää paremmin, niin kerro, mitä kuulit.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kukamuu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #34 - 10.02.2017 - 01:37:07

elisabet kirjoitti on 05.02.2017 - 09:51:29:

Tuohan on juuri niitä tyypillisimpiä sivuoireita yleensäkin interferoneilla, joka itselläni reumataipumuksen takia meni nopeasti niin sietämättömäksi, että lääke piti lopettaa. Yleensä ei kai niin pahaksi pääse, luulisin.

Eli tämän vaiva pitäis helpottaa, jos lääkkeen lopettaa... helpottiko sinulla siten että huomasit sen johtuvan lääkkeestä.

Lääke on tullut apteekkiin. Viestissä luki et syyn selvitys vie pitkän ajan. Gromit hyvin voi olla kyseessä tuo mistä kirjoitit. Tuliko sinulla pisaraa? Oli syy mikä vaan niin eihän sen pitäis tippasta, ainaki farmaseutti sanoi  niin eikä neuron hoitajakaan muistaakseni maininnut et ois normaalia. Eritoten jos sinäkään et ole sitä huomannut.

Mutta enhän minä saanu sairaalaan soitettua. Pitää ens viikolla muistaa ja kysyä laitosta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kukamuu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #35 - 10.02.2017 - 01:55:49

Ja tässä mietin niin ne kaikenlaiset ihotuntemukset on pysyneet poissa kiitettävästi  Hymiö Muuta vaivaa on tullut (mm. katseen tarkennus) mut ei pahana, ehkä lääke hieman lieventää oiretta? Ja toivon kovasti et jalkavaivat on lääkkeestä johtuvia..

Kylläkin toinen käsi alkanut tuntuu välillä kuin ei veri kiertäis, kylmä ja puutumista ja voimattomuutta. Kun siis joudun pitään ilmassa/jännityksessä, käden lasku helpottaa. Voihan olla jotain rannevaivaakin kun siinä sähkö hermotutkimuksessa minulla on todettu ranteissa jotain "ahtautta" mikä voi johtaa leikkaukseen iän myötä(?). Jokatapauksessa, kun sitä olettaa et kaikki vaivat johtuu tästä taudista  Nolostunut
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Vastaus #36 - 12.02.2017 - 09:30:21

kukamuu kirjoitti on 10.02.2017 - 01:37:07:
elisabet kirjoitti on 05.02.2017 - 09:51:29:

Eli tämän vaiva pitäis helpottaa, jos lääkkeen lopettaa... helpottiko sinulla siten että huomasit sen johtuvan lääkkeestä.

Luulisin häviävän, jos lopettaa, mutta ei varmaan kannata, jos sivuoire vaivaa vain lievänä ja vähän aikaa pistoksen jälkeen. Tuossa uudessa interferonissa on niin pitkä pistosväli, että hyvää aikaa voi varmaan olla suurin osa, ja plussaa on, jos lääke vielä auttaa ms-tautiinkin  Viileä Aika pitkään ennen kyllä suositeltiin jatkettavan ja minulle liikaa.
Minulla interferonin lopetus kyllä helpotti, vaikka reuma jäi. Mutta omat reumataipumukset näyttävät olevan vahvat, kuten äidillänikin oli. Lääkkeen lopetuksen jälkeen kuitenkin reuman yleistulehdus rauhottui joksikin aikaa ja lasko tippui yli 20:stä ihan alas (olikohan 2 tai jotain...?).
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

kukamuu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #37 - 06.03.2017 - 01:06:16

Tosiaan tuohon lääkkeen viallisuuteen. Sain maahantuojalta kokonaan uuden paketin eli yhden ekstra lääkkeen hyvityksenä  Hymiö nyt olen laittanut 2 kertaa tuon viallisen jälkeen eikä ole tippassut!

Ja tosiaan pitkä pistoväli on kyllä myös hyvä kehitys näissä lääkkeissä, haitat ei ole jatkuvia kuin vain 1-2vrk laitosta, ainakin minulla.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kukamuu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #38 - 15.04.2017 - 01:33:02

Maahantuojalta viesti et eivät löytäneet kynästä vikaa. Asia tällä selvä. Mietin lopetusta mut hoitaja sanoi et vuosi pitää käyttää... eipä muuta erikoista lääkkeestä. Paitsi nyt illalla laitoin lääkkeen niin on tullut iho-oiretta vaikka ovat olleet pois monta kuukautta. Minulla pitkittynyt flunssa niin voiskohan se nostaa pintaan tuota oiretta. Toivottavasti tää lääke taas tehoaa ja nuo vaivat loppuu. Ovat nimittäin todella ärsyttäviä  Vihainen

Että perusflunssa ja tän lääkkeen "flunssa". Onneksi nyt pitkät pyhät.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

_Gromit_
God Member
Poissa

Vastaus #39 - 30.04.2017 - 12:21:11

kukamuu kirjoitti on 06.03.2017 - 01:06:16:
Tosiaan tuohon lääkkeen viallisuuteen. Sain maahantuojalta kokonaan uuden paketin eli yhden ekstra lääkkeen hyvityksenä  Hymiö nyt olen laittanut 2 kertaa tuon viallisen jälkeen eikä ole tippassut!

Huomasin äsken, kun pistin, että kynästä oli tipahtanut useampikin pieni pisara lääkettä neulaa suojaavien "seinämien" sisälle. Luulen, että se johtuu siitä, miten ronskisti korkin vetäisee irti. Joka tapauksessa pistin lääkkeen pisaroista huolimatta. Nyt jälkeen päin mietin, oliko lääke varmasti kunnossa, mutta toivottavasti. En tosiaan keksi muutakaan syytä pisaroille kuin tapa, jolla kiskaisin korkin irti.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kukamuu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #40 - 02.05.2017 - 21:47:20

Soittivat apteekista, maahantuoja/valmistaja olivat tutkineet mun kynän. Ei kuulemma vikaa, ne tipat on normaaleja. Tultiin apteekkisedän kans siihen tulokseen et tämä pitäis lukea ohjeessa. Tuntuuhan se käyttäjästä oudolle et käyttämätön tippasee ja sitä sit ihmettelee set uskaltaako käyttää. Ja kun eivät apteekissakaan osanneet sanoa onko se normaalia, vaikka hehän ovat lääkealan ammattilaisia  Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

_Gromit_
God Member
Poissa

Vastaus #41 - 03.05.2017 - 09:45:42

kukamuu kirjoitti on 02.05.2017 - 21:47:20:
Soittivat apteekista, maahantuoja/valmistaja olivat tutkineet mun kynän. Ei kuulemma vikaa, ne tipat on normaaleja. Tultiin apteekkisedän kans siihen tulokseen et tämä pitäis lukea ohjeessa. Tuntuuhan se käyttäjästä oudolle et käyttämätön tippasee ja sitä sit ihmettelee set uskaltaako käyttää. Ja kun eivät apteekissakaan osanneet sanoa onko se normaalia, vaikka hehän ovat lääkealan ammattilaisia  Pyöritä silmiä

Sain apteekin farmaseutilta hoitajille tarkoitetun pistosohjeen Plegridystä. Siinä sanotaan, että kynän tulee olla pystyasennossa, kun korkki vedetään irti. Ehkä siinä syy, sillä minulla kynä on ollut aina vaakatasossa, kun olen irrottanut korkin. Eikä minulle sanottu pistosopetuksessa mitään kynän asennosta, vaikka ohjeissa lukee selkeästi, että kynän on oltava pystyasennossa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kukamuu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #42 - 20.05.2017 - 00:40:02

Minä oon mielestäni ottanut korkkia sekä pysty, että monessa muussakin asennossa  Juustoinen mulle eka hoitaja neuvoi et reiden päälle ei saa laittaa vaan sivulle. Kävin uudella hoitajalla ja hän sanoi et tottakai siihen päällekin saa laittaa.. variaatioita siis löytyy  Täh

Eipä laiton jälkeen tule kuin 12h ajaksi sairasolo ja kuumia aaltoja, sit loppuvat. On siis noiden oireiden kans alettu tottumaan lääkkeeseen. Yks kerta ihotuntemukset alkoi n.2vrk ennen lääkettä. Lääkkeen laiton jälkeen ne vähenivät huomattavasti ja loppuivat 2vrk lääkkeen laitosta. Näitä tuntemuksia ei siis muuten ole ollut moneen kuukauteen.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Ted2
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #43 - 05.07.2017 - 22:29:19

Moi!

mihin paikkoihin pistätte Plegridyä? Eikö beffaan saa pistää?

Jos 90-asteen kulmassa kynän aina oltava, niin onnistuuko olkavarsiin pistäminen helposti? Ja miten tuo lukitusmekanismi käytännössä toimii. Ihokosketuksesta aktivoituu ja sitten ei voi enää paikkaa muuttaa?

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

_Gromit_
God Member
Poissa

Vastaus #44 - 08.07.2017 - 17:22:31

Ted2 kirjoitti on 05.07.2017 - 22:29:19:
Moi!

mihin paikkoihin pistätte Plegridyä? Eikö beffaan saa pistää?

Jos 90-asteen kulmassa kynän aina oltava, niin onnistuuko olkavarsiin pistäminen helposti? Ja miten tuo lukitusmekanismi käytännössä toimii. Ihokosketuksesta aktivoituu ja sitten ei voi enää paikkaa muuttaa?

Pääsääntöisesti tulisi kai pistää lääkkeen käyttöohjeessa mainittuihin paikkoihin. Olen myös pistänyt niihin paikkoihin, joihin pistin aikoinaan toista interferonia, vaikka kyseisiä paikkoja ei ole mainittu ohjeessa, mukaan lukien takalisto. Käsivarteenkin olen onnistunut pistämään, mutta kaikki kudokset eivät enää tahdo sietää pistämistä edellisen lääkkeen jäljiltä.

Kynä lukittuu, jos sen iskee ihoon ja irrottaa ylös ja iskee uudelleen. Joskus, kun kynä ei ole heti toiminut, olen saanut sen toimimaan siten, että en ole irrottanut sitä ihosta, vaan olen työntänyt entistä tiukemmin ihoon. Mutta jos menee hölläämään otteensa, niin kynä lukittuu.

Toivottavasti käyt sairaanhoitajalla pistosopetuksessa. Häneltä kannattaa kysyä lääkkeen käyttöön liittyvistä epäselvistä asioista.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 4 
Lähetä aihe Tulosta