Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  MS-ihmisten kannattaa huolehtia D-vitamiinin saannista
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Ravitsemusterapeutille? (Luettu 10216 kertaa)
Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Sukupuoli: female
Ravitsemusterapeutille?
20.02.2017 - 20:19:38

Onko täällä muita joille on ehdotettu/ovat käyneet ravitsemusterapeutilla ms-tautiin liittyen? Tämä on mietityttänyt minua, sillä oikeastaan kaikki muut hoitavat tahot, paitsi neuron poli on minulle tästä maininnut. Siis ovat sanoneet, että luultavasti menen myös sinne muiden hoitojen lomassa.

Mutta niin, minulle ei ole puhuttu ravinnosta itseasiassa halaistua sanaakaan neurolla. Eikä kyllä elämäntavoista yleensäkään, ainoastaan sanottu, että liikkua pitäisi.

Olen käynyt ravitsemusterapeutilla aiemmin muista syistä, noudatan tällä hetkellä FODMAP-ruokavaliota lähes totaalisesti (gluteeniton, maidoton + iso tuppo muita ruoka-aineita), enkä tiedä ollenkaan, olenko jättänyt pois jotain mahdollisesti hyviä aineita. Ja onko pois jättämättä aineita, jotka eivät tee hyvää tälle mäsälle.

Kysymys siis sellainen, että onko teille suositeltu tietynlaisia ruokavalioita? Pääsenkö ravitsemusterapeutille neuron kautta, jos vain pyydän? Ja ovatko nämä muut tahot olleet ylipäänsä ihan hakoteillä tämän asian kanssa?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

VPS358
Global Moderator
Poissa

Yhden sortin pölvästi

Parkano
Sukupuoli: male
Re: Ravitsemusterapeutille?
Vastaus #1 - 21.02.2017 - 09:08:55

Kirippu kirjoitti on 20.02.2017 - 20:19:38:
Kysymys siis sellainen, että onko teille suositeltu tietynlaisia ruokavalioita? Pääsenkö ravitsemusterapeutille neuron kautta, jos vain pyydän? Ja ovatko nämä muut tahot olleet ylipäänsä ihan hakoteillä tämän asian kanssa?

Nyt olet "päässyt" tuolle terapeutille ihan muista syistä kuin Mäsän takia....
Ruokavaliolla sinällään ei pitäisi nykytietämyksen mukaan olla sen kummempaa tekemistä itse Mäsän kanssa, kuin että varmistetaan ettei joku puutossairaus tai yliherkkyys jollekin haittaa elämistä.

T: Vesku
Siirry sivun alkuun

Diag. ja SE 2007
Rebif -07-09
Projekti- ja Laatuinsinööri (BSc)
Työpaikan verkon Admin EVP.
Asiantuntemattomuuden antamalla 100% varmuudella

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Sukupuoli: female
Vastaus #2 - 21.02.2017 - 10:14:36

Olen käynyt ravitsemusterapeutilla, mutta lähete on tullut muista syistä kuin mäsä (insuliinihoitoinen diabetes).
Tosin hyödyin siitä mäsänkin osalta, koska sain vähennettyä hiilihydraattimääriä pienemmäksi mitä diabeetikoille vielä nykyäänkin suositellaan, ja mäsäväsymys väheni töissä.
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

Waltsu
Junior Member
**
Poissa

Eat your greens

Sukupuoli: male
Vastaus #3 - 07.08.2017 - 18:08:54

Joo mullakin oli vähä hiilihydraattinen käytössä tovin aikaa. Viimesen vaimon kanssa  sitä oltiin molemmat. Vahan aikaa oli parempi olo ja paino laski vähäsen muttta en varmaan ollut tarpeksi pitkään Vähähiilihydraattisella. Ja ei enää ole vaimoakaan niin ei tule testattua lisää. Pitäs saaha uusi vaimo joka kokkais oikein. Suosittelen kokeilemaan ruuan kanssa en vaimojen.
Siirry sivun alkuun

Dg. 2002. RRMS. B&C + Gilenya kokeiltu, ei sopineet. Tecfidera ja Brintellix käytössä. Pitkällä sairaslomalla eläkeläiskorttia odotellessa.

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta