Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Avattu maanantaina 24. syyskuuta 2001
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 ... 11 12 13 14 15 ... 18
Lähetä aihe Tulosta
MS-epäily, miltä kuulostaa? (Luettu 21522 kertaa)
hopefully
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi
Pirkkala
Sukupuoli: female
Re: MS-epäily, miltä kuulostaa?
Vastaus #180 - 13.01.2018 - 12:58:07

Tosi ikävä kuulla, minulla ei ollut lainkaan noin pahoja oireita ja pääsin Tampereella magneettikuviin (särky jaloissa, vilkkaat refleksit ja väsymys, joka olisi voitu laittaa kilpirauhasen vajaatoiminnan piikkiin, joka minulla myös on).
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #181 - 13.01.2018 - 13:52:24

Blondie kirjoitti on 13.01.2018 - 12:56:59:
merikihu kirjoitti on 13.01.2018 - 12:47:21:
Blondie kirjoitti on 13.01.2018 - 10:43:17:
Morjensta kaikki, pitkään palstaa lukeneena rohkaistuin lopulta kirjautumaan. Lyhyt historia: 2007 vasen jalka kävelykyky meni ja kovat kivut 5 vk. Epäily välilevytyrästä mutta alaselän magneetissa virheettömät välilevyt. Jalka lähti pikkuhiljaa toimimaan, nilkan roikunta jäi pysyväksi. 2012 vasemman käden kipu, tavarat putoilee, tuntohäriöitä. 2015 kasvojen vasen puoli tunto lähtee. 2017 vasen silmäluomi ja kasvojen vasen puoli alkaa roikkua, vasen suupieli falskaa. Kipu vasemman silmän takana ja näköhäiriöt. Lisäksi virtsaamis- ja ummetusongelmaa, kuuma pahentaa kipua, voimattomuutta, pahenee saunassa ja helteellä. Kotona hurisee jäähdyttimet kesällä. Tutkimukset: enmg puhdas. Pään magneetti ei plakkeja. Reumatestit puhtaat, Sjögren ei täys nolla mutta alle raja-arvon.

Työterveys on ollut tehokas. Oon menossa silmälekurille vielä. Eilen kävin Lohjan sairaalassa neurologisella. Mikä pettymys. Lääkäri X sanoi suoraan että koska kävelen itse ja puhun sujuvasti minulla ei ole mitään vikaa. Tarjosi vain masennuslääkkeitä ja pitkää saikkua ja piti oireita stressinä. Mikä helvetin stressi saa mun kasvot muka roikkumaan vasemmalta puolelta? Koska jotkut pisteet ei tullu täyteen en pääse jatkoon. Kertaakaan minuun koskematta se merkkasi dg 20.2 ihon tuntohäiriö, ohittaen täysin muun oireiston. Olin niin pettynyt, että itkin autossa parkkipaikalla. Pitkään. Miten ihmistä voidaan kohdella näin? HUS ei ole maksanut euroakaan niistä viiden vuoden tutkimuksista. Ne tehtiin työterveydessä jotta kunnalisessa jatko menisi nopeammin. Mutta ei. computer says no. Lekuri sanoi suoraan että sinä et ole tarpeeksi kipeä tänne. Täällä hoidetaan ne ketkä eivät enää itse kävele.

Laitoin pitkän meilin vastaavalle työterveyslekurille. Käsikirurgi, kipulääkäri ja reumatologi ovat merkanneet työterveyslääkärin lisäksi tän MS-epäilyksi. Mutta ei. Se ei riitä HUS:sille. Ei jatkoon. Söin kokonaisen levyn tummaa suklaata pahimpaan vitutukseen. Nyt kerään voimia ja taistelutahtoa mennä maanantaina duuniin hymyilemään. HUS voitti tän erän mutta mä en anna periksi, voitan tän sodan vielä.

Kiitos mahdollisuudesta avautua. Tämä pallottelu on ilmeisesti aika yleistä ennen kuin diagnoosiin päästään. Pelottaa vaan se kuinka pitkään tää kestää ja kuinka pahaksi tää pääsee ennen kuin dg valmis.

Ikävä kuulla, että neurologi ei ottanut oireitasi vakavasti. Toivottavasti pääset toiselle neurologille kertomaan tilastasi. Onhan sinulla paljon oireita, jotka voivat olla tyypillisiä MS-taudille. Jos et ole vielä tehnyt, niin kirjoita paperille kaikki oireesi ja milloin niitä on ollut, ja anna tämä paperi lääkärille/neurologille heti vastaanoton aluksi. Tsemppiä!

Kiitos tsempeistä tulee tarpeeseen! Olen pitänyt oireista, tutkimuksista, lääkäreistä ja lausunnoista dokumenttia v.2012 lähtien ja vien sen aina vastaanotolle printtinä. HUS tuskin ottaa mun lähetettä kovin nopeasti käsittelyyn ja työterveys käytti jo 2 x neurologikäynnin 2017; ko. lääkäri ei halunnut ilman laajempia (=lannepisto) tutkimuksia lausua muuta kuin mshdollinen alkava autoimmuunisairaus vaatii lisätutkimuksia. Pään magneetin maksoi duuni kun haluavat pitää mut työssä, ei sisältynyt meidän perussettiin työterveydessä.

Pitänee alkaa säästää ja mennä omalla rahalla hoitamaan tää valmiiks. Jäi tosi paha maku tosta Lohjan käynnistä; pelkkää kustannuten välttelyä. Sanoin ukolle että ihan kun olisin puhunu jonkun kirjanpidon enkä lääkärin kanssa kun se oli vaan euroista huolissaan ja halus että joku muu maksaa

LISÄYS: alkup listasta unohtui puheen häiriöt ja vasemman puolen kasvokrampit/nykiminen. Duunissa oli huomattu nämä ja siksi maksoivat extrana MRI. Pahoittelut näppäilyvirheistä, olen puhelimella täällä
Olin TYKS:issä, kun MS diagnosoitiin. Tällaista tutkimusta en maksaisi itse enkä nyt edes tiedä, missä se tehtäisiin - ehkä sairaala Neo, mutta ei sittenkään. Neurologi tuntee kyllä MS-taudin. Hymiö
Siirry sivun alkuun

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #182 - 13.01.2018 - 14:15:19

MS-tautia tutkittaessa otetaan magneettikuva/kuvat ja likvori (lannepisto) = https://fi.wikipedia.org/wiki/Aivo-selk%C3%A4ydinneste
Minä sain diagnoosin nopeasti. Hymiö
Siirry sivun alkuun

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö

IP on kirjattu

Blondie
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #183 - 13.01.2018 - 14:37:04

Caroline80 kirjoitti on 13.01.2018 - 14:15:19:
MS-tautia tutkittaessa otetaan magneettikuva/kuvat ja likvori (lannepisto) = https://fi.wikipedia.org/wiki/Aivo-selk%C3%A4ydinneste

Magneettikuva päästä otettu (ilman varjoainetta). Työterveys olisi halunnut kuvauttaa selkäytimen magneetissa ja tuon lannepiston HUSsissa mutta kuten kerroin HUSin neurologilla oli EPEK (Ei pysty ei kykene)
Sanoi että jos olen ihan jalaton niin sitten tekevät nuo vasta. Itku

Otan mielelläni neuvoja vastaan miten edetä. Kuvausten osalta työterveyden piikki on kiinni. Lannepisto ei sieltä myöskään onnistu. HUS katsoo tehneensä ”riittävästi” kuten lekuri sen ilmaisi. Ei siis tarpeeksi vaan ohjeidensa mukaan ”riittävän laajasti tutkittu kunnes jotain uutta ilmenee mikä oikeuttaa jatkotutkimukset”

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #184 - 13.01.2018 - 15:19:41

Blondie kirjoitti on 13.01.2018 - 14:37:04:

Magneettikuva päästä otettu (ilman varjoainetta). Työterveys olisi halunnut kuvauttaa selkäytimen magneetissa ja tuon lannepiston HUSsissa mutta kuten kerroin HUSin neurologilla oli EPEK (Ei pysty ei kykene)

Otan mielelläni neuvoja vastaan miten edetä. Kuvausten osalta työterveyden piikki on kiinni. Lannepisto ei sieltä myöskään onnistu. HUS katsoo tehneensä ”riittävästi” kuten lekuri sen ilmaisi. Ei siis tarpeeksi vaan ohjeidensa mukaan ”riittävän laajasti tutkittu kunnes jotain uutta ilmenee mikä oikeuttaa jatkotutkimukset”
Magneettikuva oli varmaan "normaali" - ei näkynyt ms-plakkeja, jolloin yleensä ei tehdä enää tutkimuksia.  Kun on MS-tauti, se löytyy  myöhemmin. Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Blondie
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #185 - 13.01.2018 - 16:46:05

Caroline80 kirjoitti on 13.01.2018 - 15:19:41:

Magneettikuva oli varmaan "normaali" - ei näkynyt ms-plakkeja, jolloin yleensä ei tehdä enää tutkimuksia.  Kun on MS-tauti, se löytyy  myöhemmin. Hymiö

Ei näkyny plakkeja kuvassa. Satunnaislöydöksenä corpus pinealen kysta 1,2 cm jonka takia (onneksi!) pääsen uuteen magneettikuvaan neurokirurgiselle vuoden päästä. Sitä odotellessa... siinä ei kuitenkaan sitä selkäydintä kuvata joten odottelu jatkuu kunnes ?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #186 - 15.01.2018 - 08:53:23

Blondie kirjoitti on 13.01.2018 - 16:46:05:
Caroline80 kirjoitti on 13.01.2018 - 15:19:41:

Ei näkyny plakkeja kuvassa. Satunnaislöydöksenä corpus pinealen kysta 1,2 cm jonka takia (onneksi!) pääsen uuteen magneettikuvaan neurokirurgiselle vuoden päästä. Sitä odotellessa... siinä ei kuitenkaan sitä selkäydintä kuvata joten odottelu jatkuu kunnes ?

Ehkä sinulla ei olekaan MS-tauti.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Vastaus #187 - 15.01.2018 - 09:39:33

Minäkin suosittelisin toista neurologia. Noilla oireilla ja muiden lääkärien epäilyjen pohjalta seuranta olisi täysin perusteltua.
Sinulla on enemmän ms-tautiin sopivia oireita kuin minulla, vaikka itselläni ms-tautiin sopivia plakkeja on vuosien varrella kertynyt runsaasti.
Plakit eivät korreloi suoraan oireiden kanssa, ja täälläkin on ms-diagnosoituja, joilla on ollut pahenemisvaihe ilman muutosta magneettikuvassa, tosin lääkitys useimmiten mukana vaikuttamassa. Kauan aikaa siten täällä oli myös ms-epäiltyjä, joilla ei ollut aluksi plakkeja, ja joutuivat odottamaan diagnoosia kauemmin, vaikka kyseessä oli RRMS.
Minulla päinvastainen tilanne, plakkeja löytyy, mutta alun jälkeen ei kovin kummoisia oireita. Reuman takia itseäni usein epäilyttää ms-diagnoosi, koska reuma on edelleen määrittämätön ja sopii monelta osin sellaiseen sidekudostautityyppiin, jossa myös keskushermosto-oireita ja samoja löydöksiä kuin ms-taudissa. Tosin plakkimäärä on minulla nykyään paljon suurempi kuin kyseisessä reumatyypissä yleensä.
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #188 - 15.01.2018 - 16:58:09

Morjensta kaikki, pitkään palstaa lukeneena rohkaistuin lopulta kirjautumaan. Lyhyt historia: 2007 vasen jalka kävelykyky meni ja kovat kivut 5 vk. Epäily välilevytyrästä mutta alaselän magneetissa virheettömät välilevyt. Jalka lähti pikkuhiljaa toimimaan, nilkan roikunta jäi pysyväksi. 2012 vasemman käden kipu, tavarat putoilee, tuntohäriöitä. 2015 kasvojen vasen puoli tunto lähtee. 2017 vasen silmäluomi ja kasvojen vasen puoli alkaa roikkua, vasen suupieli falskaa. Kipu vasemman silmän takana ja näköhäiriöt. Lisäksi virtsaamis- ja ummetusongelmaa, kuuma pahentaa kipua, voimattomuutta, pahenee saunassa ja helteellä. Kotona hurisee jäähdyttimet kesällä. Tutkimukset: enmg puhdas. Pään magneetti ei plakkeja. Reumatestit puhtaat, Sjögren ei täys nolla mutta alle raja-arvon.

Työterveys on ollut tehokas. Oon menossa silmälekurille vielä. Eilen kävin Lohjan sairaalassa neurologisella. Mikä pettymys. Lääkäri X sanoi suoraan että koska kävelen itse ja puhun sujuvasti minulla ei ole mitään vikaa. Tarjosi vain masennuslääkkeitä ja pitkää saikkua ja piti oireita stressinä. Mikä helvetin stressi saa mun kasvot muka roikkumaan vasemmalta puolelta? Koska jotkut pisteet ei tullu täyteen en pääse jatkoon. Kertaakaan minuun koskematta se merkkasi dg 20.2 ihon tuntohäiriö, ohittaen täysin muun oireiston. Olin niin pettynyt, että itkin autossa parkkipaikalla. Pitkään. Miten ihmistä voidaan kohdella näin? HUS ei ole maksanut euroakaan niistä viiden vuoden tutkimuksista. Ne tehtiin työterveydessä jotta kunnalisessa jatko menisi nopeammin. Mutta ei. computer says no. Lekuri sanoi suoraan että sinä et ole tarpeeksi kipeä tänne. Täällä hoidetaan ne ketkä eivät enää itse kävele.

Laitoin pitkän meilin vastaavalle työterveyslekurille. Käsikirurgi, kipulääkäri ja reumatologi ovat merkanneet työterveyslääkärin lisäksi tän MS-epäilyksi. Mutta ei. Se ei riitä HUS:sille. Ei jatkoon. Söin kokonaisen levyn tummaa suklaata pahimpaan vitutukseen. Nyt kerään voimia ja taistelutahtoa mennä maanantaina duuniin hymyilemään. HUS voitti tän erän mutta mä en anna periksi, voitan tän sodan vielä.

Kiitos mahdollisuudesta avautua. Tämä pallottelu on ilmeisesti aika yleistä ennen kuin diagnoosiin päästään. Pelottaa vaan se kuinka pitkään tää kestää ja kuinka pahaksi tää pääsee ennen kuin dg valmis.

Ikävä kuulla, että neurologi ei ottanut oireitasi vakavasti. Toivottavasti pääset toiselle neurologille kertomaan tilastasi. Onhan sinulla paljon oireita, jotka voivat olla tyypillisiä MS-taudille. Jos et ole vielä tehnyt, niin kirjoita paperille kaikki oireesi ja milloin niitä on ollut, ja anna tämä paperi lääkärille/neurologille heti vastaanoton aluksi. Tsemppiä!

Kiitos tsempeistä tulee tarpeeseen! Olen pitänyt oireista, tutkimuksista, lääkäreistä ja lausunnoista dokumenttia v.2012 lähtien ja vien sen aina vastaanotolle printtinä. HUS tuskin ottaa mun lähetettä kovin nopeasti käsittelyyn ja työterveys käytti jo 2 x neurologikäynnin 2017; ko. lääkäri ei halunnut ilman laajempia (=lannepisto) tutkimuksia lausua muuta kuin mshdollinen alkava autoimmuunisairaus vaatii lisätutkimuksia. Pään magneetin maksoi duuni kun haluavat pitää mut työssä, ei sisältynyt meidän perussettiin työterveydessä.

Pitänee alkaa säästää ja mennä omalla rahalla hoitamaan tää valmiiksi. Jäi tosi paha maku tosta Lohjan käynnistä; pelkkää kustannuten välttelyä. Sanoin ukolle että ihan kun olisin puhunu jonkun kirjanpidon enkä lääkärin kanssa kun se oli vaan euroista huolissaan ja halus että joku muu maksaa

LISÄYS: alkup listasta unohtui puheen häiriöt ja vasemman puolen kasvokrampit/nykiminen. Duunissa oli huomattu nämä ja siksi maksoivat extrana MRI. Pahoittelut näppäilyvirheistä, olen puhelimella täällä
Jotkut oireet muistuttavat kasvohalvausta, josta toipuu täysin. Neurologi kertoo sinulle, mistä on kyse. Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Blondie
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #189 - 15.01.2018 - 18:05:09

elisabet kirjoitti on 15.01.2018 - 09:39:33:
Minäkin suosittelisin toista neurologia. Noilla oireilla ja muiden lääkärien epäilyjen pohjalta seuranta olisi täysin perusteltua.
Sinulla on enemmän ms-tautiin sopivia oireita kuin minulla, vaikka itselläni ms-tautiin sopivia plakkeja on vuosien varrella kertynyt runsaasti.
Plakit eivät korreloi suoraan oireiden kanssa, ja täälläkin on ms-diagnosoituja, joilla on ollut pahenemisvaihe ilman muutosta magneettikuvassa, tosin lääkitys useimmiten mukana vaikuttamassa. Kauan aikaa siten täällä oli myös ms-epäiltyjä, joilla ei ollut aluksi plakkeja, ja joutuivat odottamaan diagnoosia kauemmin, vaikka kyseessä oli RRMS.
Minulla päinvastainen tilanne, plakkeja löytyy, mutta alun jälkeen ei kovin kummoisia oireita. Reuman takia itseäni usein epäilyttää ms-diagnoosi, koska reuma on edelleen määrittämätön ja sopii monelta osin sellaiseen sidekudostautityyppiin, jossa myös keskushermosto-oireita ja samoja löydöksiä kuin ms-taudissa. Tosin plakkimäärä on minulla nykyään paljon suurempi kuin kyseisessä reumatyypissä yleensä.

Kiitos vastauksestasi. Olen myös kuullut että oireita voi olla ennen kuin plakit löytyvät. Koitan päästä silmälääkäriin lähiviikkoina, niin kuulee ainakin silmäkivun syyn. Oireet vastaavat näköhermon häikkää.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Blondie
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #190 - 15.01.2018 - 18:10:47

Caroline80 kirjoitti on 15.01.2018 - 16:58:09:

Pitänee alkaa säästää ja mennä omalla rahalla hoitamaan tää valmiiksi. Jäi tosi paha maku tosta Lohjan käynnistä; pelkkää kustannuten välttelyä. Sanoin ukolle että ihan kun olisin puhunu jonkun kirjanpidon enkä lääkärin kanssa kun se oli vaan euroista huolissaan ja halus että joku muu maksaa

Jotkut oireet muistuttavat kasvohalvausta, josta toipuu täysin. Neurologi kertoo sinulle, mistä on kyse. Hymiö

Kiitos taas vastauksestasi. Uusi pään mri varjoaineella olisi vastannut tuohonkin kysymykseen. Mutta eipä lohjennut Lohjalta kun en ollut puhekyvytön pyörätuolissa. Kipulääkäri laittoi että pitäisi ottaa se lannepisto ja selkäytimen mri. Nekin Lohja sivuutti.

Tässä elämänvaiheessa MS ei ole jotain, mitä haluaisin. Ei sitä kukaan halua. Ainakin kolme yksityisen puolen erikoislääkäriä on kuitenkin merkannut lausuntoonsa ”mahdollisesti alkava ms tai muu autoimmuuni”. Epätietoisuus on pahinta. Elämä on tavallaan paussilla.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #191 - 15.01.2018 - 18:26:26

"Tässä elämänvaiheessa MS ei ole jotain, mitä haluaisin. Ei sitä kukaan halua. Ainakin kolme yksityisen puolen erikoislääkäriä on kuitenkin merkannut lausuntoonsa ”mahdollisesti alkava ms tai muu autoimmuuni”. Epätietoisuus on pahinta. Elämä on tavallaan paussilla."

Sinulla ei vielä ole diagnoosia. Jos se on MS, niin sen kanssa voi jatkaa elämää jokseenkin "normaalisti". Kovin kauan se nyt kyllä kestää.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Blondie
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #192 - 15.01.2018 - 19:27:22

[quote author=6E4C5F42414443482D0 link=1509438479/191#191 date=

Sinulla ei vielä ole diagnoosia. Jos se on MS, niin sen kanssa voi jatkaa elämää jokseenkin "normaalisti". Kovin kauan se nyt kyllä kestää.
[/quote]

Ei olekaan. Epäily on ja siksi tähän kävin kirjoittamaan. Ja kyllä, kestää näemmä tämä odotteluvaihe. Jossain on vikaa. Mutta perhana kun asia ei ratkea suuntaan tai toiseen. Anteeksi että olen nyt vähän ”herkällä”. Alkaa tulla jaksamisen rajat taas vastaan tän kivun ja epätietoisuuden kanssa
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

saari
Junior Member
**
Poissa

I Love YaBB 2!

Vastaus #193 - 15.01.2018 - 20:36:59

Hei Blondie. En nyt lukenut enään kaikkea mitä olet kirjoittanut,mutta minulla oli jotain ihan samaa ennen kuin sain dg. Minun vasen puoli kasvoista roikkui, sinullahan oli oikee puoli, mutta ihan sama tunne. Olikos myös niitä silmän takana olevia kipuja? Ja myös silloin unohdin sanoja. Sanoinkin neurolle silloin etten saa sitä suomen sanalaatikkoo aivoissa auki!
Mri ja selkäydin punktio toi DGn kahden viikon sisään. Oli minulla muitakin oireita. Oikee puoli ei toiminut ja sormet oli oikeessa kädessä niikuin kohmeessa. Ja myös kaikki putoili kädestä. Toivottavasti pääset jatko tutkimuksiin pian. Epätietoisuus on kaikista kamalinta. Voimia
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisa
God Member
Poissa

Maailma on ikuinen keinulauta.
- Montaigne
Välisuomi
Vastaus #194 - 16.01.2018 - 09:33:06

Minä jouduin kulkemaan hieman pitemmän kaavan mukaan, ennen kuin MS- dg varmistui. Tunteiden vuoristorata tuli tutuksi niinä vuosina.

Ensimmmäisen oirejakson aikana en edes ymmärtänyt mennä lääkäriin, silloin vasen jalkani oli omituinen, siinä oli tuntohäiriöitä. Se vaihe meni muutamassa viikossa ohi.
Parin vuoden kuluttua tuli uusi oireita, vasemman jalan pintatunnon alenema ja vasemman käden sormien puutumus. Silloin menin heti työterveyslääkäriin, joka passittikin minut saman tien sairaalan ensiapuun. Siellä otettiin lannepisto ja pään viipalekuvaus, plus liuta erinäisä verikokeita. Kaikissa löydös oli normaali. Oireeni pahenivat ja jouduin olemaan puolisen vuotta sairaslomalla. Kävin yksityisesti pään MRI: ssä, jossa löydös oli normaali.

Taas meni pari vuotta. Edellisestä pahenemisesta vasemman käden sormiin oli jäänyt pintatunnon alenema. Tässä relapsissa oireet olivat entistä rajumpia, kovia kipuja, kävelyvaikeudet, paha uupumus, ym. Fysiatrian polin kautta oli tehty selkäytimen MRI, selkäytimestä oli löytynyt MS: sään sopivia  plakkeja. Palauduin taas neuron polin asiakkaaksi, siellä otettiin uusi lannepisto, sen tulokset olivat vain vähän viitearvon yläpuolella. Aivoista otettiin myös MRI muutaman kuukauden kuluttua, löydös oli normaali, ei plakkeja.
Puolen vuoden kuluttua selkäytimen MRI: stä sain MS- diagnoosin puhelimitse.

Kun oireille sai diagnoosin, RRMS, se helpotti melkoisen paljon, vaikka vointi ei ollutkaan kovin hääppöinen. Töihin en enää pystynyt palaamaan, mutta pikku hiljaa vointi koheni.

Blondie, toivotaan, että saisit oireillesi selityksen mahdollisimman pian. Muista hengitellä ja pura tuntojasi tänne.
ps. PPMS on ensisijaisesti etenevä MS- tauti.
Siirry sivun alkuun

dg RR 2/05, työkyvyttömyyseläke 5/05 Rebif22 Rebif44

IP on kirjattu

Sivu: 1 ... 11 12 13 14 15 ... 18
Lähetä aihe Tulosta