Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tietoa, tukea, tuttuja.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
Pahenemisvaiheet..kortisonipulssi?! (Luettu 2190 kertaa)
Pinã
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Sukupuoli: female
Pahenemisvaiheet..kortisonipulssi?!
25.02.2017 - 15:04:56

Moi.. ekaa kertaa kirjoitan täällä. Noin puolivuotta sitten sain MS-diagnoosin. Tämä puolivuotta on ollut täynnä jatkuvia erinäisiä oireita. Pari selkeää pahenemisvaihetta myös. Nyt ollut muutaman päivän paha olo mahassa ja hirveä mahakipu ja tuntuu että olisi tarve oksentaa, mutta oksennusta ei kuitenkaan tule... onko muilla ollut tällaista? Olen ihan hämilläni vielä koko taudin kanssa.. Toivon vaan ettei tähän mahakipuun tule lisäksi vielä huimausta, sillä sitä on aiemmin ollut.

Ja vielä.. voisiko joku avata kortisoni asiaa? Annetaan ilmeisesti sairaalassa tipassa? Joutuuko yöpymään myös sairaalassa?

terveisin ihmettelijä Pelästynyt
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

VPS358
Global Moderator
Poissa

Yhden sortin pölvästi

Parkano
Sukupuoli: male
Re: Pahenemisvaiheet..kortisonipulssi?!
Vastaus #1 - 25.02.2017 - 16:07:37

Tervetuloa foorumille!
Aloitappa kortisonista tuolta:
http://mscrossroads.org/cgibin/YaBB.cgi?num=1045046120
http://mscrossroads.org/cgibin/YaBB.cgi?num=1195563844

Kortisoni annetaan joko sairaalassa tai klinikalla tiputuksessa nesteenä tai tabletteina kotona.
Kaikkia kauhutarinoita ei sitten pidä uskoa.

T: Vesku
Siirry sivun alkuun

Diag. ja SE 2007
Rebif -07-09
Projekti- ja Laatuinsinööri (BSc)
Työpaikan verkon Admin EVP.
Asiantuntemattomuuden antamalla 100% varmuudella

IP on kirjattu

Juliane85
God Member
Poissa

Etelä-Suomi
Vastaus #2 - 25.02.2017 - 16:29:36

Kun eka kerran sain kortisonia TYKS:issä, sairaalasta ei päästetty kotiin, mutta myöhemmin olen saanut lähteä heti.

Pinja: ”Nyt ollut muutaman päivän paha olo mahassa ja hirveä mahakipu ja tuntuu että olisi tarve oksentaa, mutta oksennusta ei kuitenkaan tule.” Onko sinulla lääkkeenä Tecfidera?
Siirry sivun alkuun

”Pimeys ei voi karkottaa pimeyttä; vain valo voi tehdä sen. Viha ei voi karkottaa vihaa; vain rakkaus voi tehdä sen”. - Martin Luther King jr.
Näe metsä puilta - maalaisjärkeä unohtamatta - Pirjo L.

IP on kirjattu

Pinã
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #3 - 25.02.2017 - 21:01:14

Kiitos Vesku, täytyy käydä lukemassa! Hymiö

Juliane85 minulla on lääkkeenä Aubagio. Pelästynyt
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Red Kite
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #4 - 25.02.2017 - 21:26:00

Pinã kirjoitti on 25.02.2017 - 15:04:56:
Moi.. ekaa kertaa kirjoitan täällä. Noin puolivuotta sitten sain MS-diagnoosin. Tämä puolivuotta on ollut täynnä jatkuvia erinäisiä oireita. Pari selkeää pahenemisvaihetta myös. Nyt ollut muutaman päivän paha olo mahassa ja hirveä mahakipu ja tuntuu että olisi tarve oksentaa, mutta oksennusta ei kuitenkaan tule... onko muilla ollut tällaista? Olen ihan hämilläni vielä koko taudin kanssa.. Toivon vaan ettei tähän mahakipuun tule lisäksi vielä huimausta, sillä sitä on aiemmin ollut.

Ja vielä.. voisiko joku avata kortisoni asiaa? Annetaan ilmeisesti sairaalassa tipassa? Joutuuko yöpymään myös sairaalassa?

terveisin ihmettelijä Pelästynyt

Tervetuloa minunkin puolestani!

Tuo kuulostaa alkavalta norovirukselta. Edellisen kerran, kun sairastin sen, ruoka ei ensin sulanut, mikä aiheutti mahakivut ja kuvottavan olon. Sitten tuli parin päivän sisään mittari täyteen, ja kaikki tuli lähes sulamattomana ylös. Ei kivaa. Kieli

Minä pääsin ainakin kortisonitippojen välillä yöksi kotiin, lääkäri olisi tosin halunnut ottaa osastolle. Mutta kun asuin kivenheiton päässä poliklinikasta, niin totesivat, että mitä suotta. MS-hoitajani mukaan kortinosonia saa, jos oire on selvästi invalidisoiva ( itsellä näköhermontulehdus käytännössä sokeutti toisen silmän), ärsyttäviin tuntohäiriöihin ei kortisonia ole tippunut.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Vastaus #5 - 26.02.2017 - 00:38:08

Heippa ja tervetuloa!
Olin osastolla sen ainoan kerran kun kortisonitiputuksen sain.

Jos norovirus sinulla, niin pitäisiköhän konsultoida neuropolia Aubagion katkaisemisesta sairastelun ajaksi?
Minulla ei mene Aubagio, mutta samaksi aineeksi metaboloituva reumalääke oli pari kuukautta sitten ehdolla toiseen tautiini, ja siinä oli tauottaminen infektioiden ajaksi.
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

Pinã
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #6 - 26.02.2017 - 09:37:23

Kiitos kaikille vastauksista! Hymiö
Minulla siis ollut jo viikon verran tuota mahaoiretta...välillä sietämätön ja välillä ei näytä olemassaoloaan. Täh Ei mielestäni vaikuta norolta  Pelästynyt Epävarma Ajattelin tämän olevan pahenemisvaihe 3viikon flunssan seurauksena  Täh

Ja itsellänikin kerran ollut noro. Siinä kyllä lentää joka päästä ja on kova kuume. Tällaisia oireita ei toistaiseksi ole ollut.. alilämpöä flunssasta kyllä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

VPS358
Global Moderator
Poissa

Yhden sortin pölvästi

Parkano
Vastaus #7 - 26.02.2017 - 12:08:39

Se on jäänyt vielä erikseen mainitsematta, kortisonin kanssa nautitaan myös mahansuojalääkettä, ainakin itse olen saanut molempina kertoina kun sitä on tiputeltu...

Siirry sivun alkuun

Diag. ja SE 2007
Rebif -07-09

IP on kirjattu

Pinã
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #8 - 12.04.2017 - 23:40:56

Pakko kertoa, ettei nuo epäilemäni mahakivut olleet norovirusta. Ilmeisesti jonkin sortin pahenemisvaihe tms. Täh Menivät ajan kanssa itsekseen ohi..

Nyt olen syönyt puoli vuotta Aubagiota. Kävin pään magneettikuvissa, oli tullut 5-6 uutta muutosta ja yksi ihan tuore plakki. Lääkäri totesi aktiiviseksi taudiksi... ja lääke vaihtoon! Nyt joudun useisiin kokeisiin ja vielä selkäydin magneettiin  Epävarma. Osaako kukaan sanoa laitetaanko selkäydin magneettia varten varjoainetta? Jos kyllä, niin tuleeko sekin kanyylista suoneen kuten pään magneetissa, vai kenties selkäytimeen likvor näytteen tapaisesti?! PELOTTAA! Nolostunut

t. omaan kehoon ja uusiin käytäntöihin sopeutuja
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

VPS358
Global Moderator
Poissa

Yhden sortin pölvästi

Parkano
Vastaus #9 - 13.04.2017 - 09:14:45

Pinã kirjoitti on 12.04.2017 - 23:40:56:
Osaako kukaan sanoa laitetaanko selkäydin magneettia varten varjoainetta? Jos kyllä, niin tuleeko sekin kanyylista suoneen kuten pään magneetissa, vai kenties selkäytimeen likvor näytteen tapaisesti?! PELOTTAA! Nolostunut

t. omaan kehoon ja uusiin käytäntöihin sopeutuja

Selkäytimen magneettikuvauksessa, kun käytetään varjoainetta, niin se on käsittääkseni aivan samaa tavaraa kuin mitä muutenkin käytettäisiin. Toimitetaan kehoon aivan samoin.
Mikä tuossa nyt pelottaa?
Jos kerran ole aikaisemmin ollut "putkessa" ja varjoaineella on kuvattu, niin nyt menet vain hivenen syvemmälle "putkeen" ja vietät siellä ehkä muutaman minuutin kauemmin.

Ja edelleen, jos sulla on neulakammo tai suljetun paikan kammo, muista mainita asiasta ENNEN kuvausta

Likvoria on myös turha pelätä.

Siirry sivun alkuun

Diag. ja SE 2007
Rebif -07-09

IP on kirjattu

Pinã
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #10 - 13.04.2017 - 14:52:14

Pelkään sitä, että se varjoaine laitetaan siis sinne selkäydinnesteeseen  Nolostunut.. Ei ole muuten neulakammoa, eli varjoaine suoneen ei ongelma  Silmänisku
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Juliane85
God Member
Poissa

Etelä-Suomi
Vastaus #11 - 13.04.2017 - 15:22:28

Pinã kirjoitti on 13.04.2017 - 14:52:14:
Pelkään sitä, että se varjoaine laitetaan siis sinne selkäydinnesteeseen  Nolostunut.. Ei ole muuten neulakammoa, eli varjoaine suoneen ei ongelma  Silmänisku
En ole asiantuntija, mutta eikö varjoaine anneta laskimokanyylin kautta. Hymiö
Siirry sivun alkuun

”Pimeys ei voi karkottaa pimeyttä; vain valo voi tehdä sen. Viha ei voi karkottaa vihaa; vain rakkaus voi tehdä sen”. - Martin Luther King jr.
Näe metsä puilta - maalaisjärkeä unohtamatta - Pirjo L.

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #12 - 13.04.2017 - 15:24:07

Pinã kirjoitti on 13.04.2017 - 14:52:14:

Ei huolia, varjoaine laitetaan suoneen kädessä olevan kanyylin kautta. Terveisin viime viikolla kävin kaula- ja selkäytimen magneetissa. Ainoa vain, kuvaus kestää kauemmin, kuin pelkän pään kuva, joten siihen on hyvä varautua. Rentouttavia kuvaushetkiä, jos niin voi sanoa  Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Pinã
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #13 - 13.04.2017 - 16:59:34

Ok, jes! Turha siis jännittää  Hymiö!!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Pinã
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #14 - 07.09.2017 - 16:29:45

Hei päivitystä tähän aiheeseen! Eli mulle vaihdettiin tuolloin tysabri-lääkkeeseen. Nyt olen saanut 3 infuusiota ja neljästä odottelen(joka hiukan katkolla syysflunssan takia Epävarma). Tähän mennessä tysabri on piristänyt hirmuisesti, jaksan tehdä paljon enemmän kaikkea kuin aiemmin,eli odotukset lääkkeen lopullisesta tehosta ovat korkealla! Mahapahoinvointiin on nyt tullut selkeyttä. Oireet siis taas palanneet ja vaivanneet koko kuluneen kesän. Kesän alussa ultrattiin koko vatsa, ei mitään poikkeavaa. Heinäkuun lopulla tähystettiin mahalaukku ja ruokatorvi, siinäkin kaikki ok. Nyt parisen viikkoa sitten kävin tapaamassa neurologiani joka hiukan tarkemmin katseli aiempia magneetteja. Siellä on pahoinvointikeskuksen ihan juurella plakki, joka aiheuttaa nämä pahoinvointi oireet. Ei kivaa!! Odotellaan, että tysabri alkaa tehoamaan vielä paremmin, josko se korjaisi tuon plakin pois. Sain lisäksi primperan -nimistä pahoinvointilääkettä. Auttaa ehkä jonkinverran, mutta ei täydellisesti.

Mietinkin onkohan täällä muilla ollut plakkia samoilla kohdilla tai samantapaisia oireita? Pelästynyt Neurologi sanoi, että aika harvinaiseen paikkaan nasahti plakki.. voi kökkö, just niin mun tuuria!  Surullinen huimaus ja pahoinvointi ei todellakaan ole mukavaa.. rajoittaa todella paljon tekemistä ja menemistä (eli käytännössä pidättelee mua kotona).

Mukavaa syksyn alkua kaikille! Ehkä tämä vielä jonainpäivänä helpottaa  Täh Nolostunut Pyöritä silmiä Juustoinen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta